{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.685 visninger | Oprettet:

Hvorfor ingen lov mht. fravænning??? {{forumTopicSubject}}

Nu begynder/ er fravænningen ved at være overstået for de fleste føl, fra dette år.

Men jeg bliver så harm når man gang på gang hører om føl der udvikler sterotyp adfærd pga. forkert eller for tidlig adfærd.

Jeg forstår simpelthen ikke hvorfor der ikke er en regel for hvornår føl må tages fra?

Ved killinger (12 uger) og hvalpe(8 uger) er der regler for hvornår de må forlade deres mor, da det kan være de ikke kan klare sig selv hvis de kommer fra før, eller fordi det kan give psykiske men for ihvertfald hvalpe - såsom adfærds problemer med både andre hunde og mennesker, ved at komme fra deres mor før tid.

Men hvorfor er der ikke regler for heste?
Jeg får det så dårligt når jeg læser om føl der er blevet taget fra deres mor i 4 måneders alderen... Allerede som 6 måneders synes jeg faktisk det er tidligt da det på ingen måder er som det ville være i naturen.

Men når jeg læser hvilke fatale følger det fx. kan få for at 4 måneders føl, at blive taget fra dens mor, fordi moderen skal sælges, eller man bare synes det er nemmere at de går hver for sig. - føllet bliver stresset og begynder at udvikle en sterotyp adfærd, og her får man så (efter min mening) en ødelagt hest, ihvertfald en hest med ar på sjælen man vil kunne se resten af dens levetid...
Det bliver en hest som skal sælges med en handelsfejl, den falder i værdi, og ender måske som kastebold fordi man bliver træt af at se på den sterotype adfærd (vævning, boksvandring mm)

Jeg ved godt at dette er i de værste tilfælde for nogen heste kommer også til at fungere fint efterfølgende men, jeg synes det er hjerteskærende at man vælger at lave det lille føl til en "voksen" hest så hurtigt, hvilket det ikke er alle føl der kan håndtere, og derfor bliver stessede...

For den sags skyld har jeg også ondt af hoppen, da hun på dette tidspunkt ikke er færdig med hendes føl.

Jeg er ihvertfald sikker på at der er enorm forskel på om man tager et føl fra på 4 eller 8 måneder.

Så hvorfor er der ingen regler for dette, nu når alle heste skal have pas osv. vil det ikke være svært at indføre.. At føllene mindst skal være 6 måneder før de må forlade moders side.

Det er virkelig noget der har ramt mig, at man er for uvidende eller dum, og tager føllene fra alt for tidligt. Jeg sidder nu og er glad for at vores føl i det mindste får lov at gå som føl indtil de er mindst 6 måneder og gerne længere, det er da en lille forskel.

Jeg håber du kom igennem mit indlæg, og kom da gerne med en god grund til det skulle være sundt at vænne føl fra i en tidlig alder (3-5 måneder)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor ingen lov mht. fravænning???
  • #1   11. dec 2012 Det er mig bekendt ikke regler for kat og hund heller.. Det er rent retningslinjer..

  • #2   11. dec 2012 https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=1847
    der er lov omkring hvalpe.

    og der er også om killinger.

    Begge dele straffes med bøder hvis de sælges før 8 eller 12 uger.



  • #4   11. dec 2012 ja kan se hva du mener, forrige år havde vi en hoppe der pga stress ell lign ikk var klar til føl (købt ubevist ifolet) og da følle kom til verden var hun ved a sparke den ihjel... stakkels begge 2 og vi fik hende til a ku patte når vi holdteog stå i samme boks men da sommergræs nåede blev det igen for meget for hoppen og hun jagtede følle rundt så følle fik "plejemor" og vi solgt hoppen da følle var 5 mdr og ja må jo desværre indrømme det var det bedste for følle helt klart... men mit føl fra iår står til salg, men hun går nu som 5 mdr stadig sammen med mor nat og dag og regner med de får lov til hoppen selv siger fra, men følle rejser allertidligst når hun er OVER 6 mdr... men hun spiser jo selv og drikker kun 1-3 xdøgnet ca... da hun ikk selv "gider" sin mor.. men ja tror også det er ens eget moder instinkt der spiller ind...

