{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.765 visninger | Oprettet:

Grim ridning - kommenterer I det? {{forumTopicSubject}}

Tja, overskriften forklarer i grove træk min pointe.

Så ofte støder man på heste herinde, der enten rides markant bag lod, er stoppet med grimme indspændinger, sadlen ligger dybt fortvivlende, direkte makaber brug af sporer, el. andet.

Og hver gang står jeg i dilemmaet om, hvorvidt dette bør kommenteres. Mange siger, at det skal man ikke, da det er folks egne heste og dermed deres sag. Men en stemme indeni mig skriger altså, at dette er forkert og umoralsk. Giver det faktum, at man har betalt en bestemt sum penge for et dyr, én retten til uden antydning af indblanding at direkte skade og forvolde smerte på dette? Det mener jeg simpelthen ikke.

Et andet argument er det der siger, at man ikke kan bedømme ridning ud fra billeder og videoklip. Dette synes jeg bare er en ærgerlig holdning, hvis det betyder at man lukker øjnene for alt hvad der hedder grumme metoder og ikke engang gør et forsøg på at ændre sagen til det bedre, hvor klar og entydig dokumentationen så end er. Faktisk kan en hest, der går forkert eller har ukorrekt pålagt udstyr, også i en del tilfælde spottes ret godt ud fra billeder og video, såfremt man har en anseelig stak af disse billeder/videoer og ikke kun bedømmer ud fra et eventuelt momentsbillede. 25 billeder med voldsomt bag lod er nu en temmelig pålidelig kilde.

Så med mig selv er jeg næsten kommet frem til den konklusion, at det faktisk er etisk rimelig at blande sig, såfremt man opfylder kriterierne, der hedder at man selvfølgelig har forstand på emnet man udtaler sig om, og skriver konstruktivt og brugbart frem for konfliktsøgende og angribende.

Hvad mener I?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Grim ridning - kommenterer I det?
  • #3   14. maj 2013 Jeg blander mig (:

kan simpelthen ikke lade være

• #4   14. maj 2013 Kun hvis at det er MEGET slemt. Vil ellers ikke kommentere på det.

• #6   14. maj 2013 Jeg kommenterer på sådan noget.... Alt andet er meget fjernt fra min natur åbenbart...

• #7   14. maj 2013 Jeg syntes der er forskel på at have en mening om ridning - og på at dyret lider overlast.

At hesten går let under lod eller at jeg ikke er enig i brug af hjælpemidler er en ting. Men f.eks heste der har sorte mærker efter sporende hvor man kan se ryttere med meget urolige ben osv. nu er jeg så heldig at jeg står og arbejder et sted hvor alle er enige om hvordan heste skal behandles og jeg blander mig derfor altid hvis jeg ser nogen er gør noget uretfærdigt.

Man kan sagtens bedømme på billeder. Man kan måske ikke bedømme på biledet på den måde forstået at ALLE kan få taget uheldige billeder, MEN hvis man vælger at smide billeder på HG i sin profil, må det jo betyde man syntes det er et godt billed der er værd at fremvise, og det siger måske noget om ens holdning til hvordan ridning skal foregå.

Jeg syntes også der er forskel på man tiltaler folk. Men ja her på HG holder jeg mund eller siger noget pænt, fordi at jeg har en idé om at hvis folk der rider grimt ingen stemmer eller kommentare for, så er det bedre end at de får en masse svinere. For af og til går folk bare "modsat" hvis man blander sig og går i forsvar, men hvis man tier stille og viser andre veje bliver folk nysgerrige.

• #8   14. maj 2013 Hm, jeg vil rigtig gerne sige at jeg kommentere på det, når jeg ser det. Men det gør jeg ikke mere. Jeg gider ikke tage diskussionen mere, og jeg gider ikke hagles ned, svines til og snakkes grimt til. Jeg har nok opgivet kampen lidt.

En sjælden gang i mellem kommentere jeg på det, hvis det er et rigtig slemt tilfælde, eller hvis jeg fornemmer at rytteren er til at snakke med på en fornuftig måde.

Et af min problemer er dog, at herinde er det sjældent jeg kigger andres fotoalbums o.lign. Det er oftest folk jeg kender/tidligere har stået opstaldet med jeg kigger. Dem kommentere jeg slet ikke på - been there done that - det er jo nærmest livsfarligt.

