{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.256 visninger | Oprettet:

Dansk lovgivning øger chancen for dødelig orm {{forumTopicSubject}}

<b>Blodormen – Strongylus vulgaris</b>

Nyeste undersøgelser viser, at blodormen = Strongylus Vulgaris stadig findes i Danmark og at den hvert år slår flere heste ihjel.

<b>Receptpligt på ormemidler til heste.</b>

Danmark har været et foregangsland i Europa ved at gøre ormemidler til bl.a. heste receptpligtige. Denne lov blev indført i 1999 og havde til hensigt at nedsætte resistensudviklingen hos ormene mod ormemidlerne.

Receptpligten har medført, at der skulle påvises orm hos en hest for at det var tilladt at give hesten en ormekur.

<b>Påvisning af æg i gødningsprøver fra heste.</b>

Denne påvisning er typisk blevet udført ved at påvise ormeæg i hestens afføring, hvorefter hesten har fået en ormekur, hvis den har haft mere end 200 æg pr. gram gødning. De æg der almindeligvis ses i mikroskopet er såkaldte strongylideæg. Langt de fleste af disse æg stammer fra forholdsvis uskyldige orm kaldet små strongylider. Blodormens æg ligner dog de små strongyliders æg til forveksling. Man kan ikke se forskel på de to slags æg.

<b>Påvisning af blodorm ved larvedyrkning.</b>

Ved en larvedyrkning kan man skelne mellem de relativt uskadelige små strongylider og blodormen. Da blodormen er så meget farligere for hesten end de små strongylider, har nogle dyrlæger så ved enhver påvisning af strongylideæg lavet en larvedyrkning for at se om nogle af æggene stammede fra blodormen. Hvis dette var tilfældet fik også de heste en ormekur.

<b>Larvedyrkningen virker ikke efter hensigten.</b>

Nu viser ny forskning dog, at larvedyrkning ikke er en pålidelig metode til at påvise blodorm. Hvis der således ikke påvises blodorm ved larvedyrkningen er der alligevel 63 % af de heste der har blodorm og som så ikke bliver behandlet med ormemiddel.

<b>Når kun heste med påvist ormebelasning behandles.</b>

Nyeste forskning viser at blodormen forekommer i betydeligt flere hestehold, hvor tildelingen af ormemiddel baseres på kun at behandle de heste, hvor der er påvist orm i en gødningsprøve. I hestehold hvor alle heste får ormemiddel en til to gange årligt uden hensyntagen til resultatet af en gødningsundersøgelse for orm findes blodormen kun i halvt så mange tilfælde.

<b>Når alle heste behandles med ormemiddel uanset påviste orm.</b>

I en undersøgelse fra USA, hvor ormemidler ikke er receptpligtige og hvor der behandles betydeligt oftere mod orm hos heste end i Danmark, kan der slet ikke påvises blodorm og hesten dør ikke af denne ormetype, som de gør i foregangslandet Danmark.

<b>Veterinærkontrollen giver dyrlægerne bøde for overtrædelse af lovgivningen.</b>

Når dyrlægerne nu har denne viden hvorfor giver de så ikke bare alle heste en ormekur en gang imellem for at redde hesteliv?

Det gør de ikke fordi dyrlægerne i fødevareregionerne så i forbindelse med kontrol af dyrlæger og dyrlægepraksis så kommer og giver dyrlægerne store bøder for at redde hesteliv.

<b>Sådan siger lovgivningen:</b>

Anvendelse, udlevering og ordinering af antiparasitære lægemidler

§ 28. Til behandling af dyr kan dyrlægen uanset § 23, stk. 1, og § 24, stk. 1-5, udlevere eller ordinere antiparasitære lægemidler til gennemførelse af én behandling af det eller de dyr, for hvilke dyrlægen har stillet en diagnose.

Stk. 2. Antiparasitære lægemidler kan i helt særlige tilfælde, hvor der er en veterinærfaglig begrundelse herfor, anvendes, udleveres eller ordineres uden forudgående konstateret parasitbelastning. Dyrlægen skal i disse tilfælde føre optegnelser, der begrunder anvendelsen, udleveringen eller ordineringen. Optegnelserne skal opbevares i 5 år og på forlangende forevises for eller udleveres til kontrolmyndigheden.

