{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.097 visninger | Oprettet:

Hvilken slags strøelse er bedst? {{forumTopicSubject}}

Da min stald langt om længe er ved at være færdig bygget skal jeg til at kigge efter strøelse så jeg kunne godt tænke mig at høre hvad i bedst kan lide at have jeres stående på og hvad der er nemmest at arbejde med..

Kunne godt tænke mig at høre om jeres erfaringer, hvor meget i har brugt og hvor tit i tømmer boksen helt

Træpiller
Spåner
Hamp
Tørv
eller måske noget helt anden bare ikke halm

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvilken slags strøelse er bedst?
  • #1   20. aug 2012 Min står på træpiller.

Hans boks er 3x3 meter (mener jeg smiley ) som opstart brugte jeg vist 14 sække, derefter har jeg siden puttet ca 2 ind om ugen. Fjerner løbende det våde (et par gange om ugen) og selvfølgelig spisehalm/hø+klatter ca 2 gange om dagen.

Jeg giver 34 kr. pr sæk smiley

• #2   20. aug 2012 Hvor giver du 34 pr sæk ? smiley

• #3   20. aug 2012 Jeg foretrækker langt træpiller, fordi det er så nemt.
    Jeg har stået på både alm. spåner, hampspåner og træpiller, og de er som sådan allesammen nemme.

Jeg har en alm. hesteboks, og til opstår får vi 13 poser, og herefter 3 poser om ugen. Det er super nemt at opbygge en god bund, fordi pillerne smuldrer, og derfor glider ud af greben så man smider minimalt ud - det giver også en lillebitte mødding.
    Jeg tror kun vi rydder boksene helt en gang om året.

• JM
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
    #4   20. aug 2012 Har været hele vejen rundt og er nået frem til at for mig virker det bedst med en tørvebund med træpiller, dvs. man starter op med 5-6 pakker tørv 12,5 kvm boks, det skal vandes og have lov at sætte sig så skiftes man med at fylde efter med træpiller hver anden uge 2 poser og 1 tørv den næste indtil man har puttet ca. 10 tørv ind så er det bare piller og evt. tørv hvis den er et stort svin der tisser meget.

Mugning er hverdag der fjernes prut og strårester fra hønettene da strå og tørv/piller er en rigtig skidt blanding det gør bunden umulig at ordne så hellere være lidt ekstra hys med rensningen.

Man fjerner ikke en tørvebund den kan ligge i flere år hvis man holder den rigtig.

• #5   20. aug 2012 Har tænkt mig at stå på tørv når min kommer ind.
    Det koster 1500 for én palle med 18 poser.

Tænkte at jeg skulle bruge 4-5 poser til opstart og så ellers 2-3 om måneden. - så de holder et halvt år ca.

En tørve bund kan nøjes med at blive helt tømt en gang om året, da det suger rigtig godt.
    Man skal dog også sørge for at fjerne lort og tis tit.

• #6   20. aug 2012 Hvorfor ikke halm?:-)

• #7   20. aug 2012 Grunden til at jeg ikk vil stå på halm er at jeg synes det er sværre at tage klatter i det og man får meget af det rene halm smidt ud og det skal bundmuges for tit og giver en mega mødding

• #8   20. aug 2012 Jeg bruger træpiller til alle mine heste.. Mine er blevet meget renlige af at stå på det så de faktisk kun gør det de skal ved bagvæggen i boksene(gerne i det ene hjørne).. Jeg har også set en betydelig bedring af hovene..

• #9   20. aug 2012 jeg har aller bedst erfaring med træpiller, og syndes det er klart det billigiste

• #10   20. aug 2012 Det er langt fra hver uge jeg skal ligge en ny pose træpiller oveni..

• #11   20. aug 2012 Jeg vil fraråde træpiller. Det har på ingen måde fungeret for mig og samtidig med er det mega dyrt.
    Vores bokse var 3,5*4,5, og der skulle bruges 24 sække som opstart - vi gav 37 kr pr. sæk, dvs godt 800 kr som opstart.
    Jeg synes hurtigt at bunden blev meget mørk og ulækker, trods min hest er forholdvis renlig. Samtidig med var det svært at muge ud i, og på ingen måde lugtfrit.

Jeg vil i stedet anbefale spåner. - Det fungere godt for mig og er rigtigt nemt at have med at gøre - dog kræver spåner, en hest som er forholdvis renlig - ellers bliver spånerne hurtigt ulækre.

