{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.580 visninger | Oprettet:

Springheste kan ikke stoppe?! {{forumTopicSubject}}

Hej alle venner!

Jeg var til JBK i går og så noget springning for ponyer. Det slog mig, at det ikke ser ud til at nogen af disse heste har lært at stoppe... De løb og løb og hev hovedet helt op i himlen til trods for, at rigtig mange af dem blev redet med ret hårde bid...

Jeg vil vove at påstå, at mange - også ikke-springryttere - glemmer at lære deres heste at stoppe. Nu ved jeg godt at jeg får nogle "hestene er er ivrige!" smidt i hovedet, men jeg mener altså, at hvis man har et godt stopsignal, så virker det også selvom hesten er ivrig. smiley

Hvad mener I? smiley


- forsøg lige at holde en pæn tone, det ville være rart. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Springheste kan ikke stoppe?!
  • #2   16. okt 2012 Enig, det er et spørgsmål om at lære hesten at stoppe. Det kan endda gøres helt uden bid. smiley

  • #3   16. okt 2012 Hestene er ikke ivrige, de er tillært hjælpeløse. Deres flugtinstinkt er aktiveret, og derfor løber de for livet.

  • #4   16. okt 2012 Puh det kan nogle gange være svært smiley Har selv en pony som nogle gange bare lukker af og løber (ikke kun spring), og så der intet at gøre end at lade den løbe og så styre, og har selv redet en spring pony som gjorde det samme hver gang vi kom på banen og havde sprunget det første spring. Der hjemme kunne den sagtens stoppe, men ikke når den virkelig skulle yde. smiley

  • #6   16. okt 2012 Linette - forklar! smiley

  • #7   16. okt 2012 jeg giver dig til dels ret :)..

    jeg har selv ejet en ivrig hoppe, vi var i starten ikke helt enige om at det altid var mig der bestemte tempo og fart smiley
    det blev dog bedre jo mere jeg trænede det, nu går jeg også "meget" op i min dressur i forhold til jeg er springrytter.. men måtte simpelthen droppe f.eks. temposerier for det pløjede hun bare igennem, og der kunne jeg gøre alt - uden forskel..

    min dressurged jeg har tilbage nu, har jeg "omvendt" til springhest.. og efter en pause fra springningen fordi han havde nogle vejrtrækningsproblemer, forsvandt hans stopknap i springning så længe der stadig stod spring foran ham :D..
    forstået på den måde, at han kunne gå lige så fint indtil jeg red ham på springet, og nogle meter fra så okser han bare derud af.. en halv runde efter springet, er han tilbage i dressurmode..

    så jeg giver dig delvis ret i, der er sikkert mange der "glemmer" at træne det, fordi man måske ikke har fokus på hvor vigtigt det er at hesten/ponyen kan vente på en.. men der findes altså også tidspunkter hvor du kan have trænet nok så meget, og have det helt perfekt på plads, og så kommer du ind på stævnebanen og så er alt ens arbejde "forsvundet"...

    og så er der alle dem der bare rider hurtigt fordi det fungerer bedst for dem smiley


  • #8   16. okt 2012 Er med på, at det kan være svært. Jeg tror bare på, at alle heste kan lære at stoppe, uanset hvad. Det handler bare om at vide, hvordan man lærer dem det. smiley

  • #9   16. okt 2012 Jeg har en springpony som er vildt ivrig! Hvis jeg f.eks. prøver at stoppe hende på tøjlen, smækker hun hovedet i vejret, og øger faktisk farten mere.
    MEN - Jeg har lært hende at stoppe på en anden måde på springbanen: Nemlig at give længere tøjler og bruge munden. Hvis jeg gør det på den måde, stopper hun med det samme, og tager de helt med ro smiley

    - desuden kommer man ikke til store stævner med en hest der ikke kan stoppe. Det kan alle heste - det har de lært! Men mange af de springheste jeg rider/har redet er altså vildt ivrige, og har ikke lyst til at stoppe.. De vil bare hoppe! smiley

    Det kan også have noget med deres indlæring at gøre. Hvis de har lært at de bare skal løbe på en springbane - så gør de det jo smiley


  • #10   16. okt 2012 Jeg har bøvlet meget med min hest, da han næsten ikke kunne stoppes på en spring bane. Jeg har trænet og trænet mit stopsignal både på springbanen og dressurbanen. Jeg rider med et tykt 3-delt muffebid, og nu er han endelig ved at fatte det. smiley Men syntes bare det er typisk ponyer at de bare løber, og først stopper når de kommer over sidste spring. smiley

  • #11   16. okt 2012 Det kan vel også være et spørgsmål om at lære hesten at slappe af? Jeg så nogle MEGA anspændte ponyer i går...

  • #12   16. okt 2012 Nogle ponyer bliver meget ivrige når de skal springe, fordi de virkelig elsker at springe. Og husk på at selv en lille pony er et stærkt dyr og kan være svær for at barn at standse. Vil hellere have et stærkere bid på og rytteren så kan give blidere signaler ene at insistere på at ride på trensebid og så have en hest der løber for stærkt med styrt til følge. smiley

  • #13   16. okt 2012 Rart at høre, at I træner det!

  • #14   16. okt 2012 Charlotte - jeg mener aldrig det skal handle om, om man er stærk eller ej... smiley

  • #15   16. okt 2012 Og stop den så der. Det ender i mudderkast med de bidløse på den ene side og stævnerytterne på den anden side... Og jo, sådan ender det altid på HG. smiley

  • #16   16. okt 2012 Det er helt korrekt hvad Linette skriver.
    Nogle heste forbinder spring med, at de skal løbe på livet løs. Deres flugtinstinktet er dermed aktiveret og de kan virke ustyrlige.
    Det handler om at lære dem det forfra. At et spring ikke nødvendigvis er lig med "galop" derud af.
    At man sagtens kan skridte og trave over spring og omkring dem.


  • #17   16. okt 2012 jeg er fuldkommen enig! jeg rider selv springpony, og han er 100% til at stoppe, og ja han er også sindsyg ivrig, men jeg tror det handler om at indøve det stop signal smiley

  • #19   16. okt 2012 Charlotte - er da ked af at høre, at man ikke kan debattere sobert på HG. Øv, men de er i orden. smiley

  • #20   16. okt 2012 Ja, Camilla, det er måske forkert kun at slå ned på springhestene. Der er så meget dårlig ridning derude... smiley

  • #21   16. okt 2012 jeg er helt enig, jeg mener bare at nogle gange kan du træne nok så meget, men der kan være situationer man bare ikke kan få løst,

    som f.eks. med min hoppe og temposerier.. vi prøvede alverdens gode råd og vejledninger fra de andre springryttere og min underviser osv.. men intet virkede på hende..
    da hun tilsidst flækkede en træbom mellem sine forben - valgte jeg denne type fra....

    måske ponyerne reagerer på at stævnet er så stort og kompakt - er indendørssæsonen ikke lige startet??
    tænker også at det kan skyldes nogen ryttere glemmer at ride mellem springene, så der for ponyen lov til bare at gå som den vil, og så skal der lige rettes til inden springet osv..
    og så er der ponyer der bare ikke tillader en lidt hård hånd og derfor kaster hovedet ad helvede til, og vi har vel alle prøvet at ride dårligere i en presset situation end vi normalt ville gøre smiley


  • #22   16. okt 2012 Camilla og de 3 welsh drenge..

    Ehm... Okay? Hvad har det med emnet at gøre, at du synes nogle ryttere du engang så på et kursus red dårligt?


  • #23   16. okt 2012 Jeg var til JBK sidste år, så en klasse med 99 ryttere, én red pænt. Hendes pony var afslappet, sprang pænt og hyggede sig på banen. Hun red med et almindeligt bid, en lille pisk, og uden sporer.

    De resterende 98 ryttere var nogle jeg kunne have flået af hesten og råbt og skreget af. Stakkels ponyer.

    Grunden til at hestene løber på livet løs, er fordi det har de lært. De har lært at de ikke må stoppe, for hvis de stopper får de smæk. De løber fra smerten, og deres flugtinstinkt bliver aktiveret så snart de er på banen. Deres flugtinstinkt pumper en masse adrenalin rundt i hestens krop, og derfor virker de ustyrlige. Men at tro de er "glade for at springe" og "Helt vildt glade og ivrige" er en stor fejl. En pony der er glad for at springe hygger sig på banen, og skal ikke rides med stærke bid, men kan styres pænt rundt fordi den ikke flygter, men har det godt.



  • #24   16. okt 2012 Jo, selve situationen, hestene var i til stævnet, var enormt stressende...

  • #25   16. okt 2012 Hold da op.

    Jeg rider med stangbid på min pony, fordi hun er så ivrig at hun glemmer at stoppe. Men det er kun på en springbane at hun er sådan, og hun render og ser fuldstændig lalle glad ud. Sådan nogle tråde her kan virkelig gøre mig sur. Puha.


  • #26   16. okt 2012 ENIG, Linette!

    Også alt det der hejs med at sparke og piske en hest, der stoppe foran et spring, mens den stadig står foran springet og hverken kan gøre fra eller til... Fatter ikke, at man ikke bliver disket af at gøre sådan mod sin hest... Øv. smiley


  • #27   16. okt 2012 Puha, ligefrem? Aha... Hvorfor puha? smiley

  • #28   16. okt 2012 Fordi at i får det til at lyde som om at vi bestemt ikke vil det bedste for vores heste, og i får det udover det til at lyde som om at vi tæsker dem rundt på en bane. Det er jo langt fra alle der er sådan!

  • #29   16. okt 2012 Linette..
    der er jeg bestemt ikke enig :)..

    mest fordi jeg har den modsatte hest.. før vores pause var han den type der lullede rundt mellem springene, der skulle rides frem, ikke fordi han var modvillig men fordi hans tempo bare ikke var mere aktivt..
    med træning fik vi frem at han selv søgte på springene, men stadig gik afslappet og kontrolleret..
    efter en pause, uden nogen form for spring eller bomtræning, løb han rundt med ørerne rettet på springene..
    jeg har på ingen tidspunkter "straffet" ham for ikke at gå frem, sker det at han stopper eller ikke springer korrekt - er jeg straks på banen med at det var min fejl som rytter, for hesten kan kun finde ud af at gøre det vi beder dem om.. i mine øjne forstærker det bare hestens adfærd når du straffer den for noget du selv gør forkert - så denne metode anvender jeg ikke smiley


  • #30   16. okt 2012 Josephine og spirit.
    Desværre er der mange ryttere der passer til beskrivelsen af hvad folk her i tråden skriver. At du så ikke er en af dem, er jo kun mega godt, og burde være glad for du ikke er en af dem. Og når du ved du ikke er en af dem, så burde det heller ikke gå dig på. smiley
    Men der er rigtig mange der rider med stangbid, sammen med en pisk og spore, hvilket i min verden er en meget underlig blanding. smiley


  • #31   16. okt 2012 Jeg siger bare, at hestene jeg så i går ikke kunne stoppes... smiley

  • #33   16. okt 2012 Det var da noget af en generalisering!!!

