{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
943 visninger | Oprettet:

muk {{forumTopicSubject}}

jeg står med en hest som i år har fået muk, hvilket gør benet hæver voldsomt op. jeg har prøvet at smøre det med noget cream som er beregnet til muk jeg har også prøvet at vaske det med lidt forskelligt, men synes ikke rigtig jeg kan få det muk væk. jeg har en enkel gang haft dyrlæge ude som mente at jeg gjorde det rigtige og bare skulle fortsætte med det, og så gav han den lige lidt pencilin for at tage lidt af hævelsen. men synes nu det er mange penge at give, for at få det afvide.

umiddelbart så prøver jeg så vidt muligt at holde min hest inde, da alt udenfor er blevet så smattet. men dette fører så bare til at min hest bliver bims i hovedet og bliver helt utilkendelig i forhold til at hun plejer at være en meget rolig og forsigtig hest.
så ja nu er jeg begyndt at lukke hende lidt ud igen, så hun kan blive lidt jordnær igen.

men hvad kan man gøre for at få det muk væk? synes efterhånden jeg har prøvet lidt forskelligt men det hjælper tydeligvis ikke til at få det væk, men kun til at holde det vedlige så det ikke bliver voldsomt slem.

det skal lige siges at hun halter ikke af det muk hun har lige endnu, trods det så er benet efterhånden blevet meget tykt ! smiley

HJÆLP

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  muk
  • #1   14. nov 2012 Har du prøvet med mediscrub ? Det er et sæbe-middel med klorhexidin.. De anbefaler det ihvertfald ovre på landbohøjskolen til den slags problemer, - jeg har ikke selv afprøvet det, men blot overhørt anbefalingen et par gange smiley

• #2   14. nov 2012 Læste i et indlæg omkring mug, at der findes noget mudder (ja underligt nok) man kan smøre på, som skulle være en mirakel-kur smiley
    Har aldrig selv prøvet det, men der blev talt godt om det.

• #3   14. nov 2012 Atamon det virker!

• #4   14. nov 2012 heii mine heste lider også af mug, men man kan ikke rigtig gøre noget andet en og lade dem stå inder en en helt tør boks og så trække ture med dem eller longere dem. jeg bruger også noget mug cream fra blue horze, og så bruger jeg også noget der hedder sår spray fra blue horse jeg skifter så fra dag til dag med og bruge det. og så kan du også kratte muggen af det er også en god ide ellers kan der komme så. og det er vigtigt du holder øve med om benet har hævet sig eller ikke hævet sig fordi de kan blive halt af det og hvis det bliver ved med og være hævet så ring til en dyrelæge og køb noget penicillin som i selv kan sprøjte ind. det er ikke så dyrt. smiley
    håber det hjølper lidt smiley

• #5   14. nov 2012 hov glemte lige at jeg har fået og vide og selv oplevet at det er en dum ide og vaske det med vand der er fylt med sæbe ovs. for det gør det bare være fordi mug komme fordi der er for meget fugt ved benet så il lade være med og vaske det sådan, men selvfølgelig hvis det er muddret så spul det lige over med vandslange. smiley

• #6   14. nov 2012 Muk eller ej, synes da det er virkelig synd at holde sine heste indespærret af den grund. Der må da være mulighed for, at de kan gå på en tør bund udenfor. Ridebane, græsfold..?

• #7   14. nov 2012 altså det cream jeg bruger er Equine America Fungatrol cream og det skulle indeholde alle de ting som skulle få muk til at forsvinde. jeg har prøvet at vaske hendes ben i noget bakteriedrabende fra apotek, så har jeg prøvet med alm. vaskemiddel og sæbespåner, men synes ikke at noget af det får det mug væk.

jeg holder forholdsvis øje med benet hver dag, og bliver da hver dag glad over at hun ikke halter, men bliver virkelig også deprimerede over at benet fortsætter med at blive hævet.

