{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  kalvefoder hvilket
  • #1   26. okt 2012 Og grunden til du fodre din hest med kalvefoder er????

• #2   26. okt 2012 at jeg har hørt mange der har haft gode erfaringer med det

• #3   26. okt 2012 Kalvefoder?nhvad skulle det være godt for?

• #4   26. okt 2012 Ved man kan købe noget ved Danish Agro i Vrå. Der var nogle som brugte det en hel vinter i en stald jeg stod i dengang, er ikke klar over hvor meget de fik hver især. Det er godt til at få noget sul på hestene, samt dækket ind af vitaminer:-)

• #6   26. okt 2012 Mener det hedder kalve start, og der er faktisk mange der bruger det.....

• #7   26. okt 2012 Byg er også hestefoder Annika.

• #8   26. okt 2012 Jeg har brugt det til at fede en misrygtet og meget tynd hest op med - jeg gav den 2/4 kalvefoder 1/4 hel havre 1/4 fiberpiller - olie, vitaminer og masser af Wrap - vægtøgning kunne tydeligt ses indenfor en uge - efter en måned blev han trappet ud og er nu på det samme som de andre heste smiley

• #9   26. okt 2012 tak jeanette g
    hvor stor var den hest du fodrede med det ?
    mine vejer ca 600 kg og trænger til at blive fodret op da de havd fået orm og nu er behandlet

• #10   26. okt 2012 Jeg købte det også hos DLG - tror også det hedder kalvestart (til kalve under 3 med)

• #11   26. okt 2012 Min var/ er en 2 års Frieser - tror kun han vejede 450 kg da jeg købte ham smiley

• #12   26. okt 2012 jeanette g
    ok
    hvor meget skal jeg så bruge i kg eller gram af det hele ?

• #14   26. okt 2012 Hvorfor ville du ikke bruge Byg, Annika?

stald krogh - Min veninde og hendes forældre fodrer med kalvefoder, jeg kan høre hende ad senere i dag hvis det er :)?

• #15   26. okt 2012 nogle heste kan slet ikke tåle korn Annika.
    Men valset og varmbehandlet byg er overhovedet ikke usundt for heste. smiley

• #16   26. okt 2012 Det er helt normalt og meget billigere at fodre med kalvefoder. Mange dyrlæger anbefaler det

• #17   26. okt 2012 hvor meget gav du i kg af kalvevalse og hvor stor var den der fik det ?

• #18   26. okt 2012 det eneste problem med at bruge det, er at kobberindholdet i produktet er alt for højt til heste, hvilket kan give en forgiftning, og ophobninger i leveren.

Brugen af det var fremme til omkring midt 90 érne til man fandt ud af det ikke var optimalt, selvom det giver et godt resultat hvis man vurdere efter det øjet ser.

• #19   26. okt 2012 jeanette g
    hvor kan man købe fiberpillerne henne nær jerslev / brønderslev ?
    hvad koster det ?

• #20   26. okt 2012 hvis vi har haft brug for at bruge kalvefoder, så har vi givet 1 kg sammen med hestens alm foder.

Kalvefoder indholder det sammen som rigtig mange musliblandinger til heste, så der er intet galt i at bruge kalvefoder, er uddannet inden for landbrug, og har en del erfaringer med at lave foderplaner både til malkekøer, kalve, heste osv.

Det er meget billigere end hesteblandinger, til trods for de indholder det samme, det er bare sammensat på en anden måde, håber i forstår hvad jeg mener, ved ikke lige hvordan jeg skal forklare det så det er til at forstå.

• #21   26. okt 2012 Hmmmm, nu er kalve foder jo lavet til kalve der skal vokse hurtigt og slagtes -ikke til en hest der skal holde i mange år... Hvorfor ikke bare køe en mineral blanding beregnet til hest og så korn ved siden af

• #22   26. okt 2012 Mit hedder Danish Vale og er købt hos Argo (Tidligere Nordjysk andel)

• #23   26. okt 2012 stald m : tak

• #24   26. okt 2012 Hvis det bare er pga det varmebehandlet byg det indeholder, hvorfor så ikke bare bruge barley pop?

• #25   26. okt 2012 fumle
    hvilken by

• #27   26. okt 2012 Korn er ikke godt til undervægtige heste, da det kræver rigtig meget energi at nedbryde for dem.. Forstår ikke man fodre med kalve foder, mineral og vitamin indholdet er ikke tilpasset heste, og det kan give vækstproblemer, da det er lavet for at kalvene skal vokse hurtigt, heste har ikke godt af at vokse hurtigt..
    Jeg ville bruge et godt strå foder og opfedningsfoder til heste fx linamix

• #28   26. okt 2012 bruger også linamix

• #29   26. okt 2012 Jeg har også brugt kalve start efter anbefaling af min dyrlæge efter min hest havde været meget syg og var afkraftet. Det virkede rigtig godt:-)

• #30   26. okt 2012 Annikka: Godt du lige skrev med stort og fik lidt udråbstegn med ellers havde jeg da aldrig forstået det.