    ''Jeg vil vove at påstå, at mange - også ikke-springryttere - glemmer at lære deres heste at stoppe.''


  • #34   16. okt 2012 Jeg rider med denne underlige blanding. Men jeg smutter, skal ud til dyrlægen smiley

  • #35   16. okt 2012 Annemette: det er sådan jeg har det.. Jeg tror faktisk, at mange undervurderer stopsignalet og hvor vigtigt det er. Synes egentlig ikke jeg genereliserer, jeg siger, at sådan er det med mange. Ikke alle springryttere eller noget i den retning. Bare mange. smiley

  • #36   16. okt 2012 Hårdt bid - "jeg kan ikke så let stoppe min hest"
    Sporer og pisk - "jeg har svært ved at få min hest frem"

    Lidt sært. smiley


  • #37   16. okt 2012 Pisk - vist hun tvivler ligger jeg den på skulderen, det gir' hende en blid hjælp.
    Bid - Jeg kan ikke så let stoppe min hest smiley
    Spore - De er der bare, jeg bruger dem ikke.


  • #38   16. okt 2012 Helt enig!
    Min gamle connemare var helt kuldret for at komme ud og løbe (helt seriøst var det det bedste han vidste!), så når vi var på jagt steppede han hele jagten igennem, fordi han glædede sig så meget til at vi skulle galopere. Dette forhindrede mig dog aldrig i at sidde og ordne bøjler, gjord, osv osv med det ene ben oppe på nakken af ham. Han kendte mine kropssignaler så godt, så han løb ikke før han fik signalet smiley
    Han tog dog noget tid af stoppe efterfølgende, både fordi han var glad for at løbe, men også fordi at han mistede lidt balance, når det gik så stærk, og han så skulle til at sænke farten (vi var ofte oppe og løbe tæt på de 70km/t), så vi brugte den tid der skulle bruges på at stoppe smiley


  • #39   16. okt 2012 Godt nok. smiley

  • #42   16. okt 2012 Hvis man kan finde ud af at ride med det ordenligt, det er der desværre bare ikke særlig mange der kan. min hest bliver ikke redet frem med spore, eller pisk. men med sædet og min stemme.
    Og hun skriver at hun ikke bruger sporene til noget, hvorfor så have dem på? det forstår jeg ikke..
    er det kun for at blære sig, og vise hvor dygtig man er fordi man kan ride med spore? eller er det fordi der er rigtig mange proff. ryttere der gør det?
    Men vi har alle hver vores mening, og vi bliver nok aldrig enige.


  • #43   16. okt 2012 Tja nu red jeg selv en araber.. Hun løb også på en spring bane hun elskede simpelthen og sprnge så hun tændte helt af nå hun så spring.. HUn var fyld styrbar men det gik med 120 i timen men sådan var det jo..

    Red dog hun med almindelig bid da hun sag sagt var styrbarmen bare havde sygt meget fart på..

    Oghun kunne sagtens stoppe men nå der var spring var der kun en fejll.. red du dressur påhende var hun stille og roligt og der var intet.. så sys ikk man kan stille der sådan op


  • #45   16. okt 2012 Team Mølkjær : Heh, tja det finder vi nok ikke ud af smiley

  • #47   16. okt 2012 Jeg red dig ikk med spore eller pisk. Red kun med pisk på min gamle fordi at hun nogle gange ikk lige gad et eller andet. Men havde jeg en pisk i hånden havde heg aldrig problemer med hende og hun sprang alt. Så sprang altid med pisk brugte dem dog aldrig men med skulle den.

  • #48   16. okt 2012 Camilla L : Bare rolig det er ikke dig vi hentyder til smiley
    Vi forstår bare ikke helt hvorfor man vælger at ride med stangbid, sammen med pisk og spore. Og hvorfor man ikke tager sporene af, hvis man alligevel ikke har nogen grundt til at have dem på, ifølge en selv. smiley


  • #50   16. okt 2012 Det jo en smags sag. Man kan jo spørger rytteren måske man få et godt svar ?? Sys ikk man kan dømme på den måde uden og vide hvorfor. Bare det jeg mener.

    Nogle har en ret god grund til det andre ikk.
    Dog har jeg aldrig haft brugt for andet end et trensebid og regner bestemt aldrig med og få brug for andet. Hvad angår pisk og spore har jeg intet problem med folk rider med det bare det bliver brugt rigtig.

    Hvad så om de har det på hvis de ikk bruger det kan man vel være ligeglad. Og at de så måske ikk behøver det er jo kun op til rytter og vudere. En pisk bruges sjældent til og få fart men for at rette en skylder op eller hvis hesten evt "sover".


  • #51   16. okt 2012 Enig og uenig;) Den pony jeg rider (Super Mulle), hende rider jeg med æble bid (helt normalt trense bid, med æblesmag) Og hun kan sagtens stoppe idressur, men blir rigtig ivrig, når det kommer til springning, det skal sige at hun er super følsom, så man kan overhovdet ikke hive eller have hårdt fat, så får man et kæmpe stejl eller buk, (hun er dog blevet meget bedre) men det kan altså være rigtig svært at få hende til at stoppe ! smiley Men ka sagtens se hvad du mener;)

  • #52   16. okt 2012 Jeg har selv svært ved at stoppe min, fordi den i forvejen er svær at få til at slappe af. Og jeg har haft undervisning hvor jeg har haft hende helt nede og slappe af og lade være med at hive mig af på vej til alle spring (og efter) men nu på efterskole er der ikke mulighed for spingundervisning, da det er midt i vores aftensmad smiley

  • #53   16. okt 2012 Jeg rider med et normalt bid på min hest, som ellers altid er sød og rolig at have med i byen, og lytter fint til signalerne smiley
    Vi var til JBK i går, og der lyttede hun ikke særlig godt, jeg tror simpelthen hun blev overvældet, af musikken og alle de heste osv. smiley

    Så nogen gange kan man altså ikke bare "dømme" på den måde i gør, for hun er ellers altid til at stoppe, bare ikke i går, hvor hun blev nødt til at bakke et par skridt før hun var hos mig igen smiley


  • #54   16. okt 2012 Hold da op - hvorfor kan i ikke være fuldstændig ligeglad med hvordan jeg rider? I kan altså ikke dømme ud fra den sætning med at jeg ikke bruger dem. Jeg mente bare at jeg ikke sidder og 'vold' misbruger dem. De er til at give små fine signaler med mine fødder vist at hun ikke reagere, istedet for at sidde og banke ind med hælen. Og nu bruger i garanteret den med at jeg jo bruger stærkt bid fordi jeg ikke kan stoppe hende, ja - men fandme heller bruge et bid der er stærkt når jeg tager fat end at sidde og "flå" i et tre-delt bid. Vores heste er forhelvede ikke ens, jeg har selv underviser så i skal ikke sidde og dømme på at jeg bruger noget i er modstander af smiley

  • #55   16. okt 2012 Lige præcis Freja K. smiley
    kan godt se hvad du mener BUMLE, og giver dig ret i at mange af hestene nok let lader sig påvirke af omgivelserne.


  • #56   16. okt 2012 Josephine, jeg vil så hellere bruge tid på at lære min hest at stoppe med et normalt bid, istedet for bare at give den stang bid på.
    Jeg kunne sikkert også havde været meget længere hvis jeg bare havde smækket et stangbid på min, men jeg har valgt istedet for at koncentrere mig om at få ham til at lytte til mine signaler, så jeg lige så stille nu har kan høste frugten af mit arbejde, og begynde at springe højere og mere teknisk svære baner, uden at skulle rive min hest rundt.


  • #57   16. okt 2012 Ja, men vil også give jer ret i, at der nok er mange der burde træne lidt mere hjemmefra smiley

  • #58   16. okt 2012
    Næ, kønt var det ikke - der var også en pony der fik gentagende klap i bagdelen ned af langsiden på opvarmningsbanen samt efter springet. Altså de klap den fik, gav ingen mening.

    Og stopsignal så de ud til de færreste havde, en havde hackamore på som var placeret helt forkert, en anden red på en hest der ikke lavede andet end at passe sidelæns fordi den var så overgearet, en tredje blev ved med at være ved og ride folk ned fordi hver gang ponyen havde sprunget, så kunne hun næsten ikke nå at stoppe den før væggen..

    Så blev blot bekræftet i at jeg ikke vil støtte arrangementet med penge og at der er en grund til jeg ikke har været der i 5 år.


  • #59   16. okt 2012 Freja K: Folk dømmer jo. Men de dømmer jo alle der rider med stangbid, pisk og sporer. Latterligt .. smiley

  • #60   16. okt 2012 Det er jo fordi de eeeelsker at springe smiley De elsker at blive hevet i munden stangbid, mens de spæner derudad, med næsen så højt i sky at de er ved at brække nakken bagover på sig selv. DET er springglæde altså!

  • #61   16. okt 2012 Hold da helt op for en omgang fordomme smiley

  • #62   16. okt 2012 hvis det var så slemt var det vel en TD man kunne gå til og få stoppet det hvis der blev brugt pisk for meget.

  • #63   16. okt 2012
    © Josephine og Spirit . - Tror du skal læse Mints indlæg med et glimt i øjet, istedet for at tage det nært ;).

    Tina Moulin - Der er TD'er til stede, stewarder til stede her - men det gøres der ikke noget ved alligevel:
    http://www.youtube.com/watch?v=4S33se6xadw

    http://www.youtube.com/watch?v=AGHG4vID-fk&feature=relmfu

    http://www.youtube.com/watch?v=4aPqRkYj2r4&feature=relmfu

    Og flere til, mener faktisk det sidste klip er fra JBK :o)


  • #64   16. okt 2012 Jeg ved det godt. smiley

  • #65   16. okt 2012 Mint - jeg er helt enig, de elsker simpelthen bare at hoppe!!!! smiley

  • #67   17. okt 2012 Man skal godt nok ikke regne for meget med de stewards...

  • #68   17. okt 2012 Altså.. Jeg kan sagtens stoppe Picasso i dressuren. På 0,5. Men i spring bliver det sværere, og det ER fordi han er glad, og ivrig. Sådan er det også med mange af de andre ponyer jeg har redet.


