{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.182 visninger | Oprettet:

Monty Roberts metoder {{forumTopicSubject}}

Jeg har denne bog kaldt: "Fra mine hænder til dine" af monty Roberts metoder.
Jeg synes hans metoder er glimrene og virker på min pony, dog er nogle af dem ret forvirrende.
Jeg går selv ind for horsemanship og equus...

Hvad mener du om Monty Roberts metoder?
Fordele - ulember?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Monty Roberts metoder
  • #1   21. feb 2011 Har selv bogen... har bare ikk rigtig læst så meget i den, men det jeg har læst, giver mig en bedre forståelse for heste. jeg skal være med til at til ride en fjordbolle om 2 år og regner med at komme til at bruge nogle af tigene :)))

• #2   21. feb 2011 Jo mere jeg har lært om 'Horsemanship' og indlæringspsykologi, desto mere forkaster jeg Monty.
    Sad og kiggede i nævnte bog her den ene dag.. har haft den i mange år.. og synes det er chokerende at hans metoder kan have så mange tilhængere! Selv billederne viser konflikt efter konflikt!
    Og hans hovedsag "Join Up" har han jo selv indrømmet er en metode der knækker hesten så hvis man ikke selv kan se hans fejl kan man jo læse hvad han selv siger om det smiley

• #3   21. feb 2011 Helt enig med Katrine P.. forstår ikke så mange er fan af hans metoder... de er alt for psykisk hårde og de bygger ikke på hestes adfærd (selv om han ind imellem påstår det) men derimod på magt og at knække hesten..

• #4   21. feb 2011 Efter at have læst det i har skrevet har jeg kigget i bogen... Og jeg kunne ikke ikke se de nævnte konflikter på billederne. Og af hvad jeg har læst syntes jeg ikke jeg opfatter ham som om han vil knække hesten, men mere at han skal være "førehesten". men jeg kan jo også have opfattet det forkert...

• #5   21. feb 2011 Hvis der er nogen der skriver noget jeg kan besvare og bruge til videre debat vil jeg gerne svare smiley

Og hvis man ikke kan se konflikt på de billeder så må man jo selv om det.. Man burde måske undersøge lidt om heste, deres adfærd og tegn på konflikt adfærd hvis man gør sig forhåbninger om at kunne tolke sin egen hest

• #6   21. feb 2011 »JBFP© ~LauraAndréa! JB, My Hero I: : Der er intet vendskab i det Monty laver.. man opbygger ikke et vendskab ved at jage hesten rundt til den overgiver sig..

Julie: Hvad han prøver på og hvad han reelt gør behøver ikke være det samme.. og et menneske kan aldrig blive førehest, heste danner ikke hiraki med andre racer og uanset hvad så ved de godt vi ikke er heste

• #7   21. feb 2011 Signe *spider-pig* Nu som Jesus L
    nu har jeg set videoen hvor han lader den løbe rundt. han lader den løbe for og stikke af også lader han den løbe tilbage igen. det er en hjælp for hesten smiley
    jeg sys hans måde er rigtig god:D

og heste kan godt danne hiraki ed en menneske. det han min hest gjord men min mor fordi den er lidt usikker smiley

• #8   21. feb 2011 Wathana og Hidalgo! smiley !: At jage hesten rundt som Monty gør stresser hesten helt utroligt meget.. og lære den at flygte (dvs øger dens flugtindstinkt).. det er bestemt ikke en hjælp for hesten, kun for træneren..
    Nej heste danner ikke hiraki med mennesker, de kan knytte sig til mennesker.. men hiraki betyder jo at hesten ser mennesket som en hest der enten er over eller under den og det gør de ikke..

• #9   21. feb 2011 min hest har dannet hiraki. den viser at det er min mor der bestemmer smiley
    han bruger det jo til noget det med og lade den løbe rundt. jeg har set videoen mange gange og har hørt hvad han bruger det til. men kan ikke huske det lige nu smiley

• #10   21. feb 2011 Wathana og Hidalgo! smiley !: Ja han bruger det til at hesten skal underkaste sig.. jeg ved altså godt ved det går ud på, har studeret emnet meget..
    Fordi din hest gør hvad din mor siger har intet med hiraki at gøre, den forstår bare hendes signaler og er velopdragen..

• #11   21. feb 2011 rolig.
    jeg siger bare hvad jeg ved og hvad jeg sys (:

• #12   21. feb 2011 Okay. Jeg komemr lige med MIN mening om Monty.
    Join up er en måde, hvor du jager din hest rundt, indtil den vælger blive din "ven.
    faktisk giver du den spørsmålet. Bliv ven med mig, et rovdyr, som lige har jaget der rundt eller bliv jaget rundt til dine dages ende?
    Hvad ville du selv svare? (-:
    Btw. Det der er ikke et egent udsagn, men videnskabeligt bevist FAKTA.
    Hans metoder er MEGET dominerende, og selvom han skriver "partnerskab," handler det egentlig om stærk dominans. Vi vil ALDRIG kunne blive hestens førerhest. Hvorfor? Vi tilbringer OVERHOVEDET ikke nok timer med den. Vi kan blive dens partner og dens ven, men aldrig dens leder. Der er forskel på tillid og frygt.
    Altså, menér jeg at Monty Roberts metoder er dybt unaturlige og meget dominerende overfor hesten, som jo gerne skulle blive vores ven (-:

• #13   21. feb 2011 Jeg er enig med hoptimisten, men selve øvelse join-up synes jeg er rigtig god, og viser hesten inde for, som han selv skriver "invitere ind".
    Giver jer ret i at nogle af hanss øvelse er ret dominerene og dumdristige. Jeg ved faktisk ikke helt hvad jeg selv skal synes om ham og hans metoder.
    Jeg synes ihvertfald at han har ret i nogle af de udsagn, men dog er der en del af dem, som er komplicerede og indviklet!

• #14   21. feb 2011 ... Katrine, jeg bryder mig ikke særlig meget om den måde du henvender dig til mig... Jeg skriver bare hvad jeg syntes og hvordan fortolker bogen.

Og teknisk set så får hesten valget, ven eller ikke, så hvis den ikke vil være ven kan den jo egentlig bare blive ved med at løbe. (jeg forstår god hvad du mener KNL HOPTIMISTEN, men der er stadig et valg)... og de heste jeg har gjort det med, har hurtigt givet "symptomerne"...

• #15   21. feb 2011 Er enig med Katrine P - desto mere jeg sætter sig ind i hestens adfærd og hvordan den tænker og lære, desto større afstand tager jeg fra hans metoder.
    - Det er dog længe siden jeg selv har læst den.
    Ved der er mange forumemner i denne gruppe om bla. join up, der kan du se flere holdninger.

