{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.026 visninger | Oprettet:

Føler mig som verdens dårligste træner {{forumTopicSubject}}

Jeg føler mig virkelig som verdens dårligste træner. Jeg skal begynde og bruge mit kropssprog mere og indlede stemmekommandoer til min mors hest. Men hun er 11 år og virkelig utålmodig og hun kan ikke stå stille i 2 sekunder.

I dag da jeg var ude ved hende blev hun ved med at stå og ville tage hø som stod lige ved siden af (dumt sted, jeg ved det men jeg kan ikke flytte hende et andet sted hen pt.)
I starten blev jeg roligt ved med at sige 'na na' som betyder/skal betyde; "vil du være sød og lade være med det?" men som hun blev ved og ved blev jeg mere og mere utålmodig og det endte med at jeg rykkede hende hårdt i grimen op til flere gange.

Det er der ingen undskyldning for. Jeg føler mig bare som verdens dårligste træner når jeg bliver så gal og hidsig. Nu gik det ellers så godt med at jeg havde fået styr på mit temperament og så sker det her.

Havde bare lige brug for at komme ud med det...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Føler mig som verdens dårligste træner
  • #2   25. dec 2012 Det lyder nok også mildere end det er.
    - Men efter jeg er blevet gal kan jeg bare ikke komme ned igen. Det er jo ikke hestens skyld.


  • #3   25. dec 2012 Min hoppe som jeg havde ud behøvede jeg kun at sige 'na na' til 3-4 gange og så stod hun ellers pænt og ventede mens jeg striglede hende.

  • #4   25. dec 2012 Hej, det er selvfølgelig ikke okay, men vil sige at nogle af de ting jeg har set hesteejere gøre imod deres heste, er langt værre din lille fejl! Jeg vil også sige at det virkelig viser hvor stort et hjerte du har for den hest, når du sidder med så stor skyldfølelse bagefter:) Kan ellers godt lide den måde du arbejder på, med at bruge stemme og kropssprog, syntes det er noget alle ryttere burde begynde at bruge meget mere!:)

  • #5   25. dec 2012 En hest skal respektere et nej, også selvom der ligger verdens bedste hø i en bunke foran mulen på dem....

    Kender det godt istosserne, jeg har også et heftigt temperament... Det er blevet meget bedre med årene, men jeg skal stadig huske mig selv på at bevare roen, når et dyr ikke lige gør som forventet og huske at de ikke gør det for at irritere mig, men fordi jeg har fejlet i mine signaler osv osv.... Men det er en læringsproces og så længe du selv ved det var forkert af dig, så skal det nok gå... Man bliver ikke perfekt på et par år, men man skal gøre sit bedste og så længe man angrer det man gjorde, er man nået et godt stykke på den rette vej smiley


  • #6   25. dec 2012 Jeg må væbne mig med mere tålmodighed. Puha...
    Er enig med dig Marie at den jo slet ikke har lært det og det er derfor jeg er så sur på mig selv for hun skal jo for pokker lige lære det..


  • #7   25. dec 2012 Maja: Jeg ved det, men det viser jo bare at en hest kan godt trænes til at sige nej tak til høet smiley

  • #8   25. dec 2012 Ja, jeg har også besluttet mig for at jeg venter med at træne fra jorden med min mors hest indtil vi får lavet vores ridebane næste år med sand så jeg har hendes fulde opmærksomhed og kan bygge et forhold op rigtigt smiley
    Hun elsker at ride med mig og nyder også at blive brugt men vi har kun en indhegnet ridebane på græs ligenu. Jeg må vel genoptræne hende og så ellers bare ride.. smiley


  • #9   25. dec 2012 Ja, men det gør ikke ligefrem mig til en troværdig leder eller partner så jeg opfører mig så hidsigt.. Men nu må vi se hvad der sker.. :o)

  • #10   25. dec 2012 Høste er "tilgivende" væsner så og sige, så fordi vi hiver i dem den ene dag bære de ikke nag de næste 3. Heldigt for os.

