{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.618 visninger | Oprettet:

Forstoppelse med Kolik til følge {{forumTopicSubject}}

Længere historie, men for 14 dage siden havde Depla kolik forstoppelse.

men men jeg har lagt mærke til at hun faktisk ligger "mindre" og tørre kugler end mine andre heste dvs. hun faktisk altid har lidt hård mave.

sagen er den at hun får 8 kg wrap om dagen og kan estemt ikke tåle mere så bliver hun for tyk. så derfor får hun byghalm som suplerende (fordi hun ikke skal gå mange timer uden noget at tygge i)

Nu har jeg så bare hørt så mange delte meninger omkring halm, jeg ved selv udenmærket at halm ikke skal være grovfodret og her bliver det også kun brugt til suplerment.

men jeg har har hørt at det skulle være godt for trambevægelserne samt maven, og hjælpe mod forstoppelse.

men man kan også læse nøjagtig det modsatte flere forskellige steder, og jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal tro!

så kan i ikke hjælpe mig og komme med agumenter for og i mod? jeg vil jo gerne gøre det rigtige for min lille hypper


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forstoppelse med Kolik til følge
  • #3   11. dec 2012 Mine heste spiser sku halm, lige så gerne som hø. De har ikke opdaget det er strøelse endnu. smiley

    Vi har 2 heste, de har haft kolik 1 gang hver de sidste år vi har holdt heste. Det er 4 til sommer smiley
    Selkis fik kolik fordi hun havde været en dum lille hest og spise sne, og Joey ved vi ikke hvorfor, men det var på sommerfolds-tiden, så det har ikke været halmen er jeg sikker på smiley

    Mine er glade for halmen som mad også, så jeg synes da de skal ha' lov at æde det også, sammen med deres hø.
    Evt. kan halm og hø blandes sammen, er min erfaring, det giver længere tykketid. smiley


  • #4   11. dec 2012 min fik forstoppelse i sommers og dyrelægen var overbevist om at det var halmen selvom den ikke spiser ret meget og for lidt vand, men med frøgræs har jeg ikke haft problemet..

  • #5   11. dec 2012 Så enig med Ida her... Og nej, halm er ikke godt for noget som helst, det eneste det tilfører er træstof, og det burde de få nok af i god kvalitets grovfoder...

    Giv hende grovfoderet i småmasket hønet eller en slowfeeder... Så hun kan holdes fra halmen... Det ender galt på et tidspunkt, nu har du fået en "advarsel" og det er super du er obs på at gøre noget smiley

    Hvad får hun i krybben ja?


  • #6   11. dec 2012 både halm og hø er i slowfeeder net med 4 cm masker.

    Hun drikker helt fint og meget.

    Af foder får hun roepiller med en håndfuldlucerne og sine vitaminer i. så har dyrlægen ordineret 2 dl. olie dagligt og loppefrøskaller selvom der ikke er sand i gødningsprøven


  • #7   11. dec 2012 det er helt rigtigt hvad jeanette h skriver, der er nogle heste der ikke kan tåle meget halm, jeg har en hest i stalden får han mere ind to skiver halm om dagen får han kolik smiley

  • #8   11. dec 2012 Min får deres wrap og hø i hønet, dermed tager det dem længere tid at spise det og så spiser de ikke så meget af det halm de står på.
    At de spiser lidt af det er jo fint, men de får det ikke til at spise i den forstand.
    Kan godt være mange ikke har problemer med kolik selvom deres heste spiser en del halm...det tør jeg bare ikke satse på...og da mine heste er den slanke elegante type, har jeg ingen problemer med at de bliver fede. smiley

    Men køb et finmasket hønet. 3x3 eller 4x4 masker. smiley


  • #9   11. dec 2012 frøgræs er helt umuligt at få fat i her i nordsjælland desværre

  • #10   11. dec 2012 som skrevet er alt grovfoder udfodret i fint masket hønet samt slowfeeder.