• #16   21. feb 2011 Jeg træner selv på samme måde og rider en unghest der er tilredet på den måde (:

• #17   21. feb 2011 prøv at søg på <b>joinup</b> generelt i forum - der kommer rigtig mange rigtig gode diskussioner op om metoden både for og imod. Det vil give dig et godt indblik i hvad bl.a. *spider-pig* og Katrine mener, meget udførligt forklaret smiley

Det er lang men meget god og lærerig læsning
    se bl.a denne og scroll ned til det Anne Forsberg forklarer - et langt afsnit, <b>Skrevet: 06-07-2008 23:40:39</b>
    (link fjernet)

• #18   21. feb 2011 Julie: Jamen den har jo ikke et valg.. ikke mere end du har hvis nogle sætter en pistol for din pande og siger gør sådan eller dø.. ja du har stadig et valg, men jo egentligt ikke alligevel..

• #19   21. feb 2011 Min holdning er bare at når der verserer SÅ mange retssager om heste der har lidt overlast i hænderne på MR som retssiden her angiver så ville jeg ikke byde mine pruller en joinup smiley

http://www.citizensforjustice.org/component/content/article/5

• #21   21. feb 2011 Join up er jo egentlig bare negativ forstærkning,

Monty lægger et pres på hesten, og så snart hesten viser ham det tegn han vil have (vender et øre, øje eller andet mod ham) vender han ryggen til og derved fjernes presset og hesten får sin belønning (det er iøvrigt Tine Sørensen der har fortalt mig dette og egentlig er det jo logisk nok!)

Så der er intet hokus pokus ved det, som Monty prøver at gøre det til....

Jeg har stor respekt for Monty Roberts fordi han startede bølgen af alternativ træning til heste... men synes hans teorier er dårlige, out-dated, og nogle af dem er direkte forkerte ifølge videnskaben (heste laver f.eks ikke join up i naturen). Har ikke bogen ved mig, så kan ikke komme med konkrete eksempler på flere ting hvor jeg også er uenig med Monty,

Trådstarter: hvis hans metoder virker for dig og din hest så et det jo fint nok.... Men jeg ville nok undersøge andre træningsmetoder også. smiley

• #22   21. feb 2011 Signe: Ja det er negativ forstærkning i svær grad.. problemet er at det ofte er meget svært for hesten at regne ud hvad den skal gøre for at fjerne presset og den derfor ofte vil nå at stresse voldsomt inden den forstår hvad der ønskes.. og det eneste man jo egentligt opnår er at hesten lære at følge en for at undgå at blive jaget.. og det kan man jo lære den med meget mindre stress smiley

• #23   21. feb 2011 Jeg er total enig med Katrine P.

Jo mere jeg har givet mig selv tid til at læse og lære om heste-psykologi, indlæring osv, jo mere er mit billed af Monty fuldstændig smeltet.

<b>Hesten arbejder ikke MED ham - Den arbejder FOR ham</b>

At knække hestens psyke for at opnå det han kalder "accept", "venskab", er i mine øjne total forkert.

• #24   22. feb 2011 jeg gir altsåSigne *spider-pig* Nu som Jesus L OG Katrine p OG | LISE&STÓLPI | ret fordi han gor det jo på en helt forfærdelig måde hvis su spørg mig. jeg kan bestemt ikke lig ham!

• #25   22. feb 2011 Julie R: Det kan da aldrig blive et realistisk valg for en hest at fortsætte med at løbe! Det er fysik umuligt for den og til sidst må den nødvendigvis overgive sig til monty.
    En sjov ting jeg bed mærke i i hans bog er at han (da han skrev den) mente at alle heste kunne trænes med Join Up og at man aldrig vil ende i en situation hvor hesten ikke responderer 'korrekt' og man må aflive eller give op.
    Men da han var ude på Holte Rideklub og give en lille opvisning med en meget følsom hest formåede han at ødelægge den (ejerens egne ord - hun er herinde) og han sagde at den var sindsyg / ond og skulle aflives fordi HAN ikke kunne sadle den.. ejer kunne godt! Og alt det arbejde hun havde lagt i denne følsomme hest formåede Monty at ødelægge med sin 'join up'.

Og moderne psykologi har bevist at heste er så følsomme over for disse stressede jagt-lignende situationer at den for evigt vil forbinde join-up-udøveren med stress og flugt..

• #26   22. feb 2011 Hvis man virkelig gar ind for Horsmanship (hva egentlig bare betyder heste-menneske forhold og alle har det smiley ) saa vil man hurtig finde ud af at Monty's metoder virker, men ingenting har med det at göre som man pröver at opnaa. Nemlig et erligt venskab med sin hest. Tilmed er det i mine öjne ikke noget man kan öve med sin hest xD jeg över jo heller ikk at have tillid til mine menneskevenner xD det er noget man fortjaener sig. smiley

• #27   22. feb 2011 Jamen CAK - han levede på en ranch hos sin familie! Han kiggede på vilde heste, men de adfærdsmønstre han siger han har set er det pure opspind!

• #28   22. feb 2011 Der er meget stor forskel på hvordan vilde heste reagerer og hvordan vores tamheste reagerer i forhold til mønster. Vores tamheste har mange tillærte reaktionsmønstre fordi de lever i flokke, mennesket har sammensat. De lever i bokse om natten. Mange har ikke ubegrænset adgang til fold. Mange trænes på måder der for hesten er uhensigtsmæssige. Mange heste kan ikke udfolde sig som vildheste eller bare som en hest naturligt bør kunne udfolde sig.

Montys metoder virker måske godt på nogle få tam heste men de er udelukkende udviklet til den vilde hest i bjergene i Montana - og egner sig derfor ikke til vores tamheste der lever totalt anderledes.

Det vil være det samme som at tale dansk til alle nationer i verden. Kun en meget lille procent vil forstå det og resten stå som et stort spørgsmålstegn og handle ved at gå. Når hesten så vælger at 'gå' i en joinup, bliver den begrænset af et rundt lukket rum. Mange undersøgelser har vist at runde rum skaber stor usikkerhed og ubehag. Så efter kort tid er hesten presset både af ham der taler 'volapyk' og det runde rum den ikke kan slippe ud af. Den finder ud af at den eneste måde at få ro på er ved at lade som om den forstår sproget...
    Ville du være ven med en der tvang dig til at forstå dit sprog ved at lukke dig inde i et rundt værelse, hvor du er tvunget til at løbe rundt og rundt uden at kunne slippe ud?

• #29   22. feb 2011 Signe/spiderpig: Helt enig. Kan godt se hvad du mener.. For det er jo netop unaturligt for en hest at vende sig ind mod den der jagter den.

Claire Isabelle B: Du vil opleve at der altid er nogle der kritiske uanset hvilken stor "heste-guru" du vælger.... Og det er sådan set godt nok, for så kommer der lidt debat på bordet. smiley

• #30   22. feb 2011 Med alt respekt for at alle må have hver sin mening !!!

Jeg syntes at det er utroligt at Monty bruger imellem 2-5 min på at "knække" hesten som der skrives .... og at den så bliver hos ham resten af livet smiley et flugtdyr vender ikke om og kommer ind til en person af egen fri vilje, hvis den mener at den er i livsfarer, så ville en være agrasiv, og forsvarer sig som sidste udvej
    Som han siger, hesten er et flugtdyr, og hvis den er utryg, så vil den flygte ... ikke bare overgive sig. Alle taler om Join up - hvad med næste skridt Follow up ? Der viser han hesten at han ikke vil den noget ondt, røre den over hele kroppen, og skaber tillid ....

