{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.735 visninger | Oprettet:

Min hest stejler og bakker.. -hvad kan det være? {{forumTopicSubject}}

Min vallak på nu 7 år begyndt her i efteråret at stejle med mig, hvilket han ellers aldrig har gjort før, mine små søstre på 9 kunne selv ride rundt på ham.
de første symptomer kom ved at han stoppede og, begyndte at bakke og derefter rejste han sig , med mig på ryggen.
jeg fik ham til dyrlægen og de fandt ud af at han havde facetledsinflamation i ryggen. dette blev han behandlet for.
han blev i 3 mdr. genoptrænet med pessoa efter dyrlægens anvisning og jeg kom så igang med at ride igen. i en halvanden månedstid var han så god som ny, men så begyndte det så småt at vende tilbage, ikke ligeså voldsomt som sidst men samme symptomer.
jeg har fulgt alt hvad dyrlægen sagde med kiropraktik hver 3. måned, massage, har fået tjekket hans tænder osv.
jeg har fået tid hos dyrlægen igen.
Men nu ville jeg bare høre om i havde nogle erfaringer med samme symptomer, eller havde en anden ide om hvad det kunne være?:)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min hest stejler og bakker.. -hvad kan det være?
  • #1   28. jun 2013 Det kan jo være at den bare er flabet eller vil prøve dine grænser af? smiley

  • #2   28. jun 2013 En hest kan ikke være flabet og prøve grænser af smiley

    TS
    - Hvis han efter sigende ikke har smerter mere, kan det jo være han stadig 'tror' han har dem, ved ikke om dette er en mulighed?


  • #3   28. jun 2013
    .. Sadelen den er tjekket i forløbet så det ikke er den der spiller et puds?


  • #5   28. jun 2013 har fået en anden rytter til at ride ham hvor han gjorde det samme. sadlen er blevet tilpasset af sadelmager under forløbet


  • #7   28. jun 2013 Heste og andre dyr har en grund til, at de reagerer som de gør. Så jeg kan godt forstå, at du gerne vil have lidt input til, hvad det kan være. Hvad med sadlen? Måske skulle du få en sadelmager til at kigge på det?

    Hvad sker der, hvis du står af, og trækker ham videre? Jeg tror det er vigtigt, at du signalerer, at du vil ham det godt. Det er også en adfærd, som han helst ikke skal have for meget succes med, på den måde, at du giver op, når han gør det. Det er vigtigt, at du så trækker ham eller andet. Der er forskel på at give op, og at prøve at finde forståelse. Det lyder som om, han har en god grund, da det jo har været fint et stykke tid og er kommet igen. Ja, gid de kunne snakke. Jeg tror ikke på det med at han er blevet udspekuleret og dum, sådan bare for at være det. Der ligger altid noget under.
    Håber I finder forståelse, og at du får nogle seriøse kommentarer.
    Held og lykke smiley


  • #8   28. jun 2013 der står i papirene fra undersøgelsen "ved røntgenundersøgelse fandtes ryg og haser indenfor normal variation"

  • #9   28. jun 2013 Gitte L
    tak skal du have:) jeg prøver virkelig ihørdigt at blive ved og bliver også siddende på ham og venter til han har stejlet "færdigt". men man tør bare ikke rigtigt drive til ham når han gør det da jeg der i efteråret havde en tur hvor han væltede bagover med mig. men det sjove er jeg har prøvet at spænde ham godt ind i pessoaen for at se om han bare var begyndt at prøve at løbe om hjørner med mig.. men når der ikke er rytter på ryggen så er der ingen ting.. det er meget mystisk:)


  • #10   28. jun 2013 Lyder som om inflammationen er ikke helt væk endnu, og at han stadig har smerter.

  • #11   28. jun 2013 men så tænker jeg bare, er det noget der nogensinde vil gå over?

  • #14   28. jun 2013 iih hvor vil jeg håbe og ønske at det "bare" er det!


  • #15   28. jun 2013 Nej, inflammation vil aldrig gå væk, hvis det fortsat provokeres (misforstå mig ikke - snakker fagsprog). Facetledsinflammation er en alvorlig ting - det betændelsestilstande opstået i de led, der holder rygsøljen sammen. Lige opover hvirvlerne sidder facetleddene, og de provokeres, når hesten bevæger sig men isærhed når der er vægt på. Han er tydeligvis ikke smertefri endnu, og jeg ville ikke ride den mere, før dyrlægen har kigget yderligere på den.
    Han kan lægge en blokade som med sikkerhed kan vise, om inflammationen er årsag til smerterne. Dengang jeg havde min hest i behandling for kissing spine, sagde min dyrlæge, at det var godt, at de ikke var sammenvoksninger eller inflammation i facetleddene, da det ikke er til at gøre noget ved, da det ligger så dybt ind. Kissing spine - der kan man da fjerne torntappene.
    Hvis inflammationen står på for længe, opstår der knoglesammenvoksninger, som gør rygleddet ubøjeligt men også smertefri (da de ikke længere irriteres). Men så vidt jeg husker, er hesten uridelig så.