• #31   26. okt 2012 Jeg har også fodret med kalve valse fra dlg smiley Hun fik ca 1 kg om dagen i 1- 2 mdr smiley DEt er muligvis ikke beregnet til heste, men kan jeg får noget til en 1/4 af prisen og jeg ved det virker, er det altså det jeg bruger smiley JEg arbejder selv med landbrug, og kender flere heste der har holdt i mange år på konkurence plan selvom de har fået det smiley

• #32   26. okt 2012 Kalvefoder er et ganske udemærket foder, som netop anbefales af flere dyrlæger specielt til opfedning.. Kobberindholdet er ikke længere for højt i det og der er intet som helst farligt i at bruge det.. dog skal man, som med alt andet foder, sætte sig ind i sammensætningen, specielt hvis man vil kombinere det med andet.. Man skal være meget varsom med kombinationen med korn, da stivelsesindholdet så bliver for højt og kan give protein forgiftning.

• #33   26. okt 2012 At heste holder behøver ikke betyde at de trives, før i tiden overlevede og arbejde heste hårdt på korn og halm, men de fleste idag ved stadig godt det ikke er optimal fodring.. Rigtig mange heste har mavesår ofte fordi de fodres forkert.. Forstår ikke man vil spare når hesten vitamin/ mineral behov totalt forskubbes..
    Snakker vi en hest som er virkelig syg og skal have hurtig energi og det gives kort tid, fint nok.. Men er den bare alm undervægtige er det langt sundere med en langsom opfedning..

• #34   26. okt 2012 har brugt horsespeed før men syntes ikke helt det fungerede

• #35   26. okt 2012 pas på med at fodre med det noget af det har meget kopper i som ikke er godt for hesten

• #36   26. okt 2012 jeg har arbejdet med kvæg i en del år, og faktisk er nogle kalvepiller stortset identiske med TM hors balance indholdsmæssigt, vi granskede foderanalyser for at få lavet en optimeret foderplan til hestene med det vi havde og opdagede ved en tilfældighed at der var meget lidt forskel, desværre kan jeg ikke huske hvilken specifik pille det drejede sig om.

..når det er sagt, hvis du gerne vil fodre med kalvefoder, så er det optimale blandingsforhold 1 til 3 med valset byg, hvis det er for den fedende effekt, dog skal du være opmærksom på at du bør trappe over på et andet foder så snart hesten har fået et passende huld, da nogle kalvepiller som andre er inde på, er lavet for at give en ekstrem vækst til fedekalve
    (det problem er du dog ude over hvis du vælger en kalve starter til malkekvæg, som for så vidt lige så godt kunne have været beregnet til heste, da det er mere tungtfordøjeligt end en ren pilleblanding til fedekvæg, da det ikke kun skal give hurtig, men også balanceret vækst,) et foreslag på en god starter ku være :
    http://www.vilofarm.dk/shop.php?action=2&varenr=13068 -der skal du så bare være obs. på hesten ikke må få en særlig stor mængde, men til netop det produkt ville jeg godt turde supplere op med op til 1½kg korn om dagen, enten havre, eller valset byg. derudover kunne det også være en god ide at give olie til hesten, dog max. 1dl om dagen, min egen unghest får ½dl solsikkeolie om dagen, det har både hjulpet med huld og pels. du kan læse nærmere info på PDF'en "produktinformation" på siden.

• #38   26. okt 2012 gitte t
    tak for poplysningen
    min den røde har svært ved at holde huld
    han har fri adgang til wrap
    får 2 kg hele byg samt 500 gram linamix og 500 gram kalvstart 2 gange dagligt

• #39   26. okt 2012 det du skal bruge fra dlg hedder grønvalsaet k
    start det er en musli. min hest på 800 kg får 1,5 om dagen og tager fint på igen han har været meget tynd der ud over får han os 10 liter lucerne med soya og fri adgang til hø

men ville os gi majs da det feder godt og evt 2 dl olie alt efter hvor tynde hestene er

• #40   26. okt 2012 hvor køber jeg grøn valsaet k start henne ?