  • #71   17. okt 2012 selfølgelig vil stopsignalet også virke på en ivrig hest, men nej jeg er ikke enig i at den stopper med det samme. Det kan godt være den løber lidt mere end andre, men umulig at stoppe = nej smiley
    Jasmin er da ivrig. Hun er endnu kun igang med at lære at stoppe, når jeg siger stop. Lige nu går der omtrent en 6 sekunder eller sådan noget i dressuren før hun forstår stopsignalet.

    I spring fungerer den først efter 20 sekunder -.- men det øver vi smiley


  • #72   17. okt 2012 Linette - ja hold da kæft, Jasmin løber for livet og vælger at springe over springene og, istedet for at dreje udenom.. Jeps smiley

  • #73   17. okt 2012
    Det er så men ikke så dumt det med flugtinstinktet - selvom jeg elsker når folk gør grin med det :o). Det samme kan ske med heste der styrter der ud af på en stubmark og ikke er til at stoppe, det kan også blive aktiveret der.

    Hesten behøves ikke være blevet "skubbet" over et spring før det sker - det er "bare" to ting der skal kobles sammen, ikke andet.

    Hvis hesten var så glad for at springe, så ville den ikke ligne en stresset, panisk hest uden kontrol over ;o).


  • #74   17. okt 2012 Nu er der jo forskel på en stresset, panisk hest som løber - og på en hest som ser tilpas ud, men løber. Big difference smiley

  • #75   17. okt 2012 heller ikke hvis man går til dem og siger hvad man mener om den ridning ? der er jo visse ting man ikke må gøre, som kan diske en.

    Når jeg sidder dommer er jeg feks meget obs på pisken, og de får at vide hvis jeg mener at den er brugt for meget,


  • #76   17. okt 2012 Team mølkjær

    1) Det er udhængning.

    2) Hesten løber ikke med næsen helt oppe i skyerne og den er faktisk meget styrbar og kontrollerbar. Da hun skal få den ned i rolig trav, synes jeg faktisk hun klarer det meget godt o meget hurtigt. En ting er at hesten lige løber lidt i traven endnu, men den kommer ned og den er styrbar.

    For mig er DÉT en hest som nyder at springe. Det er en sjov sportsgren, hvor andre synes sandkassen er sjovere.


  • #77   17. okt 2012 Team Mølkjær * Bertha & Cassandra *
    Hvis jeg var dig ville jeg skynde mig at slette det link!!! Det er ikke tilladt at hænge folk ud på den måde. Og selvom hesten løber synes jeg det er forkert at skrive på en sådan måde om en 10årig pige. Hvor meget kan man forvente af en 10årig pige? Jeg er sikker på at hvis du kigger din egen ridestil igennem i den alder, vil der være ufatteligt mange 'fejl' at finde. Det gør ikke dig til en dårlig rytter, men tværtimod mangler du erfaring. Det er de færreste 10årige der rider smadder godt - de har slet ikke erfaring nok, og mange trænere fokuserer i den alder kun på deres opstilling. Hvis den 10årige så ikke har fået et pony der har været redet ordentligt før, så er det vel ikke at forvente at hun kan afvænne den fra dette?


  • #78   17. okt 2012
    Tina Moulin - Burde de ikke selv kunne åbne gluggerne og se det istedet for at skulle have det påpeget? Det er jo det de er der for.


  • #79   17. okt 2012 Camilla og jasmin:
    Tager det 6 sekunder at stoppe din hest på en dressurbane?!
    Du burde hoppe ned og øve det stopsignal forfra. Din pony ved tydeligvis ikke hvad det betyder, og lære det heller ikke, før du lærer den at et pres i tøjlen betyder, at vægten skal ligges bagud.
    Det er nemt, og tro det eller ej, det kan indlæres utroligt hurtigt hvis man kan finde ud af det.


  • #80   17. okt 2012 Det kan altså være svært at stoppe når den lige har givet max gas 1min og så stoppe når der er så meget at glo på og så meget larm smiley

  • #81   17. okt 2012 http://www.youtube.com/watch?v=CcrsvDXD4s4&feature=related

    Hvis man gider bruge tiden på det, kan alle heste lære at stoppe på et splitsekund uden det kræver man hiver den i munden... Men det sætter krav til rytteren og at denne kan erkender hvis denne ikke er dygtig til at lære sin hest det og derved søge hjælp fra andre....


  • #82   17. okt 2012 http://www.youtube.com/watch?v=dEaMI5PkLIM

    Og den med "der er så megen larm og meget at kigge på, så den er helt oppe t køre jo" holder bare ikke hvis rytteren har lært sin hest tingene korrekt... smiley


  • #83   17. okt 2012 Man bliver jo helt stolt over at have en pony der FORSTÅR stopsignalet til fulde på en springbane! smiley

  • #84   17. okt 2012 Jeanette H:
    Er helt enig i hvad du siger med at alle kan lære at stoppe på et splitsekund! ... og burde kunne det. Men nu startede denne debat på baggrund af at en havde været ude at se PONYspring, og snakken går flere gange på ponyryttere. Altså ikke folk med 20 års erfaring eller mere. Som du selv siger kræver det nemlig rigtig meget.


  • #85   17. okt 2012 Der er skam også mange erfarne voksne ryttere, det ikke aner hvordan man lærer en hest at stoppe. smiley

  • #86   17. okt 2012 (link fjernet)

    Måske nogle af ponyerne har reageret sådan som artiklen beskriver.


  • #87   17. okt 2012 annemette: Selvklart, men det er jo også et problem med voksne ryttere, at de ikke lige har installeret et "vente" signal og et "stop" signal.. Og så er jeg jo så utopisk at tænke "Hvis de ikke engang er kompetente nok til at lære sine heste de rette signaler, burde de så overhovedet starte stævner?"

    Ak ja...


  • #88   17. okt 2012 Nu jeg selv westernrytter, Stacy og Cowhorse kan i ikke sammenligne. Jo vi westernrytter bruger meget tid på stops, men for fanden da, prøv at have en reining hest der render vidre når den skal slide, det er til at blive disket på! Nu har Josephine og mig samme springtræner, ja Josephine har en voldsom hidsig pony, men det er fordi hun brænder for det, hopper du af hende springer hun selv, hvis hun kan komme til det, og ja, pisk som støtte hvis hun tvivler kan jeg godt se meningen i, spore istedet for at banke i dem, kan jeg også se meningen i. Men igen en reining hest der ikke kan stoppe, en cuttinghest du ikke kan quitte på, en penner der ikke stopper i penåbningen alt er lige til en diskvalifikation. Men det går fandme heller ikke altid rart til, du finder ingen der er perfekte, that's life!
    Tænk jer om inden i rang giver andre.


  • #89   17. okt 2012 Sofie: Ingen sammenligner en cutter og en reiner?
    Det var bare 2 videoer for at bevise hestene sagtens kan stoppe under pres, og uden vold/magt... Der er brådne kar i alle grene af ridningen, men det har intet med sagen at gøre.. Det handler om at folk springer over hvor gærdet er lavest...


  • #90   17. okt 2012 Tror i helt seriøst reinerne har lært at slide uden hovedetøj? (-;

  • #91   17. okt 2012 Sofie: Hvorfor kan du ikke bare skrive direkte til mig istedet for at skrive "i"?
    Nej, men hvorfor styrer du nu også ind på det? Ingen siger hesten skal rides uden udstyr eller lign, men der skrives at man kan stoppe sin hest, hvis man gider bruge tiden på at lære den det eller få en anden der er mere kompetent til at hjælpe...


  • #92   17. okt 2012 Vel og mærke uden der skal bruges magt, råstyrke og vold smiley

  • #93   17. okt 2012 Og hvis en hest ikke stopper før flere sekunder via et pres i tøjlen, så skal det altså indlæres forfra. Det nytter ikke noget bare at blive ved med at hive, og så regne med, den nok lærer det en dag. Det er spild af alles tid, synd for hestens mund, og det andet er altså ikke kompliceret at lære hesten at stoppe/sænke fart.
    En hest skal stoppe for et pres i tøjlen på højst 2 sekunder, ellers er det ikke indlært ordenligt i mine øjne.


  • #94   17. okt 2012 Men du får ikke en hest til at blive ved med at slide hvis de ikke bliver "sat ned" engang imellem, skoene er ikke nok, lysten skal også være der, uantset hvor meget horsemanship trunte man er, så kan du ikke altid garantere...
    Horsemanship trunte skal ikke lyde negativt, da jeg selv ligger meget tid i horsemanshippen.


  • #95   17. okt 2012 Horsemanship er stadigvæk ikke en decideres diciplin, det er en måde man omgåes hesten på i alle situationer. Så hvor kom det dér lige fra?
    Det kan vel være ligegyldigt om man træner efter disse metoder eller ej, hesten skal stadigvæk kunne stoppe. Men du mener man er stemplet, hvis man træner sådan?


  • #96   17. okt 2012 Hold da helt op, hvor de fleste af jer tror at heste er en flok robotter.

  • #97   17. okt 2012 Sofie - det er da bare pokkers som du er efter mig. Det tager hende 6 sekunder at STOPPE - ikke gå ned i skridt. Jasmin har aldrig i sit liv lært at stoppe og hun er kun redet i 4 måneder. Hun har udviklet sig rigtig meget og jeg kan faktisk spænde gjord på hende nu fra ryggen og jeg kan få hende til at stå stille. Før tog det en kamp og kunne kun stoppes med hjælp af folk og så kunne hun bare SLET ikke stå stille...

    Og det har hun lært ved jordtræning - så kom du ikke og belær mig smiley
    Hiv i tøjlen er ikke stop for mig nej. Jeg øver rigtig meget med ben og stemme, og det er måske derfor at det tager en 5-6 sekunder før hun står helt stille, for jeg ser helst jeg ikke bruger tøjlen andet end meget lidt smiley

    og tak fordi du tolker ved at jeg ikke kan finde ud af at lære min hest at stoppe. Jeg synes hun har udviklet sig meget godt på kort tid. Hun kan sagtens stoppes hvis jeg bruger tøjlen på en 2 sekunder, at hun så står helt stille, men igen - jeg ser helst at tøjlen bliver brugt meget lidt smiley


  • #98   17. okt 2012 Sofie: Du ryger helt ud på et sidespor nu?
    Emnet er at lære hesten at stoppe... Uanset om det er fra jorden, i western, i springning eller jagt.. Alle heste kan lære at stoppe for et fint signal, hvis rytter gider/kan lære den det...