    Håber det bedste for jer


  • #16   28. jun 2013 tak for god respons...
    men lige pt sys jeg at det ser en smule sort ud for min hest og jeg..


  • #17   28. jun 2013 DayDreamer *DD*
    jo en hest kan godt være flabet! Heste har jo personligheder ligesom os mennesker. og en hest er en af de klogeste dyr (ligesom delfiner) og jeg har redet rigtig mange forskellige heste/ponyer som er flabet osv. Og jeg har kender rigtig mange rytter(som rider på landsplan) og mange træner som siger de godt kan være flabet osv... og kender mange hvor hesten prøver dem af og er flabet. Og hvis du mener det ikke passer er du velkommen til at prøve nogle af de heste jeg rider (og de fejler ikke noget) smiley


  • #18   28. jun 2013 For det første: Stor respekt for at du vil finde ud af, hvad det egentlig er der gør det!
    For mig kunne det godt lyde som om, at inflammationen var liige ved at være borte, men så satte du dig op og red og så kom det tilbage, da det ikke var helt væk endnu.
    Man skal for de meste putte lidt længere tid på genoptræningsperioden, end dyrlægen anbefaler smiley

    Jeg har selv liiige stået med en hest med slem inflammation. Der er gået et lille halvt år nu, før hun ikke viste tegn på ubehag og jeg kunne sætte mig op igen smiley


  • #19   28. jun 2013 Jeg er enig med Julie Kreilgaard - heste kan godt være flabet og frække. for at teste rytteren. nogle gør det mere end andre.
    jeg red en hest engang, som hver eneste gang man skulle ride, fik den ene bukke og stejletur efter den anden, da den efter 10-15 min indså, at det ikke nyttede noget, så gik det hele helt perfekt smiley


  • #21   28. jun 2013 vil hellere end gerne finde ud af hvad der er galt, for det ligner ham OVERHOVEDET ikke at være sådan! altså hvis jeg bare rider for lidt løse tøjler så bærer han sig selv fint og der er intet. men når jeg prøver at samle ham og støtte op på udvendige tøjle så er det at det går galt..

  • #22   28. jun 2013 Jeg ville måske longere den med sadel på, og hvis det går fint, så bagefter med rytter på? Så kan du se hans reaktion og hvad der gør at han gør det. Altså om det er når man sparker til ham, laver nedsidning, letridning eller hvad det er. Så kan du se hans mindste bevægelser og får måske et meget bedre billede af hvad der sker og hvorfor smiley

  • #23   28. jun 2013 Julie

    nej det kan de ikke smiley
    Om du vil det eller ej er det komplet umuligt, du tildeler som menneskelige sanser, og dem har de ikke.

    Ingen heste er frække, bukker og stejler, stopper foran spring eller noget som helst for sjovt, det er der altid en grund til. Ofte er det knubben på deres ryg der er grunden, men ofte også andet.

    Flabbede nej. Det er umuligt.


  • #25   28. jun 2013 Kristina

    At du er enig ændre ikke på den sandhed der er, og det er at det er fysisk umuligt for en hest at være fræk.
    Som sagt er der altid en årsag.



  • #26   28. jun 2013 får dem til at give ham det helt store tjek...

  • Anni
    Anni Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 35 Følgere: 34 Svar: 2
    #27   28. jun 2013 Jeg vil også helt sikkert gætte på at det gør ondt, når det først er når du prøver at samle ham lidt, at han reagerer.. Så siger også INGEN ridning og Dr. Dyr på sagen igen..

    .....OG NEJ.. Heste KAN IKKE været hverken frække eller flabede!!! De kan ikke "tænke" på den måde.. De reagerer på deres instinkter.. Og rider man en hest, som er "fræk" eller "flabet", så er det IKKE hesten der er noget galt med ((med mindre den har ondt)), så er det rytteren, der giver de forkerte signaler, eller giver for mange signaler på en gang, så hesten ikke ved hvad det er man rent faktisk vil have den til!!!


