{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.071 visninger | Oprettet:

Pas nu på med de job i hesteverdenen {{forumTopicSubject}}

En sag, hvor det viser sig hvor godt det er hun huskede at få en kontrakt og gemme den, samt gemte sine løn sedler og i det hele taget fik nogen.

http://www.fagbladet3f.dk/nyheder/fagligt/0e255529db6b4e4a8d3e58936b51410b-20130629-pernille-spist-af-med-2500-kroner-i-maanedsloen

At blive spist af med 2500 kr for mange timers arbejde, hvor man så skal betale 500 kr til opstaldning og 500kr for et værelse, det duer jo ikke. Og oven i mad mm.

Især ikke når man har en elev der er under overenskomst.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Gennemsyn af elladcykel 1.070 kr.
  • Hækklipning 2.000 kr.
  • udskiftning af lås 1.580 kr.
  • Montering af fodlister 540 kr.
  • Montering af front på opvaskemaskinge 1.000 kr.
  • 2 sorte konsol borde samles 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Pas nu på med de job i hesteverdenen
  • #1   1. jul 2013 Sådan er det desværre ofte. Jeg var ude og undersøge job engang et sted, udelukkende fordi jeg synes det lød interessant, da jeg godt vidste, at arbejde i hestebranchen var hårdt og underbetalt. Men 5000 kr i måneden før skat, giver ca. 3000 kr i måneden efter skat. Når der så følger lignende udgifter med, som du nævner, samt at det ligger så langt væk, at man er tvunget til at have en bil, hvis man vil derfra... så er det et budget, der går i minus.

• #2   1. jul 2013
    Og lige her har de jo ansat en, der har ret til at overenskomsten bliver overholdt også har de ikke gjort det - det duer bare ikke.

• #4   1. jul 2013 Det virker slet ikke realitisk, når man tænker på, at det er sådan et ''kendt'' og stort sted. At de har sådanne bagtanker, er slet ikke noget med regner med. Og der ville jeg havde været i praktik.. Great..

• #5   1. jul 2013 Tja, ved ikke hvorfor folk forventer, at det er anderledes hos større steder. Man har jo hørt lignende historier hos Tina Lund.
    Men som du siger, Krikken, så er dette et tilfælde, hvor der burde være en overenskomst, og det er for dårligt den ikke er blevet overholdt. Så er det godt, der er en fagforening, der kan træde til, og så må man håbe, Katrinelund lærer lidt af at få ørene i maskinen..

• #6   1. jul 2013 Lige så vel som man kan være uforsigtig med sine aftaler, og samtidig være uheldig med stedet, kan man altså også sagtens finde et godt sted med ordentlig løn.
    Naturligvis er det ikke super godt betalte jobs i den her branche. Det tror jeg heller ikke nogen forventer. Men er man grundig med at lede, og får aftaler på plads, så findes der altså steder og jobs som i den grad er i orden!
    Jeg har arbejdet et halvt år som staldpige i en stor dressurstald. Jeg har intet andet end en fantastisk positiv oplevelse med i bagagen, og jeg har samtidig fået tjent penge sammen til at holde en fed sommer, samt noget til studiestart.

Vær ikke bange for at prøve det, men sørg for at aftalerne er i orden. smiley

• #7   1. jul 2013 Hvorfor tror I de har så mange ekstra penge? Sgu ikke kun fordi de er gode mennesker da! Man skal spare, hvor spares kan. Åbenbart.

• #8   1. jul 2013 Det er sgu grotesk! Og det er jo desværre ikke det eneste tilfælde. Karmdal Arabians, Hesselhøj v. Hans Jørgen Hoeck, Broholm og Midelfart Sportsrideklub synes åbenbart heller ikke, at de skal overholde lovgivningen på området... smiley

• #9   1. jul 2013 Godt jeg blev udlært og havde et fint job på travbanen for der har jeg aldrig haft problemer. Men det er ikke den første historie jeg har hørt i heste/ride verdenen.

