{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
483 visninger | Oprettet:

Muk {{forumTopicSubject}}

Hej herinde.

Jeg har været så heldig at kunne købe min gamle hest igen. Han er med glæde ankommet til gården idag. Ih hvor er jeg glad.

Nu når jeg så ser ham nærmere efter har han nok muk på alle ben. De er også lidt hævet. Kan ben hæve af muk.
Jeg har noget joDopax men er nok 2 år for gammelt. Kan jeg bruge det idag til jeg får købt noget andet i morgen? Eller er der andre forslag til bekæmpelse at muk.

Mvh
Kristine


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Muk
  • #1   6. jan 2013 ja det kan de godt.
    Have selv samme problem da jeg fik min gamle hest hjem


  • #2   6. jan 2013 Uha, jeg kender ikke det du spørger til.
    Men jeg har god erfaring med at klippe benene og så behandle med rigelige mængder atamon. Jeg piller desuden ikke sårskorperne af.
    Og tillykke med din nye "gamle" hest. smiley


  • #3   6. jan 2013 Øv hvor træls. Min Tinker lider også selv af muk indimellem. Og benene kan sagtens hæve op på hesten. Jeg vil klart anbefale at vaske det i Atamon og fjerne de løse skorper og så smøre krokodille olie på. Det er noget der hjælper her smiley Pøj pøj med det

  • #5   6. jan 2013 Hold øje med, om benene hæver meget op, for så skal den have antibiotika. Heste udvikler typisk infektionen 'rosen' hvis de har muk, som er betændelse i lymfekarsystemet.

    Der findes forskellige former for muk, men i udgangspunktet skal du genne tre trin når du behandler det:
    1.: Vask
    2.: Desinficering
    3.: Indsmøring.

    Til vask er det bedste bud at bruge medihex, som er en sårsæbe. Sæben er ikke udtørrende som andre typer sæbe (eks. biotex og sæbespåner) og så er det desinficerende. Skum godt op med lunt vand og lad det sidde i ti minutter.
    Efter ti minutter skal du fjerne så mange sårskorper du kan komme til. Mukbakterierne lever og trives under sårskroperne, så det er vigtigt, at de bliver fjernet. Herefter skyller du benet grundigt med rent vand.

    Dup forsigtigt benet tørt med et håndklæde, eller lad det lufttørre inden du deinficerer. Her er det optimalt at bruge khlorhexidin som kan købes på apoteket, men du kan også bruge iod.

    Til sidst kan du vælge at smøre hesten med en blødgørende creme eller olie. Jeg bruger selv helt almindelig babyolie fra Änglemark eller aloe vera gel., som er uden parfume og parabener. Der er også andre alternativer som helosan, zinksalve, honning, bodylotion osv.. Her må du prøve dig lidt frem og se, hvad der virker for dig.


  • #6   6. jan 2013 Døjer med samme problem! jeg har en veninde vis hest også har det og hun har noget der hedder: horse care mugsalve med b vitamin og det virker rigtig godt på hendes hest og jeg skal også selv have købt noget i næste uge!
    tillykke med din nye "gamle" hest!:)


  • #7   6. jan 2013 Skal man fjerne det hver dag også putte nyt på hver dag eller bare pytte nyt på når det andet "falder" af?

Kommentér på:
Muk

Annonce