  • #5   11. dec 2012 Der kan selvfølgelig være specielle tilfælde det siger jeg ikke smiley Vi har også haft en hoppe i bedækning hvor hun havde føl ved siden, og dette føl fik også mange spark af hoppen, hvor jeg synes det ville være fint at tage føllet da det unødigt ville stresse føllet, ja og måske også hoppen da hun jo sparkede føllet af en grund.

    Men på trods af at føllet drikker og spiser selv, da har vi også føl der gør i 4-5 måneders alderen mener jeg stadig de har behov for deres mor. Især hvis man kan se de stresser voldsomt op over at komme fra deres mor.


  • #6   11. dec 2012 Men tæver gider jo heller ikke deres hvalpe når de bliver 6 uger, men derfor er der jo regler for hvalpene alligevel smiley

  • #8   12. dec 2012 Cawani - Jo! Der er en decideret LOV om at killinger skal være 12 uger!

    Kan læses her https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=127877 smiley

    (Edit, nå, den var postet, så kun først den om hvalpene)

    Mht ikke at gide - det at blive afvist naturligt er SÅ vigtig en del af killingers af opvækst. Det er også i den periode de har et stort behov for deres kuld søskende udover deres mor..


  • #9   12. dec 2012 Nu er det ikke altid kun selve fravænningen føl kan tage skade af, hvis føllet sælges kan det også blive utroligt mærket af det.
    Jeg har altid solgt mine føl ved fravænning omkring 6 mdr uden problemer, et enkelt lidt før pga hoppen havde været syg under drægtigheden og havde tabt over 100kg og været i drop en uge pga akut diarre, også uden problemer.

    I år havde jeg så mit føl gående ved mor til det var 7 mdr, så blev hun fravænnet og hoppen blev flyttet så føllet forblev i flokken hun kendte sammen med et andet føl og hendes føl, så havde de stadig glæden af hinanden de to føl. Der gik hun yderligere to måneder uden problemer og bliver solgt.

    Da hun bliver flyttet til nyt sted udvikler hun et mavesår.

    Så min konklusion er at det ikke kun er alderen det afhænger af, men også hvordan de fravænnes og sættes sammen med nye foldkammerater.
    Jeg tror det er vigtig et føl ikke sættes ind i en veletableret flok med for mange heste inden den har en den kan knytte sig til.

    Så tænk på HVORDAN i vil fravænne inden i begynder.


  • #10   12. dec 2012 hej det ikke altid nemt, men jeg har en pony og der er vi nød til at tage føl fra ved 4 mdr hoppen slår og sparker simpel hen føllet og de 3 vi indtil videre har taget fra tidlig har i dag ingen men af det og er gode ponyer for børn. selvfølgelig skal man gøre det lempelig. jeg har også en der går med mor nu der er 7 mdr så det er jo meget forskelligt. og min oldenborg går sammen med sin 3 års den holdte også bare automatisk op da hoppen ikke gad mere, men alle er jo ikke ens

  • #11   12. dec 2012 9 måneder ville være optimalt... Men det har folk ikke tid til at vente på, de 6 måneder er dog normen og jeg fik da også kun mit sidste føl hjem som 5½ måneds fordi moren var solgt og væk.... Studier viser at føl der fravænnes tidligt ofte stresser og at dem der tages fra lidt senere, ikke stresser ligeså meget... Kan ikke huske hvor man kan læse om det studie, men det giver stof til eftertanke...

  • #12   12. dec 2012 kan godt følge dig og her får hoppen selv lov at bestemme (næsten) hvornår føllet skal vænnes fra medmindre hoppen blver syg eller andet der gør føllet ikke må drikke hendes mælk. min gamle hoppe afviste sit første føl efter 8 mndr. det andet ca efter 6 enhalv måned. next som går med føl nu afviste stardust da hun var ca4 mndr og blev voldsom mod hende og sparkede hende væk mm så i samråd med dyrlægen fik stardust sin egen boks der. hun drikker morgen og aften hos sin mor og ellers bliver hun afvist. hun har været meget selvstændig den unge dame så her blev det ikke et problem at hun blev afvist så tidligt.
    skulle jeg komme i samme situation igen hvor føllet får problemer så vil jeg klart prøve og finde en plejemor....
    det er jo os der vælger at sætte hoppen i fol så vi har også ansvaret for de kommer godt på vej jo.


  • #13   12. dec 2012 helt enig med line her:-) vi ser det samme med vores føl, de går også i flokken ret tidligt så de kender de andre inden mor tages fra.