• #10   14. maj 2013 jeg komenterer det jeg kan heller ikke holde ud at se videoer af misforståede heste og små piger der syntes det er sjovt at blive smidt af rigtig mange gange de fleste af dem der får kritikken har det med enten at slette det eller blive sure jeg syntes man skal tage kritikken til sig og lære af det
    generelt burde rigtig mange lige tænke sig om en ekstra gang inden de lægger videoer ind

• #11   14. maj 2013 Jeg ville skrive en KONSTRUKTIV besked.
    Ingen kan bruge en "HOLD KÆFT HVOR RIDER DU BARE FUCKING GRIMT" til noget. Det bliver man bare så ked af, og man går i forsvarsposition

Istedet for kan man sige noget med, at vedkommende har en smuk hest, og om ikke de ville læse de her par undersøgelser, fordi jeg mener at det ville fremme deres ridning om der blev fokuseret mere på frem og ned frem for ned og ind, eller hvad man nu kan skrive.

• #12   14. maj 2013 Jeg siger det. Men på en pæn måde... Jeg prøver i hvert fald smiley

• #13   14. maj 2013 Jeg kommentere, uden tvivl.

Self. jeg sviner ikke folk direkte til, men hvis de begynder at kommentere dårligt tilbage på min ridning som en slags hævn, så finder jeg mig ikke i det, og det får de også af vide!:)

• #14   14. maj 2013 Kailie
    Nogengange formår jeg faktisk at sige noget fornuftigt. Det sker desværre ikke så ofte som jeg synes det burde ^^

• #15   14. maj 2013 jeg er en tøsetøs, så nej. desværre smiley jeg har prøvet på det før, men synes ikke om at blive "overfaldet" af 5 mand.

• #16   14. maj 2013 Har da en enkelt gang revet en rytter af hesten, fordi jeg simpelthen ikke ville se på den opførsel mere.

Plejer som regel at kommenterer det.

• #17   14. maj 2013 Jeg syntes der er en masse unge herinde som har meget at lære endnu, og det hjælper ikke at hakke på dem her indefra, der skal en ridelære og erfaring med på bagen . Vi, uanset alder, er heller ikke ikke altvidende super ryttere .

Så jeg støtter alt det jeg kan for den sunde interesse for dyr og især heste, og håber vi med fælles hjælp får den" gamle skole" pakket væk . Ser ud til den nye generation har fået åbnet øjnene for lettere hælpere .

• #18   14. maj 2013 Jeg synes det er svært, for man sårer folk, når man fortæller dem, at det, de gør, er synd for deres hest. Jeg ville ønske, at jeg havde nosser til at sige det hver gang - men det har jeg ikke.

Jeg var fx på Mors til C-stævnet, hvor jeg på dressuropvarmningsbanen ser en hest, der går med mulen på bringen og ved siden af en underviser, der råber "super!".
    Jeg sagde intet - men jeg hev mit kamera frem - og så gav rytteren pludselig hesten løse tøjler....

• #19   14. maj 2013 jeg har det fint med det ville ikke blive støt af det men derimod forklare situationen jeg har fx et billede hvor min gamle hoppe går meget bag lod, hvor det måske ikke ses jeg har helt løse tøjler og hun selv ligger sig derned pga forkert ridning tideligere. jeg kommenterer ikke selv på billeder og videoer omkring måden folk rider på men kommentere nogen mine er der intet surhed fra mig

• #20   14. maj 2013 Jeg kommenterer både grim og pæn ridning!
    Jeg sys ikke man skal lade stå til ved grim ridning, men jeg sys det er ligeså vigtigt at sige når det er pænt.

Jeg har selv måttet sende "købere" hjem der har været og se på min hest da hun var til salg, fordi de red hende SÅ dårligt!

• #21   14. maj 2013 Og nej , dømmer ikke noget som helst ud fra billeder, de kan være uheldigt taget .

• #22   14. maj 2013 Hyggerytteren - Nu siger du, at der ikke er nogen grund til at hakke herinde fra, men dette var jo også langt fra hvad debatten tog udgangspunkt i.

Nu kan jeg jo ikke vide, om du med dit indlæg henvender dig til mig, men hvis du gør bedes du læse indlæggets sidste linjer igen: "Selvfølgelig såfremt man skriver konstruktivt og brugbart frem for konfliktsøgende og angribende." smiley

At hakke kommer man ingen vegne med, og man kan som du også påpeger heller ikke lære folk at ride korrrekt via en kommentar, men vha. en venlig, letforståelig kommentar evt. underbygget af dokumentation i form af henvisning til undersøgelser/artikler om emnet, har man da i hvert fald gjort folk opmærksomme på problemet og derved muligvis fået sat deres tankevirksomhed igang. Nogle vil derfor engagere sig i at gå videre med sagen og revidere deres metoder eller opfattelser, og sker dette har man ikke blot hjulpet rytterens nuværende hest, men også alle dennes fremtidige heste - simpelthen ved at påpege problemet og dermed give vedkommende en reel chance for i det mindste at tænke over det.