• #10   1. jul 2013 uf! det er så tosset det der!

Een ting er at jeg selv lå i den lave ende af lønskalaen da jeg arbejdede i stald, men noget andet er for fanden når man tager en elev ind!

Men eleven skal KRAFT**** også kunne sige fra og ikke skrive under hvis ikke kontrakten er 100% i orden!

• #11   1. jul 2013 I flere af tilfældene er der tale om dyrepasserelever, som er ansat på kontrakt med overenskomst. Det forhindrer ikke arbejdsgiverne i at snyde folk for tusindvis af kroner.....

• #12   1. jul 2013 Ja, man skal ikke kæmme aller over en kam smiley
    Jeg skulle have arbejdet et sted, hvor vi fik 3500,- før skat, og lønnen var incl værelse, tre måltider, opstaldning af hest, incl foder, wrap, halm, undervisning (som tiden var til det).
    Arbejdet var fra 6:30 til ca 18:30, fri 2,5 - 3 dage på 14 dage. Arbejdstiden var incl to måltider, træning af egen hest, og indebar både hårdt arbejde, og ridning af deres heste, som var alt fra tur med kollega, til seriøs træning.
    Synes faktisk ikke det var så galt ! smiley
    Muligvis man kan finde bedre, men altså.. Enten så vil man, eller også så vil man ikke smiley

• #13   1. jul 2013 Hønsemusen: så længe du fik, hvad du blev lovet, er der jo ingen problemer. Men når folk ikke får, hvad de har krav på/er blevet lovet, så er det sgu da ikke i orden. Det er hårdt at arbejde i hestebranchen, og lønnen er ikke noget, man bliver rig af, men arbejdsgiverne skal da holde, hvad de lover/har skrevet under på....

Hvis du skulle have arbejdet 3 timer mere om dagen og kun havde fået det halve i løn, havde du så ikke følt dig snydt?

• #14   1. jul 2013 Stine: Det har du da helt ret i! smiley
    Kan ikke forstå hvorfor du angriber mig sådan, hvis jeg skal være ærlig!?
    Jeg skriver pænt på et forum, at jeg har haft gode erfaringer med det, så de "gode steder" findes også derude!

• #15   1. jul 2013
    De gode steder findes selvfølgelig :o).

Jeg tror Stines pointe er at bare fordi der findes gode, skal man ikke vende det blinde øje til de dårlige. I hesteverdenen er det lidt sådan " du skal ha' en dårlig løn og arbejde meget ", men at det jo ikke duer med den holdning.

Så selvom der findes gode eksempler, skal man ikke glemme de dårlige.

• #16   1. jul 2013 Der er så også andre som faktisk får deres løn derover!
    Var i praktik derover og dem der var der fik deres løn på over det dobbelte af hvad hun fik.
    Måske skulle hun selv have åbnet munden og snakket til Ib?!
    Han er squ en fornuftig mand!
    Måske det ville have hjulpet istedet for bare at tie!
    Ellers kunne hun jo have gået til fagforeningen og snakket med dem noget før, så kunne de jo have gjort noget ved sagen istedet for bare at lade det være som det er.
    Det er jo heller ikke gratis at bo og have hest med.

Jeg ved at de får deres mad, bolig og hest med for 1000 kr i måneden.
    Måske skulle hun have fortalt hele historien istedet for bare at sige noget af den!
    Nu er hun jo ikke særlig meget bedre selv?!

• #17   1. jul 2013
    Jeg forstår ikke, hvorfor hun skal hugges ned.
    Det er IKKE ok at give dårlig løn, når de har indgået en uddannelses aftale og som der står i artikelen så er det jo logisk at hun frygter fyring, hvis hun åbner munden.

Også læs lige artikelen igen, ang. hvad hun skulle betale for og bo der og have hest med. Det hjælper at læse artiklen - fordi så kan vi snakke ud fra det samme.

