401 visninger
|
Oprettet:
Vigtigt at have med ??? {{forumTopicSubject}}
Hej HG
i næste uge skal jeg ned og kigge på hest/heste.
Og det er første gang, så jeg kunne godt tænke mig at vide hvad der er vigtigt jeg har med?
Hvad jeg skal huske og andre gode råd?
Mange tak for hjælpen!
sep 2007
Følger: 88 Følgere: 99 Heste: 4 Emner: 2 Svar: 769
En som har mere erfarring end du selv hvis du er i tvivl
dec 2008
Følger: 99 Følgere: 89 Heste: 12 Emner: 56 Svar: 524
jun 2007
Følger: 51 Følgere: 48 Heste: 8 Emner: 203 Svar: 454
Hvad hvis hesten ikke er fuldt tilredet?
Ville det så være bedst at se den blive redet af dem ?
apr 2008
Følger: 30 Følgere: 27 Heste: 3 Emner: 27 Svar: 543
Lav hjemmefra en liste, med hvilke kvaliteter du sætter højest, og arbejd dig ned til de ting der måske er mindre vigtige. Er det temperament, niveau eller noget helt tredje? Den vil hjælpe dig til at vælge en hest der passer til dine behov, og ikke bare forelske dig i en der slet ikke kan det du behøver
Lav også en liste med ting du vil spørge om. Sygdomshistorie, om den har været med til stævner, hvad den har gået, hvordan den tager nye ting, om den kan rides ud på tur alene osv. Så glemmer du ikke noget
Optag noget video mens du rider. Så har du noget at sammenligne med når du har været ude og prøve et par stykker, og du kan måske bedre huske hvordan den enkelte hest var.
Og, mød ALDRIG op til en opsadlet hest. Der kan gemmer sig mange dumme overraskelser på staldgangen, så vær med fra start, også til at hente den på marken! Pil, prik, rør alle steder - det er lige før du skal prikke hesten i øjnene, så grundig skal du være
jan 2008
Følger: 103 Følgere: 422 Heste: 14 Emner: 116 Svar: 1.343
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Nu vi er ved emnet:
Hvor lille skal beløbet være på en hest før i ikke ville få handelsundersøgt - med eller uden røngten?
Kommer det an på hesten eller prisen?
apr 2008
Følger: 30 Følgere: 27 Heste: 3 Emner: 27 Svar: 543
Røntgen kommer an på prisen... Jeg ville aldrig købe en hest over 20.000 uden røntgen. Min gamle hest gav jeg kun 7500 kr for, og han blev ikke røntgenfotograferet.
jun 2012
Følger: 12 Følgere: 9 Heste: 1 Emner: 12 Svar: 44
Vis den til din træner, dine hestekyndige venner og alle, der har forstand til det: Vær forberedt på mange (og forskellige) holdninger, både negativt og positivt, så lyt godt efter.
Lav en liste over, hvad du forventer den skal kunne og bed nuværende rytter vise dig, hvad hesten kan. Hvis den f.eks skal kunne gå en LB, er de vigtigt at du ser den laver alle øvelserne i den klasse tilfredstillende. Den skal jo kunne gå flot med en indredet rytter, som den kender.
Derefter skal du, hvis du ellers er tryg ved den, ride den godt igennem, til I har "fundet rytmen". Du kan måske ikke helt nå samme resultat som den rytter der kender hesten, men I skal have en kemi at arbejde med og passe sammen i niveau.
(Den må gerne kunne lidt mere end dig, hvis du er mindre rutineret, men den skal heller ikke være "for svær" i niveau. Du vil jo nødig være den rytter der ødelægger en superdygtig hest. Hvis du er mere rutineret end hesten og har oplært heste før, kan du bedre vurdere, hvad den evt. skal lære og hvad det vil kræve af dig)
Hvis du har mulighed for at prøve den flere gange på forskellige dage, så tak ja til det og gerne både indendørs og udendørs.
okt 2007
Følger: 213 Følgere: 182 Heste: 8 Emner: 52 Svar: 1.654
Så du kan se hesten under dens "normale" dagligdag.
Jeg tog min underviser med, som kender mig og min ridemåde. Hun underviste mig lidt imens jeg red.
Prøv hesten flere gange, så man er sikker i sin sag!
Jeg fik derud over min mor til at filme hver gang jeg var ude og prøve hesten, så jeg selv kunne se hvordan det så ud og om det så harmonisk ud eller helt af helveds til
jun 2007
Følger: 51 Følgere: 48 Heste: 8 Emner: 203 Svar: 454
Har selv redet i 13 år, og "leget" med heste siden jeg var 3 hvor jeg fik trække ture.
Så har ikke mange med mere erfaring end jeg i min venne kreds :S
Ville det så vre en fordel at have en dyrlæge med måske ?
De heste jeg skal ned til er den ene 3 år og den anden er 10.
så er meget spændt
Vigtigt at have med ???