  • #28   28. jun 2013 Selvfølgelig har hesten ondt.!!! Ville slet ikke forsøge ar ride den mere, før den er blevet grundigt tjekket. Og giver tidligere indslag ret i at det lyder som kissing spine desværre. Så er der ikke så meget at gøre, men held og lykke med det hele.

  • #29   29. jun 2013 Til alle jer, der snakker fræk/flabet: En hest (ikke den, tråden omhandler, men en hvilken som helst) kan jo have lært, at bukker, stejler og bakker den, slipper den for pres i forbindelse med et eller andet. Den adfærd har jeg ofte hørt beskrevet som flabet, for i menneskeverdenen, hvis en dreng på syv år tænker "hvis jeg nu lige gør sådan og sådan, så slipper jeg for det..." Så bliver han beskrevet som fræk eller flabet smiley

    Til TS: Det lyder som om, der helt klart er noget der irriterer ham, så jeg ville også se at få ham tjekket smiley


  • #30   29. jun 2013 Linnea

    Det kaldes vane. Hesten har lært at den på den måde slipper af med pres.
    Det har intet med fræk eller lign at gøre, igen er det ubehag den vil af med = pres.


  • #31   29. jun 2013 Lad nu være med at genere alle dem der mener at heste evner at være flabede, frække og beregnende...

    Uanset hvor meget vi tegner og forklarer om hestens hjerne, amygdala osv, så vil de ALTID holde på at heste både er flabede og frække...

    Ved i hvorfor?
    Fordi det er SÅ MEGET NEMMERE at være dem, når de blot kan skyde skylden på et umælende dyr, fremfor at erkende at de er ret dårlige ryttere/trænere...
    De formår ikke at træne hesten så tingene virker og de formår TYDELIGVIS ikke at tage ansvar for den dårlige træning, ergo må skylden placeres hos den eneste, der ikke kan stille sig op og råbe :" DUMME INKOMPETENTE RYTTER"..


    Tænk hvis heste kunne det smiley er i da tossede et råberri vi ville ha til de omtalte landsstævner smiley


  • #32   29. jun 2013 SavaLou: du er simpelthen en genial debattør! smiley

    TS: Jeg ville stoppe ridningen med det samme og få hesten tjekket af dyrlægen igen. Kan problemet løses, ville jeg kigge efter en anden ridestil, måske noget ARR, akademisk eller BBH....


  • #33   29. jun 2013 Stine Blom: bukker og nejer smiley

    Er jo godt opdraget smiley


  • #34   29. jun 2013 Vedr. det med, at han er nemmere uden rytter, kan jo have noget at gøre med, at hesten er mere tryg med en ved sin side, men det gælder nok mest, hvis de er bange for noget, og bakker af den grund.

    (Men man kan vel altid bruge det med at hoppe af, og tække dem videre, hvis de af en eller anden grund ikke vil gå, og så derefter forsøge igen, når hesten er mere rolig).


  • #35   29. jun 2013 Jeg tænker, det er vendt tilbage.

    Der må jo også være en årsag til, den havde en inflammation i det hele taget. Så det kan sagtens vende tilbage. Det gør det også ved mig selv.

    Ved mig og mine heste hjælper BoT. Især når det er inflammation.

    Min inflammation i hænderne hjælper BoT på, før havde jeg halv bevægelighed i leddene, men hvis jeg går med BoT får jeg fuld bevægelighed.

    Bruger jeg det ikke, vender det tilbage.

    Og selvom det ikke går over, kan det holdes nede. smiley


  • #36   29. jun 2013 SavaLou

    Jeg vil gerne giftes med dig en dag.


  • #37   29. jun 2013 Jeg mener heller ikke, at en hest kan være fræk eller flabet - men jeg tror bare, at det er i de situationer, at folk kalder hesten for fræk/flabet smiley

  • #38   29. jun 2013 TS, opdater os endelig, når du har fået dyrlægen til at tjekke hesten igen smiley

  • #40   29. jul 2013 Hvis det er inflammationen er vendt tilbage, så kan jeg klart anbefale sadelunderlagene fra BoT. Uanset hvor meget hesten har svedt, så er underlagt altid tørt når jeg tager sadlen af. Jeg bruger både dækkener, gamacher og underlag fra BoT, og det virker på min genoptrænings hest, som er meget stiv i ryggen. (Min massør kan mærke når jeg har brugt det.

    Men held og lykke med din dreng, jeg håber det bedste for jer smiley


Kommentér på:
Min hest stejler og bakker.. -hvad kan det være?

Annonce