Så " Hende med fjordhesten " - læs lige HELE artikelen først :o)

• #18   1. jul 2013 Selvfølgelig er det ikke okay, at hun ikke får udbetalt den lov som hun er blevet lovet!
    Men modregner du mad, bolig og opstaldning er du ikke på ret meget mere end 2500..
    Det er ikke særlig mange penge i hver måned desværre.
    Men der er jo også forskel på om hun brokker sig eller tager em snak med ham.
    Der kan jo være en grund til at hun ikke har fået mere end hun har.
    Han kunne jo nok have forklaret dem meget lave løn.
    Hvis han ikke vil samarbejde omkring det med lønnen, havde jeg pakket mit grej og fundet et andet sted noget før!
    Man går normalt til sin chef med det samme hvis ens løn ikke passer!

• #19   1. jul 2013
    " Stutteri Katrinelund og Pernille Frederiksen havde indgået en kontrakt ifølge hvilken, hun som ”medarbejder” skulle have 5.000 kroner i løn om måneden samt feriepenge.
    Ifølge kontrakten stillede stutteriet et værelse til rådighed for 500 kroner om måneden, ligesom medarbejderen måtte have én hest opstaldet til en pris på 500 kroner om måneden.
    Men parterne indgik også en uddannelsesaftale i henhold til lov om erhvervsuddannelser. På den baggrund havde elev Pernille Frederiksen krav på løn efter overenskomsten på området.
    Ifølge overenskomsten havde eleven krav på mellem godt 13.000 og godt 16.000 kroner i løn om måneden.
    3F rejste en sag og krævede den manglende løn til eleven. I den forbindelse fradrog fagforeningen 2.500 kroner om måneden for opstaldning af hest samt 866 kroner om måneden for bolig.
    Sagen endte med, at Katrinelund efterbetalte i alt 70.000 kroner efter et forlig. "

Hun får altså udbetalt 2500 kr og skal af dem så betale 1000 kr til opstaldning og værelse, men af resten skal hun så leve for.

Ja, man går normalt til ens chef men nu hænger læreplads som dyrepasser med heste speciale ikke på træerne så hvis man går til sin chef og får en fyreseddel, så finder man ikke bare lige noget nyt.

Beklager, men jeg forstår ikke at man kan frede folk der underbetaler andre med en tydelig kontrakt på noget andet :o)

• #20   2. jul 2013 Hønsemusen: jeg kan ikke se, hvor jeg angriber dig henne smiley (mit sgu var i ren forargelse over at arbejdsgiverne snyder deres ansatte). Synes bare det lød som om, at du synes, at det var helt ok, at folk ikke fik, hvad de har krav på.

"Enten så vil man, eller også så vil man ikke" lyder for mig, som du mener at det er ok, at folk bliver snydt i løn....

• #21   2. jul 2013 Nu er der en anden som arbejder for samme arbejdes giver som fortæller det for hendes side af..

Men jah altså hun har vel selv sagt jah og hvis hun har arbejdet der i 2 år er det godt nok LIIIIIDT sent og komme i tanke om at uha er ikke tilfreds med lønner.. og hun tjener ikke kun 2500 om måneden.. Men man gider læse ordenligt så fikhun 5000,- om måneden.. SÅ et jo noget pjat..

Jeg kan endelig ikke se problemet hvis hun selv har sagt jah til alt dette..

Grunden til hun for forliget er at lønnet er for lav i forhold til overenskomsten for elver.. MEN hvis hun var utilfreds med lønner så kunne hun squ da lade være med og sige jah til jobbet..