Som jeg tidligere har skrevet i et Monty indlæg (som altid ender i samme debat) så var jeg til et show med ham for nu 2 år siden, hvor han havde en pulsmåler sat på alle de heste han arbejdede med, netop for at vise de folk som hænger sig i at join up er så stressende som de påstår .... Alle heste havde en alm. arbejdspuls under join up, kontrolleret og overvåget af en dansk dyrlæge.

Join up, skal udføres af personer med forstand på det, så det udføres korrekt.

Og igen .... Hvad med alle de heste der bliver longeret ?? føler de sig truet, siden rigtigt mange løber som piskede rundt ???

• #31   22. feb 2011 CAK: Nu passer de historier jo ikke.. og mange af de adfærd (fx join-up) som han påstod at have lært af hestene er jo netop bevist ikke at være heste adfærd.. så han lader som om han ved en del mere end han faktisk gør..

Stald Damgaard: Fordi hestene en enkelt gang evt ikke fik pulsen op, så betyder det ikke at ingen heste stresser... jeg har set mange videoer af Monty eller hans udlærte trænere hvor hestene meget tydeligt var enormt stressede...
    Hesten kan ikke flygte, oftest træner de jo med et højt hegn, netop for at hesten ikke har den mulighed... og jo heste overgiver sig... har du nogensinde set videoer fra rodeo, der ligger hestene sig nogle gange ned, simpelthen fordi de giver op... et flugtdyr kæmper kun til et vist punkt så opgiver de.. nogle angriber, det har jeg også set heste gøre i join-up.. andre prøver at flygte (men kan jo ikke).. til sidst kan de kun opgive..
    I korrekt longering jages hesten ikke rundt, jager man hesten når man longere, så aner man jo intet om hvad man laver.. og forkert longering hvor hesten pisker rundt kan også være enormt stressende..

• #32   23. feb 2011 Hvad med Shy Boy? han kunne flygte hvis han ville...Han havde helt tydeligt valget.
    En matriark bruger samme metode som MR overfor de unge i gruppen.
    Vi er alle forskellige, og tror at vi alle tager det vi kan "bruge og tilslutte os" hvad enten det er Monty, Pat (hvis metoder jeg så tilgengæld ikke syntes om) eller andre.

• #33   23. feb 2011 mia holm A: Altsaa hvis jeg skulle vaelge mellem at finde mad selv, og faa det skuppet op i munden af menneske haand, saa ville jeg nok vaelge den dovne vej. smiley lige som Shy Boy smiley

• #34   23. feb 2011 Mia: Har du hørt sandheden om Shy boy ?? Monty er meldt for mishandling for den historie.. de jagtede hestene i flere dage og flere heste døde fordi de faldt og brækkede ben eller døde af udmattelse, alt sammen fordi Monty skulle have "sin historie" smiley samt nogle på holdet har sagt at shy boy ikke var en hest, men at der blev brugt flere heste..
    Desuden så viser Monty's historier om hans familie også at han åbenbart har behov for at hævde sig.. han har fortalt at hans far var ondt og brutal ved hestene.. alle andre, både familie og tidligere ansatte siger det ikke passer... Monty siger også hans far tævede ham fordi han ikke ville være ond ved hestene, igen noget hans egen familie afviser.. Monty påstod at have tilbragt sin ungdom sammen med hesteflokke.. noget der ikke hænger sammen, fordi han beviseligt på de tidspunkter var andre steder..
    Han påstår også at have lært join-up af hestene, men heste laver ikke join-up.. rigtig mange eksperter har studeret hesteflokke og skrevet flere tusind sider om alt adfærd hos hestene og aldrig er der noteret noget der ligner join-up ? at join-up er en gammel cowboy metode til at knække heste der ikke kunne tæves til at underkaste sig.. dengang hed det whip breaking.. men folk tror ofte blindt på Monty's historier..
    Ud over det så mener han at rodeo bare er helt i orden og rodeo heste har det godt.. det siger vel også lidt om hvor meget(eller rettere lidt) han ved om stress og angst hos heste..

• #35   23. feb 2011 Signe/Spider-pig: Her ville det nok være rart med nogle kilder. smiley

• #36   23. feb 2011 http://horsewhispersandlies.com/
    Gratis bog skrevet af familie til Monty, kræver kun at man registrere sig..

(link fjernet)
    En der forklare meget godt fejlene/løgnene ved Monty's join-up

http://usaviews.com/2009/03/03/truth-or-fiction-does-anyone-know-the-difference-anymore/
    Mere omkring at han lyver i bøgerne

http://www.citizensforjustice.org/component/content/article/5
    Liste over alle de retsager der er rejst imod ham for bl.a dyremishandling

• #37   23. feb 2011 Signe: fedt.. Vil se på sagerne. Tak.

• #38   23. feb 2011 Signe: Især den sidste side har rigtig mange ting.. både heste og ikke heste relaterede..

• #39   23. feb 2011 Fedt Signe smiley

• #40   24. feb 2011 Om jeg har ? Nej absolut ikke.. Men det har de mange forskere der har studeret hesteflokke hvoraf ingen har set join-up blandt hestene smiley

• #41   24. feb 2011 CAK: Som Katrine skriver så handler det jo ikke om hvorvidt men personligt ved mere (selv om det han er kendt jo altså ikke betyder at han ved alt om alt når det kommer til heste) men nu er der jo lavet mange lange studier af hesteflokke hvor hver eneste bevægelse er skrevet ned af folk som sandsynligvis ved mere på området end Monty da de er uddannet i det og har studeret det længe og mange gange.. og ingen andre har nogensinde set join-up hos heste..
    Faktisk er de eneste jeg har mødt der påstår at have set join-up folk der er store tilhængere af Montys's metoder, og det tror jeg mest handler om at man ser hvad man tror man ser, hvilket ofte sker for os "alm" mennesker..

• #42   24. feb 2011 Signe:
    Det er fint at du kan finde de link`s frem, men jeg tror jeg kan finde 100 gange så mange frem om positive ting smiley

syntes ikke at man kan "bevise" ret meget ved at læse de ting, .... så snart der er en der er blevet kendt, så er der jo altid nogen der skal prøve at få deres "15 min." i rampelyset .....

Og du kan da på ingen måde sammenligne Rodeo, med join up ??

Hestene havde igennem HELE showet en normal arbejdspuls, så syntes det var en god måde at se på, at de ikke stresser unødvendigt .... selvfølgelig er der forskel på heste, også ved join up, ligeså vel som der er forskel på heste ved tilridning ... nogle tager det i "stiv arm" og andre gør ikke ... forskel i temprement og erfaring måske ...
    Men det er klart at det er de videoèr du omtaler, der bliver lagt ud på nettet .... det er jo dem hestefolk, kan få noget at snakke om ...

I bund og grund, så syntes jeg det er rigtigt ærgeligt at folk der ikke er bekendte med Monty`s metoder, og/eller Pat P. eller hvem det nu måtte være, at de nærmest skal "skræmmes" fra vid og sans, hver gang der kommer et nyt Monty indlæg her på HG.
    Prøv at giv folk en chance for at gøre deres egne erfaringer, og mange blander også deres træning imellem flere forskellige trænere ...
    I bund og grund har han hjulpet rigtigt mange heste, og rigtigt mange mennesker, og det er for mig en positiv ting.