• #41   26. okt 2012 i kan jo læse bagpå pose der faktisk det samme i som tm bredder heste foder bare voldsomt dyrt fordi de ved at de fleste heste folk kun køber heste foder istedet for læse det der står bag på pakken

• #42   26. okt 2012 din lokale dlg en pose med 15 kg i koster 79 kr

• #43   26. okt 2012 jeg ville droppe den hele byg hvis jeg var dig, problemet ved byg er nemlig at skallen er så tyk, at heste ikke udnytter det godt nok, -jeg vil våge den påstand at hvis du bytter hel byg ud med valset, så vil du hurtigt se resultater.

derudover kan en hest ikke omsætte mere end 2kg pillefoder ad gangen, så
    2 kg hel byg, 500 gram linamix og 500 gram kalvstart 2 gange dagligt er måske ikke optimalt,

men hvis du valser byggen, sætter ned til 1kg og så fortsætter som før, og så med masser af stråfoder,

evt. prøv at fodre 3 gange om dagen, det 3 måltid kun med 1kg valset byg og kalvepiller, så bør der ske noget.

• #44   26. okt 2012 Dayton på min profil er fedet op med kalvelux 1 kg 2 gange om dagen ved siden af hans normale foder vitaminer og fri warp.
    Kalvelux indholder mere el mindre det samme som møllerens vrinsk der er dog mindre vitaminer i men mange flere proteiner.
    Dayton var helt udmagret da han kom til mig så det har self taget langt tid at få han fedet godt op.

• #45   26. okt 2012 altså nu spørg jeg måske dumt...men hvis I fodrer med Kalvfoder...får hesten så de vitaminer og mineraler de skal have eller fodrer i med dem ved siden af ?
    Personligt så er jeg godt nok meget i tvivl i den foderverden...jeg tror altså at man som oftest betaler en formue fordi der står hest på pakken og ikke så meget for det indhold der er i...lidt ligesom med træpiller....german pellets koster vist omkring 1500 men står der horse pellets på pakken så koster de lige 500 mere...og det er helt det samme indhold..
    Men når man som jeg ikke har forstand på indholdet til hestene så er man nød til at stole på producenterne og blot betale, smile og være glad ;O)
    Håber I lige gider vende tilbage med svar...for blev da lige lidt nysgerrig...

• #46   26. okt 2012 vores heste bliver fodret med beef kalv, får lidt ekstra vitaminer og mineraler ved siden af og så får de hø efter ædelyst.

Ham på billedet får pt 3 marmelade bøtter fuld om dagen (det er de der billige blå bøtter med marmelade/syltetøj som vi bruger som "foder skovl")

profilbillede
  • #47   26. okt 2012 i øvrigt....valset byg...er det lige meget hvordan det er valset...altså om det er grovkværnet eller fint...vi har en kværn men kan da ikke garantere den lige kværner som de ville gøre ved en kornhandel ???

• #48   26. okt 2012 Mette K

Umidelbart vil jeg sige at hesten skal have ekstra vitaminer og mineraler ved siden af, men hvor meget afhænger at hvilket kalvefoder man bruger og hvor mange kg hesten får af det om dagen (og hvad den ellers lever af)

• #49   26. okt 2012 Lene A....han er godt nok en stor lækker hest...blev helt bange da han dukkede frem på skærmen...tænker lidt...hold op en lille bitte mængde min datters lille "fine" welsh pony så skal have i forhold til hvor lidt din faktisk skal have ;O)
    Men lækker...det er han godt nok...

profilbillede
  • #50   26. okt 2012 Jeg fodrer pt. med en efterligning af Hippolyt's müsliblanding...som jeg køber i Tyskland...den eneste forskel skulle være pebermynten som er udeladt i den blanding jeg køber..
    De skal have 100 gram pr. 100 kg. hest for at være dækket ind...og Mischa får 3/4 spand af dem du nævner...2 gange dagligt plus en smule byg og en smule havre...men jeg synes ikke rigtig hun bliver tykkere...jeg ved godt hun er en lille "fin" pony og ikke skal være fed men for at hun skal kunne få de rigtige muskler skal hun vel for pokker have noget at tære af eller er det helt forkert tænkning ?????