Jeg har selv været staldpige til den simple løn af 4000,- kr om månden før skat. Dog havde jeg 2 heste opstaldet gratis med ALT med i prisen.. Plus jeg havde et værelse med fri internet og jah strøme og varme og jah alt.. Skulle faktisk kun betale dyrlæge, og smed til mine heste. også med til mig selv

Jeg havde selv sagt jah til dette og jah må indørmme det var mega hårdt og især da jeg skulle lave mere end jeg endelig havde aftalt da den eneste stalpige skred.. MEN min boss kørte så også min hoppe til bedækning betalte halvdelen af bedækningen og jeg fik så 500 kr fra tid til anden i hånden på grund af det..

• #22   2. jul 2013 Bare LÆS HER

Pernille Frederiksen fik aldrig kun 2500 kr/mdr. Der er to gange i ansættelsesperioden afregnet løn med 2500 kr., dette værende den sidste måned aug. 2011, hvor Pernielle fratrådte fredag den 12. august 2011 og derfor (med bagudbetalt løn) kun fik en halv måneds løn for sidste måned. Juli 2011 er der ligeledes aflønnet med kr. 2500 idet Pernielle afholdte 14 dages ferie, da arbejdsgiver betalte ind til ferikonto blev der ikke afregnet løn under ferie. Pernielle fik således under hele ansættelsesforholdet 5000 kr/mdr + opstaldning af sin hest og fri afbenyttelse af alle heste faciliteter + værelse med fællesstue, køkken og bad. Overenskomsten var ikke overholdt og derfor indgik arbejdsgiver straks forlig, men der er ALDRIG aflønnet med 2500 kr/mdr!!!

• #23   2. jul 2013 Så endelig kan jeg faktisk ikke se problemet hvis stedet skulle til og betalte de måske 13.000 i løn.. så ville det jo bare være sådan at hun måske skulle betalte 3000 + forforbrug, for værelse.. og 3000-4000 for opstaldning ergo er det næsten det samme..

Har ikke ondt af pigen..

• #24   2. jul 2013 Camilla L : Endelig en der kan se det fra andre end hendes synsvinkel!
    Det er virkelig ubehøvlet at udhænge et ellers så dejligt sted!

• #25   2. jul 2013 Jah sys det latterligt de smider den der lønsedl op især nå der kommerfrem den jo kun er for en halv måned..

Det er problemet at de ikke fortæller hele sandheden forforeningen her ment også..
    Men de prøver jo også at udstille sig selv bedre.. For det jo en forretning for dem..

Hun har jo fået alt det hun hun er blevet lovet da hun startede.. Og hvor mange herinde kan få deres heste opstaldet i en top stald med alle fasiliteter og med værelser og det hele til 1000? jah det kan jeg i hvertfald ikke..

Det er problemet folk ser kun på hvad de få i løn og ikke på hvad det endelig de også få med også..Det er det de glemmer...

Hvis hun ikke var tilfreds så kunne hun jo bare have sagt nej..

• #26   2. jul 2013 Bliver lige nødt til at kommentere hestene i videoen der er linket til i bunden af artiklen:

Hold nu HELT op der går mange føl/plage i de der bokse. Der hvor han snakker om at de tager ungheste ind og gør dem klar og bla bla, er du færdig der er da proppet op med heste i de bokse!
    Han siger så godt nok selv "der er lige lidt rigeligt derinde lige nu"
    Ja tak, de kan jo dårligt nok bevæge sig smiley

Lige et surt opstød, kunne bare ikke undgå at kommentere.

• #27   2. jul 2013 og kan se de i summen fra sag kun tog 866 kr for et værelse. i hvilken Verden få man et værelse så billiget og det samme med opstaldning.. det squ billigt.. men jah jah..

Måske stutteriet skulle gøre det anderledens jah.. Men så det jo bare sådan at eleverne skal have deres 13.000 men så måske betale 4000 for opstaldning og evt 3000 inklusiv forbrug for værelset. så de de ca sammen sted.. også der måske nul goder..