Hermed ikke sagt, at alle mennesker vil reagere så positivt, men har man bare den mindste chance for at fremme denne reaktion, vil jeg bestemt mene at det er værd at gøre forsøget. smiley

• #23   14. maj 2013 Skriver bare "Syntes din sadel ligger lidt langt tilbage, men ellers fint", eller "Lækker hest, sys bare ikke den burde gå så meget under lod:)" eller "Hvorfor så stærkt bid?"
    Kan bedre lide at give folk en grund til at forklare sig, men ja jeg kommenterer det tit, bare på en ordentlig måde:) Men jeg bliver altså sur hvis det er direkte vold, eller jeg virkelig kan se konflikt adfærd eller frygt hos hesten:)

• #25   14. maj 2013 Du skriver sgu en masse bla. uden at sige noget . Hvad mener du egentligt ?? .

Jeg mener man ikke kan bedømme en masse udfra billeder, måske lidt, men ikke nok til at jeg vil kritisere og tage lysten fra at ride fra en pige/ dreng ,

• #28   14. maj 2013 Hvis jeg kommenterer negativt på ridning, så skal det VIRKELIGT være slemt.
    Jeg synes, der er en lidt træls tone på HG, hvor mange retter i en meget grov tone. Hvorfor ikke fokusere på, hvad der går godt i en persons træning? Jeg vil ikke gå ud fra, at der er mange, der eksempelvis rider deres heste meget bag lod med vilje.

Venlige råd bliver tit mere velmodtaget smiley - Fred og kærlighed herfra.

• #29   14. maj 2013 Liv, det har du ret i, men der er mange herinde i en "følsom" alder, og der kan jeg da godt tage lidt hensyn til hvad jeg skriver .

• #30   14. maj 2013 Jeg modtager selv konstruktiv kritik med kyshånd - nok også i kraft af at jeg tegner meget, og som tegner har man bare behov for at få noget kritik og nogle råd med på vejen. Det tror jeg på, at jeg som hesteejer og rytter også har, og hvis folk kan sige det pænt vil jeg gerne lytte :o)

• #32   14. maj 2013 Rynkerosinen, det gør jeg også, det er kritikken jeg lærer mest af, face to face . Herinde er det min mening at vise min hest, ridebilleder og søge råd blandt ligesindede .
    Ikke at få ubehøvlet kritik fordi man ikke ved bedre .

• #33   14. maj 2013 Liv, der er altid brådne kar , tror og håber de fleste vil det bedste for deres ridning og pony .

• CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.917
    #34   14. maj 2013 Jeg synes, det er respektløst at kommentere andres ridning.

Der er ikke noget værre end ryttere, der er blevet frelste og fuldstændig lukker af for, at der altså er andre måder at træne sin hest på, som ikke nødvendigvis er dårligere.

Det virker i mine øjne meget bedre at være åben og spørge ind til de forskellige træningsmetoder. Hvis der er noget, de (eller omvendt en selv) ikke synes, fungerer, så kan man så komme med forslag til, hvad man selv har haft succes med.

Hvis man har en alm. dialog om træning uden at gå hen og blive offensiv, så er der meget større chance for, at man går hjem og rent faktisk tænker over det og måske ligefrem overvejer, om man skal prøve andre metoder af. smiley

"Har du prøvet det? Hvordan synes du, det fungerer?" "Ellers kan du måske prøve sådan eller sådan - det har virket super godt for mig" osv osv.

• #35   14. maj 2013 Jeg kommenterer kun folks ridning, når de betaler mig for det smiley hehe

• #36   14. maj 2013 CSF
    Dit indlæg er lidt selvmodsigende smiley

Hyggerytteren
    Samme her, men jeg er her godt nok også for at blive klogere. Og jeg har fået rigtig gode råd til at genlære min pony signaler, af en herinde. Og jeg overvejer lidt om ikke hun skal ud og eventuelt undervise mig og krikke engang i sommerferien smiley

• #38   14. maj 2013 Rynke, jeg er her nu også for at blive klogere, og har da det sidste års tid fået en masse input smiley .

• #39   14. maj 2013 Jeg kommenterer meget - men jeg gør det meget lavt, så det kun er mig selv, og de, der står og snakker med mig, der kan høre det. Mest enkelte kommentarer om forbiridende rideskoleryttere i stil med: "så slip dog den tøjle"

Hvis jeg skal kommentere på en persons ridning direkte til personen, så vil jeg spørge ind til, hvorfor hun gør sådan, og om hun måske havde tænkt på, at det kunne føre til sådan og sådan, og hun måske kunne prøve det her i stedet - måske ville det i længden give et bedre resultat. smiley

• CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

#40   14. maj 2013 Hvordan det? smiley

Jeg synes, det er spændende at diskutere træning og udvide min horisont. Vil jo det bedste for min store labrador. Det tror jeg, de fleste vil. smiley Men når der går religion i den, så står jeg af.

• #41   14. maj 2013 CSF , kan vi få den på dansk ?? , Hvad mener du ?

