8. okt 2009 Følger: 62 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 80 Svar: 3.126
Alternativ til hø el. wrap - er der et fornuftigt? {{forumTopicSubject}}
Sagen er den at mine heste altid har haft godt med kvalitetesstråfoder ad libitum, enten hø el. wrap.
De er alle købt hjem alt for tynde og har fejlet div. ting. Så at give ad libitum har aldrig været et problem. Men nu er de simpelthen alt for fede alle sammen, tror nok de skal tabe sig lidt her i vinter - men de må ikke blive tykkere.
Jeg er stor tilhænger af at de aldrig går mere end 4 timer uden ædelse, så jeg har udfodret 3 gange om dagen i stedet i en periode. Men de er stadig tykke.
Findes der noget stråfoder ellers man give dem ved siden af hø/wrap som ikke feder så meget, så de stadig har ædelse hele døgnet?
Det skal ikke være noget der giver kolik, er uegenet til hestemaver, svært nedbrydeligt for dem osv. Det skal være et godt alternativ ellers skal det ikke være.
Ringer til dr. dyr og vores landmand i morgen. Men sidder der nogle kloge hoveder bag skærmen som kender noget der er godt og egnet til heste.
Ønkser ikke at bruge halm.
dec 2007
Følger: 6 Følgere: 16 Heste: 8 Emner: 127 Svar: 723
dec 2009
Følger: 22 Følgere: 21 Heste: 4 Emner: 65 Svar: 1.902
okt 2009
Følger: 62 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 80 Svar: 3.126
Kan det sammenlignes med halm el. er det egnet til heste. Ved i det?
jan 2004
Følger: 189 Følgere: 188 Heste: 40 Emner: 120 Svar: 3.691
Så er der bare lige det ved det at mange heste nægter at spise frøgræs....de vil hellere spise halm. Men en god kvalitet halm i mindre mængder skader altså ikke
okt 2009
+ med de sygdomme/tendenser til sygdomme hestene har gør det bare at halm ikke er en mulighed og aldrig bliver det.
sep 2011
Følger: 5 Følgere: 18 Heste: 1 Emner: 9 Svar: 598
Der forskes så meget på fodring og fodermidler at der hele tiden kommer ny viden til. Og i morgen har de måske fundet ud af det stik modsatte. For ikke så længe siden var der faktidsk en artikel om at heste har brug for halm, bl.a. pga. træstofindholdet.
Jeg holder mig nu til de mange års erfaring, jeg selv har høstet og ligesom mange andre har.
Hvis dine heste har deciderede sygdomme som udelukker halm, er det self. en anden sag og så må du igang med noget mere motion for at slanke dem
okt 2009
De bliver motioneret det de skal og går i løsdrift - så de bruger sig nok
Andre der har nogle forslag?
apr 2009
Følger: 51 Følgere: 56 Heste: 3 Emner: 91 Svar: 1.068
Min lille pony får pt. 4,5 kg wrap om dage (ca 120 cm)
Og han får det delt op i 3 måltider af 1,5 kg om dagen, men det bliver spist på 1 kvarter og så står han måske, 5,5 time uden noget.
Hos mig har det hjulpet at putte det i et hønet, så bruger han længere tid på at spise det.
Dog et med så små huller at han ikke kan på hovede eller hove ind i hullerne..
apr 2006
Følger: 63 Følgere: 89 Heste: 1 Emner: 88 Svar: 3.482
feb 2006
Følger: 38 Følgere: 41 Heste: 4 Emner: 680 Svar: 7.842
dermed ikke sagt at de skal fodres med halm, men når de går i løsdrift, har de vel adgang til græs fold?
hvis det var en hest på 500 kg, sku du altså fordele 10 kg hø. dvs 3kg morgen, 3 kg sidst på eftermiddagen, og 4 kg til natten. slut prut, så må de altså spise græs eller halm ind imellem.
at den får muligheden for også at vælge at spise halm, sker der intet ved!
hellere at den spiser halm, end blir forfangen eller kommer i risikogruppen for EMS
sep 2007
Følger: 181 Følgere: 203 Heste: 7 Emner: 68 Svar: 6.065
okt 2009
De har rent tørt halm at sove i og det er det.
Mine heste får ikk ret meget krybbefoder da jeg vægter stråfoderet højest
Jo de har græs på folden, så det er ikke sådan de går uden noget at æde af. Men jeg vil gerne tilbyde dem det bedste og sværger som sagt til stråfoder ad libitum.
Vi overvejer at forsøge med slowfeeder som nogle af jer foreslår. Og så taler jeg med min dyrlæge og vores leverandør af hø/wrap om hvad der er bedst.
Alternativ til hø el. wrap - er der et fornuftigt?