• #28   2. jul 2013 Marlene..
    Jah der går lige lovlig mange i boksene det kan vi blive enige om.. troedeførst det var løsdrifte

• #29   2. jul 2013 Desværre er det sådan med de store stutterier der avler virkelig mange føl om året at de få lov og gå rigtig mange i samme boks. det trist

• #30   2. jul 2013
    Selvfølgligelig kan man bare lade være med og sige ja - men nu ved vi ikke om hun først er blevet opmærksom på overenskomsten senere.

Ligesom jeg ikke fatter at man finder et ok, fordi hun har sagt ja. Det er uddannelsesstedets ansvar at give den rigtige løn, ikke elevens.

Hun har også muligt sagt ja, men det ændre jo ikke på at der er meget få uddannelsesstedet så havde hun ikke sagt ja, så havde hun nok stået uden læreplads.

• #31   2. jul 2013 Krikken.

Så fordi der er så få uddannelse steder så det ok hun siger jah og sagsøger dem da hun er færdig.?? hmm

Muligt de ikke følger overenskomsten. Men et eller andet sted er der vist ingen som bliver snydt for penge nå man regner på hvad opstaldning og værelse + forbrug koster også vidre..

Og at hun ikke ved hvad hun er berettiget til det er endelig hendes skyld for det ved jeg man få afvide mange gange under sådanne forløb plus hun kan da åben munden og spørger sin vejleder..

Så nej kan virkelig ikke se problemet.. Kunne forstå HVIS det var de ikke overholdt den kontrakt der er blevet skrevet..

Hun VISTE hvad hun gik ind til.. der er ingen som har tvunget hende ind eller andet..

• #32   2. jul 2013
    Ja det er ok hun sagsøger dem, de SKAL give den rigtige løn og jeg kommer ikke til at forstå at folk mener det er ok de underbetaler hende.

Muligt hun har sagt ja, men nu er det et uddannelsessted, derfor skal de have styr på regler mm. i forbindelse med uddannelsen blandt andet løn.

Jeg er ikke enig med dig uanset hvor meget du argumentere må jeg bare sande.

Vi får aldrig ryddet op i dårlige uddannelsessteder, hvis folk finder det okay at de giver dårlig løn.

• #33   2. jul 2013 Jeg sys ikke det OK for så går hun jo netop ind til dette for at snyde dem.. Altså hun går med til deres aftale for at så sagsøge dem og få ekstra penge.. Så jah er det da svindel.. Og ikke OK:

Krikken
    Men hvem siger det et dårligt uddannelses sted så hvidt jeg ved er rigtig mange glade for at være der..

Og tja hvis de sætter penge på alle de goder de få til billige penge vil de alligvel ikke få særlig meget mere i løn.. Måske de skulle gøre dette jah.. Grunden til de ikke gør dette er de så skal betale flere penge fordi de så skal betale penge til skab for de forskellige ting..
    Men igen er så ikke eleverne de snyder.

Men har det squ lidt sådan.. lad være og skriv under hvis du ikke er tilfreds med kontrakten.

• #34   2. jul 2013 Camilla L: Prisen for værelset kommer nok herfra: http://www.jordbrugetsuddannelser.dk/NR/rdonlyres/0E3EEB13-1EC6-4C8C-8A54-37F89F6D78C1/0/2013landbrugloen.pdf

Fri kost og logi er 3142 og fuldkost alene er 2280, så det vil jo sige at et værelse udgøre 862. Når man giver kost og logi, eller kun en af delene som en del af lønnen til elever, så er de de takster man skal benytte. Det er ikke takster som man selv opfinder.
    Den med at de bare kan tage 3000 kr. + forbrug for et værelse på et stutteri ude på landet, det er jo helt hen i vejret. Jeg betaler selv 2800 kr. inkl. forbrug, indbo forsikring og tøjvask for et værelse i københavn.

• #35   2. jul 2013 Ida. Nu var et et et eksempel.. Ikke at det var de priser de skulle tage.. Jeg ved ikke hvad tingene koster.. Kender ikke til stutteriet og ved ikke engang hvor det ligger.. Og jeg ved ikke om de fik mad eller andet.. Nu var det bare et eksempel på at man få mange ting med i prisen.