    Men det skal nok gå, giv hesten en chance for at lære tingene og lad være med at start med det mest udfordrende som i det er tilfælde er hø lige foran næsen på den :o)


  • #11   25. dec 2012 Hav ikke dårlig samvittighed, men brug det til at reflektere og lære af. Hvad kunne du have gjort anderledes? Så laver du ikke samme fejl næste gang

  • #12   25. dec 2012 Marie: Nej, hesten ser ikke en som en hesteleder. Vi er trodsalt rovdyr. smiley Men vi kan reflektere lederhoppen og derved give hesten mere trygge og vante rammer ved at tale dets sprog smiley
    Krikken: Ja, det er meget heldigt! Skal jeg huske til næste gang smiley
    Tranums: Sådan kan man også vende det smiley


  • #13   25. dec 2012 For mig lyder det som om du ikke har lært hesten hvad dit na betyder.
    Du er jo nød til starte et sted, og at du hivet i grimen for at få den væk, tja det havde jeg nok også selv gjort.

    Du er jo nød til at vise hesten en retnings linje, hvis du fx vil bruge Na na som en komando skal du lære hesten hvad komandoen betyder.
    I dette tilfælde er na na så "lad høret være" og så skal du vise hesten hvad du mener.
    jeg ville starte når hesten begynder at bruge høret så at hive den væk fra høet og sige komandoen nana, og så sørge for at den få sin opmærksomhed på mig, så venter du til den igen spiser hø og gentager, så kan hesten på et tidspunkt forbinde lyden med reaktionen.
    Lær hesten sammehængen.

    Og hvis du har sagt nej til hesten er du ikke en dårlig træner fordi du så trumfer igemmen, du skal bare sorger for at hesten har haft chancen for at lytte og forstå.
    Du skal også huske at fx føre hoppen vil flytte anden hest fra vandtruet, vil hun først lægge øre af. Den anden hest, og hvis den ikke flytter sig, så bider hun.


  • #14   25. dec 2012 Ps, shit hvor er en iPad dårlig at skrive på!
    Håber du kan få en mening ud af det jeg har skrevet XD


  • #15   25. dec 2012 Hidsig? Så er jeg tit hidsig, for min hiver jeg tit fat i, fordi hun ikke respekterer mig når jeg trækker hende. Det hjælper ikke at sige "vil du være sød at lade være med det, lille hest?". Helt ærligt, der er ingenting at have dårlig samvittighed over. Dog er jeg enig i, at man ikke stiller mad foran hesten for derefter at skælde den ud fordi den tager af det.

  • #16   25. dec 2012 Kender det godt, det med at blive hissig smiley
    Men det er aldrig løsningen smiley

    Måske skal du være mere konsekvent. Altså hverken hård eller blød smiley

    Forestil dig eks:
    Læren siger: Så klasse vil i ikke nok tige stille... Bebe?? Og lyder udmyg og skelvende. Ville klassen tige stille, og vil de overhovedet tage stilling til at lytte efter?
    Det er den "bløde"
    ________________________________________
    eller

    Nu tiger i for****** stille i møgunger eller i får slag!!
    Så bliver klassen måske mere bange og ked af det

    Det er den hårde.
    _______________________________

    Forestil dig så hvis læren siger: Nu tiger i stille!
    Og lyder selvsikker og målrettet.
    Så finder eleverne ud af at læren rent faktisk mente det.
    det er den konsekvente måde smiley
    ________________________________________

    Så prøv at bruge stemmen. Hæv den om nødvendigt smiley
    Men jeg har hørt fra en horzemanship træner at man ikke skal træne steder hvor der er mad smiley

    Men jeg tror at du er blevet tilgivet af hesten;) Så glem samvittigheden og bare sig at du lærte af fejlen. Du er ikke alene om den oplevelse smiley


Kommentér på:
Føler mig som verdens dårligste træner

Annonce