Som det ses af paragraffen, skal der være stillet en diagnose med ormepåvisning for at dyrlægen kan give hesten ormekur. Undtagelsesparagraffen til dette i stk. 2 kan næppe anvendes, da der jo ikke er tale om enkeltstående tilfælde, men om at alle Danmarks heste er i risiko for at dø af blodorm på grund af en mildest talt uheldig lovgivning.

Den sidste dyrlæge der overtrådte denne lovgivning fik mig bekendt en bøde på 50.000 kr. af fødevareministeriets rejsehold.

Har du spørgsmål eller kommentarer til dette nyhedsbrev er du velkommen til at sende dem pr. mail.

<b>KILDE:</b>:
(link fjernet)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Dansk lovgivning øger chancen for dødelig orm
  • #2   26. mar 2013 Hehe ja, self. mener jeg risiko. Må ikke have været helt vågen smiley

• #3   26. mar 2013 ja, og tit fortæller dyrlægen ikke hesteejer at skal den tjekkes for blodorm og bændelorm er det noget man skal bede dem om, da det ellers ikke bliver tjekket.

Vi blev ramt af blodorm for 2 år siden, og dyrlægen opdaget da først da det næsten var for sent, tiltrods for der var afleveret gødningsprøve 3 gange inden for 2 måneder.

• #4   28. mar 2013 Jeg syntes det er ekstramt utrygt at de gødningsprøver er så usikkre. Eller er vores dyrlæger bare så elendige til det?

• #5   28. mar 2013 Man skal jo bede om en larvedyrkning når man sender prøverne ind... Jeg fik påvist store blodorm på min plag i tirsdags, og det bekræftede mig bare i at jeg har gjort klogt i at bede om larvedyrkning i flere år nu, og fremover gør jeg som denne gang, sender 2-3 prøver afsted pr hest for at være mest mulig sikker på at fange alle typer orm hos mine heste....

• #6   28. mar 2013 Selvom du bedere om lavedyrkning så er du langt fra sikker på at de finder noget. Det kan du jo bare læse længere oppe. I hele 63%. Det er sku for stor usikkerhed.

• #7   28. mar 2013 Lene: Hvorfor tror du så jeg sender 2-3 prøver afsted på samme hest? smiley
    Netop for at være sikret bedst muligt, men hvis min hest ikke viser tegn på blodorm, vil jeg ikke sende flere ind, havde jeg derimod mistanke om blodorm, ville jeg sende 2-3 nye prøver afsted osv osv...

Optimalt set bliver der udviklet nye tests for alle typer orm, men indtil det sker, må man bruge lidt ekstra penge på lidt flere prøver, især ved den mindste mistanke...

• #8   28. mar 2013 Nu er det jo ikke bare alle der ved hvordan man ellers ser på en hest har blodorm vel. Og hvis du virkelig selv kunne se det, hvorfor så alle de prøver. Så simpelt er det ikke og det handler ikke om penge, men at flere og flere ikke tror på de prøver også selvom man tager prøver over flere omgange/dage.

• #9   28. mar 2013 Stop Lene... Jeg skriver netop "ved mistanke" om blodorm, og det kræver ikke meget mere end 5 minutter på google at få læst op på symptomerne på blodorm...
    De færreste tager mere end 1 prøve 1-2 gange årligt og sender afsted og er ikke oplyst om blod og bændelorm konstateres bedst via larvedyrkning, og så kører rumlen... Ofte er folk stolte når deres gødningsprøve viser 0 orm.. For så har deres hest ingen orm og er rask.. Forkert, alle heste har orm, de skal have orm, og får man 0 i en prøve, bør man sende en ny afsted... Det handler om at få oplyst folk om orm, typer, tegn på de forskellige orm og hvordan man bedst muligt får tjekket op på disse og behandlet korrekt, så længe vi ikke har andre metoder og kure end dem vi har nu smiley

• #10   28. mar 2013 Synes ogs bare man skulle kunne få givet ormekur en gang om året, uden nødvendigvis at tage en gødningsprøve. Katte får jo også bare ormekur, de skal ikke testes... bare de ikke får kur flere gange om året.

• #11   28. mar 2013 Mange dyrlæger anbefaler faktisk at få tjekket hund-kat hvis man er i tvivl om hvilken type orm dyret har, for også her er der begyndende resistens, så man bør være sikker på hvilken type orm hunden eller katten har inden den får en kur.... Min egen dyrlæger er af samme overbevisning....

Vores hunde og katte får ikke ormekur, før der er orm og vi ved hvilke...