  • #99   17. okt 2012 Horsemanship, er bare ikke løsningen, hvis ikke du bruger det rigtigt, det det jeg prøver at komme frem til.
    Stemplet i denne diskution, personligt ved jeg hvilket bid der er Stacy's træningsbid. Du finder ikke en træner som ikke er efter hesten i nogle situationer, det nytter ikke noget på en oppustet hest at side og klemme med benene slæbe den i munden i et tredelt for at lære den at stoppe, der putter jeg hellere et stærkere bid i og bruger det kun når det er nødvendigt og siger prøv lige at hør her, nu jeg efter dig en gang, også lader jeg dig være, og du venter, så skal jeg nok lade vær med at være en idiot og sidde og korte mine tøjler op over hovedet og slæbe dig rundt i kæften.
    Buum.


  • #100   17. okt 2012 Slap nu af i er som en flok tøjter.
    Nu skal jeg ikke gøre mig klog på jeres diskution, men jeg ved det med hårdt bid, er ikke hårdere end man gør det til. Jeg har en 4 års, da hun var 3 og redet i 1½ uge uden longe stoppede hun fordi hun havde lært signalerne fra jorden af, så kom ikke og belær mig dame (-;
    Hun stoppede på under 4 sek, og redet til uden noget somhelst, men stadig i gør jer kloge og som de bedste som bare fanden! Jesus krist!


  • #101   17. okt 2012 Sofie: Det er så din måde at træne på, virker det for dig, er det jo fint... Og hvis din hest så kan stoppe for et fint, usynligt signal, er det da bare super....

  • #102   17. okt 2012 Og i mine øjne er pres i tøjlen ikke indlært korrekt. Hesten skal kunne stoppes når du ( i mit tilfælde ) bruger en stemmekommando som "wooa" og så KUN klemmer med KNÆ og LÅR og sætter dig dybt i sadlen.

    Jasmin kan bakke udelukkende med stemmekommandoen bak/ak og kun klemmer med knæene. Evt de dage hun har lidt besvær, får hun en smule hjælp med tøjlen smiley


  • #103   17. okt 2012 Sofie: Nu syntes jeg dælme godt nok du bliver ubehøvlet og direkte ubehagelig at høre på!!!
    Ingen taler grimt til dig, så bevar venligst kammertonen hvis du vil tages seriøst!


  • #104   17. okt 2012 Camilla og Jasmin:
    Du modsiger dig selv, hele tiden.
    Du skrev et andet sted, at du synes det var træls, du kom til at hive så meget, når du skulle få hende til at slappe af. Jeg tror det var i en anden tråd.

    Jeg ville ikke ride en hest, der ikke kan stoppe på 2 sekunder. Det er fandme for farligt. Back to basics. Du skal lære den det fra jorden. En hest burde lære at stoppe for et signal fra tøjlen på højst et par timer, ikke 4 måneder smiley

    Jeg er ikke efter dig. Synes bare det er synd, du er så overbevist om, du gør det rigtige, når du åbenlyst snyder dig selv.


  • #105   17. okt 2012 Sofie & Dancer:
    Tøjter? Ved du overhovedet hvad det betyder? :S Tag dig dog sammen og snak ordenligt til folk, vi snakker da også helt normalt til dig.


  • #106   17. okt 2012 Ja, det er super, rart at se folk der rider rundt på deres ustyrlige krikker, fordi de hellere vil slæbe den i munden end at sætte et hårdere bid på.
    Og ja, hun stopper når jeg flytter benene fra hende, lægger vægt i bøjlen, slipper tøjlerne, og siger wooah, det fantastisk.


  • #107   17. okt 2012 Det da godt i synes det er iorden at rakke ned på folk, bare fordi i har andre meninger. Og ja jeg ved godt hvad det betyder.

  • #108   17. okt 2012 Lol. Godt jeg morer mig over det så smiley

    Camilla og Jasmin:
    En hest lærer altid at stoppe for et tøjlesignal i starten. Det gør man med alle heste, der skal tilrides, da man helst ikke vil blande schenkelsignaler sammen på en unghest, der ikke er erfaren. Den bliver hurtigt forvirret, hvis ''frem'' er et pres med benene, samtidig med det er ''stop''.
    Derfor deler man det op, og bruger altid tøjlen til stop i starten. Derefter kan man koble tøjle+ben+sæde sammen, hvis man ønsker dette. Til sidst kan du droppe tøjlen helt.
    At regne med hesten kan stoppe for sædet/benene uden et indlært stopsignal for tøjlen er total forkert og umuligt.


  • #109   17. okt 2012 I siger at Sofie taler grimt til jer, men i taler godt nok heller ikke pænt til hende. I får jer selv til at lyde bedrevidende, det er da helt groft.

  • #110   17. okt 2012 Haha, ja få hende til at slappe af - hive så meget - på den måde at jeg hele tiden skal være der og hele tiden arbejde med hende. Hun kan sagtens stoppe, men jeg snakker altså om trav at hun ikke begynde at sætte farten op fordi hun har krudt i numsen. Som skrevet i den anden tråd har jeg fundet en træningsmetode som altså bare har gjort hende væsentlig nemmere. Vi prøvede det igen i dag, og hun var bare helt anderledes.

    Og bare lige hvis du endnu ikke havde opfattet det - HUN LÆRER IKKE AT STOPPE FOR TØJLEN!

    At andre vælger at gøre andet. Alle træner anderledes og jeg skal da gudøme ikke gøre som alle andre. Det er heldigvis kun mig og min mor som skal ride på den og vi ved præcis hvordan vi vil ride hende. Hun skal aldrig sælges, så smiley

    Igen - frem ved hende er schenkler. Altså lægmusklerne og anklerne og fremdrift i sædet.

    Stop - KUN KNÆ og LÅR(ingen schenkler) og sidde dybt i sadlen og hendes kommando og evt en smule hjælp fra tøjlen hvis det går helt galt en gang imellem smiley

    Og nej det er da ej forkert og umuligt.... Det er da simpelhen noget kratfis du kommer med at der er forkert og rigtig måde at indlære det på. smiley

    Min underviser sagde også det var dumt med at bakke kun med knæ og kommando, men det har han slugt i sig igen. Han sagde at vi havde klaret det godt, og hvis bare vi kunne få den helt i skabet, så ville det være rigtig godt.


  • #111   17. okt 2012 Siger ikke der er rigtige og forkerte måder, mit budskab er at i skal tænke over der er forskellige metoder. Og ikke kaste mudder og sten efter dem som har en metode der holder for dem, og under ingen omstændigheder er mishandling. Nogle ting kan man bare ikke udtale sig om før man har set ekvipagen. (-;

  • #112   17. okt 2012 Sofie: Der er ikke nogen som har talt om hvordan man kommer til målet, nemlig at kunne stoppe sin hest, hurtigt og effektivt, uden at hive den i kæften... Men der tales om at man bør kunne stoppe sin hest, uanset disciplin.... Længere er den jo i realiteten ikke...

    Og btw, tøjter... Det ord kan du aldrig retfærdiggøre i denne tråd... Fair nok hvis du syntes vi er irriterende og bedrevidende at høre på, men at kalde andre, fremmede, for tøjter... Ja, det bekræfter bare kommunikations kompetencen for en ung teenager!


  • #113   17. okt 2012 Helt enig, Jeanette H smiley

  • #114   17. okt 2012 HAHA, kan ikke andet end at smile..
    I herinde har aldrig snakket om hvor forkert det er at lægge et stærkere bid på? smiley


  • #115   17. okt 2012 Jeg har bestemt aldrig nævnt, at jeg har noget imod stærkere bid. Jeg har noget imod, at man ligger dem på, fordi ens hest ikke vil stoppe med et alm. bid.
    Jeg kan godt forstå folk gør det, af sikkerhedsmæssige årsager i naturen eksempelvis. Men derfor skal den stadigvæk kunne stoppe med et alm. bid.
    Og det er hånden der fører, som gør bidet hårdt eller ej.


  • #116   18. okt 2012 Nu vil jeg da lige give min mening til kende også...
    For nogle år tilbage havde jeg en pony, som var super sød, ærlig og nem! Den havde problemer med stop signalet, men i løbet af et par uger, fik den lært det så
    Godt, at når du klemte med knæene stod den der! Ja man skulle næsten passe på man ikke røg for over! Nå, men ligeså snart vi sprang på den, så løb den altså
    Bare bagefter! Stopsignlet var totalt glemt! Og der er ingen der kan bilde mig ind, at det var flugtinstinkt! Han elsker at springe, sprang alt, har kun oplevet ham
    Stoppe en gang og dette var på stor vand! Han ville det bare!
    Nå men nu havde jeg et par piger med over til JBK, en af dem med en pony som jeg faktisk syntes gik utrolig godt! Hun red frem til springene og den reageret overalt! Og bestemt ikke anspændt! OVERHOVEDET!
    Den anden, en meget frisk og ivrig pony, som vi mandag red med alm. Bid på, men i dette var hun nød til at tage lidt ekstra fat, på se lige afstande fordi hestene trak på springene. Tirsdag tog vi så todelt pelham uden kæde på, og dette gjorde faktisk at den galopperer mere igennem reagerede på fine lette signaler! Men det ændre ikke på at det er en 19 årig ilter pony, som for nogle år siden har gået alting! Den smider hovedet lidt Højt rundt, den trækker på springene, går nogle gange lidt sidelæns, men reagere på rytterenes signaler! Den er bare vild med at hoppe! Og det er rigtig godt!
    Nå men det var da bare hvad jeg ville sige (;
    Og jo, der findes friske, ilter, glade ponyer som trækker på springene fordi de elsker det! ((
    God aften!


  • #117   18. okt 2012 Ja, de er helt vilde med at hoppe! Hovedet i skyerne og speederen i bund, med blottede tænder, skum ned af bringen og ikke til at stoppe!
    THEY LOVE IT!!!! smiley


  • #118   18. okt 2012 Blottede tænder, skum og speederen i mund? Ja kan ikke se hvor du får dette fra, men ja de ponyer jeg har med at gøre, elsker det, og trækker på springene fordi de vil!

  • #119   18. okt 2012 Jeg er helt enig, Day Dreamer, men en hest skal altså lære at stoppe for bidet, før den kan stoppe for sæde.
    Hvordan vil du ellers lære den at pres med knæ=stop? Den skal kunne forbinde det med at stop fra tøjlen, før den kan lære det, jo. smiley


  • #120   18. okt 2012 Jeg er ikke enig.

    Om du bruger sædet eller tøjlen til at stoppe med, er det ikke total ligegyldigt, så længe det virker?
    Du kan ikke sige, at man er en dårligere rytter, fordi man stopper for et tøjlesignal fremfor sæde. Det er smag og behag! Så længe det virker for den enkle, er det jo komplet ligegyldigt.