• #8   14. nov 2012 Camilla: jeg bor ude på landet og har mine heste hjemme. i den hal de står i, står der mudder direkte udenfor, du kan ikke komme tørfodet fra stalden til foldene, og vi har ingen ridehal, så det er bare ikke så enkel, som der ellers måske kunne være

• #10   14. nov 2012 MUDDY MARVEL BERRIER CREAM er dette bedste produkt jeg nogensinde har brugt..
    Det er en cream der holder fugten ude, samtidig med den er åndbar.
    Sørg for området med muk er 100% tørt og rent. Så går du ellers bare igang med at massere det ind og der skal bruges til kræfter, for alle tørre flager osv skal masseres af, så meget at såret skal af hvergang du putter det på smiley

Man kan også få trin 1 &2 i denne serie nr et er vist en sæbe og nr to en sprit ligende sæbe..
    Fik disse produkter anbefalet for mange år siden snart at min dyrlæge, og de virker bare smiley
    Det er ikke mange butikker der har dette produkt men det kan også købes over nettet..
    Håber du prøver det for det virker bare smiley

• #11   14. nov 2012 Du har da alle muligheder for at gøre det godt for hesten, når den står hjemme og du har mulighed for at gøre hvad du vil smiley

Læg træplader, grus..?

Det er klart benet hæver, når hesten står stille hele tiden..

• #12   14. nov 2012 Fie Nielsen: det er umiddelbart mange penge, men tilgengæld hvis det kan få det væk, så var det nok hver at prøve smiley

• #13   14. nov 2012 Klip hårerne af bene, og vaske, vaske, vaske, rens osv smiley
    og lad hesten være hest, bare plej det 2-3 gange om dagen smiley

• #14   14. nov 2012 Ps "min" cream koster 249,- for en bøtte med 600ml i smiley

• #15   14. nov 2012 stald Rosen: prisen virker overkommelig, så vil da nok lige se nærmer på det smiley

Camilla: så enkel er det bare ikke, hestenes fold ligger ikke pladask op af stalden, så hvis jeg skal til at ligge træplader eller grus hele vejen, så bliver det et større projekt.
    men vil da give dig ret, det er da ikke noget at tilbyde en hest at den bare skal stå inde, men det er jo lidt pest eller kolara, for endten skal man lukke hende ud så hun kan få brugt noget krudt, hvor mukken så højdst sandsynlig bliver værre, eller også skal man beholde hende inde hvor mukken kan blive tør og behandlet, men tilgengæld bliver hesten mærkelig i hovedet, hvilket er forståeligt, men synes sq ikke det er nemt, for man skyder sig selv i foden uanset hvad

• #16   14. nov 2012 camilla det er jo ikke sikkert at kirstine har råd til og lægge grus ud og hvis du lægge træ plader ud kan de falde og brække benet da der regner og pladerne bliver våde og glatte og der er jo heller ikke fordi hesten slet ikke kan gå inde i boksen. jeg ved selvfølgelig ikke hvor stor deres bokse er. smiley

• #17   14. nov 2012 » Team LB ~ Marie & Stald Kiels Ild « : er faktisk blevet anbefalet det modsatte at det helst skal vaskes så lidt som muligt, men at det selvfølgelig skal være rent og renset for mudder. hun er allerede blevet klippet dernede, så jeg nemmere ved at smøre creamen ordentlig ind

• #18   14. nov 2012 Hejsa

Jeg har også haft en hest med mug på alle 4 ben i år, bagbenene var der mere end på forbenene, han var også meget øm ved bagbenene i starten.

Jeg fik at vide af dyrlægen, at man skulle vaske med klorhexidin shampoo fx mediscrub, og lade det side i ca. 10 min. evt skrape de skorper af som man kan uden det bløder, og bagefter tørre benene, og ind i en tør boks. (efter de har været på fold.)
    Denne metode har hjulpet helt vildt godt her, og efter en uges behandling er det stort set væk, og han kommer på fold på lige fod med de andre.

Man skal ikke smørre creme på da det holder det fugtigt, og muggen derfor ikke tørre.