• #12   28. mar 2013 Equus Academicus: Der er jo en grund til at det skal tjekkes og ikke bare gives, ormene kan blive resistent, og hvis det sker kan du jo ikke gøre noget ved ormene.
    ;Med alle dem der "bare" giver hesten ormekur, hvert år, sker det at de bliver resistent, og så kan det være rimelig ligemeget om du giver eller ej..
    mine bliver tjekket hvert år, og det har virket rigtig godt. Vi har aldrig haft nogle problemer med at det ikke er blevet opdaget.

• #13   29. mar 2013 Jeg ved skam godt at heste har og skal have orm i et hvis omfang. Men nu er der flere der har mistet hest/pony til blodorm på tros af at de har gjort alt. Flere gødningsprøver, lavedyrkning osv. Altså alt det du skriver og uden resultat, og dermed ikke fået ormekur, og det er maga utrygt om du vil det eller ej. Har også selv fået taget div. gødningsprøver som intet har vist og så har hesten afligvellet haft så mange orm at den skulle behandles. Igen efter gentagende gødningsprøver.

• #14   29. mar 2013 Jamen Lene for dælen, jeg er jo enig med dig i at det er meget ustabilt med de måder vi kan tjekke for orm i dagens Danmark, men ikke desto mindre kan vi ikke gøre ret meget andet end at dobbelt dobbelt tjekke pt, så derfor mit råd er at ved den mindste mistanke til orm af den ene eller anden slags, så bør man tjekke hesten super grundigt... Min den bette har øjensynligt haft disse blodorm siden han var helt lille og da jeg fik ham hjem, sagde en clairvoyant til mig at hun fornemmede blodorm, han blev derfor tjekket, nogle gange, uden resultat, men nu viste de deres grimme fjæs og tak gudskelov for det, for ellers ville jeg også miste ham i svinget til sidst... Jeg ved bare nu at det ikke altid er nok med 1 prøve og derfor vil jeg fremover sikre mig lidt bedre ved at sende 2-3 stykker ind pr hest og ved mistanke om orm, udover de sædavnlige tjek forår og efterår, sende flere afsted til der kommer udslag... smiley

• #15   29. mar 2013 Har du et link til en side med symptomerne?

• #17   29. mar 2013 Tak Jeanette. Man kan jo aldrig læse og lære for meget når det gælder vores dejlige heste.

• JM
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
    #18   29. mar 2013 Man kan jo sige at hvis alle overholdt de regler der er omkring prøverne og brugte den dyrlæge der normalt bliver brugte ved andre ting så kender dyrlægen hesten og man ville fange eks. blodorm fordi man havde en dialog med dyrlægen andet end måske bare ved den årlige tandraspning/vaccine.

Det giver jo sådan set meget god mening at man ikke må udskrive ormemidler til en hest man ikke har tilset indefor de sidste 3 måneder når man ser det hele i et lidt større billed, at give los på ormemidler og lade hestefolk medicinere i blinde er slet ikke en løsning, og de par hundred kroner om året det koster at få taget de prøver er jo peanuts i det store regnskab.

• #19   29. mar 2013 Lene: Helt sikkert! Jeg havde ikke den store viden omkring blodorm, men det er jeg i fuld sving med at rette op på, det er nødvendigt i disse tider med fare for resistente orm smiley

JM: Jeg har faktisk haft dyrlægen indover min bette siden han kom hjem, han fik taget fuld profil blodprøver, ormetjeks, dyrlægen med hele vejen omkring hans trivsel, vækst, og tilbagevendende problem med væske før og efter hans pærer, nu fandt vi så endelig frem til at han har haft blodorm siden han var helt lille og til mit held, har fået forskellige ormekure hos mig, der har taget nogle af de blodorm, ellers var han død nu.... Jeg kan kun håbe nu at vi har fået udryddet de sidste, at tarmens huller regenerer og at forårets lune vejr giver ham det sidste smiley

• #20   30. mar 2013 Hvad. Må en dyrlæge nu ikke udskrive ormemiddel til en hest hvis den dyrlæge ikke har tilset hesten inde for de sidste 3 mdr???? Hold da op. Så er der da virkelig mange heste/ponyere der ikke vil kunne få hvis de får behov for det, for en hel del har nemlig kun dyrlæge til den årlige vaccination/tandeftersyn. Det hænger jo ikke sammen så. Hvad skal de ejer så gøre?

Kommentér på:
Dansk lovgivning øger chancen for dødelig orm

Annonce