{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
589 visninger | Oprettet:

Foder, taber sig i hul. {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen.
Har haft min dejlige hoppe i en månedes tid nu.
Hun er begyndt og tabe sig, selvom hun får meget at spise.
Hun får Lucerne, musli og piller. morgen og aften. og ellers har hun adgang til hø/wrap hele tiden.
Problemet er at vi satte hende lidt op igår med ekstra lucerne, hun har ikke spist op da jeg kom derud idag.
Hvad kan jeg give hende at spise som vil hjælpe hende med at holde hul? det må hverken være med stivelse eller sukker i da hun er krybbebider og jeg forsøger at vænne hende af med det ved at starte fra en ende med det man nu kan gøre for en krybbebider.

på forhånd tak smiley

Vh Susan

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Foder, taber sig i hul.
  • #3   28. dec 2012 Lucerne giver som sådan ikke noget huld, men forlænger tyggetid. Det er de færreste heste der vil have mere end 2 håndfulde lucerne pr.måltid. smiley

Hvilken müesli og piller giver du, og hvor meget?

• #4   28. dec 2012 Ok .. hun får 2 store hele net dagligt, der er dog aldrig spist helt op.

• #5   28. dec 2012 Nej ved jeg godt, men så er det vel og sætte hende ned i lucerne og give hende noget mere af det andet ?
    Jeg er faktisk ikke helt klar over hvad det er for noget musli og piller .. hun får 2 store håndfulde musli og 3 bæger piller..

• #7   28. dec 2012 sæt hende op i fuldfodder og ikk lucerne for det fedder ikk men giver tykke tid som hoved priotet..

• #8   28. dec 2012 Hø og wrap er vejen frem i en god foderplan, og det skal være af god kvalitet.

Ellers olie i foderet. Husk på at hestens mave ikke er særlig stor, så at give den store måltider krybbefoder er ikke vejen frem.
    Den skal have små og hyppige måltider.

Har i undersøgt om der er en grund til den krybbebider? Har dyrlægen tjekket den igennem.
    Har den fået tjekket tænder og er den tjekket for orm?

• #9   28. dec 2012 Olie?
    Linamix eller risklid.. Risklid er helt fantastisk:)
    Evt equsana Champ fra land og fritid den er rigtig god.. Både for huld og muskler smiley

• #10   28. dec 2012 Jeg ville nok starte med at finde ud af hvilket müsli og hvilke piller hun får.
    Hvis det hun får egentlig bare er div. mineraler kun du regulerer alt det du vil på hendes foder uden noget resultat.(:

Men egen pony, Basse, har også stor tendens til at blive for tynd. Han får 3 l. sixteen plus fra brogaarden + wrap.
    Men ellers har jeg i hvert fald også gode erfaringer med kalvepiller(:

• #12   28. dec 2012 Man skal huske på det meget normal heste skal have lidt mere foder om vinteren da den jo skal have god hul for at holde varmen =)

• #14   28. dec 2012 Jeg ville også tjekke om hesten er OK - og ellers er det at fodre med fiberpellets (ved ikke om det er det du allerede bruger, når du skriver "piller") Men fiberpellets er rigtig gode til at holde huld på hesten, da du selv kan regulere mængden ret præcist. Bare husk at hvis den har brug for mere end et halvt kilo pr. måltid, så skal det helst blødes op i vand, da det ellers kan suge for meget væske i tarmen. Min store hoppe på ca. 650 kg. får ca. 600 g. fiberpellets pr. måltid (udover vitaminer/mineraler og lucerne), og det er meget passende til hende. Overvej om din hest får nok hø.. fri adgang til hø er et must, og er også med til at holde tarmene i balance.
    En anden ting der kan hjælpe til at få hestens mave i orden er loppefrøskaller, som den får som et tilskud i foderet.. det er godt hvis hesten nu skulle have sand eller andet skidt i mavesækken, som jo hindrer hesten i at optage foderet ordentligt, og som også kan være synderen til at den taber sig.. Generelt er der ikke noget "farligt" i at give loppefrøskaller uanset om hesten fejler noget eller ej - min hest får en kur et par gange om året for lige at holde mavsen i orden.

• #15   28. dec 2012 Vi får dyrelæge på hende i starten af januar smiley
    som skrevet får hun hø og wrap ad libitum.

sætter hende ned i lucerne og prøver at suplere op med det andet og ser om det hjælper indtil hr dyrelæge kommer smiley

• #16   28. dec 2012 Lisa : Ja roepiller får hun forresten allerede også smiley glemte jeg da lige, så roepiller, lucerne, müslu og piller får hun.

• #17   28. dec 2012 betfordt
    det giver jeg min for at ´holde hul på ham

Kommentér på:
Foder, taber sig i hul.

Annonce