Grim ridning - kommenterer I det? {{forumTopicSubject}}
Tja, overskriften forklarer i grove træk min pointe.
Så ofte støder man på heste herinde, der enten rides markant bag lod, er stoppet med grimme indspændinger, sadlen ligger dybt fortvivlende, direkte makaber brug af sporer, el. andet.
Og hver gang står jeg i dilemmaet om, hvorvidt dette bør kommenteres. Mange siger, at det skal man ikke, da det er folks egne heste og dermed deres sag. Men en stemme indeni mig skriger altså, at dette er forkert og umoralsk. Giver det faktum, at man har betalt en bestemt sum penge for et dyr, én retten til uden antydning af indblanding at direkte skade og forvolde smerte på dette? Det mener jeg simpelthen ikke.
Et andet argument er det der siger, at man ikke kan bedømme ridning ud fra billeder og videoklip. Dette synes jeg bare er en ærgerlig holdning, hvis det betyder at man lukker øjnene for alt hvad der hedder grumme metoder og ikke engang gør et forsøg på at ændre sagen til det bedre, hvor klar og entydig dokumentationen så end er. Faktisk kan en hest, der går forkert eller har ukorrekt pålagt udstyr, også i en del tilfælde spottes ret godt ud fra billeder og video, såfremt man har en anseelig stak af disse billeder/videoer og ikke kun bedømmer ud fra et eventuelt momentsbillede. 25 billeder med voldsomt bag lod er nu en temmelig pålidelig kilde.
Så med mig selv er jeg næsten kommet frem til den konklusion, at det faktisk er etisk rimelig at blande sig, såfremt man opfylder kriterierne, der hedder at man selvfølgelig har forstand på emnet man udtaler sig om, og skriver konstruktivt og brugbart frem for konfliktsøgende og angribende.
Hvad mener I?
dec 2007
Følger: 33 Følgere: 134 Heste: 3 Emner: 475 Svar: 5.391
kan simpelthen ikke lade være
jan 2012
Følger: 77 Følgere: 86 Heste: 10 Emner: 537 Svar: 3.224
sep 2007
Følger: 181 Følgere: 203 Heste: 7 Emner: 68 Svar: 6.065
Blogger
Følger: 228 Følgere: 1403 Heste: 11 Emner: 870 Svar: 2.583
At hesten går let under lod eller at jeg ikke er enig i brug af hjælpemidler er en ting. Men f.eks heste der har sorte mærker efter sporende hvor man kan se ryttere med meget urolige ben osv. nu er jeg så heldig at jeg står og arbejder et sted hvor alle er enige om hvordan heste skal behandles og jeg blander mig derfor altid hvis jeg ser nogen er gør noget uretfærdigt.
Man kan sagtens bedømme på billeder. Man kan måske ikke bedømme på biledet på den måde forstået at ALLE kan få taget uheldige billeder, MEN hvis man vælger at smide billeder på HG i sin profil, må det jo betyde man syntes det er et godt billed der er værd at fremvise, og det siger måske noget om ens holdning til hvordan ridning skal foregå.
Jeg syntes også der er forskel på man tiltaler folk. Men ja her på HG holder jeg mund eller siger noget pænt, fordi at jeg har en idé om at hvis folk der rider grimt ingen stemmer eller kommentare for, så er det bedre end at de får en masse svinere. For af og til går folk bare "modsat" hvis man blander sig og går i forsvar, men hvis man tier stille og viser andre veje bliver folk nysgerrige.
dec 2006
Følger: 46 Følgere: 64 Heste: 2 Emner: 499 Svar: 5.519
En sjælden gang i mellem kommentere jeg på det, hvis det er et rigtig slemt tilfælde, eller hvis jeg fornemmer at rytteren er til at snakke med på en fornuftig måde.
Et af min problemer er dog, at herinde er det sjældent jeg kigger andres fotoalbums o.lign. Det er oftest folk jeg kender/tidligere har stået opstaldet med jeg kigger. Dem kommentere jeg slet ikke på - been there done that - det er jo nærmest livsfarligt.
sep 2012
Følger: 28 Følgere: 26 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 32
generelt burde rigtig mange lige tænke sig om en ekstra gang inden de lægger videoer ind
sep 2009
Følger: 56 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 621 Svar: 11.249
Ingen kan bruge en "HOLD KÆFT HVOR RIDER DU BARE FUCKING GRIMT" til noget. Det bliver man bare så ked af, og man går i forsvarsposition
Istedet for kan man sige noget med, at vedkommende har en smuk hest, og om ikke de ville læse de her par undersøgelser, fordi jeg mener at det ville fremme deres ridning om der blev fokuseret mere på frem og ned frem for ned og ind, eller hvad man nu kan skrive.