  • #14   12. dec 2012 Nu avler vi også selv, og får en del føl om året.

    Men jeg ser nu ikke at hopperne stoppe med at passe deres føl allerede som 3-4 måneders, jo selvfølgelig drikker føllet ikke så mange gange, da der ikke er behov for det, da føllet også får foder ved siden af.
    Men de har stadig en kæmpe støtte i hoppen.

    Vi har bla. et godt eksempel lige nu, hvor man kan se at hopperne stadig passer godt på deres føl når de er ret gamle.

    Vi har en hoppe der går på fold med hendes nu 7 måneder gamle føl (de sover hver for sig) men så ser vi at føllet ligger ved leddet ude i hegnet, og hans mor står ved siden af føllet, og hver gang der kom andre heste hen til ham gik hun imellem, eller gjorde tegn til de skulle flytte sig. Det var først da jeg selv kom ud og tog fat i hans mor han rejste sig op. Det viste sig så han var blevet ret halt på det ene forben. Så kan det godt være han ikke patter, mange gange i døgnet. Men hoppen er nu stadig glad for sit føl.

    Men det har bestemt også noget med fravænningen af gøre..

    Vi fravænner først vores føl når de bliver 6 måneder.
    Herefter kommer føllet i boks med et andet føl i samme situation om natten, og så på fold med deres mor om dagen.. Vi har aldrig haft et føl der blev syg efter fravænning, så noget må vi gøre rigtig smiley


  • #15   28. jan 2013 Ida J hvor er jeg ENIG med dig!!

    Jeg har helt selv tænkt det samme.


    Jeg var faktisk inde og undersøge angående lovgivning om fravænning, da jeg var helt sikker på, man ikke måtte fravænne før føllet var 6 måneder gammelt. Men jeg blev da klogere...

    Min erfaring har sagt mig, at de fleste fravænner ved 5 mdrs alderen, særligt dem der vil sælge føllet.

    Jeg selv kunne aldrig finde på at fravænne et føl, før det var 6 mdr. og så mener jeg i øvrigt, en fravænning er en proces, og ikke noget man bare sådan lige gør.

    Min egen gik med dens mor til den var 6 mdr, hvorefter den i en måned kun gik med hende om dagen, (i starten hele dagen, til slut kun noget af dagen) for til sidst at blive skilt helt ad som 8 mdr. her først i januar.


    Og jeg synes virkelig stadig kun han var en baby, da han var de 6-7 mdr. gammel, men måske jeg også er lidt pylret smiley


    og ja, der er noget socialt i det også. Men før den over på killingerne, som givet eksempel igen. Killinger skal netop blive ved deres mor til de er 14 uger, fordi man fandt ud af (bl.a.) at det var fra de var 8-14 uger gamle, at de lærte de mest vigtige sociale færdigheder, såsom at fange mus. I naturen, bliver killinger heller ikke forladt, før de har en alder af 4-5-6 mdr.
    Det er i øvrigt grotesk at hundehvalpe må tages fra som 8 ugers, ligesom det er grotesk at der ingen regler er for føl, for her er det det samme.


  • #16   29. jan 2013 Min er 9 måneder nu og går stadig sammen med sin mor og mine to andre vallaker. Grunden til at han stadig går med sin mor fordi det er galt og han har ikke respekt for hegnet , så når det bliver lidt mere forår og han smider pelsen skal de gå hver for sig ,.. Men indtil videre har jeg ingen problemer med at tag dem hver for sig, bare de ikke ser hinanden. Men de bor i hver sin boks og har gjort det siden december .


  • #17   29. jan 2013 Hvis I synes der skal være en lov, så begynd at arbejde for det? F.eks. i samarbejde med en dyreværns forening, og find videnskabeligt belæg for at det skal være 6 måneder?
    Ved killinger blev der jo i november 2011 indført en lov om at de skal være 12 uger - og både afhænder og aftager straffes ved at tage en killing fra sin mor før den er 12 uger smiley


  • #18   17. sep 2013 Hej jeg fik af vide fra blandt andet Landbrughøjskole at føl ikke må tages fra før de er 6 md andet end vis der er en dyrlæge der siger det og det gør de dyrlæger jeg har talt med ikke bare

Kommentér på:
Hvorfor ingen lov mht. fravænning???

Annonce