• #42   14. maj 2013
    Jeg gjorde en del i det før i tiden. Men jeg har bare måtte sande, at man ikke får noget ud af det. Uanset hvor pænt og velment man skriver det, så ryger der en sviner tilbage eller en " jeg har en underviser!!!!!! ".

Jeg skriver stadig ind imellem, men det er mere spørgsmål til hvorfor der gøres, som der gøres, men er lidt ved at opgive den også da man heller ikke får noget ud af det, selvom jeg ikke skriver tit.

Det er bare ikke noget folk er fan af :o)

• CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

#43   14. maj 2013 Jeg synes, det er ok at diskutere forskellige træningsmetoder, men synes ikke, det er ok at kommentere andres ridning negativt (sådan opfattes det let), fordi man rider på en anden måde.

• CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

#45   14. maj 2013 ^^ Helt enig.

• #46   14. maj 2013 Jeg er tit lige ved det, men efterhånden lader jeg være. Det nytter sjældent noget alligevel. Vi hestemennesker er nogen stædige sataner!
    Mange ændrer helst ikke på noget eller lytter til andre, medmindre det kommer fra deres almægtige alt-vidende underviser. Og jeg forstår det da godt. Selvfølgelig forventer man at de der kan kalde sig underviser, er eksperter på området! Desværre synes jeg bare langt fra det altid er tilfældet.
    Det er nærmest som en religion. Folk finder en underviser, føler de har set lyset og låser sig fast i at "MIN underviser og KUN min underviser, har svaret på alt". Jeg tror vi skal blive bedre til at tænke selv, undersøge og stille spørgsmål.

Jeg synes også sommetider det kan være svært at komme med konstruktiv kritik, uden at virke bedrevidende og nedladende. Og det har man jo ikke lyst til!

• #48   15. maj 2013 Hyggerytteren - Hvis du fortæller mig hvilke dele af mine indlæg, du ligefrem mener bør karakteriseres som "en masse bla" bliver det væsentligt nemmere for mig at præcisere hvad der er ment, frem for at skulle omformulere alt det skrevne smiley

• #50   15. maj 2013 Ja.. Altså hvis nogen står og roser en, der hiver hovedet fra side til side på hesten, konsekvent, altså på alle heste, som hun rider, så kommenterer jeg det.

Eller går!! Det gør jeg også tit, med himmelvendte øjne. Så er man blind, hvis man roser sådan noget..

Men det er sjældent jeg siger det til rytteren selv, har gjort det EN gang, og der var også en western rytter der sagde det til hende, og du kan tro.. UHA.

Nøj, en k*lling, hun blev SÅ modbydelig overfor os begge!!

Men jeg siger kun noget, når det er ekstremt, og det gjorde han også..!

• #51   18. maj 2013 Hvad ville du selv sige hvis en 13 årig rettede på din ridning?;)

Jeg møder ofte unge stævne mennesker som rider på den ''populære'' måde. Hesten skal bare ned, så den kan lære det.

Så sent som i onsdags da jeg trænede trec med mit ridehold, så jeg en 18 årig(tror jeg) som red rundt på sin hest. Hænderne var helt inde ved maven på hende og hesten havde hoved var langt under lod.

Når jeg ser det verden kalder professionel ridning i fjernsyntes, og kommentere det negativt, så får jeg også altid af vide af min far at jeg burde tie stille.
    Men hvorfor må jeg ikke ytre mig? Hvorfor er det helt umuligt at en 13 årig er klogere?

Jeg tror det er fordi folk ikke med det samme kan se min alder herinde, men jeg kan sagtens finde på at kommentere folk for det herinde. Måske det er fordi man ikke ser personen, jeg ved det ikke helt.

• #52   21. maj 2013 hvis jeg fik en besked af en herinde fra hvor der stod fx. "ej din hest strækker ikke ordentlig ud, og den går bag lod, og dine hænder er for langt oppe, og din sadel er for langt fremme" tænker jeg bare "ind af det ene øre og ud af det andet" jeg mener fx. at ens ben skal være udfra gjorden, hvor TS fx. syntes de skal være langt tilbage, hvis jeg så får en besked hvor der står "tag benene længere frem" otg en hvor der stå " tag benene længere tilbage" ville jeg blive forvirret smiley
    jeg har en ridelære, hun skal nok rette mine fejl, det er jo det jeg betaler hende for, sådan tænker jeg somme tider smiley

bare min mening smiley

så ville ikke komentere noget overhovedet da folk sikkert bare kigger på min alder og tænker jeg intet ved, sådan er HG bare smiley enten er man yber snoppet, og ikke tåler kritik ellers er man tykhovedet og ligeglad smiley

Kommentér på:
Grim ridning - kommenterer I det?

Annonce