{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.008 visninger | Oprettet:

Bomløs sadel og myter.. {{forumTopicSubject}}

Jeg har, efter min hest blev øm af sin bomsadel (pga. "sommerfigur") købt mig en bomløs - en barefoot London smiley
Jeg kan tydeligt mærke at min hest går bedre og trives bedre med barefoot´en, og jeg synes den er super lækker at sidde i efter lidt tilvænning smiley

Jeg bliver dog mødt med negative bemærkninger om sadlen, folk mener den ødelægger hestens ryg - det er som om at der er en generel holdning om, at bomløse sadler bare smadrer ryggen på hesten! Jeg kunne jo bare lukke ørerne, men det frustrerer mig også lidt.

Jeg har haft en prof. til at vurdere hvilken sadel der var rigtig til min hest - og har haft hende til at vurdere hvilke indlæg der skulle i underlaget osv. for at det var optimalt og trykfordelende nok, samt for at undgå tryk på rygsøjlen..

Jeg tror rigtig mange køber en bomsadel fordi de tænker, at den passer alle/de fleste heste.. men efter jeg har sat mig ind i det, fandt jeg ud af at en bomløs jo også skal tilpasses, og at ikke alle bomløse passer til alle heste.. f.eks. var der kun tre modeller min kunne gå med!
Desuden sidder der sådan nogle bløde "skumgummi-lignende" indlæg i det underlag man køber - som nærmest ikke er trykfordelende! Og så forstår jeg godt hesten får ondt... Men med de rette indlæg og tilpasning, og en hest der tydeligt signalerer at den har det godt med sadlen kan jeg ikke se problemet...

Efter denne lange smøre er det jeg gerne bare vil høre andres meninger og erfaringer med bomløse sadler (selvom jeg godt ved den sikkert har været oppe mange gange før) smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bomløs sadel og myter..
  • #1   27. jul 2012 Sadlen skal vel også passe til rytteren. Vi har kigget på bomløssadel, da min mand skulle have en sadel. Vi blev frarådet af flere fagfolk ( også sælgere af bomløs) at købe en, når min mand ikke er en super rytter men godt kan "hænge" lidt i stigbøjlen. Da man selvom man har et rigtigt godt trykfordellende underlag, stadig vil skade hestens ryg, hvis man "hænger" i stigbøjlen.
    Men lige så snart man er øvet nok, til man er ligeglad om der er stigbøjlen eller ej. Er jeg sikker på det er en super sadel.

• #2   27. jul 2012 Jeg har en Barefoot Stella, som jeg er godt tilfreds med. Jeg har haft den i over 2 år nu, og min araber har ikke haft nogle problemer pga. sadlen. Sadlen rører ikke ryggraden, og jeg kan uden problemer trække en pisk igennem kammeret, også når jeg sidder i sadlen. Efter jeg gik over til den bomløse sadel, har hesten fået flere muskler og går mere afslappet. Som du selv siger, så passer ikke alle bomløse sadler til alle heste, så hvis man er af den tro, at enhver bomløs sadel kan passe enhver hest, så er det klart, at man kan opleve, at hesten får ondt smiley

• #3   27. jul 2012 Det tror jeg du har helt ret i.. en bomløs er som udgangspunkt ikke lavet til at man skal hænge i bøjlerne! Men man kan sagtens bruge støtten af bøjlerne, med de rette indlæg - der er sådan et forstærket stykke i min sadel, der hvor bøjlerne ligger tryk! Men der er helt sikkert også mange bomløse som mere eller mindre ikke giver mere støtte end en ponypude!

• #4   27. jul 2012 Månehestene: Jeg har også fået at vide at min hest vil begynde at sætte flere muskler med en bomløs - hvor hun faktisk er ret muskelfattig bag skuldrene, pga. bomsadlen.. dyrlægen nikkede genkendende til det også

• #5   27. jul 2012 Efter jeg skiftede over til den bomløse sadel, lagde jeg særligt mærke til, at han fik mere fylde på ryggen og bag skuldrene, så der ikke var det der "hul" smiley

• #6   27. jul 2012 Godt at høre nogle erfaringer smiley Jeg er spændt på at se hvilken indvirkning det har på min smiley

• #7   27. jul 2012 Jeg ved bare ikke med de bomløse der.. Ej heller deres sælgere..
    Har set tråde, hvor der er blevet solgt bomløse til folk over vægtgrænsen..

Jeg er selv en bastand dame og ville nemlig kaste mig ud i bomløs på et tidspunkt, men fandt så ud af, det med vægten, var et problem, faktisk et stort problem, som mange ikke tør/vil berører..

Heller ikke sælgerne, de skal jo sælge, men vel ikke for alt i verden..
    HVIS jeg en dag skifter til bomløs, bliver det til læder bom, blanding af fast bom og bomløs..
    I mit hoved er det helt klart det bedste alternativ..

Skal så ikke sige, om de bomløse sælgere har forandret sig og nu, virkelig fortæller alt, men jeg tvivler smiley

• #8   27. jul 2012 Jeg tror, det problem nogle af os har med bomløse sadler er, at det er blevet lidt et modefænomen + at nogen mener at en bomløs sadel er kuren mod alle sadelproblemer. Og eftersom lille Lise på 12 år som har redet i 1 år, har hørt dette, vil hun have en bomløs sadel til sin hest, hvorefter hun hænger i stigebøjlerne og smadrer hestens ryg.

En bomløs sadel er en god sadel, ingen tvivl om det, den er bare ikke til nybegyndere eller folk som sidder skævt/forkert, da den her gør mere skade end gavn. Så en sadel skal passe både rytteren, og, som du selv siger, hesten. Uanset om den er bomløs eller ej.

• #9   27. jul 2012 MLC: Tror helt sikkert du har ret i at sælgerne af bomløse taler for bomløse for at sælge.. og måske ikke altid holder sig til sandheden! Jeg synes jeg har fået en god behandling, af en meget kritisk forhandler, som tog sig god tid til at finde det rigtige til min hest - også selvom jeg købte selve sadlen brugt! samtidig har jeg haft dyrlægens råd med indover..

Sig b: Enig smiley

Kommentér på:
Bomløs sadel og myter..

Annonce