• #51   26. okt 2012 Grunden til at han ikke får mere endnu er at vores græs ikke er blevet ædt helt ned endnu og de har fri adgang til at æde hø, men når frosten og det grimme og kolde vejer kommer og alt græsset er ædt skal han ca havde det dobbelte af hvad han får nu.

pt er det kun ham her og følhoppen og hendes føl som kommer ind og får lidt foder, de andre må "nøjes" med det sidste græs, hø og mineraler...men de skal også snart til at havde noget

• #52   26. okt 2012 lene...de er da alligevel rimelig nøjsomme så...eller også har i temlig meget godt græs for man skulle jo ellers tro at sådan nogle kæmpe racer skulle spise for en mindre formue ;O)
    Herhjemme har jeg også i sommermånederne suppleret med wrap og selvfølgelig vitaminer og mineraler...nu er min haflinger så også omsider kommet i ordentlig huld (lidt for meget endda) men synes bestemt ikke nogen af dem er fede ;O)

• #55   26. okt 2012 ved og fodre med kalvefoder skal man være opmærksom på der muligvis skal tilsættes lidt ekstra salt og hvis det er drægtige eller diegivende hopper skal der også tilsættes kalk.

Jeg ville fjerne alt den korn fra hestens foderplan, du risikere mavesår når der gives mere end 500g korn pr dag, og så bliver hesten absolute ikke lettere og fodre på.
    desuden giver korn en masse unødig energi.

erstat kornet med fiberpiller, og del foderet op på flere måltider pr dag, så foderet udnyttes bedre.

jeg har desværre ikke kunne se nogen forskel på om min der var tynd engang fik linamix eller ej, så det havde ingen effekt på min hoppe, men kalvefoder var det der virkede dengang.
    jeg brugte det der hedder kalnova, det syntes jeg var en fin blanding med lidt melasse i, jeg prøvede også det fra dlg, men det syntes jeg virker meget tørt og kedeligt.

jeg tror de fleste mærker indeholder nogenlunde det samme i FE, men du skal bare være obs på du får det til nyfødte kalve, da det til ældre er til drøvtyggere, og det kan hestene ikke udnytte optimalt.

Jeg havde vestjyllandsandel til og kigge på sammensætningen i forhold til hestefoder, og fik af vide jeg skulle tilsætte ekstra salt samt lidt kalk.

• #56   26. okt 2012 Syntes det er sjovt man bruger det med mange små måltider er bedst.. Optimalt set får hesten mad 24/7 via grovfoder(græs), krybbefoder kan betegnes som kraftfoder eller fiberholdigt foder.. Kraftfoder bør holdes på et minimum, medmindre man kan dele det op i små portioner flere gange om dagen.. Fiberrigt foder derimod, der giver du bare los...

Hvis jeg skulle dele mine hestes krybbefoder op, ville de fnyse fornærmet af mig når de kom ind fra løsdriften for at spise.. smiley

TS: Går ud fra du har styr på tænder, orme og lusetjek? Hesten har ad libitum grovfoder af god kvalitet til rådighed?

Kalvefoder, byg, havre osv osv findes slet ikke i min hesteordbog, så det kommer jeg ikke ind på smiley

• #57   26. okt 2012 Thor
    Min dreng kan ikke lide den fra Dlg.

• #58   26. okt 2012 Nu er vi så nogen der udover hestene har fuldtidsarbejde 2 børn og hus der skal passes så jeg må indrømme jeg kan simpelthen ikke se hvordan jeg skulle kunne fodre mere end højst 3 gange dagligt..vores kan godt spise grovfoder sammen men krybbefoder...det kan kun spises i deres bokse for ellers slås de...og det tager nu alligevel for meget tid hvis jeg skulle lukke heste ind i boksen og ud på fold igen 6 gange dagligt...
    Så de af jer der har tid til dette på trods af en stram dagligdag...hvor er det bare flot og godt gået...bare jeg havde det overskud...

• #59   26. okt 2012 Glemte måske lige at nævne....mine går på fold fra 7 morgen til i hvertfald 7 aften så jo de kan æde lidt hele dagen, hele natten har de wrap...men krybbefoder...det må de desværre nøjes med 2 gange dagligt...

• #60   26. okt 2012 Vi købte noget til min DV og kan kun sige godt om det smiley
    Der var alt i som hun skulle bruge men fordi det var kalvefoder var der meget sukker indhold i smiley
    Så en håndfuld kunne hun nøjes med så den sæk foder holder stadigvæk smiley

• #62   26. okt 2012 Jeg har brugt 1 år på, at finde noget der ku fede min hest op.
    Endelig prøvede jeg Kalve Grønt, 1 kg om dagen i ca en måned og nu 400g.
    Den første måned, tog hun stort set alt det Kalve Grønt hun fik.
    Så nu er hun go rund, til den goe side.

Hvor du ka købe det, ved jeg ik.
    Jeg køber det i Alt til dyr, men ellers vil jeg tro den lokale foderstof har det.

Kommentér på:
kalvefoder hvilket

Annonce