Og ida jah nu skriver du kbh der er jo stor forskel på hvad priserne ligger på i kbh an på hvor i byen det er så kan ikke rigtig regne med din pris.. Her nede på lorte møn betaler vi 2300-3500 kr for en ungdoms bolig uden forbrug. Såh =)

• #36   2. jul 2013 Camilla: Det er muligt at jeg ikke bor det dyreste sted i Københavns kommune, men hvis du sammenligner med Katrinlund som ligger på mors, så er priserne der i hvert fald langt fra de priser som er i København.
    Hvad mener du med at hun får mange ting med i prisen? Det fremgår jo tydeligt af hendes lønseddel at hun kun få løn

• #37   13. jul 2013 Har i set den anden side af sagen nu?
    Hvem er mest svindler?
    Ib vs. Pernille?
    Ib Kirk har skrevet hele historien på Katrinelunds facebook side smiley

• #38   13. jul 2013
    Har set den og finder det møg umodent og udhænge hende på den måde det er gjort, med hvordan de mener hun var på skolen - det har intet med dårlig betaling og gøre :o)

• #39   13. jul 2013 Hun har jo netop fået den løn som hun skulle have. .

• #40   13. jul 2013
    " Pernille som var myndig udfyldte selv den lovpligtige ansættelseskontrakt hvor begge parter skrev under på en månedsløn på dkr 5000 + feriepenge 12,5 % . Dertil kon fri bolig , delvis kost og 1 stk. hest opstaldet i boks incl. foder . Dertil kom fri undervisning , transport til stævner og fri adgang til stedets folde , ridehus , løbebånd mv. "

Nej, ikke den løn hun skulle have som dyrepasser elev ;o)

• #41   13. jul 2013 Hvis de aftaler en løn på 5000 kr + ferie penge, har hun jo også fået hvad hun skulle have.
    Hun har selv sagt ja til 5000 kr i mdr.

• #42   13. jul 2013
    Jo vist har hun det, men ind imellem bliver man klogere.
    Er stødt et par gange herinde på folk der ikke aner hvad en a kasse eller fag forening er og hvorfor det er en god idé. Må indrømme at jeg finder det som uddannelsesstedets pligt og give den korrekte løn.

• #43   13. jul 2013 Hende med ponykræet: Hun har jo ikke fået hvad hun skulle have, når hun ikke har fået det som overenskomst for elever siger hun skal have. Når man som virksomhed vælger at tage elever ind, så må man altså også sætte sig ind i hvilke regler der er for det. Der ud over skrive katrinelund at hun ud over løn også har haft fri bolig, delvis kost og hest opstaldet. Hvis disse ting er en del af hendes løn så skal der også betales skat af dem. Disse ting står ikke på hendes lønseddel, så der er nok ikke blevet betalt skat af dem som der skulle. Det er jo så endnu et sted hvor Katrinelund ikke har styr på tingene.

Til sidst vil jeg dog give dem ret i at det er misvisende at 3F har skrevet at hun har fået ned til 2500 kr/månded, når det viser sig at det er måneder hvor hun har holdt ferie.

• #44   10. dec 2013 Uanset, hvad det er ret og vrang på disse elevhistorier, så er det ene og alene eleverne, der bliver de helt store tabere før eller siden.
    Der er ikke stor vilje til at ansætte elever i branchen overhovedet, og sager åbner bestemt ingen døre. Og at uddanne sig til arbejdsløshed, det ser jeg ikke noget fornøjeligt i, fordi det er kun ganske få i Danmark, der har mulighed for at honorere en uddannet på fuld tid uanset. Og alle kan jo ikke få ansættelse på samme sted.

Kommentér på:
Pas nu på med de job i hesteverdenen

Annonce