Hvis man ikke laver noget, så laver man heller ingen fejl !!!

• #43   24. feb 2011 Stald damgaard: Jeg sammenligner ikke rodeo og join-up.. men du skriver at heste ikke giver op men kæmper, derfor spørger jeg om du aldrig har set en rodeo video (noget som Monty desuden synes er helt i orden) for det er nok der du tydeligst ser heste der giver op..
    Problemet er bare at folk kan nå at skade deres heste når de gør deres egne erfaringer.. lille Lotte der mener hun skal lave join-up efter at have læst Monty's bog eller Heartland det kan bliver skidt for både hende og hesten..
    Og nu handler det jo ikke kun om de negative ting andre skriver (altså linkene) dem lagde jeg ind fordi folk bedte om det.. men at manden bygger sine metoder på enten løgn eller uvidenhed og bilde sin tilhængere alt muligt ind (her snakker jeg oprindelsen til join-up og hans ideer om hestes adfærd) det er nok til at jeg står af... men mange tror jo blindt på alt hvad han siger..

• #44   24. feb 2011 Ja, jeg ville også sige at selvom man kun gør join up én gang, kan det ødelægge en helt masse hvis 'rytter' ikke ved 100% hvad de laver ELLER at hesten ikke har en psyke der kan holde til det.

Jeg har personligt dårlige erfaringer med det, da jeg 'join-up'ede' en hest én gang.. da jeg så slap den løs på en normal ridebane for at træne med den (som jeg havde kunnet før join-uppen) begynder den at løbe mod mig med halsen sunket og ørerne lagt i fuld galop; for så at bide mod mig og vende sig om og sparke mod mig.
    Jeg vil til hver en tid 'afbefale' folk at træne join up med deres heste, for det er mere tvang end det er tillid og det KAN ødelægge en helt masse..

• #45   24. feb 2011 Min mening er bestemt heller ikke at folk skal bruge metoeder uden at vide hvad de har med at gøre, det har jeg vist også skrevet længerer oppe ....

Men lyder bare som om at du kun høre det negative du læser omkring hans metoeder ?? (kan være forkert selfølgelig)

Mange tror nemli blindt på alt hvad de læser, og derfor syntes jeg det er en skam at skrive så negative ting, om de ting han gør, uden at vide bedre, for det lyder lidt sådan i mine ører ??

vi har sikkert alle sammen hver vores måde at træne på, og alle tror måske at det DE gør altid er det rigtige .... Men Monty var nok ikke komet dertil hvor han er idag, baseret på fup og fiduser ... nærmere baseret på resultater !!!

• #46   24. feb 2011 *STALD DAMGAARD* : Ja er da også sikker på at næsten alle i hvert fald gør som de gør fordi de mener det er det rigtige... nok ikke mange der med vilje skader/er onde eller lignende ved deres heste..
    Og jeg håber skam nogle der måske er i tvivl eller ikke kender til Monty's metoder ser hvad jeg skriver.. for selv om du måske er uenig, så betyder det altså ikke at jeg ikke ved hvad jeg skriver om.. dem der er for hans metoder roser dem jo også gerne må de så heller ikke det, fordi folk jo kunne tro hans metoder var gode smiley
    Jeg siger ikke at du ikke får et resultat ud af fx join-up.. problemet er bare at man for det første meget let kan få et andet resultat end det ønskede.. selv om mange tager en tillært hjælpeløs hest som en rolig hest.. samt at det du opnår skyldes helt andre ting end det der siges.. join-up virker jo ikke fordi man "knytter bånd" og fordi hesten nu forstår dig og ser dig som leder.. det er det jeg oponere mest imod, at der "lyves" (ikke alle ved at de lyver jo) om hvad der sker og hvorfor det får hesten til at opføre sig anderledes..

• #47   24. feb 2011 Jeg kan stadigvæk ikke se at det er forkert at han bruger en anden metoede, der modsat hvad du skriver, er bevist ikke stresser hestene.

Det jeg er imod, er at du ved ligeså lidt som mig om der er hold i alle de "fine" historier du henviser til, men du vælger så åbenbart at tro blindt på dem ??? Der er altid 2 sider af en historie ....

Der er mange måder at gøre tingene på, og så længe man ikke sparker, slår eller på anden måde gør fysisk eller psykisk skade på hesten, så syntes jeg at det er fint .... han ser måske mere i hestens adfærd end du og andre gør, det betyder jo ikke at det er "løgn" eller forkert .... måske manden bare er pisse dygtig smiley

En ting er ihvertfald sikkert, og det er at jeg har oplvet flere gange at hans metoeder virker, og det er godt nok til mig ....

folk må såmænd gerne læse de "sure opstød" andre har om hans træning, fordi de tror de ved meget bedre, men syntes det er en skam at de går glip af det fordi mange tænker .... hold da op, det skal jeg ikke undersøge nærmere, det lyder jo frygteligt ....
    Syntes folk har både brug for og glæde af selv at vurderer !!

• #48   24. feb 2011 CAK: Har desværre ikke gemt nogle links.. Måske du kan bruge Signes?

• #49   24. feb 2011 Jeg går heller ik ind for hans metoder.
    Af samme grund som de andre nævner.

På store Hestedag for nogle år siden, var der en dame (ka' ik huske hvad hun hed) som skulle vise hvad Montys metoder var og hvad Join up var.
    Hun skulle vise det med en ung hest, og det lykkedes hende ikke at få "knækket" hesten.
    Såvidt jeg husker måtte hun tilsidst give op og trække hesten ud af ringen..
    (:

• #50   24. feb 2011 *STALD DAMGAARD* : Som sagt så bedømmer jeg ikke ud fra linkene.. men hvis du læser dem så er nogle af tingene altså sager der har været i retten og ting Monty selv har indrømmet..
    Jeg bedømmer ud fra alm. viden om hestes adfærd og indlæring.. og har man sat sig ind i de ting så får join-up altså alle røde lamper til at lyse.. mere behøver jeg ikke for at fravælge det.. men mange vil gerne se links til forskellige ting.. derfor fandt jeg en masse links omkring Monty..
    Hvis folk selv skal finde ud af vil de oftest bare gå ind på Montys side eller læse hans bøger, og hvis de så ikke har en bred viden om adfærd og indlæring, så vil de jo sikkert tro på alt hvad han skriver.. så danner de jo heller ikke deres egen mening.. at danne sin helt egen mening kræver en del viden og argumenter fra begge sider..
    Og det er jo ikke bevist at det ikke stresser.. han har åbenbart en gang optrådt med heste med pulsmåler på.. et par heste beviser jo intet.. jeg har set mange heste trænet af Monty som tydeligt var stresset + alle de adfærds eksperter jeg har set spurgt om det er enige om at det stresser hesten... at der så er heste der måske ikke stresses ændre ikke på at mange gør..
    Og hvis du vælger at tro at Monty er så dygtig at han kan se adfærd som ingen adfærdsforsker kan se.. ja det må du jo om smiley jeg stoler nu mere på dem som ikke tjener en masse penge på at promovere deres ideer..