  • #11   11. dec 2012 Frøgræs er også bare halm, med en "finere" betegnelse smiley

    Krybbefoderet lyder fint til hende, men du bør stoppe helt med halm og eventuelt se om du kan finde noget hø med analyse, så du ved det ikke feder, og pris dig lykkelig for at det mister næring vinteren over smiley


  • #13   11. dec 2012 Hvad med at købe hø / wrap som er lavet fra 2. slet og dermed ikke noget som feder så meget ?
    Dermed kan du give større mængder. smiley


  • #14   11. dec 2012 Desværre er det ikke en garanti at bruge 2-3 slets grovfoder, det kan være ligeså stærkt som 1 slet.. Analyse analyse analyse, hvis man vil være sikker på at man lægger sine penge det rigtige sted smiley

  • #15   11. dec 2012 har faktisk lige estilt wrap fra eng mark som ikke er gødet så det skulle være nærringsfattigt. tror jeg fjerner al halm. bare synd hvis hun skal gå mange timer uden noget, men hellere det end at midste hende (det var meget tæt på fordi hun havde så store smerter)

  • #16   11. dec 2012 Hun må endelig IKKE gå uden noget, det er også en farefuld vej mod forstoppelse... Giv hende kun vitaminer i krybben, med loppefrøskaller, olien burde du kunne undvære nu du giver loppefrøskaller... Og så må du motionere hende lidt mere, skulle hun tage på.... Men når hun vænner sig til at der hele tiden er grovfoder, så skulle det også gerne dæmpe hendes indtag en smule, da hun slapper af over faktummet at der hele tiden er noget godt at spise.... smiley

  • #17   11. dec 2012 Du kan ikke dele det op i to hønet og så give hende det ene når hun kommer ind og nr 2 til natten ? smiley

  • #18   11. dec 2012 Men optimalt set skulle du finde noget hø, det er allerede begyndt at miste næringen og vil fortsætte resten af vinteren smiley

  • #20   11. dec 2012 Jeanette h: ej nu må du da lige , der er meget forskel på halm og frøgræs. Frøgræs er som sagt græs med frø på, og halm er korn. Så to forskellige planter.

  • #21   11. dec 2012 frøgræs er der bare nogle heste der bedre kan fordøje , ved ikk om det er fordi det er tyndere i stråene. men kender til flere der ikke kan tåle halm men gerne frøgræs. og ja det er ikke nemt at få fat i ret mange steder:(

  • #22   11. dec 2012 Stine: Nope, frøgræs er skam også lavet på en halmsort smiley

  • #23   11. dec 2012 hun går i løsdrift og bliver fodret med hønet 3 gange dagligt nettet er spist på 1-2 timer resten af døgnets timer er der halm på folden eller intet

  • #25   11. dec 2012 Præcis... Det er en halmsort? Ellers hed det jo ikke frøgræshalm? smiley

  • #26   11. dec 2012 Vi har egentlig begge ret Stine smiley

  • #27   11. dec 2012 Jeanette: ja men når man siger halm nu til dags tænker vi halm lavet af korn. Men frøgræs er jo græshalm;) så det ikke lavet af korn.

  • #28   11. dec 2012 Catarina: Hmm... Det er jo så ikke optimalt til lige din hoppe smiley

  • #29   11. dec 2012 Ja præcis smiley

  • #30   11. dec 2012 dog nævnes der det er godt til de trivelig pga næringsindhold og kan erstatte noget af høet, så for mig er det godt hvis man ikke kan give ubegrænset adgang til hø, syntes det er en tand bedre end halm og mindre spild da de bedre kan lide det. men man må jo prøve sig frem noget er godt for nogle og dårligt for andre smiley og bruge sin erfaring henad vejen:)

  • #31   11. dec 2012 Helt sikkert susser! Men det er MEGET svært at finde frøgræs i en ok kvalitet, det er ofte støvet og uegnet til heste egentlig.. Men kan man finde det i en ok kvalitet, kan man sagtens bruge det istedet for halm og hø smiley

  • #32   11. dec 2012 der er som sagt ikke noget frøgræs heroppe.

    Jeg har desværre ikke andre muligheder end at lade hende blive i løsdriften (egen jord) vi har nemlig ikke nogen stald, jeg har prøvet at dele folden op så hun gik alene om natten, men så bryder hun bare igennem hegnet og går ind til de andre, og dette er lige meget om der er kraftigt stød på.



  • #33   11. dec 2012 Hva så med hø til hele banden, istedet for halm? Nu det er dit eget sted? smiley

  • #34   11. dec 2012 som sagt kan jeg ikke fodre alibitum da det er 4 ismuler og de bliver alllt for tykke

  • #36   12. dec 2012 Hov havde ikke set den får roepiller også, dem ville jeg bestemt også fjerne... Og erstatte med hø som Ida siger....

    De fleste heste kan altså godt klare ad libitum grovfoder, især om vinteren når de går i løsdrift... Men ja, pest eller kolera...


  • #37   12. dec 2012 Man må jo kigge på hvilke faktorer der giver en bedre fordøjelse. Halm virker fint for nogle heste, for andre ikke. Så hvis den har problemer med halmen, så tag det fra.