feb 2012
Følger: 12 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 16 Svar: 89
dec 2011
Følger: 10 Følgere: 13 Heste: 2 Emner: 15 Svar: 222
Self. jeg sviner ikke folk direkte til, men hvis de begynder at kommentere dårligt tilbage på min ridning som en slags hævn, så finder jeg mig ikke i det, og det får de også af vide!:)
sep 2009
Nogengange formår jeg faktisk at sige noget fornuftigt. Det sker desværre ikke så ofte som jeg synes det burde ^^
aug 2009
Følger: 122 Følgere: 272 Heste: 19 Emner: 386 Svar: 7.148
dec 2005
Følger: 112 Følgere: 114 Heste: 3 Emner: 253 Svar: 1.963
Plejer som regel at kommenterer det.
jul 2010
Følger: 53 Følgere: 50 Heste: 3 Emner: 6 Svar: 912
Så jeg støtter alt det jeg kan for den sunde interesse for dyr og især heste, og håber vi med fælles hjælp får den" gamle skole" pakket væk . Ser ud til den nye generation har fået åbnet øjnene for lettere hælpere .
aug 2009
Følger: 79 Følgere: 80 Heste: 2 Emner: 164 Svar: 1.052
Jeg var fx på Mors til C-stævnet, hvor jeg på dressuropvarmningsbanen ser en hest, der går med mulen på bringen og ved siden af en underviser, der råber "super!".
Jeg sagde intet - men jeg hev mit kamera frem - og så gav rytteren pludselig hesten løse tøjler....
jun 2006
Følger: 40 Følgere: 50 Emner: 16 Svar: 82
dec 2009
Følger: 22 Følgere: 21 Heste: 4 Emner: 65 Svar: 1.902
Jeg sys ikke man skal lade stå til ved grim ridning, men jeg sys det er ligeså vigtigt at sige når det er pænt.
Jeg har selv måttet sende "købere" hjem der har været og se på min hest da hun var til salg, fordi de red hende SÅ dårligt!
jul 2010
jul 2010
Følger: 9 Følgere: 10 Heste: 1 Emner: 71 Svar: 827
Nu kan jeg jo ikke vide, om du med dit indlæg henvender dig til mig, men hvis du gør bedes du læse indlæggets sidste linjer igen: "Selvfølgelig såfremt man skriver konstruktivt og brugbart frem for konfliktsøgende og angribende."
At hakke kommer man ingen vegne med, og man kan som du også påpeger heller ikke lære folk at ride korrrekt via en kommentar, men vha. en venlig, letforståelig kommentar evt. underbygget af dokumentation i form af henvisning til undersøgelser/artikler om emnet, har man da i hvert fald gjort folk opmærksomme på problemet og derved muligvis fået sat deres tankevirksomhed igang. Nogle vil derfor engagere sig i at gå videre med sagen og revidere deres metoder eller opfattelser, og sker dette har man ikke blot hjulpet rytterens nuværende hest, men også alle dennes fremtidige heste - simpelthen ved at påpege problemet og dermed give vedkommende en reel chance for i det mindste at tænke over det.
Hermed ikke sagt, at alle mennesker vil reagere så positivt, men har man bare den mindste chance for at fremme denne reaktion, vil jeg bestemt mene at det er værd at gøre forsøget.
jul 2011
Følger: 44 Følgere: 36 Emner: 65 Svar: 1.043
Kan bedre lide at give folk en grund til at forklare sig, men ja jeg kommenterer det tit, bare på en ordentlig måde:) Men jeg bliver altså sur hvis det er direkte vold, eller jeg virkelig kan se konflikt adfærd eller frygt hos hesten:)
jul 2010
Jeg mener man ikke kan bedømme en masse udfra billeder, måske lidt, men ikke nok til at jeg vil kritisere og tage lysten fra at ride fra en pige/ dreng ,
apr 2008
Følger: 32 Følgere: 30 Heste: 2 Emner: 1 Svar: 79
Jeg synes, der er en lidt træls tone på HG, hvor mange retter i en meget grov tone. Hvorfor ikke fokusere på, hvad der går godt i en persons træning? Jeg vil ikke gå ud fra, at der er mange, der eksempelvis rider deres heste meget bag lod med vilje.
Venlige råd bliver tit mere velmodtaget
jul 2010
sep 2009
jul 2010
Ikke at få ubehøvlet kritik fordi man ikke ved bedre .
jul 2010
feb 2011
Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.917
Der er ikke noget værre end ryttere, der er blevet frelste og fuldstændig lukker af for, at der altså er andre måder at træne sin hest på, som ikke nødvendigvis er dårligere.
Det virker i mine øjne meget bedre at være åben og spørge ind til de forskellige træningsmetoder. Hvis der er noget, de (eller omvendt en selv) ikke synes, fungerer, så kan man så komme med forslag til, hvad man selv har haft succes med.