• #51   24. feb 2011 Kan ikke se du vurderer ud fra argumenter fra begge sider ??

Og selfølgelig er profesionelle adfærds eksperter IKKE enige, så tjener de jo heller ingen penge smiley

Monty han optræder uden beregning med hans shows, sælger videoèr osv, for at dække udgifterne ... ?? frivillig løgn, vil du måske kalde det ??
    Og det var heldigt nok at de heste der var med til showet lige den dag, ikke stressede .... rent held åbenbart ...ss

Men nogle gange så er folk bare for kloge, og lad dem da være det ... man kan jo læse sig til alt på nettet smiley og tro på det åbenbart ...

Erfaring og praksis i det man træner, vejer nu højere for mig ... men det ser let ud det Monty laver, og det er det ikke, så sikkert mange der mener at det ikke virker, hvis de ikke kan få det til at fungerer ??

• #52   24. feb 2011 *Stald damgaard* giver dig 100% ret, hvor er det godt formuleret. Jeg har også kun gode erfaringer både set og ikke mindst egne.
    Ikke alt man læser på nettet er sandt, og mange sites ser proff. ud men går man referencerne efter ender det tit i ingenting...

Hilsen mias mor smiley

• #53   24. feb 2011 *STALD DAMGAARD* : Jo jeg har skam hørt begge sider.. problemet er bare at tilhængerne oftest argumenter med 1: Det virker (ja det ved jeg, problemet er ikke om den virker, men hvordan og hvorfor) 2: Det er en blid metode der skaber tillid (Intet der tyder på dette ud fra hverken hestes indlæring, de fleste hestes reaktion samt metodens tidligere anvendelse) 3: Det er godt fordi heste selv gør sådan (dette er modbevist adskillige gange, man har endda prøvet at fremprovokere join-up uden held) ingen af disse argumenter får mig til at ændre mening.. men jeg ser altid på argumenterne hvis folk kommer med noget nyt jeg ikke ved fx.. men uden gode og holdbare argumenter, ja så skifter jeg ikke mening..
    Sjovt nok bliver du ved med at insuere at jeg blot har læst de link jeg gav en anden og bare tror på det.. jeg gider ikke bliver ved med at forklare at jeg faktisk har sat mig ind i tingene, ud over det har jeg mange års erfaring med heste selv og er altså ikke helt på bar bund..
    Jeg har skam også før jeg vidste bedre forsøgt mig med join-up og ja jeg fik den ønskede reaktion, så nej handler skam heller ikke om at jeg bare ikke kan få det til at fungere.. igen det handler ikke om at metoden ikke giver en effekt men om hvorfor man får en effekt og hvilken effekt det reelt er man får..
    De adfærds eksperter der har studeret vilde flokke og skrevet afhandlinger om hver bevægelse, de får altså ikke betaling for at være uenige med Monty (som du skriver) de er ikke taget ud for at bevise eller modbevise join-up men for at lave optegnelser over og forskning i hestens adfærd.. det er andre mennesker der bagefter har læst disse bøger og afhandlinger og konkluderet at der på intet tidspunkt nævnes join-up..

• #54   25. feb 2011 Stald Damgaard du skriver "Prøv at giv folk en chance for at gøre deres egne erfaringer, og mange blander også deres træning imellem flere forskellige trænere ..."
    og "folk må såmænd gerne læse de "sure opstød" andre har om hans træning, fordi de tror de ved meget bedre, men syntes det er en skam at de går glip af det fordi mange tænker .... hold da op, det skal jeg ikke undersøge nærmere, det lyder jo frygteligt ....
    Syntes folk har både brug for og glæde af selv at vurderer !!"

Ehh, hvorfor skulle man dog lade være med at ytre sine meninger om Monty Roberts når trådstarter spørger ind til vores holdninger om Monty Roberts og hans metoder? Det du siger at vi ikke skal have en debat om tingene, fordi så danner folk ikke sit eget billede.... come on, hvis folk ikke kan tage stilling selv og selv ræsonnere, så hører de da ikke hjemme på et debatforum. Det ville ikke være en debat hvis kun tilhængerne af Monty Roberts ytrer sig, og kritikerne holder sig i baggrunden.

• #55   25. feb 2011 Jeg kan rigtig godt lide det han skriver, da han har ret i så mange ting. På den led kan jeg rigtig godt lide hans metoder. jeg er dog ikke vild med den måde han arbejder på. Hans 'join up' er jeg absolut ikke tiltaler for ..

• #56   26. feb 2011 Signe:

kan jo kun sige at jeg ikke er enig .... !! jeg har også haft med heste at gøre i mange år, og er heller ikke en der "bare" kaster om mig med meninger, for at lyde klog. Men vi må jo blive eninge om at være ueninge smiley Er det youtube du har set ALLE disse heste du siger du selv har set blive totalt stressede under join up ??

Signe med Alandra:
    Du og andre er mere end velkomne med jeres meninger, positive, som negative, men det ændre ikke ved at folk de tit går glip af at erfarer ting på egen hånd ???
    Hvis du læser de Monty tråde der er bare her på HG, så kan du læse utroligt mange indlæg fra folk som egentligt ikke aner hvad de taler om, og kun gentager hvad de har læst af negative ting, andre har skrevet ... og det syntes jeg er en skam, at folk er så letpåvirkelige (naive)

Men er vild med debatter smiley så det ville da være ærgeligt hvis alle var eninge

• #57   27. feb 2011 Stald Damgaard: Ja og du støder også på folk der har deres "viden" om join-up fra heartland bøgerne og skriver om hvor godt det er.. man kan ikke undgå at nogle danner deres mening ud fra andres mening..
    Jeg har både set videoer på youtube og andre steder (hvor videoen ligger er vel egentlig irelevant).. samt jeg har set heste som har været i join-up og set det udført af uddannede Monty indstruktøre.. og jeg har snakket med flere uddannede heste adfærds behandlere..

• #58   27. feb 2011 Signe:
    Nu er der jo stor forskel på "viden" ud fra hvad man læser, og viden ud fra erfaring ... men nej, det kan man ikke undgå, syntes (som jeg snart har gentaget mange gange) at det er en skam at folk ikke får deres viden fra erfaringen af ... syntes ikke man kan kalde det for viden, ud fra at overtage andres meninger, viden må bygges på erfaring og fakta i form af oplevelser, som man selfølgelig kan læse en masse af, men da mange siger noget forskelligt, så opfordrer jeg folk til at gøre deres egne erfaringer !!

Men nu var det nu mest fordi jeg selv ville have været ind og kigge de omtalte videoer, så lidt realevant i den sammenhæng er det jo smiley

• #59   27. feb 2011 Stald damgaard: Jeg mener så sagtens man kan lære en del ved at læse, fx er det jo ikke alt man kan opleve selv... jeg har ikke mulighed for at se flokke af vildheste fx..
    Jeg mener heller ikke man skal afprøve alt selv, før man bedømmer om det er skidt.. fx mener jeg jo at join-up potentielt kan være farligt at lege med.. derfor mener jeg ikke alle bør afprøve det før de beslutter om de vil bruge det..
    Personligt ville jeg da aldrig afprøve rool-kur eller barring for at få egne erfaringer, det ville da ikke være fair imod min hest..