    Og hvis man vil gøre sin utilredne hest en tjeneste, lærer man altid stop for tøjlen i starten. De fleste uerfarne heste vil blive forvirrede over at schenklerne og klemmen med knæ betyder to forskellige ting!

    Senere kan man koble sæde på, men det er først, når hesten skal uddannes yderligere.

    Og selvfølgelig skal den lære, at et pres i tøjlen = stop. Men den har nemmere ved at sætte flueben her, da schenkelsignal og klemmen med knæ minder utroligt meget om hinanden, på en uerfaren hest.


  • #121   18. okt 2012 Jeg snakker ikke om nybegyndere og hvad de skal lære. Jeg snakker om equipager og hvad der fungerer bedst for dem. Og uerfarne heste der skal lære det.

    Jeg hiver bestemt ikke i tøjlen. Jeg løfter hånden, så jeg får kontakt til min hests mund, og han stopper. Intet med hiveri at gøre.


  • #122   18. okt 2012 Ja, helt bestemt.
    Men en uerfaren hest skal lære, at pres i tøjlen = at ligge vægten tilbage på bagparten. I starten uden sæde, for at gøre det så simpelt som muligt for den, og den ikke forvirres af schenkelsignalet og stop.

    Senere kan sæde kobles på.


  • #123   18. okt 2012 Hvis jeg mente hiveri, ville jeg også have skrevet 'hiveri'. Nej, jeg mener et pres smiley

    Og det er et blidt pres, der skal reageres for.

    Under indlæringen øges presset selvfølgelig, indtil den ønskede respons optræder. Men dette skal jo gøres med alt andet også.


  • #125   18. okt 2012 Forstår ikke, hvad der er galt i at styre hesten med tøjlen? smiley

  • #126   18. okt 2012 Nå ja, for pokker, gad vide hvordan indianere og folk nede i landende som kun har vildheste, mon lærer deres heste at stoppe når de ikke har hovedtøj eller sadel. smiley De har sku sikkert bare hoppet af i farten... yes sir....

  • #127   18. okt 2012 Jasmin og Camilla:
    Hvis du er så sikker i din sag, så forklar mig lige, hvordan du vil lære en hest at stoppe for sædet, UDEN brug af tøjle overhovedet.
    Hvordan i alverden skal din hest vide, at klemmen med knæ = stop. En uerfaren hest, vil se det som 'frem'!
    Så med mindre du vil sidde og klemme med knæ forever, imens hesten ikke fatter hvad du har gang i, og så, efter meget kamp og frustration få et stop... tja..?


  • #128   18. okt 2012 Tror Camilla har en stemme kommando fra jorden hun kobler på fra ryggen og derved kan undgå tøjlen? smiley

  • #129   18. okt 2012 Endelig noget jeg er enig i. Jeg har endnu ikke set en springrytter stoppe sin hest helt uden tøjlen, men fordælen, det på tid, der er tempo på, en hidsig pony skal enten have tid til at køle ned, eller en støtte(tøjle) den kan læne sig op ad det ved jeg da som barrelracer..

  • #130   18. okt 2012 Har en pony der nogle dage kan blive fuldstændig tændt på en springebane og andre dage gider hun slet ikke! jeg har været til springtræning og der sagde min underviser at jeg skulle lave parade nogle steder og så skulle jeg stå stille i 3-4 sek. før jeg måtte ride vidre, det har hjulpet mig rigtig meget smiley

  • #131   18. okt 2012 Hvor der er vilje, er der vej.... Og man skal jo starte et sted smiley

    http://www.youtube.com/watch?v=MF-hRBsUMtI


  • #132   18. okt 2012 Ingen er perfekte, men man kan hvad man vil... Og så var det vist nok for de gode ordsprog for idag smiley

    http://www.youtube.com/watch?v=vkK29D6NHQQ&feature=related


  • #133   18. okt 2012 http://www.youtube.com/watch?v=MRMWltjLwO8

    Ja man skal ikke bruge lang tid på nettet for at finde ud af at det sagtens kan lade sig gøre... smiley


  • #134   18. okt 2012 Det rigtigt nok, men der er garanteret også nogle af dem der har støttet op på bidet/hovedetøjet i starten. Bum.

  • #135   18. okt 2012 Jeanette H:

    Men hun skrev at hun ville udelukkende bruge sædet, så stemmekommando gælder ikke smiley


  • #136   18. okt 2012 Sofie og Dancer: Og det er der jo intet galt i, man skal jo alle starte et sted smiley

    Sofie von: Ahh.. Ja hvad ved jeg, tænkte bare det ville være logisk hvis hun havde en stemme kommando hun kunne koble på fra ryggen smiley


  • #137   18. okt 2012 Det ville det også, og i starten et tøjlesignal, hun senere kunne koble fra, når hesten havde set fidusen i det andet.. smiley

  • #138   18. okt 2012 Præcist, det er der intet galt i, så er der heller ikke noget galt i at ligge et hårdere bid på, for at støtte den, og lære den det.

  • #139   18. okt 2012 Er fuldstændig enig med Linette!

  • #140   18. okt 2012 Sofie og Dancer: Hvis man ikke kan lære hesten at stoppe på et blidt bid, er man som rytter ikke dygtig nok og tyr til et hårdere bid, og hvis man kan anerkende det er sådan tingene hænger sammen, har jeg ingen problemer med at folk vælger som de gør.. Men dem der hårdnakket påstår at det kan man ikke og der skal et hårdt bid til, fordi hesten er hidsig etc, så knækker filmen for mig, for det hele ender/starter hos træneren/rytteren.... smiley

    Sofie von: Ja, hvis man har lyst til det, det har for mig været nemt nok at lære hestene at "Whooa" er lig med stop og stå stille, uden jeg har fat i dem, dette er så koblet på fra ryggen, uden tag i tøjlen... Det er jo hvad man har lyst til smiley
    Mine 2 unge drenge kommer aldrig til at få bid i munden, og da jeg ikke har lyst til at yde vold på deres næseryg, bliver "Whooa" også installeret hos dem fra starten, om jeg så slipper for at tage fat i hackamoren/sidepull'en til den tid når de skal være rideheste ved jeg ikke, men målet er da at jeg kan undgå det...


  • #141   18. okt 2012 Min egen.
    Jeg har ikke tilredet andre, men jeg har fået god undervisning og gode kurser, hvor jeg har lært det grundlæggende teori og hvordan man bedst muligt træner en hest i at forstå fine signaler med tiden.
    Jeg har dog redet nytilredne ungheste. smiley


  • #142   18. okt 2012 Sofie & Dancer:
    Jo, hvis man ikke kan stoppe sin hest for et normalt bid, og den ikke fatter hat af det, så er der noget galt i det.
    Så er det fordi den ikke ved hvad 'stop' betyder.

    Hvis det er til at forfine signalerne, så er der intet galt i det. Men hesten skal kunne kommandoen først. smiley


  • #143   18. okt 2012 Men hun stopper jo fint nok når vi snakker dressur eller tur, you name it. Så i sidder lidt og modsiger jer selv med at det er iorden at lægge "vægt" i bidet, men det er ikke iorden at vælge et bid der passer til hesten? Nogen gange er et stangbid blidere end det i tror jeres 3 delte er, for som undersøgelser viser, ligger man automatisk mere vægt i et tredelt, og når du tager i det knækker det ganske enkelt sammen på midten hvor en stang ligger lige tryk. Just saying.

  • #144   18. okt 2012 Sådan en som jeg, kan for eksempel sagtens stoppe min pony med almindeligt bid. Men jeg har valgt at tage stang i, for at forfine mit signal. Men jeg bruger jo samtidig ben? Hvordan kan i dog mene at det er forkert?


  • #145   18. okt 2012 Nej Sofie - det gjorde jeg ikke. Jeg skrev jeg bruger UDELUKKENDE, KNÆ, LÅR og ligger dybt i sæde og min stemmekommando.

    Hvordan pokker har Indianerne mon haft styr på deres heste, kloge åge? smiley


  • #146   18. okt 2012 Det er fint nok at der er nogle som er uenige med mig. (Der er sjovt nok flere der er enige) Men man kan altså ikke sætte sig imod videnskaben. Det er bevist, at det er sådan det fungere.

    Som der bliver nævnt længere oppe "Hvor der er vilje er der vej"
    Da jeg red stævner red jeg med jagtkandar, og havde en topstresset hest der sprang for livet. Dengang troede jeg det var springglæde for hendes vedkommende. Det var det ikke.
    I dag springer jeg rundt uden trense, og min hest løber ingen steder. Hun søger på springene, hvilket de hjertens gerne må (Dét er springglæde) men at rende topstresset rundt gavner ikke hesten en dyt.

    En "glad" springhest der ikke kan stoppes er snotforvirret, stresset og signalforvirret. Jo stærkere bid man bruger, jo dårligere rytter er man. Hvis ikke man kan ride hesten rundt på et almindeligt trensebid, er det rytteren der er noget galt med, og ikke hesten. '



  • #147   18. okt 2012 Du virker godt nok som en der føler sig truffet, Camilla. Jeg synes godt nok du somme tider er på dybt vand i nogle af debatterne herinde.

    En hest der er veltilpas løber ikke. Så der er som ingen forskel. Og at du lærer hesten at stoppe uden at bruge tøjler er da fint nok, men tøjlen bliver stadig brugt under tilridning, og jeg kan ikke se hvorfor man ikke kan bruge et par gram i tøjlen for at hjælpe den til at parere. Det er lettere for hesten at forstå, og det gør ikke ondt på hesten.


  • #148   18. okt 2012 Fuldstændig enig Linette!

  • #149   18. okt 2012 Har læst hele tråden . Vil bare sige at min hest kender udmærket stopsignalet, bruger nu kun sæde/ vægt , og han kunne ikke drømme om at gå imod det, MEN energien skal ud når han er ivrig så derfor må jeg finde mig i små hop og lign.
    når han syntes det skal gå lidt hurtigere.
    Tænkte, at det har de jo ikke tid til at "bøvle" med på en springbane ...


  • #150   19. okt 2012 nu har jeg godt nok ikke læst hele tråden. men hold da op hvor blev det til en ordentlig gang mudderkastning et stykke nede i tråden!
    får det da helt dårligt af at sidde og læse det, og jeg er ikke engang indblandet. hold da op!


  • #151   19. okt 2012 Synes fandme der er mange sarte stjæle herinde. At diskutere er ikke det samme som at skændes smiley
    At der så var en der brugte lidt unødvendige ord om os andre, se nu bort fra det..