Dette er råd fra min dyrlæge som virkelig har hjulpet, intet hokus pokus. smiley

• #19   14. nov 2012 vores bokse er store nok og går efter de nye regler for mål til bokse,

• #20   14. nov 2012 Louise M, den cream jeg har anbefalet er åndbar så den holden netop ikke på fugten smiley

• #21   14. nov 2012 Louise M : utroligt hvis det hjælper. har ellers fået afvide af min egen dyrlæge at det er godt at smøre den med noget cream så skorberne ikke bliver så hårde.
    creamen skal jo blødgøre skorberne så de til sidst falder af. men tak for dit tip smiley

• #23   14. nov 2012 Vi har koldblod med enorme sokker, den ene hoppe har været meget plaget af muk/mider, helt op på inderlårerne. Efter en del medicinske og dyre behandlinger begyndte jeg at studerer det nærmere, havde ikke råd til andet :o).
    Jeg købte 10 liter pigoil med svovl i Sussex i england, smurte og gned hende ind i olien på alle 4 ben og inderlårerne, og gud hvor så hun ud. 14 dage efter en tur igen, og nu 5 dage efter nummer 2 behandling er det hele væk.
    I starten var hendes hud helt blodrød, med sprækker og nogle sprækker blødte, og må have gjort sindsygt ondt. 2 behandling var huden lyserød uden åbne sår, og nu 5 dage efter er huden normal ingen skeller, eller hvad man nu skal kalde dem, og ingen blodige revner. Hun har været plaget af det i ca. 2 år og vi har brugt en formue på behandlinger og medicin. Det er slut nu. Min dyrlæge har været på besøg i dag for at se resultatet, og han var måløs. Han fik et par deciliter med da han meget gerne ville prøve det selv. han fik samtidig leverandørens hjemmeside med så han selv kan bestille det fremover.
    Jeg købte 10 liter men har kun brugt 1 liter, på trods af det voldsomme angreb hun havde, så det er meget drøjt. Har du lyst til at se resultatet er du meget velkommen.

Det kan bestilles her. God fornøjelse med det, det virker.
    www.SussexCobs.co.uk

• #24   14. nov 2012 Jane H: Tak for tippet smiley vil lige se nærmere på det

• #25   14. nov 2012 Jeg fortæller bare hvad min dyrlæge har sagt og anbefalet. smiley Har selv for nogle år siden brugt en creme fra dyrlægen som også virkede.

Men dette jeg skrev ovenover har hjulpet helt perfekt. Og koster ikke det vilde andet end sæben smiley Og efter 5 behandlinger over 7 dage, er det stort set væk, og hesten har mens bahandlingerne været på fold dagligt, på lige fod med de andre heste i stalden. smiley

• #26   14. nov 2012 Vask det med Jodopax blandet med vand om aftenen - er det meget slemt, så læg en bandage opblødt i denne blanding rundt om det angrebne sted. Om morgenen smører du Solanum's Mud Block på-. En uge efter, er det væk.

• #27   14. nov 2012 Louise M: det er da hvertfald hver at prøve hvis det hjælper smiley

• #30   14. nov 2012 Ts ,
    Du kan helbrede nok så mange gange.Men problemet er i jorden.(en jord bakterie)der forsager muk.
    Og du vil få problemet igen og igen, ,

Du kan også kikke på hestens foder, for får den for meget af noget den ikke kan "tåle" eller for lidt af ting den mangler, ja så kan den også udvilke muk, ,

held og lykke med hesten og forsøgne

• #34   14. nov 2012 jeg vil også sige at du skal gøre som Camilla H anbefaler, vask og tør hver aften hvis den er mudret, er den tør så børst/nuldre mudret af.. lad hesten stå tørt hele natten og så ville jeg give den en omgang af en salve for at undgår mudder direkte i muggen inden du lukker den ud igen... så er muggen/koden beskyttet når den skal igennem mudderpølen og når den skal ind igen igennem mudderet igen, så vasker/børster du mudderet af igen...
    jeg har haft succes med Mud Block.. men helosan salve eller andet smørelse vil sikker også virke..

• #35   14. nov 2012 Jeg er igang med en helt kode med muk.
    3 dage med sæbevand for at blødgøre skorper og pille.
    Efter de 3 dage, honning hver dag og pille skorper.
    Nu 8 dage efter, er det ved at være væk.
    Så ingen dyre ting som ik virker, bare billig honning

Kommentér på:
muk

Annonce