{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.536 visninger | Oprettet:

Udgifter ved udlån af pony {{forumTopicSubject}}

Hej smiley

Jeg har udlånt min pony, og der er lidt "problemer" med kontrakten.

Aftalen er at lejer står for alle udgifter, inklusiv halvdelen af forsikringen, for det halve år de lejer. Dvs de skal betale for ét kvartal.

Dette synes lejer ikke er helt fair, da de jo ikke får noget ud af det, i tilfælde af at forsikringen skal udnyttes.

Mine forældre derimod, som normalt står for forsikringen, synes at det er frækt at lejer overhovedet spørger om mine forældre vil betale det fulde beløb, da de jo synes at lejer har fået en fuldstændig brugbar sportspony uden problemer, næsten uden nogle udgifter, da de har den hjemme.

Jeg er lidt neutral omkring det hele, da jeg godt forstår lejer, og sjældent selv har læst en udlånsaftale inkl betaling af forsikring, men modsat kan jeg også godt se at, hvis man sammenligner det med at leje en bil, betaler du et fast mdr beløb til ejer, for at leje.

Hvad er jeres holdning omkring dette smiley ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Udgifter ved udlån af pony
  • #1   26. mar 2013 Man plejer ved udlån at sige, at låner betaler alt, dog ikke forsikringen.

    Selv ville jeg da heller ikke have lyst til at betale forsikringen for ponyen. Og når man betaler alt andet til den, ser jeg det da heller ikke helt fair, hvis man skal betale noget af forsikringen. En forsikring er jo ikke lavet som godt for ponyen, men godt for ejeren.


  • #3   26. mar 2013 Nu udlåner jeg selv en rigtig dygtig pony. de har den også derhjemme.
    De betaler alt, undtagen forsikring.

    Jeg synes ikke man kan tillade sig, at låner skal stå for forsikring.


  • #4   26. mar 2013 og nej, det ikke gratis at have dem stående derhjemme, + hun holder ponyen i gang for dig.

  • #5   26. mar 2013 HVIS en låner skulle stå for en del af forsikringen skulle det da være sygeforsikringen hvis aftalen er de betaler dyrlæge udgifter..

    Min er udlånt pt men der betaler jeg forsikring..


  • #6   26. mar 2013 Når jeg har udlånt, har jeg nu også betalt forsikringen. Lejer har ingen gavn af forsikringen, det er kun ejer, så ser ingen grund til at lejer skal betale. De har trods alt alle andre udgifter på hesten.

  • #7   26. mar 2013 Hvis ponyen er livs- og uanvendelighedsforsikret, kan jeg ikke se det rimelige i, at låner skal betale det, de får jo intet ud af det, hvis forsikringen kommer til udbetaling. Er ponyen derimod sygeforsikret, er det rimeligt, at låner betaler den del af forsikringen, den kan jo komme dem selv til gode, hvis ponyen får brug for dyrlæge, mens de låner den......

  • #8   26. mar 2013 Låner betaler alt, undtaget forsikring (og vaccination). Sådan er vores pony udlånt.

  • #9   26. mar 2013 Syntes lige de må komme ind i kampen.. det jo dem der har ponyen hvis den kommer til skade? så må de sgu også tage ansvar for det!

  • #11   26. mar 2013 Det var min mor der ville have mig til at undersøge hvad en "normal udlejningsprocedure" gik ud på smiley

    Har samme holdning som de fleste af jer, med at ejer betaler forsikring, og lejer står for resten.

    Mange tak for alle jeres svar smiley


  • #12   26. mar 2013 Forsikring er udlejers udgift .. Er der en sygeforsikring så det fair nok at låner betaler det halve..

  • #14   26. mar 2013 Tror ikke der er noget der er "normalt".

    Min var osse udlånt på et tidspunkt, og der betalte de osse forsikringen imens. De kunne self ikke have glæde af livsforsikringen i tilfælde at død eller lign, men de ville have fordel af sygeforsikringen, da udgifterne derigennem blev dækket 80%. Han var så heldigvis aldrig syg i udlåns perioden, og de endte med at købe ham efter ½ år.
    Ja, de holder den igang for dig, men de har sandelig osse glæde af at få stillet en gratis hest til rådighed som de kan have som deres egen. Billigere kan man næsten ikke "få" en hest. Så synes det er rimeligt nok at de er med til at betale til driftsomkostningerne mens de har glæden af den.
    Hvis du lånte din bil ud til en gratis, så vil du vel osse undre dig hvis vedkommende derudover osse forventer at du betaler benzinen? smiley


  • #16   26. mar 2013 Lykke Theis: Jeg ville heller ikke mene udlåner skulle betale for dyrlæge. Årlig vaccine kan debateres, men alt andet ville jeg mene afhænger af låners management af hesten, så som ormetryk på foldene, skrammer, skader og kolik. Jeg havde ikke indgået en aftale hvor jeg skulle betale for hvordan låner skadede min hest.
    Hvad angår forsikring er jeg enig med de fleste herinde; Her er det udlåner som forsikrer sin hest for ikke at stå med ekstra udgifter eller et urimeligt stort tab. Det kan i min verden ikke angå låner.


  • #17   26. mar 2013 Da jeg ville udlåne Flash stod de for ALT (Saddelmager, massør, smed, dyrelæge, undervisning, opstaldning osv) men IKKE forsikring. Det er jo mig der for noget ud af det, ikke dem smiley

  • #18   26. mar 2013 Nå ja, mine var så liv og uanvendelighedsforsikret.
    Men hvis der var sygeforsikring, kan lejer betale lidt til den, da de vil have glæde af den.

    Jeg betalte i øvrigt også vaccination, når jeg udlånte mine heste.


  • #19   26. mar 2013 Der er både sygeforsikring og uanvendelighedsforsikring på ponyen smiley

    Stine og Bob:
    Det er præcis lige sådan min mor tænker smiley


  • #20   26. mar 2013 Jeg mener så ikke man kan sammenligne forsikringen med benzin - benzin er de daglige/ugentlige/månedlige brugsudgifter ligesom opstaldning, foder, smed, dyrlæge, sadelmager, massør....

    Forsikringen er til gavn for ejer, i tilfælde af at der sker noget med hesten, så den bliver uanvendelig eller dør. Dette har låner ingen gavn af.
    Sygeforsikringen har de til gengæld gavn af og derfor bør de betale den del....

    Det er min tanke.


  • #22   26. mar 2013 Jeg har i mine yngre dage både lånt og udlånt. Her har det 90% af gangene været låner som betaler forsikringen.
    Nu var det også primært heste/ponyer på lands og internationalt niveau der blev stillet til rådighed i sporten (military og spring), hvor der er en vis sandsynlighed for "de går i stykker". Har ikke været udsat for at parterne var uenige om udgifter.

    - synes generelt, at det kommer an på, hvad det er man låner...

    At forsikringssummen ikke kommer låner tilgode er korrekt, men låner har heller ikke selv været ude og investere i hest (dvs.låner har gratis hest)
    + at det jo så er låner som rider den i stykker.


Kommentér på:
Udgifter ved udlån af pony

Annonce