• #60   27. feb 2011 Jeg tror simpelthen man skal huske at se forskel paa hva der er effektivt og hva der godt og til sidst finde en mittervej.
    Sagen er den at hesten i sidste ende har det bedst ved bare at gaa ude, maaske faa et föl eller to og leve sit liv, sadan tralala. saa det er GODT for hesten. Effektiv er fx monty roberts metoder ellers ville folk ikk tage dem til sig. men det samme er et staerkt bid/ en staerk haand, og en go lang pisk! Saa mange ting er effektive men ikk altid gode.
    Det handler saa om at finde nogle metoder som virker for en, men altid huske at det skal vaere godt for hesten. Det vil sige man skal pröve bl.a. at taenke sig i hestens sted, som et flugtdyr osv.
    Et staerkt bid behöver ikke at vaere staerk i de rigtige haender og en pisk kan vaere et godt hjaelpemiddel, hvis man ved hvordan den skal bruges. Ved at laese de ting monty roberts skriver kan man blive inspireret til at arbejde anderledes med sin hest, og i de rigtige haender kan bogen vaere en go hjaelp, det handler bare om at göre det til sit eget.

haaber det giver lidt mening ?! xD

• #61   27. feb 2011 Virkelig godt skrevet Katie!

• #62   27. feb 2011 Kathie:

Det giver bestemt mening, og du beskriver noget af det som jeg gerne vil frem til så fint .... Nemli at man tit blander de ting der virker for èn fra de forskellige trænere imellem.
    Og for mig virker mange af de metoeder Monty bruger, og jeg har haft en positiv og god erfaring med dem. Jeg bruger også ting fra Monty, som jeg på en eller anden måde har gjort til mine egne, og det var jeg jo aldrig kommet frem til, hvis jeg ikke havde fået muligheden for at sturderer dem, ved evt at blive "skræmt" væk af alle de negative ting man læser (nu er jeg så ikke typen der overtager andres meninger, men gør mine egne erfaringer) det er der desværre mange der tager sig til takke med ....

Det drejer sig vel i bund og grund om at have et åbent sind, og bruge sin sunde fornuft, og som du skriver, at prøve at se verden igennem hestens øjne .... Så man kan jo kun blive klogere af at sturderer og gøre sig en masse erfaringer på godt og ondt, for vi laver jo alle fejl, som vi kan vende til noget lærerrigt i den sidste ende smiley

• #63   20. jan 2012 Faldt lige over dette, og huskede dette indlæg, så ville lige "poste" det smiley

Analyse af Monty Roberts’ metoder

Der er lavet en videnskabelig analyse af Monty Roberts’ metoder sammenlignet med de mere traditionelle metoder, kendt fra engelsk tradition

Tilridningsfasen er ofte stressfyldt, især for hesten og påvirker dens velfærd i negativ retning. Derfor har en gruppe forskere set nærmere på nogle af de forskellige tilvænnings- og tilridningsmetoder der findes i dag, for at evaluere, hvilken der stresser hesten mindst.

For at måle hestenes stressniveau målet forskerne blandt andet hestenes puls under træningen og resultatet var, at hestene trænet/tilredet med Monty Roberts’ metode havde den laveste puls sammenlignet med andre kendte og undersøgte træningsmetoder.

Tidligere er netop brugen af round pen og join-up teknikken ellers blevet kritiseret for netop at stresse hesten ved at provokere hestens flugtinstinkt. Undersøgelsen baseret på hestens puls under træningen viste dog ingen tegn på stress.

I slutningen af undersøgelsen, efter tyve dages daglig træning af 30 min. pr. hest pr. dag, blev hestene udsat for en prøve, hvor de blandt andet skulle rides gennem en forhindringsbane. Testen blev bedømt at et antal dommere, som ikke kendte til hverken hestene eller de træningsmetoder, hver enkelt hest var blevet trænet efter. Også her blev hestenes puls målt og har var pulsen stort set ens hos alle hestene, men hestene trænet efter Monty Roberts’ metoder blev betydeligt bedre bedømt under testen end de øvrige heste.

Undersøgelsen ‘A comparison between the Monty Roberts technique and a conventional UK technique for initial training of riding horses’ blev udført af Dr. Veronica Fowler, Dr. Mark Kennedy and Dr. David Marlin, og forventes blandt andet at blive offentliggjort i Anthrozoös.

Kilde: ridehesten.com

(link fjernet)

• #64   20. jan 2012 Stald damgård: Problemet med den undersøgelse er bare at der ikke fortælles hvad de andre metoder var.. at pulsen var lavere ved join-up siger jo kun noget hvis man ved om de andre metoder var en form for HMS, alm. tilridning, "beridder" metoder eller tæv og vold..
    Der bliver heller ikke skrevet hvor meget og hvordan hestene var trænet tidligere.. altså fx om join-up hestene ved målingen blev udsat for 1 join-up eller den 10 (og måske derfor ikke reagerede)..
    Synd for kunne være en interessant undersøgelse..

• #65   20. jan 2012 Hvis join up er så "farligt" som du tidligere har givet udtryk for, så burde de jo reagerer, selvom det kun er et join up der bliver udført ??

Man kan jo selfølgelig ikke få noget ud af undersøgelsen, hvis man VIRKELIG ikke vil, men lad os nu bare tage det OPLAGTE forslag, at alle de andre heste de er blevet trænet med vold og tæv, som du skriver ....ss. Så tager jeg da hatten af for at Monty i hvertfald ikke bruger de metoeder smiley Men nu står der "traditionelle metoeder" er blevet brugt, så kan man vel selv "bestemme" ud fra sine egen viden, hvad det så er ..... :0) (hvis den viden selfølgelig er der)

Man kan jo vælge at læse teksten, som den står skrevet, eller bare læse den, som man gerne vil at den står skrevet smiley

• #66   20. jan 2012 Stald Damgaard: Ja man kan jo også bare blive nedladende.. men fakta er at en undersøgelse jo er nød til at fortælle under hvilke forhold + antallet af heste for at man reelt kan bruge den til så meget..
    Snakker vi 1 hest kan målingerne jo være nærmest helt tilfældige.. og det er ski da også meget relevant hvad "traditionelle" metoder er.. og nej man kan ski ikke bare gå ud fra egen viden, for det er da meget forskelligt hvad "traditionelle metoder" er fra person til person og land til land (og undersøgelsen er jo ikke lavet i Danmark)..
    Nu mener jeg netop det modsatte ikke at hvis det kun er 1 gang så reagere den ikke.. men hvis nu hesten har været join-up'et flere gange før og derfor har fundet ud af hvordan den fjerner presset eller den allerede er knækket, jamen så viser den jo nok ikke stress. derfor er det jo relevant om vi snakker en rå hest eller en de har trænet med længe og hvornår man har målt..
    Men man kan jo vende din anklage om og sige at man jo let kan få noget ud af undersøgelsen hvis man virkeligt vil..
    Men fakta er at for at lave forsøg der rigtig kan bruges til noget kræver det ret meget, da man skal have et vist antal individer, de skal helst være nærmest ens til at starte med, tingene skal gøres under strengt overvågede forhold og man skal kende alle parametrene når den offentliggøres som fx antal og metoder.. at skrive "traditionelle engelske metoder" viser jo kun at join-up i denne undersøgelse af ukendt antal heste af ukendt træningsnivue er mindre stressende end metoder vi ikke aner hvad er.. det fortæller ikke mig at join-up er = en heste venlig metode..