  • #152   19. okt 2012 Er en hest/pony "ivrig" er det jo endnu mere vigtigt at have et godt stop installeret, så den altid ved hvad det betyder i enhver situation smiley (og i øvrigt også vigtigt engang imellem at tjekke at frem nu også virker, fordi man jo ofte ikke får brugt det på samme måde på en "ivrig" hest smiley

    At vi har lært vores heste gode tydelige signaler, der altid betyder det samme er jo alfa omega i al ridning smiley


  • #153   19. okt 2012 Nu har jeg været for længe væk fra HG (sygdom) når jeg kan gå glip af sådan en tråd smiley Det skal siges at jeg ikke har læst alle indlegg. Men her er mine bud. Nr 1. Som man kan se så holder ikke overskriften helt da du ser i de store klasser at rytterne holder tilbage hestene nogle steder på banen. Nr 2. mange ponyer er rigtig stærke og alt for stærke for de unge ryttere (en pige i fam solgte sin da den var for stærk til at hun kunne styre den) så de kan have problemer med at holde de tilbage. Her bør der trænes masse på stopsignalet, men om det hjælper på springbanen er en anden sag. Var det mig ville jeg så på banen hvis min hest ikke ville lytte til stop signalet dreje den rundt i volter til den stoppet og afslutte springningen sådan at hesten lærte at hvis jeg ikke lytter må jeg ikke springe.
    Jeg tænker at mange "glemmer" at de skal stoppe da det jo handler om null fejl på hurtigst tid og dette gør så at hestene får nogle dårlige vaner. Min konklusion er at jeg giver dig delvis rett.


  • #154   19. okt 2012 En hest kan altså ikke "glemme" at stoppe. Den kan være så stresset af omgivelser osv. At den er mere motiveret for at holde opmærksomheden på dem fremfor rytteren. Det handler om træning! Koncentrationstræning, og at en springbane ikke er = LØB.

    En hest kan ikke være for stærk, så længe signalet er rigtigt indlært. Så burde en pige på 5 kunne ride en stor belgier uden problemer med stop. Hvis man virkelig tror, hesten er for stærk, er der gået noget helt galt i indlæringen af signalet.
    Heste handler ikke om at bruge fysisk kraft. Det handler om teknik og ordentlig indlæring!


  • #155   19. okt 2012 Truffet er nok ikke det rigtige ord - men fint nok. Det jeg bliver irriteret over er at hun hentyder til at det er helt forkert det man gør og jeg ikke kan finde ud af at gøre mit arbejde smiley

    Alle træner forskelligt - ingen skal vel følge reglerne som beriderne bruger - at man lærer via tøjlen først? smiley Hvis du måske havde læst - Jasmin KAN godt med tøjlen - nu er jeg igang med at lære hende det med ben, sæde og stemme nu, så tøjlen kan undværes....


  • #156   19. okt 2012 Som sagt jeg har ikke læst alle indlæg kun de første par.

  • #157   19. okt 2012 Hold nu op med at tage alt personligt. Hvor har jeg skrevet, at du ikke kunne finde ud af at gøre dit arbejde?
    At jeg udtrykker mine holdninger i denne tråd er altså ikke en personlig stempling. Men mine erfaringer, råd og meninger!



  • #158   19. okt 2012 Hahaha, Marie! Jeg tænkte nok, at der var noget tis, der ville begynde at koge rundt omkring. xD


  • #159   19. okt 2012 - men jeg synes det er en rigtig god debat. Jeg synes det er vigtigt. smiley

  • #160   19. okt 2012 hm, nu har jeg ikke læst hele dabatten igennem, men jeg læste de første par indlæg.
    Nu er jeg så heldig at have part på jordens dejligste pony - en arabervalllak.
    Og som mange nok ved, så er arabere nogle meget livlige dyr. Og det er han da også - i dén grad.
    I starten var min løsning af bruge martingale på ham når vi skulle springe, og det var da også fint nok. Men så begyndte jeg at ride ham uden bid. Godt nok kun på banen, og kun når vi skulle "hyggeride".
    Men fordi han gik så fint i galoppen, blev jeg ved. I sommerferien var jeg på horsemanshipridelejer, og da jeg kom hjem, begyndte jeg også at labe horsemanship med Zhazir.
    Og den dag i dag rider jeg KUN i grime. Jeg rider ham aldrig med bid, sadel eller andre hjælpemidler, og vi både springer på banen og i skoven over høje forhindinger, og Zhazhir kan altid stoppes bagefter - selvom tempoet ikke altid er lige langsomt. smiley
    Så som Ane sagde i starten: "den kan også gøres helt uden bid".
    Og det er ligegyldigt hvilken race det er-ALLE heste kan gøre det smiley


  • #161   19. okt 2012 Man kan ikke "lave" Horsemanship. Og pas på med at ride uden sadel så tit, det er utroligt usundt for hestens ryg.
    Men ellers lyder det da dejligt smiley


  • #167   20. okt 2012 Gisp, 30 kilo??! WOW manner. smiley

  • #169   20. okt 2012
    Bum bum bum.. Der er faktisk lavet en undersøgelse hvor nogle top ryttere red med tøjletryks måler så man kunne se hvor meget de brugte i forskellige gangarter og øvelser - overraskende meget...



  • #170   22. okt 2012 Det er utroligt som folk bliver ved med at tro at horsemanship er noget vi lige går ud og gør, som andre skriver herinde, er det en livsstil med sin hest - en måde at håndtere en hest på.

    Men generelt, indenfor heste verdenen er det første man stort set lærer er at, hvis du tager i tøjlerne så stopper den osv. For det er den nemme og kort forklarede og kræver i nok de fleste tilfælde ikke lige så mange kræfter. (Jo det er heste hvor der skal intet til for at stoppe den fra sædet, men sådan er det ikke med alle rideskole heste - hvor de fleste starter med at ride)

    Jeg har da selv startet sådan, først for fem år siden gik det op for mig hvor jeg gik over til den livsstil, horsemanship med mine heste, hvor førhen blev jeg bare placeret på en hest og skulle bare tage godt fat i tøjlen.

    Jeg må komme ud med eg ikke bryder mig specielt om de helt store ryttere, eller de ryttere hvor de rider med meget hård hånd, hvor hesten simpelthen er tvunget til at tage hovedet og og åbne munden for blot at stoppe eller styre den.
    Jeg har før set en dygtig spring rytter, med bid, som simpelthen red SÅ flot at jeg kunne blive fan af personen for sin gennem tænkte ridning. Godt nok var det ikke lige så højt som de helt store, men jeg synes det er klart federe at se på en der springer sådan en at se en hest stresse rundt fra spring til spring lige knapt kontroleret trods i hvert et hjørne hesten bliver revet i munden så hovedet svinger fra side til side med åben mund.


  • #171   22. okt 2012 Det første jeg lærte var -Slip hesten stop den uden tøjler eller jeg piller dem af.
    Og fra den dag af, har det været måden at arbejde med ungdyr på. Starter fra jorden af med at kunne flytte alle parter på den, derefter går jeg vidre til longen, der bruger jeg mit kropssprog, og tilknytter Wooah ved westernhestene, når jeg så når til at skulle op på dem, er det somreglt tilknyttet, 1 klik - skridt, 2 klik - trav, kyslyd - galop. Derved kommer jeg faktisk uden om skænderierne, og jeg får en hest jeg bare skal flytte benene fra og give den plads, sætte mig dybt i sædet, synke sammen, sige wooah, og bum så står den der. Vil lige slutte af med min inspirationskilde/træner & Mindy smiley
    http://www.youtube.com/watch?v=zxW-OdfKVZs


  • #172   22. okt 2012 Det er godt nok sjældent man hører det, men det er jo kun godt! smiley
    Jamen altså, western... Det er min drøm, det er godt nok kunst, selvf er der nogle dårlige blandt, men der er så mange andre gode og der er kloge regler inden for den verden - 'amen altså!
    Jeg har selv planlagt at når tiden og pengene er der skal jeg gå derover! smiley

    Har godt set ham før, han er altså dygtig!


  • #173   23. okt 2012 Western er en fed disiplingruppe! smiley
    Men self. kommer man ikke helt uden om der skal være et par stykker der rider deres heste lidt under lod, men faktisk ser man mest flot ridning. smiley
    Det er fedt at være inden for westernverdenen, og jeg synes personligt at alle gør deres bedste for at få folk med ind, og hjælpe dem hele vejen. smiley
    Og vores hygge og måden at hjælpe hinanden på, den er dælme unik!
    - Ja Clinton er unik, og han kan helt klart anbefales! Han har en god indlæring, og en god forståelse! smiley


  • #174   23. okt 2012 Er kun delvist enig.
    Min gamle pony Isabella fik hun ikke lov at løbe men gik almindeligt kunne hun ikke lette røven derfor pløjede vi banen igennem, hun stoppede dog ved mindste tøjleberøring når det faldt hende ind.
    At de skal stoppe det skal de bare


  • #175   23. okt 2012 Ja! Jeg tager med nogle benner med til western stævner når de starter og der er bare sådan en god ånd, alle siger hej og er på "samme" plan, hvor det kan være lidt mere koldt til dressur og spring.
    - jeg kender ikke så meget til ham igen har kun set nogle få clip som den du viste smiley


  • #176   23. okt 2012 Hvem følges du rundt med? Nu bliver jeg helt nysgerrig om jeg har mødt dig før smiley
    Men ja, folk snakker sammen hygger og hjælper, forrig gang da min hest blev skadet var der 5 andre der stak mig en hest så jeg kunne gennemføre, og grinte da jeg vandt nogle af klasserne, og sidste gang lånte jeg en hest, som jeg bare kunne hente kvit og frit, og hun synes det var så fedt at se hendes hest høste rosetterne, der er et unikt sammenhold, det er der! :-))


  • #177   23. okt 2012 Det er Dorthe med hendes hest jackpot. Den er hvis med grå pletter, min jævnaldrende veninde er også gået over til det og har kun lige været til sin første trail. Hun hedder Tanja med hendes hest Galina.
    Det er det der er så fantastisk ved den hest verden! Jeg fik også afvide jeg godt måtte låne ham jackpot, men jeg har valgt at takke nej og så når tiden kommer vil jeg lære min egen den ride stil smiley


  • #178   23. okt 2012 Det ved jeg jo godt hvem er, men så er det i standart disipliner og ikke kvæg som jeg er mest inde i smiley
    Men ja, du skulle næsten prøve at tage ud til et kvægstævne en dag også, jeg tør næsten garantere at du bliver "Bidt af en gal ko" som vi siger smiley


  • #179   23. okt 2012 Haha, jeg har set den en gang før og det er fedt, men jeg er mere for reigning smiley

  • #180   23. okt 2012 Reining er virkelig også noget af det fedeste, bare sidde der, se barrieren komme imod en, og bagefter sidde og tænke "hvad skete der lige?" :-DD

  • #181   23. okt 2012 Hvordan kan i få jer til at lade hesten belaste sig på den måde som den gør i reining?