Hvis man har en alm. dialog om træning uden at gå hen og blive offensiv, så er der meget større chance for, at man går hjem og rent faktisk tænker over det og måske ligefrem overvejer, om man skal prøve andre metoder af.
"Har du prøvet det? Hvordan synes du, det fungerer?" "Ellers kan du måske prøve sådan eller sådan - det har virket super godt for mig" osv osv.
maj 2004
Følgere: 76 Heste: 19 Emner: 255 Svar: 2.019
sep 2009
Dit indlæg er lidt selvmodsigende
Hyggerytteren
Samme her, men jeg er her godt nok også for at blive klogere. Og jeg har fået rigtig gode råd til at genlære min pony signaler, af en herinde. Og jeg overvejer lidt om ikke hun skal ud og eventuelt undervise mig og krikke engang i sommerferien
jul 2010
dec 2010
Følger: 40 Følgere: 40 Heste: 1 Emner: 37 Svar: 504
Hvis jeg skal kommentere på en persons ridning direkte til personen, så vil jeg spørge ind til, hvorfor hun gør sådan, og om hun måske havde tænkt på, at det kunne føre til sådan og sådan, og hun måske kunne prøve det her i stedet - måske ville det i længden give et bedre resultat.
feb 2011
Jeg synes, det er spændende at diskutere træning og udvide min horisont. Vil jo det bedste for min store labrador. Det tror jeg, de fleste vil.
jul 2010
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Jeg gjorde en del i det før i tiden. Men jeg har bare måtte sande, at man ikke får noget ud af det. Uanset hvor pænt og velment man skriver det, så ryger der en sviner tilbage eller en " jeg har en underviser!!!!!! ".
Jeg skriver stadig ind imellem, men det er mere spørgsmål til hvorfor der gøres, som der gøres, men er lidt ved at opgive den også da man heller ikke får noget ud af det, selvom jeg ikke skriver tit.
Det er bare ikke noget folk er fan af :o)
feb 2011
feb 2011
maj 2012
Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 10 Svar: 703
Mange ændrer helst ikke på noget eller lytter til andre, medmindre det kommer fra deres almægtige alt-vidende underviser. Og jeg forstår det da godt. Selvfølgelig forventer man at de der kan kalde sig underviser, er eksperter på området! Desværre synes jeg bare langt fra det altid er tilfældet.
Det er nærmest som en religion. Folk finder en underviser, føler de har set lyset og låser sig fast i at "MIN underviser og KUN min underviser, har svaret på alt". Jeg tror vi skal blive bedre til at tænke selv, undersøge og stille spørgsmål.
Jeg synes også sommetider det kan være svært at komme med konstruktiv kritik, uden at virke bedrevidende og nedladende. Og det har man jo ikke lyst til!
jul 2010
Følger: 9 Følgere: 10 Heste: 1 Emner: 71 Svar: 827
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 690 Svar: 2.972
Eller går!! Det gør jeg også tit, med himmelvendte øjne. Så er man blind, hvis man roser sådan noget..
Men det er sjældent jeg siger det til rytteren selv, har gjort det EN gang, og der var også en western rytter der sagde det til hende, og du kan tro.. UHA.
Nøj, en k*lling, hun blev SÅ modbydelig overfor os begge!!
Men jeg siger kun noget, når det er ekstremt, og det gjorde han også..!
nov 2011
Følger: 48 Følgere: 128 Heste: 9 Emner: 1 Svar: 1.555
Jeg møder ofte unge stævne mennesker som rider på den ''populære'' måde. Hesten skal bare ned, så den kan lære det.
Så sent som i onsdags da jeg trænede trec med mit ridehold, så jeg en 18 årig(tror jeg) som red rundt på sin hest. Hænderne var helt inde ved maven på hende og hesten havde hoved var langt under lod.
Når jeg ser det verden kalder professionel ridning i fjernsyntes, og kommentere det negativt, så får jeg også altid af vide af min far at jeg burde tie stille.
Men hvorfor må jeg ikke ytre mig? Hvorfor er det helt umuligt at en 13 årig er klogere?
Jeg tror det er fordi folk ikke med det samme kan se min alder herinde, men jeg kan sagtens finde på at kommentere folk for det herinde. Måske det er fordi man ikke ser personen, jeg ved det ikke helt.
jan 2012
Følger: 78 Følgere: 73 Heste: 7 Emner: 174 Svar: 3.135
jeg har en ridelære, hun skal nok rette mine fejl, det er jo det jeg betaler hende for, sådan tænker jeg somme tider
bare min mening
så ville ikke komentere noget overhovedet da folk sikkert bare kigger på min alder og tænker jeg intet ved, sådan er HG bare
Grim ridning - kommenterer I det?