• #67   20. jan 2012 Og hvis du læser hvad folk faktisk skriver, så skrives der jo igen og igen at ikke alle heste skades.. nogle er ligeglade og regner hurtigt ud at de bare skal følge mennesket for at få fred.. så derfor er en hest jo ikke at ultimativt parameter..

• #68   21. jan 2012 Jeg har været med til at arbejde lidt inden for forskning. og for at man VIRKELIG kan godkende det, er det noget der skal undersøges flere gange, af flere mennekser. smiley
    Det er selvfølgelig fint hvis man læser om det og tager det til sig, men man skal altid være lidt kritisk omkring det.

Derudover skal man altså huske at han selv har indrømmet af det ikke er noget han har observeret i naturen, men noget han har fundet på smiley han har løjet en hel del for penge.. såå

Lige nogle links med et par kloge mennesker der griner lidt af join-up, men mener det ikk er farligt smiley

(link fjernet)

Jeg ved godt noget i linker er svært at læse, men ved ikk lige hvorfor epona ikk virker bedre der!?

• #69   21. jan 2012 Kathie: Super det havde jeg faktisk ledt efter smiley men faktisk så understreges det jo flere gange at det kun er ufarligt hvis hesten på intet tidspunkt stresses og så skrives der at det er meget meget svært at undgå og at aktivere man dens flugtinstinkt giver der permanente ar på hjernen.. så vil ikke mene at der skrives at det er ufarligt..

• #70   21. jan 2012 signe: personligt så tror jeg det kommer helt an på hesten. smiley min søsters hoppe reagerede slet ikk negativt på at "jagte" hende rundt smiley hun troede altid det var leg. smiley til gengæld har jeg set en hest stejle og blive aggressiv da der var en der prøvede sådan noget lignende på den.

• #71   21. jan 2012 Signe: syntes bare du lyder temmeligt "ensporet og snæversynet" i din holdning omkring Monty Roberts, og det er da helt tydeligt at UANSET hvad, så ønsker du ikke at se noget som helst positivt fra den side ........... og det er fint med mig, sådan lever nogle mennesker jo bare deres liv. Er ikke nedladende som du skriver, kan bare ikke lade være med at sidde og smile/grine lidt smiley

vedr. artiklen, så tvivler jeg på, at det der står skrevet i denne artikel, er alt hvad der er kommet ud af dette forsøg, det er nok kun beskrevet kort her. Undersøgelsen vil jo som der står skrevet til sidst, blive offenligtgjort .........
    (Undersøgelsen ‘A comparison between the Monty Roberts technique and a conventional UK technique for initial training of riding horses’ blev udført af Dr. Veronica Fowler, Dr. Mark Kennedy and Dr. David Marlin, og forventes blandt andet at blive offentliggjort i Anthrozoös.)

Det eneste jeg kan sige, det er at der er kommet rigtigt mange gode resultater ud af den træning som MR han yder, og som Kathie skriver så er alle heste jo ikke ens, og reagerer heller ikke på samme måde, men i bund og grund, så vil de med undersøgelsen her nok vise, at MR træning ikke er så "farlig" som uvidende folk de gør den til ....

• #72   21. jan 2012 Kathie: Jamen ingen tvivl om at det kommer meget an på hesten og selvfølgelig på hvor god timing og hvilket kropssprog træneren har.. mange aner bare ikke hvordan deres hest vil reagere.. og så er det jo farligt hvis den angriber eller "over stresser".. især når man intet opnår ud over en hest der går en i røven hvis man er heldig..
    Har også haft en der angreb hvis den blev jaget på.. og den angreb for alvor og det var ikke en hest der ellers var agressiv.. har også haft en jeg er sikker på ville blive et rystende nervevrag.. hende jeg har nu, ja hun ville enten ignorere en/tro det var en leg eller tromle en ned..

• #73   21. jan 2012 Stald damgaard: Jo du er endda mere end almindeligt nedladende idet du konstant hentyder til at hvis folk ikke er enige med dig så er det nok fordi de er uvidende og ingen grund viden har..
    Selvfølgeligt er den artikel ikke hele undersøgelsen.. men lige nu er den artikel det eneste man har at forholde sig til og den fortæller simpelthen ikke nok til at konkludere noget..
    Som Kathie jo også skriver så er man også nød til at have flere undersøgelser af flere forskellige for at kunne fastslå noget, fordi selv forskere er mennesker og med mindre det direkte er ting der kan tages og ses (altså fysiske ting som knogler, hjerne osv) så kan forskere jo også dreje deres resultat i en ønsket retning..
    Har du overhoved læst det Kathie linker til ??
    Ingen siger at Monty ikke har resultater.. hvis han ikke havde det så havde han nok ikke haft noget at lave.. det handler jo ikke om hvorvidt man opnår noget med hans metoder.. men hvorfor man gør og om man mener at de mulige skader ved metoden er ok i henhold til hvad man ønsker..
    Og nej jeg er hverken snæversynet eller ensporet, faktisk så sætter jeg mig rigtig meget ind i ny forskning og metoder og har før måtte ændre mit syn på ting radikalt fordi der simpelthen var for store beviser for at tingene var anderledes.. men jeg har faktisk sat mig ind i Montys metoder og i hestes adfærd og indlæring og derfra kan jeg konkludere at det ikke er en metode jeg går ind for eller ønsker at bruge.. jeg læser gerne ny forskning på området, men jeg ændre ikke mening uden at der er nogle reelle beviser.. og det giver den artikel jo ikke.. som sagt synes jeg det er spændende forskning, men der skal meget mere frem før det kan bruges..

• #74   21. jan 2012 Folk behøver bestemt ikke være enige med mig smiley
    eller med dig for den sags skyld ???
    så er vist ikke mere end almindeligt nedladende end du er på det punkt ??

Prøver i hvertfald på ikke at være snæversynet, og vælger at læse hele artiklen (når jeg får muligheden) inden jeg forkaster det hele smiley

Men man kan åbenbart "se" rigtigt meget ud af de få linier der er skrevet i artiklen, siden man kan "smide" den i "overhovedet ikke realevant" kategorien, uden at kende til hele artiklen, og undersøgelsen .....

Håber da bestemt at de har gjort deres arbejde ordentligt, og lavet en grundig undersøgelse omkring emnet, men det ved du allerede at de ikke har eller ??