  • #182   23. okt 2012 Team Tindur - den overbelaster ikke mere end almen dressurhest og springheste.

    Det er jo monster muskler de skal have for at kunne reining smiley


  • #183   23. okt 2012 Belaste hesten?
    Du belaster hesten i alle rideformer.
    Hvad med spring og dressur, det er forskellige måder man belaster hesten, men lige så snart du sætter dig op på den "belaster" man hesten i en eller anden form.
    Så jeg må give Camilla fuldstændig ret.

    Indenfor reigning er der så strenge regler og hvis du startede en høj klasse på en hest uden muskler, hvilket man ikke kan, så ville folk stoppe dig med det samme


  • #184   23. okt 2012 hesten kan jo slet ikke lave et slidingstop før den er stærk nok, ligesom med alle mulige andre øvelser... en dressurhest kan ikke udføre piaff før den er stærk nok..
    Desuden kender jeg utroligt mange reiningheste, også oppe i alderen, og kender godt nok ikke mange der har problemer med slidte ben eller overbelastninger smiley quarteren er jo "lavet" til det.. deres ben er ikke nær så "svage" som jeg vil kalde mande varmblodsheste-ben smiley det er ihvertfald min opfattelse, efter 7 år inden for konkurrencewestern..


  • #185   23. okt 2012 Som sagt længere oppe, belaster du ikke hesten mere end i dressur eller spring, og som også nævnt af Louise, så er vores heste bygget til det, og er ikke nær så "svage", med deres kraftige ben og led, og mange store stærke muskler. Så ser ikke på nogen måde det er synd for hesten. smiley

  • #186   24. okt 2012 Har I noget forskning der beviser det?

  • #188   24. okt 2012 Jeg har intet at bevise da der ikke er mig der påstår noget smiley Jeg kan bare ikke forestille mig at det ikke skader hesten så derfor skal der mere end påstander til at overbevise mig smiley

  • #190   24. okt 2012 Ikke at det skader den. Jeg har ingen erfaring med reining what so ever og der ser bare ud som om hesten belastes ad ..lvete til. Så for at overbevise mig om det modsatte må jeg have det sort på hvidt af en teoretiker. smiley

  • #192   24. okt 2012 Som sagt, al form for ridning er en belastning. smiley

  • #193   24. okt 2012 Det kan jeg ikke pt. og jeg gider ikke lede lige nu. Men jeg skal have denne diskution in mente og se om jeg kan finde noget på et tidspunkt smiley

  • #194   24. okt 2012 Det kommer jo an på ridningen herunder rytters vægt, tidsmæssig, hestens muskler og hvad der laves. Ikke alle former for ridning er like skadelig.

  • #195   24. okt 2012 en hest vil jo altid blive belastet til et vist punkt, når man rider konkurrence på den. det kræver jo noget af den - om det så er spring, dressur eller western.

  • #196   24. okt 2012 Hvem har sagt man behøver at ride konkurence? Verden drejer sig om andet end at vinde rosetter smiley

  • #197   24. okt 2012 Det er ikkke altid samme hårde belastninger nej, men i de høje klasser indenfor al ridning er det et stort slid på hesten og det er også en af grundende til de heste ikke, normalt, bliver så gamle igen smiley

  • #198   24. okt 2012 Vi er kommet ind på konkurence da det især er der de bliver redet hårdt. smiley

  • #199   24. okt 2012 nu vil jeg gå ud fra at folk rider "højt niveau" i reining (undskyld hvis jeg siger noget forkert, jeg har INGEN forstand på western), pga konkurrencer. og du skrev og spurgte hvorfor man ville belaste hesten på den måde under reining - der kunne du ligeså godt have skrevet hvorfor man vil belaste hesten på den måde under dressur eller springning. det er det jeg mener, jeg ved skam godt der er andet i verden end rosetter smiley

  • #201   25. okt 2012 Nu vil jeg sætte mig ned og oprette et forum og finde ud af hvad folk mener og hvorfor folk mener det om reiningen..

    Der står ikke i nogen af vores 4 danske reglbøger at hesten skal udføre et slide, der står du skal udføre et stop, her er det valgfrit om du vil lave et stille stop, hvor hesten stopper, men ikke "glider på bunden". Men vil du op og score 0-½-1-1½, så er det klart at du skal udføre et stop hvor hesten viser den vil gøre alt hvad der står i dens magt for at lave det bedste af det bedste.. Selvfølgelig tager du ikke en 2-3 års og slider på, den skal først have lavet musklerne, forskellen på en QH/PH og en varmblods er bare at du delvist kan fodre muskler på en PH/QH hvilket du ikke kan på samme måde med en varmblod feks... "Vores" heste er bygget til at stoppe på den måde, men hvis du lægger sliders på en af vores eller jeres for den sags skyld, kan du ikke garantere for at den kan slide, den skal først have lysten til at sætte sig så den kan løfte skulderen, have poweren og overskudet og dermed "glide", det giver mening ikke? smiley


  • #202   25. okt 2012 Link til forum! smiley


  • #203   25. okt 2012 Nu giver man dem jo også special sko på så det er nemmere for dem at lave det der slide stop, er helt enig med dig! smiley

  • #204   25. okt 2012 Det gør man nemmelig, men de er ikke så glatte at de glider automatisk, de skal ligge lyst i det også, men så kan de dælme også lave nogle fede stop! :-))

    http://www.hestegalleri.dk/forum/generel-diskussion/908706-reining___western


  • #205   28. okt 2012 Luna - Nu har jeg jo sagt at jeg ikke kender ret meget til western eller reining. Men jeg synes det ser så belastende og ondt ud for hesten. Om det er det VED jeg ikke. Det at springe ser ikke så belastende ud og da jeg selv springer fra en tid til anden så synes jeg ikke det føles så belastende ud for hesten da jeg selvfølgelig tager hensyn til dens formåen. Jeg siger ikke at de der rider western ikke tager hensyn(sagt så I ikke skal vride om på det) smiley Og jo hvis man ikke tager hensyn til hestens formåen er all ridning belastende...

  • #208   28. okt 2012 Undskyld TS. Luna - Jeg er i tvivl til modsatte er bevist smiley

  • #209   23. nov 2012 mange spring heste/ponyer går i flugtmuv fordi de er så bange så de vil bare væk derfor lukker de af og tager hoved meget højt eller meget lavt smiley

  • #210   28. nov 2012 Min pony er også meget ivrig, men hende rider jeg med et tredelt bid på, fordi hun er så følsom. Dog har jeg meget problemer med at holde hende i springning, selvom hun er så blød i munden. Hun er bare en pony, som er lidt varm smiley

  • #211   30. nov 2012 Nu er min hyps måske ikke det bedste eksempel, men hun faldt til et stævne i Tyskland ( hvor man LET kunne stoppe hende) men efter det farer hun fuldstændig afsted lige inden og efter spring, det tror jeg desværre har noget at gøre med de trænings metoder de brugte i Tyskland. Hun springer Sindsyg sikkert, stopper ALDRIG og har ikke revet ned i nu og har springet sin egen højde i løsspring og lidt lavere med Rytter. Jo højre springene kommer op jo mere slapper hun af

  • #213   30. nov 2012 Flabet... Hæ, jeg synes det passer meget godt. Detpasser i hvert fald på de heste, jeg så den dag til JBK. Og så mange flere.
    Det er ret generaliserende af mig at skrive SPRINGheste, da der er så maaaange andre, der heller ikke kan stoppe. Jeg tror, at folk glemmer hvor vigtigt det er, og at man altså kun skal bruge tøjlen, hvis den betyder "stop" eller "sænk farten". smiley


  • #214   30. nov 2012 Mange heste er jo også bare TOPstressede, når de farer rundt derinde på banen...

  • #216   30. nov 2012 Jeg tror slet ikke Ane ville stille op til et stævne, som ''I små springryttere'' gør, før hesten er klar til det, og afslappet på en springbane smiley ... bare et gæt...

  • #218   1. dec 2012 Ville da med glæde springe lidt på de der ponyer... Jeg mener bestem ikke, at jeg bare lige kunne sætte mig op og ride en bedre runde selv, det kræver jo den rette træning at blive bedre. Og de ponyer jeg så, havde i hvert fald brug for meget træning. smiley

    Det er da fint nok, at 7-årlige piger rider stævner, men hvis de har brug for både sporer, pisk og heftige bid, så så jeg hellere, at de lod være med at tage til stævner. Personligt ville jeg blive gladere for at se en glad pige på en glad pony, der havde det vildt sjovt på en tur i skoven... smiley

    Men nej, den slags stævner siger mig faktisk ikke det store...


  • #219   1. dec 2012 Sofie, du har ganske ret. smiley

  • #221   1. dec 2012 Nu købte jeg en springer for 2 ½ år siden, hun var jo en kanon lærerhest i spring, da hun selv søger på og passer til med afstand.. Men stod ved en daværende veninde, hvor hun gentagene gange stak af, og blev næsten bange for hende, for man kunne ikke stoppe hende! hovedet i vejret og løb, der har det nok været smerte eller frygt, jeg skal ikke gøre mig klog op det, (Har altid redet med alminelig bid, går ikke ind for kraftigere!) Var til noget ring og rid, og det gik fint nok intet problem der..

    Men flyttede derfra og til en anden stald hvor der ingen bane var, så solgte min springsadel og fik fokus på dressurren og det har jeg gjort +/- halvandet år nu, nu er jeg kommet i endnu en ny stald, hvor jeg nu har sprunget 3 gang, førstegang havde vi et stop, og hesten løb lidt, og gerne ned af langsiden, så rundt i svingene sad hjertet i halsen, med tanken, NU vælter vi!!! Anden gang var det lidt det samme, vi havde en lodret på langsiden (banen er 20*60) hun løb alt hun kunne (overdrivelse fremmer forståelsen) og lige meget hvad jeg næsten forsøgte hjalp det kun lidt.. det to første gange var med lidt undervisning!

    Så fik jeg lidt dressur undervisning og fortalte at hun stak af på langsiden, forklaringen er. "Du holder hende skævt ned af langsiden, så hun har ingen balance, rid et par skridt inden for hovslaget og få hende rettet op!"

    Det har jeg gjort og med den effekt at jeg en fredag satte tre spring op, et kryds, en okser og en lodret på langsiden, for at tjekke om det havde virket..