• #12   20. aug 2012 Træpillesmuld - endnu lettere at rense i end træpiller. Opstart ca. 10 cm i boksen, derefter en børfuld i ugen - afhængig af hestens inde tid. Da vores så nu er startet i løsdrift, er løsdriften og skurene udenfor med træpillesmuld i bunden, der er altid tørt og godt. Det skal naturligvis som andre siger - rengøres hver dag, men det tager jo heller ikke lang tid smiley

• #13   20. aug 2012 Okay smiley men hvad med hestens tarmsystem? De har jo brug for at gumle i stråfoder, så i må have et stort forbrug af hø eller andet?:-)

• #14   20. aug 2012 Jeg bruger spåner..
    Jeg har dog overvejet halmpiller. de er super lækre, dog lidt mørkere.
    Det skal ikke skiftes ud, og tørre ind igen smiley

• #15   20. aug 2012 Mine heste får alt det hø/wrap de kan spise.. Synes ikke jeg døjer med vom på dem efter de ikke får halm.. Kun mine 2 ponyer har kæmpe vom.. smiley

• #16   20. aug 2012 Jeg regner med træpiller.. ved ikk om jeg har stort forbrug af wrap, men de får da 15 kg til natten

• JM
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
    #17   20. aug 2012 Alle vores har hø ad lib i småmasket net se evt. mit album, de har alle lært at spise efter behov og det vi bruger mere på wrap kontoen spare vi på krybbemaden, alle pånær min gamle dame får udelukkende vitaminbolsjer og wrap det kan ikke være lettere og derved har vi ingen mavesårsheste og vi kan nøjes med at fodre og give mad 1 gang for maden er i nettet og vitaminer og mineraler kan man jo give som en hygge snack når man strigler eller rider.

• #18   20. aug 2012 træpiller.

jeg har et kæmpe bokssvin, og de fungere.

boksen blev startet op med 25 sække af 16kg.
    fjerner løst wrap og klatter hver dag samt river bundet så den er jævn.
    ca 3-4 gange om ugen vender jeg bundet fjerter det der er mørkt og ryster bunden godt og og river igen så der er jævnt.

Der er blevet fyldt 3-5 poser ind om måneden. så bundet hele tiden car ca 25cm tyk.

Min hest får 17kg wrap ind til natten, i et stort hønet, og dette fungere fint, og det svinede ikke så meget som hvis det ligger i en balje eller på jorden

• #19   20. aug 2012 Hvad er forskellen på træpiller og halmpiller? altså i brugen af det og for hesten..

• #21   20. aug 2012 Min står på tørv. Det fungerer supergodt - det støver ikke spor, hvilket jo er dejligt når nu hyppen har allergi smiley

• #22   20. aug 2012 Jeg har aldrig oplevet at mine træpiller lugter, heller ikke da jeg tømte boksen her for nogle uge siden - og der var altså tis fra et helt år.

• #23   20. aug 2012 Træpiller smiley

• #24   20. aug 2012 halmpiller har jeg hørt suger bedre smiley

• #25   20. aug 2012 Da jeg havde hestene stående i boks, brugte jeg træpiller. Det var GENIALT! Til opstart bruger man en del sække (mine bokse var 4*5 meter så brugte nok mere end de fleste), men når først man havde startet boksen op, fyldte jeg kun 1 sæk ind om ugen trods den store boks.

Man skal tage klatter og eventuelt overskydende hø hver dag, men så er det også bare den bedste og nemmeste bund at holde. Da der var gået over et år, havde jeg endnu ikke bundmuget, kun taget ganske lidt vådt/sammenpresset ud. Så mega besparende på mødding.

Træpiller suger så godt at der på ingen måde lugter af ammoniak, til gengæld er det et rigtig godt indeklima for hesten da de altid står tørt.

Og ja, det kræver en del hø til hesten, men det skal de jo have uanset hvad, da halm ikke er mad for dyr, kun til at sove på! Halm ødelægger deres maver hvis de spiser for meget af det, så giv godt med hø! Ligesom JM gav jeg også kun vitaminer i krybben og sparede dermed udgiften på krybbefoder.

• #26   20. aug 2012 Jeg bruger træpiller, og er rigtig glad for det smiley
    Grunden til at den bliver mørk og klam hos andre, kunne evt. være fordi at bunden skal vendes hver dag, for eller kan du jo ikke tage tis-klatterne og så putter jeg 1 ny pose ind hver uge, men jeg kunne nemt nøjes med 1 hver 2. uge smiley

• #28   20. aug 2012 tidl sted brugte jeg spåner men da vi ikke har råd til kjøb af ejet bruger vi halm.
    ang spåner

spåner synes jeg helt klart er bedst da det ikke støver som halm og man kan købe en agtig græv til at fjerne afføringen med uden at tage alverdens spåner med op og de våde steder tager jeg en skovl., dermed spare man meget smiley
    desuden blev min pony ikke så fed af det da han åd alt hans halm,
    der kommer heller ikke mug i spåner som der kan i hal´m

• #29   20. aug 2012 jeg synes at easy strø er rigtig god, har arbejde et sted hvor de stod på det og det var meget nemt at arbejde med..

for at undgå den kræftige lugt af urin kan man lægge noget kalk eller sæbe spåner i bunden og det skulle tage det.

Kommentér på:
Hvilken slags strøelse er bedst?

Annonce