    Hvis hesten får masser af grovfoder, kommer der også mere ud den anden vej. Jeg ville nok skifte til noget mere nærigsfattigt hø, og så fodre med lidt mere, evt. en 10-12 kg. dagligt pr. hest. Hvis du fodrer der 3 gange dagligt - altså 3-4 kg. hø pr. hest 3 gange dagligt, så vil jeg mene, de har grovfoder nok. Husk at holde øje med, at alle får deres ration hø.
    Væske er også en vigtig ting i forhold til at få afføringen til at blive mindre hård. Tjek at hesten får nok vand i løbet af dagen, evt. giv hende noget foder der indeholder meget vand, eksempelvis gulerødder eller mash. Et andet trick er at tildele en spand vand med æblejuice i. Det kan du jo forsøge dig med.
    Olie giver også en mere tynd mave, og det er derfor dyrlægen har ordineret det. Olie er dog også ret fedende, så hvis det i forvejen er et problem at hun tager på, så ville jeg nok forsøge at undvære det.
    Til sidst er der motion og fysisk aktivitet. Hvis du selv eksempelvis er løber, så ved du også, hvilken god effekt daglig, hård, fysisk aktivitet har på fordøjelsen. Det er også derfor dyrlægen ofte sætter én til at gå rundt med hesten, når den har kolik, eller hvis den eksempelvis har forspist sig. Så lange gåture og rideture i middelhårdt tempo ville være rigtig godt for hende. Desuden ville det også gøre, at hun måske kunne spise lidt mere hø uden at tage på.

    Husk at holde øje med hendes afføring. Det er svært når de går på løsdrift, men det er altså en god måde at tjekke på, om alt er, som det skal være. Hvis hun kun skider 1-2 klatter i løbet af natten, så kan det være tegn på forstoppelse. En sund hest skal gerne skide 5 almindelige klatter i løbet af en nat, og gerne mere.


  • #38   12. dec 2012 hun skider heldigvis meget. jeg kan tydeligt se forskel på hendes klatter og de andres. hendes er mindre og hårde.

    ang. drikkelse har hun været sat i boks for at tjekke væske indtag og hun drikkere mere end rigeligt.

    Roepiller synes dyrlægen ikke jeg skal stoppe med at det skulle stabilisere maven. Jeg kan helller ikke fjerne alt hendes krybbefoder da hun jo skal have loppefrøskaller og dem spiser hun ikke "rå" så de bliver blandet i roepillerne med lucerne og vitaminer

    ved sgu ikke om jeg tør fjerne olien når hun har så hårde klatter og det var dyrlægen der sagde hun skulle have dette.

    Depla er desværre ikke færdig tilredet, hun er sat på 3 mdr. pause så ridning er no go desværre, ellers den nemmeste udvej


  • #39   12. dec 2012 Du behøver ikke at ride hende for at give hende motion. At gå en dejlig tur med hende flere gange om ugen giver også motion. smiley
    Men kan godt se dit dilemma...det er bare svært at komme med gode forslag når alt faktisk ikke kan bruges. smiley

    Jeg ville skaffe "mager" hø (så mængden kan sættes op), hønet med 3x3 masker og så gå ture med hende flere gange om ugen. smiley


  • #40   12. dec 2012 hun bliver gået tur med flere gange om ugen ;o) og vi laver join up på folden.

    Ja jeg ved godt det er svært også derfor jeg var nød til at spørge om der skulle sidde en med lige et råd der virkede ;o)

    men jeg synes jeg kæmper en kamp i forvejen.

    nå men jeg har næsten fjernet al halmen, og sat hø mængden op håber de små overlever nogle timer i døgnet uden strå.

    Jeg er ellers af den holdning at heste altid skal have noget at tygge i men det nytter bare heller ikke når hun bliver forstoppet fordi hun ÆDER halmen


  • #41   12. dec 2012 hun er neders i hirakiet og igår fandt jeg ud af de andre jager hende væk også går hun til halmen i stedet. så tror simpelthen at lige så snart jeg vender ryggen til så snupper de andre hendes hø.

    Jeg har nu opsat 2 ekstra net så nu er der 6 net til 4 heste så KAN de da vandre.


  • #42   12. dec 2012 Synes du gør dit bedste og at du har sat ekstra net op var en god ide. smiley

    Ikke altid nem med vores hypper. smiley


  • #43   12. dec 2012 Mange tak ticktack

    Jeg tror heller ikke jeg kan gøre andet håber bare hendes mave bliver bedre nu når halmen er væk


  • #44   12. dec 2012 Synes du gør dit for at det bliver bedre ! smiley

Kommentér på:
Forstoppelse med Kolik til følge

Annonce