    Som en af de meget sjældene gang, heste trak stadig på springene men nu var det med en overraskende stor kontrol, både før og efter springet, jeg var lykkelig på intet tidspunkt løb hun fra mig, og jeg ridder med almindelig 2-delt bid og almindelig trense jeg bruger hverken pisk eller sporer på hende i spring for hun trækker selv og stopper meget sjældent!!

    Så i bund og grund kommer det nok af at mange ikke har nok fokus på dressuren, for der er mange hvor pisken bliver brugt flittigt og syntes det er synd, men når det grundlæggende dressur er på plads, får man muligvis en bedre springere, der gjorde jeg i hvert fald smiley

    Dat var lige hurtigt min erfaring smiley


  • #222   2. dec 2012 I de videoer hvor der rides uden sadel og uden hovedtøj: ja, de er formentligt startet med hovedtøj på, men der er forskel på at se en forbedring hvor man tilsidst kan tage hovedtøjet af, end at det bliver værre og værre og man tilsidst må tage hårdere bid på... Det er en ond cirkel... Og jeg er meget enig i de to BBH artikler der er linket til.

  • #223   7. dec 2012 Det kommer vel også an på hestens race, og hvad den er avlet til (nu tænker jeg blandt andet på galophestene (fuldblodshestene) de er jo avlet til at løbe stærkt...)

  • #225   9. dec 2012 Nu rider stortset alle springryttere med spore, og ofte bliver de jaget ind i siden på hesten, og der sidder de hele banen rundt smiley

    Jeg rider selv med bid (tredelt stang, da jeg rider western), jeg rider også uden.
    Men jeg er bestemt ikke tilhænger af, at man putter et stærkere bid på hesten, kun hvis man kan finde ud af, at bruge det, men de fleste springryttere, sidder altså rigtig grimt når de rider, og hænderne flyver op og ned, så de hiver hesten i munden.
    Jeg forstår godt hesten løber for livet, når der bliver flået i det skarpe metal de har i munden, det går da sindsygt ondt, de ryttere der gør det, burde selv prøve det!


  • #226   10. dec 2012 Jeg tror at der er alt for mange ryttere som gør alt for meget ud af at spring ofte er på tid. derfor generer det dem ikke at hesten løber, kun når den refuserer eller vbagefter hvor de ikke kan stoppe hesten. Dels er hesten skræmt fra vid ohg sans og dels vænner man hesten til at der SKAL være et så stort pres i munden på den hele turen rundt. Jeg tænker, at når hesten kan løbe til trods for det store pres i munden, må hesten sgu mene at flugten betyder noget!
    min hestebasse har lært at det er godt at springe. Jeg har aldrig straffet ham for at refusere, men jeg har rost ham for at springe smiley

    Undskylder stavefejl - skriver fra mobilen


  • #228   10. dec 2012 Team Mølkjær: helt enig - jeg har ikke set alle springryttere i hele verden, så dem jeg ikke har set kan jeg ikke dømme smiley jeg udtaler mig kun om dem jeg har set - og af dem skriver jeg at "jeg tror at rigtig mange.."

  • #230   10. dec 2012 Hehe smiley

    Men jeg tror at mange heste lærer fra start at at de aldrig må vove at stoppe foran et spring. Og så ligesom der stod i bbh-linket om spring; så ved tilridningsfasen bliver de fleste heste straffet eller råbt ad - altså en masse forstyrrende faktorer, i stedet for at lade hesten afstands- og højdebedømme springet i fred.

    Uanset hvad, så er det jo ikke sjovt for en hest at stoppe. Den bliver ofte straffet for det, og får sgu lov til at tage springet en gang til - gerne med endnu mere råben og pressen på.


  • #232   10. dec 2012 Jeg er helt enig. Hesten synes jo (oftest) at det er sjovt hvis den bliver rost og har det godt med det. Det svarer jo til at vi skal være bange for at fejle i skolen smiley

    Hvis hesti bliver ved med at stoppe, så må man jo undersøge om der er noget galt, om hesten er skæv eller har ondt.

    Lyder som om at I hygger jer når I springer smiley


  • #233   10. dec 2012 Team Tindur: Man belaster ikke hesten mere i western, end man gør i dressur og spring, snarre tværtimod! De fleste spring - og dressur rytter, lader deres hest gå med sænket ryg, underhals og HELT muskel fattig. Hvis du ser en western hest (der er redet rigtig i en del tid), vil du kunne se forskellen. Da min blev redet rigtig i nogle måneder (har været gennem 5 operationer indenfor 1½ år, så har ikke måtte ride så meget), havde han nogle kæmpe bagbens musler, de var så lækre, derudover havde han en hals der sagde spar to, den var fuld af muskler. Da han har Juvenil spat i det ene bagben, gør jeg mig ikke i slindings stops, og kun en smule i "begynder" spins smiley Skal jo også tage hensyn til hans ben.

    Som min massør engang sagde "Springheste er de mest belastede heste, da de lander på forbenene, og der er ikke noget der rigtig holder forbenene på plads, andet end skulderbladene".


  • #234   10. dec 2012 Josefine: det kommer vel an på om man rider moderne, klassisk eller anden form for dressur...

    Men hvad har det med stopsignaler at gøre? smiley


  • #235   10. dec 2012 Bianca: Heste bliver belastet lige meget hvad smiley Men jeg synes nu godt om western, klassisk og akademisk smiley Det synes jeg er pænt, at se på. Men hver sin smag smiley

    Hvis du læser længere oppe, er der nogle der skriver frem og tilbage om western, især reining. Det havde jeg overset første gang jeg skrev.


  • #236   10. dec 2012 Josefine: arh, okay smiley

    Jeg kender ikke super meget til western, men ja det fleste westernheste har jo en stor ladeport af bagdem + muskler dertil og en stor fed hals som er jævn over det hele smiley så det er jeg ganske enig i (undtagen de fjolser som rider rollkur i western selvfølgelig) men der er vel altid nogen i enhver disciplin som rider frygteligt.

    Jeg er selv mest til det klassisk/akademiske. Der er nogle ting jeg ikke kan lide ved akademisk, men det med at lære hestene øvelserne fra jorden, det gør jeg også.


  • #237   10. dec 2012 Jeg har endnu ikke set western ryttere der rider rollkur (i virkeligheden).
    Men ja, der er sikkert altid nogle, der vil springe over hvor gærde er lavest, i stedet for, at tage det i hestens tempo. Det er vel også nemmere, at tæve hesten gemmen det hele, så den mister lysten til, at have sin egen personlighed og mening om tingene, men bare gør som der bliver bedt om, ellers får de tæsk.
    Hvad bryder du dig ikke om i akademisk?
    Jeg er selv lige flyttet til Stutteri Kronplet, og har set nogle af deres show, og lidt af deres træning med hestene smiley Jeg synes det ser godt ud smiley
    Min pony var redet i klassisk i 3 måneder før jeg købte ham, men jeg havde jo lært det moderne, og red ham så derefter, dengang vidste jeg heller ikke så meget som jeg gør i dag. Men han er blevet meget gladere efter vi er skiftet til western. Før rev og flåede jeg dog heller ikke i tøjlerne, har den holdning, at holdningen kommer, når de har muskler til det, og bliver redet korrekt bagfra smiley


  • #239   11. dec 2012 http://www.youtube.com/watch?v=37zZxmnRzQc det her synes jeg f.eks. ikke ser særligt godt ud smiley

    Men jeg er enig med dig i det andet - time is money, så det skal kunne gøres på så kort tid som muligt, desværre.


  • #241   11. dec 2012 Josefine - Jeg har tilgode at se et foskningsresultat der beviser at reining ikke giver overbelastning. Har intet i mod western men reining jo...

  • #242   11. dec 2012 Jeg siger ikke, at det ikke giver overbelastning, men det giver ikke overbelastning der er værre end så meget andet smiley
    Jeg kan se om jeg kan finde noget. Ved faktisk ikke om der er noget.


  • #243   12. dec 2012 Jo der er da klart belastning i reining, det er der i alt,har du foden i bøjlen laver du belastning. Men nu er det jo ikke nogle små fedt/muskelfattige heste vi sætter til at reine..

  • #246   21. jan 2013 100%enig!!

  • #247   27. jan 2013 jeg tror det har meget at gøre med at der er jo tid på, så uden de ved det driver de på ponyen samtiddig med de bremser, så deres signaler er to forskællige. bare for at få en bedre tid smiley

  • #248   28. jan 2013 Jeg er enig i, at mange burde gøre meget mere ud af stopsignalet, således at stopknappen installeres i sædet og ikke i tøjlerne.

    En anden ting er, at folk meget tit glemmer at være over deres hest hele tiden med små meldinger, osv. De "opdager" først at de vil stoppe i sidste øjeblik, og når derfor hverken at lave halve parader eller generelt forberede hesten.


  • #249   1. feb 2013 Jeg har en venide der altid siger " Hvis bare hesten kommer over forhindringerne i rigtig rækkefølge så er hun ligeglad med at den løber af med hende så længe hun kan dreje"
    Og det kan simpelhen nogle gange gøre mig hidsig for det synes jeg er en forkert indstilling at have. Jeg har en hoppe som kommer fint mod diverse spring, men lige et skridt før trykker hun ekstra til og løber efter. Vi skal også i gang med at træne det nu her smiley


  • #251   7. feb 2013 Jeg synes at det nemmeste er at stoppe hesten, det sværere er så at holde hesten nede i et fint tempo hvis den god vil fremad smiley

  • #252   7. feb 2013 Thilde - Ahva' skal man ikke?
    Så når du rider din pony laver du aldrig en parade eller bare sætter hesten en gangart ned?


  • #253   10. feb 2013 Lol Thilde - hopper du bare af i farten? Det er smart. Specielt når man står ved et T-kryds til en trafikeret vej at hesten så bare fortsætter fremad... Genialt, for naturligt er stopsignalet noget af det sværeste at lære en hest... :0)

  • #254   10. feb 2013 Tror måske at thilde mener at man ikke skal lære sin pony at stoppe foran springet. Tror hun har misforstået emnet ;o)

  • #255   11. feb 2013 Haha ja du har nok ret Lisa-Maria smiley godt tænkt smiley

    Der vil jeg så gerne have at min hest stopper hvis den kan mærke at den ikke kan springe. Altså den skal ikke springe for enhver pris. Hesti skal springe fordi den har forstået en "hop" kommando og har fået ros for at hoppe i stedet for et los bagi for ikke at gøre det


  • #256   13. feb 2013 Enig smiley Altså jeg rider min hest med et tredelt æblegummibid, og han stopper altid ved et tag i tøjlen, for det har jeg lært ham (:

Kommentér på:
Springheste kan ikke stoppe?!

Annonce