• #75   22. jan 2012 Stald damgaard: Du læser vist mine indlæg som en vis herre læser biblen.. jeg skriver ingen steder at hele undersøgelsen ikke er relevant, men det er jo ikke den der linkes til.. jeg skriver at artiklen der linkes til ikke kan bruges til at basere noget på..
    Jeg vil skam også gerne læse hele undersøgelsen hvis jeg får mulighed for det, har på intet tidspunkt skrevet andet..
    Og jeg kalder ikke konstant folk for uvidende og lignende fordi de ikke er enige med mig..

• #76   22. jan 2012 STALD DAMGAARD: vil altså sige du er lige så ensporet som signe xD du bliver nød til at være lige så kritisk som signe må indse at ikk alle heste reagere negativt på det... Men jeg må indrømme og sige som at det som signe siger er noget pjat overhovedet at praktisere det!? jeg mener hvad opnår man med det?? i hvertfald ikk tillid smiley det at hesten render en i røven har intet med tillid at gøre, men det misforstår mange desværre smiley tilliden er noget som KUN kan opstå som et resultat af forståelse (som altså også gælder UNDER ridningen) og det at man besøger sin hest hver dag til en nogenlunde fast tid.. så hesten kan stole på at du kommer.. og kan stole på at du ikk er grov over for den .. osv osv. Så meningen med det er sådan lidt ligegyldigt. smiley

• #77   22. jan 2012 hov der skulle være komma mellem kritisk, signe... smiley

• #78   22. jan 2012 Kathie: Jeg har skam skrevet flere gange at ikke alle heste reagere negativt ;-).. nogle knækker, nogle angriber, nogle stresser men regner ud hvad de skal og nogle er ligeglade og "finder" sig i det.. forstår bare ikke man bruger noget som potentielt er skadeligt eller farligt for en selv og som ingen reel virkning har (med mindre hesten knækkes) ud over at følge en.. alle mine heste har da hurtigt fulgt mig uden..

• #79   22. jan 2012 Signe: det er egentligt lidt der problemet det ligger, du skriver ikke artiklen, men henviser hele tiden til selve undersøgelsen, og det lyder bestemt som om at du henkaster det hele uden egentligt at vide præcist det drejer sig om ...... det er i mine øjne ensporet og snæversynet .... postede det egentligt med henblik på noget positivt, da jeg syntes det er fint at der bliver lavet sådanne undersøgelser, og så "bankes" det til jorden, uden at du egentligt ved ret meget omkring det .... det kan jeg altså ikke tage særligt alvorligt, ikke mere end det lader til du har gjort .....

Kathie: jeg er bestemt enig med dig i at den tillid man skal bruge på længere sigt i et "forhold" til sin hest, den skabes ikke i en roundpen på 5 min smiley men jeg har haft mange positive oplevelser med de træningsmetoeder han bruger (en ting er den måde han træner en hest på i sine demonstrationer, der siger han også at det er for at vise sine metoeder, til hverdag træner man de samme ting, dog over flere dage, afhængigt af hvad hesten har brug for)
    Man tager jo gerne lidt fra forskellige steder (trænere), som man syntes der er positive og brugbare, og så finder man sin egen metoede at træne sine heste på, og man træner vel også sine heste individuelt, da de er forskellige ......

• #80   22. jan 2012 Signe: sådan skriver du i dit første indlæg efter artiklen ..... lyder bestemt ikke som om du er særlig åben overfor at vide mere smiley

Problemet med den undersøgelse er bare at der ikke fortælles hvad de andre metoder var.. at pulsen var lavere ved join-up siger jo kun noget hvis man ved om de andre metoder var en form for HMS, alm. tilridning, "beridder" metoder eller tæv og vold..
    Der bliver heller ikke skrevet hvor meget og hvordan hestene var trænet tidligere.. altså fx om join-up hestene ved målingen blev udsat for 1 join-up eller den 10 (og måske derfor ikke reagerede)..
    Synd for kunne være en interessant undersøgelse..

• #81   23. jan 2012 Stald Damgaard: Og du kunne ikke regne ud at jeg mente det der blev linket til ? Det var lagt ind et andet sted hvor personen blot havde kopieret, der blev ikke nævnt at det var en artikel om undersøgelsen, men skrevet som om det var det der var.. hvilket du jo må indrømme ville være mangelfuldt.. først så jeg blot at det var det samme som kopieret ind i anden debat, derfor svarede jeg som jeg gjorde i første indlæg..
    Men du lyder jo også som om du konkludere ud fra artiklen..
    Virker bare som om du har besluttet at jeg ikke aner en skid og at jeg ikke er interesseret i ny viden uanset hvad jeg så skriver..

• #82   23. jan 2012 stald damgaard: så synes jeg du skulle fordybe dig lidt mere i groundwork og tillid smiley jeg ville mene at Monty er sådan starten, men ikke et sted man skal blive stående og holde fast i.. selv må jeg indrømme jeg HELT i starten også startede med ham, men hurtig fandt ud af at der er mere kompetente mennesker derude.
    Nolge navne til at bringe dig på vej kunne være:
    - Klaus Ferdinand Hempfling
    - Mark Rashid
    - Alexander Nevzorov (selvom det skal nyde med forsigtighed smiley )

Jeg håber det kan give dig noget inspiration smiley de er virkelig fantastiske og LANGT mere fokuseret på hesten vel og ve, end pengenes smiley

• #83   24. jan 2012 Kathie: mange tak, som jeg skrev, så tager jeg lidt fra div trænere, og sætter det sammen så det passer til mig og mine smiley så sidder bestemt ikke fast .... er i fuld gang med at fordybe mig, har jeg været i en del år efterhånden, men man blir jo aldrig færdig ...

Har læst : "at danse med heste" af Hempfling ... den er ok

Mark Rashid ... hmmm der kan man så diskuterer om han er en mindre pengemaskine end MR bliver gjort til smiley

A Nevzorov: hans heste er dygtige ja, men de er, om nogen virkelig stressede at se på smiley

Ingen er perfekte, men der findes rigtigt mange dygtige trænere, håber heller ikke at du kun holder dig til de 3 du har skrevet smiley

• #84   24. jan 2012 Stald damgaard: Jeg er helt enig med dig i at man skal tage det man mener at kunne bruge fra div trænere smiley
    Og også helt enig i at Nevzorovs heste nok er nogle af de mest stressede fri dressur heste smiley er heller ikke enig i mandens syn på at heste ikke må gå med andre heste fordi de skal knytte sig til mennesket..

• #85   24. jan 2012 Som sagt skrev jeg også at det skulle nydes med forsigtighed. smiley jeg er helt klar over at hans tekniker kan diskuteres smiley Men synes at meget af de penge han har sat i forskning er blevet brugt MEGET fornuftigt smiley og synes at hans message er rigtig go smiley
    Altså jeg har INTET dårligt at sige om Mark. Jeg kender en dame som han har oplært og hun giver FANTASTISK undervisning smiley Derudover har jeg også læst hans bøger, og ind til nu har jeg kun været enig i det, også i sammenhæng med mine egne erfaringer smiley
    Til gengæld synes jeg at Klaus F. Hempfling er en man sagtens kan diskutere nærmere, da jeg synes det er blevet lidt for teknisk smiley men tror at man hvis man bare nyder alt med måde som du siger så kan man komme langt smiley

Kommentér på:
Monty Roberts metoder

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce