{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.906 visninger | Oprettet:

Pas på forfangheden lige nu {{forumTopicSubject}}

Hejsa

Bare lige en side fra min dyrlæges FB - de har desværre pt mange forfangne heste pga tørken.
https://www.facebook.com/DyrlagegruppenFrijsenborghestehospitalet/?hc_ref=ARS-hvjaFL64fh3pDq_cVBVc8cRR_UsDWSjhtjEK3VhYCriYK_BL7Kz05Aq62rqxEZI&fref=nf

Så pas på derude, selvom man tænker at så tørt og hø-agtigt det er, så kan det næppe skade.

Mvh Charlotte


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pas på forfangheden lige nu
  • #1   7. jul 2018
    Jeps, græsset er hammer stresset af det manglende vand.
    Man kan ikke bare lige smide sin overvægtige eller tidligere forfangne hest ud på det og tænke at alt er i orden.


  • #2   7. jul 2018 Mit græs er desværre nogle steder nærmest blevet til støv pga tørken, og der er rigtig meget lyst uddtørret langt strå. Og jeg har ligeledes læst anbefalinger fra dyrlæger om at det tørre græs/strå har skabt rigtig mange underernærede heste, så de anbefaler at supplere med hø/wrap.
    Så man skal også måske kigge på hvordan ens folde ser ud.. Jeg har stadig meget langt tørt strå/græs og håber på at klare 6+ uger mere med heste på græs uden at skulle fodre ekstra... (foruden den wrap de får under opsadling) smiley

    Mvh TT


  • #3   7. jul 2018 Jeg står selv med en forfangen hest, og der undrede dyrlægen sig altså meget. De har nærmest gået på jordfold (folden er trådt meget op i vinter og er aldrig kommet i gang), og hesten er en DV som de sidste 5 år har laver lige så lidt som nu. Ingen forstår hvorfor hun blev forfangen, og hele forløbet er også meget atypisk..
    Men jeg er bestemt opmærksom, både før og nu. Selvom det jo så giver sig selv da alle heste går på jordfold nu.

    Men man regner ikke rigtig med forfangne heste nu..


  • #4   7. jul 2018 Ballonfigur - øv da, god bedring med hesten.

    Mvh Charlotte


  • #5   7. jul 2018 Mange tak.
    Super træls situation smiley


  • #6   7. jul 2018 Ballonfisken, er i sikker på at det er græs der har gjort den forfangen så?
    Min var forfangen sidste år, totalt ud af det blå, han var ellers til den slanke side osv, det var en forgiftning der gjorde det.


  • #7   8. jul 2018 Nej, jeg er ikke rigtig sikker på noget. I starten var det kun på et forben hun pludselig vat meget halt, så tilkaldte dyrlæge samme dag (tidligere end jeg normalt ville, men hun er ikke typen der halter med mindre der er noget helt galt). Vi mente hun havde slået skulderen, da hun ikke havde puls i benet og ikke var øm for provokation i koden, visitering i hoven eller lignende.
    En uge senere var det så slemt søndag aften (ret pludseligt) at hun faktisk ikke kunne gå uden at være ved at vælte, så jeg tog dem hjem på en lille fold for at give hende ro, og tilkaldte dyrlæge mandag morgen. Der blev hun så konstateret forfangen på alle 4 ben. Det underlige var bare, at hun havde været på smertestillende siden 1. dyelægebesøg, men dette uden effekt. Vi skiftede så smertestillende, og ja, der er dårlige odds for hende, desværre smiley


  • #8   8. jul 2018 Puha smiley få hende heller tjekket for forgiftning. Og jeg håber hun klarer den. God bedring med hende smiley

    Mvh TT


  • #9   8. jul 2018 Det kunne da godt være en idé. Dyrlægen kommer igen tirsdag (for 5. gang), så må jeg lige høre ham. Ifølge røntgenbillederne var han ikke optimist.. smiley

  • #10   8. jul 2018 Vi står med to tilfælde i stalden i øjeblikket.
    Min egen mistænker vi dog noget andet end græsset, da hun gik på en fold nærmest uden græs. Det kom sammen med en luftvejsinfektion, så en reaktion på medicin eller svampesporer er nok mere sandsynlig.

    Den anden har ikke været syg, er kun to, ikke specielt tyk og har fint tålt at gå på græs siden midt maj. Det er lidt af et mysterie, men heldigvis ser han ud til at være i bedring.


  • #11   8. jul 2018 Ballonfisken, det kan evt være din hest er blevet medicinsk forfangen. God bedring til hende.
    Har selv døjet meget med forfangenhed. Både medicinsk, stress og græs smiley


  • #12   8. jul 2018 Hvad betyder det når de bliver medicinske forfangne? smiley
    Altså er det på grund af metacamen?


  • #13   9. jul 2018 Varmestress har også en påvirkning på ph i stortarmen. Det er det samme med vores køer. De er på samme ration hele året rundt - men nu hvor varmen er ved at have stået på så længe som den har, bliver dyrene varmestressede. Man undervurderer dyrenes behov for energi. En stor mængde grovfoder der skal omsættes, skaber en masse varme, som det kræver energi at komme af med.
    Alene varmestress kan være det der vipper immunforsvaret, så man oplever, at noget der måske har været en subklinisk laminitis i et stykke tid lige pludseligt bliver klinisk, og altså det hestefolk i daglig tale kalder akut forfangenhed.


  • #14   10. jul 2018 Ballonfisken, ja det kan være den medicin hesten får den ik kan tåle eller har fået den for længe eller for meget af den så kroppen ik kan klare den mængde

  • #15   10. jul 2018 Det tror jeg ikke er problemet. Hun fik kun metacam og kun i 5 dage i alt smiley

  • #16   10. jul 2018 Nu spørger jeg nok dumt, men vil det sige, at I ikke mener, at en hest kan tabe sig på det græs, der er nu, hvis det er sådan rimelig nedbidt (eftersom det jo ikke vokser pt)? Altså, hvis hesten er tyk, vil den så ikke tabe sig af udelukkende at være på græs, når det er så tørt her? smiley

  • #17   10. jul 2018 Jo Sofie - Den kan tabe sig, men ikke dermed sagt at sukker indholdet ikke er for højt.. De kan jo stadigvæk blive forfangne.. smiley

    Mvh TT


  • #18   10. jul 2018 Jeg tror der er rigtig meget forskel på folks folde. Og ikke mindst hvor meget plads de har til hestene.

    Vi har en der ser virkelig trist og sveden ud, men der går en fjordhest MED mundkurv og en 1-års plag, og ingen af dem taber sig.
    Så selvom den ser trist ud, så er der altså rigeligt græs til at holde dem til den gode side.

    Vores sommerfold er delt i to, som hestene skifter mellem. Den de ikke går på var helt sveden og bidt ned, da vi flyttede dem. Men nu er der adskillige områder med grønt græs igen, så det vokser faktisk på trods af tørken.

    Jeg kigger aldrig på selve folden, men omgivelserne. Vokser græsset udenfor folden, så gør det også inde på folden, og den mængde har hestene så spist.





  • #19   10. jul 2018 Tak Karita, så er jeg med. smiley Jeg håber nemlig på, at Mini taber sig i den tid, hun er hos hingst, for der er en del mindre græs, og samtidig fodrer hun dem ikke ved siden af med hø fra første slet i år, som staldejer gør derhjemme... Så jeg håber og tror på, at det hjælper lidt på størrelsen.....

  • #20   10. jul 2018
    Både og - der går en del flomme fede heste her pt. på græs jeg ikke fatter de holder vægten på. Men hey, min holder også vægten på hendes fold med ikke eksisterende græs - hun får dog grovfoder.

    Mad indtag hjælper en del - men motion skal gøre det sidste med vægten.

    Det hestene til gengæld meget let kan komme til og mangle på det nedbidte og tørre græs vi pt. har er fibre - som de så skal ha' fra hø eller wrap istedet for.


  • #21   11. jul 2018 Det giver altså ikke rigtig mening der med tørt visent græs har meget sukker, hvor kommer det sukker fra?

    Formel for fotosyntese er:
    6 CO2 + 6 H2O + Lysenergi = C6H12O6 + 6O2

    (Kuldioxid + vand = glucose + ilt)

    Altså skal der være vand tilstede, hvis planten skal danne sukker, og der er jo netop IKKE vand tilstede i tørt og visent græs, så hvordan kan planten så danne alt det sukker, som der advares så meget om?


  • #22   11. jul 2018 Dorthe C
    Som jeg forstår det er det fordi det er en slags sukkerart kaldet fruktan, og denne sukkerart er specielt fremtrædende ved tørke da den ophober sig i løbet af dagen når der er lys og solskin. Når der så heller ikke kommer vand til, vokser græsset kun ganske lidt, og fruktanen vil derfor blive i græsset og ikke bruges til vækst.

    Denne side fortæller det meget fint, og hvis du googler lidt omkring det er der flere sider der siger det samme smiley

    https://www.landbrugsinfo.dk/Heste/Fodring/Sider/Fruktaner.pdf?download=true


  • #23   11. jul 2018 ´LM: det ændre da ikke ved, at fruktan også er sukker og til den produktion kræves vand, og der er ikke vand tilstede, altså kan der ikke dannes sukker. .



  • #24   11. jul 2018 Hvis du læser rundt omkring, så jo. Der dannes åbenbart fruktan i græsset i dagslys smiley

    Jeg er ikke ekspert på området, men det er det jeg kan læse mig til.


  • #25   11. jul 2018 Det er også korrekt, at der dannes fruktan, hvis der er kuldioxid + vand + solenergi til stede. Men hvis man fjerne vand fra den ligning, så kan der ikke dannes fruktan. Det er ikke biologisk muligt, De molekyler som indgået i sukkeret, er ikke tilstede, når der ikke er vand tilgængelig for planten



  • #26   11. jul 2018 Så må du have fat i alle de kilder på internettet der siger det modsatte smiley

  • #27   11. jul 2018 Ja, men har alle de kilder en undersøgelser som viser at der er mere sukker i tørt og vissent græs, eller er det bare noget man tænker der er.

    Jeg har endnu til gode at se sådan en undersøgelse. og med i den undersøgelse skal der også være indpakningen af sukker. Det er betydelig mere sukker i det sene græs end der er i det unge maj græs. Men det er det unge man græs som især giver problemer hos hestene. Hvorfor når det er 3 gange så meget sukker i det sene græs???

    Der er noget her som ikke stemmer helt over ens.

    Heste folk har så travlt med at sukkeret skal være lavt. Men ikke en tager højde for hvordan sukkeret i græsset er bundet. Som i min verden burde være lige så vigtigt.


  • #28   12. jul 2018 Dorte C
    Der er vand til stede. Afhængig af græssort og jordbonitet, så kan rødderne nå 50-70 cm ned i jorden. Hvis du tager et spadestid et tørt sted, vil du finde fugt nede i jorden. Efterhånden langt nede smiley


  • #29   12. jul 2018 Græssorters rodnet er så fint, at deres rødder kan nå alt vand, i den jord deres rødder når ud til.

    Hvis alt vand er væk, kan ingen af de biologiske processer fortsætte og planterne dør.

    Fruktan indholdet varierer ift hvilke dele af planten - fx langt højere i stængler end i bladmassen.
    Og stiger i stresset græs.

    Jeg kan ikke åbne Charlottes artikel. Så jeg kan ikke se, om det står der. Ellers kan jeg uploade et billede fra min hestefoderbog i eftermiddag, hvis du vil.

    Hvad hesten er tilvænnet påvirker også hestens hårdførhed ift Fruktan.
    Jeg kan ikke lige huske årstidsbestemt variation, men lige nu er græsset stresset (øger Fruktan), nedbridt (blade som er lave i Fruktan indholdet er bidt væk, stumper af stængler har højere indhold), så de to sidste faktorer giver måske 10-20 gange højere Fruktan indhold end normalt for en juli græsmark.
    Så forhøjet forfangenhed risiko er logisk.


  • #30   12. jul 2018 Ann, hvis der er vand til stede, hvorfor visner græsset så?

    Og hos os er jorden tør mere end en halv meter med. ( har faktisk gravet et hul og set efter)

    Hvorfor gør græs ikke som alle andre planter i denne situation, trækker næringsstofferne ned i rødderne? Når nu stiklen alligevel er død, det giver ikke mening at græsset lader næringsstoffer forsvinde på dem måde.

    Og hvis der er SÅ meget sukker altså energi i visent græs, hvorfor kan hesten så ikke få nok energi ud af det visne græs??


  • #31   12. jul 2018 Dorthe C
    Jeg skrev også afhængig af jordbonitet - du ved nok selv, hvad den er på dit jord, men mere sandet jord har sværere med at holde på vandet. Græs er lidt sjovt at have med at gøre - det stopper væksten, hvis der ikke er betingelser til at gro. Men der er stadig et vækstpunkt deri, så lige så snart der kommer vand igen, så gror græsset igen. Det er det fantastiske ved græs.

    Og det skal du kun være glad for - så er du fri for at skulle lægge græsmarken om, eller så udlæg smiley


  • #32   12. jul 2018 Det er værre for de landmænd, der har majs, korn, roer eller andre afgrøder. Når de afgrøder visner/dør, så kan en regnbyge ikke redde det.

  • #34   12. jul 2018 Ann: når visent græs vokser igen, er det ikke de gule afsvedende stå som pludselig får liv igen, græsset vokset fra bunden, altså giver det ikke mening for græsset at smide en masse næringsstoffer i noget som alligevel går til.

    Så igen, det giver ikke mening at det er meget sukker i gult visent græs.


  • #35   12. jul 2018 Dorthe C
    Netop som jeg skrev.

    Der er ikke sukker i gult og vissent græs, der er kun træstof.

    Men det kan de også blive forfangne af, for der kommer til at mangle næringsstoffer til at omsætte det, og så skubber man til en balance i stofskiftet, dvs. hesten trækker på oplagret fedt, sukker, og det skal igennem leveren, belaster leveren som ikke får renset blodet tilstrækkeligt, og du har et højere indhold af sukker i blodet = forfangenhed.

    Så sukker har hestene selv - via en ufuldstændig forbrænding af fedtvæv i blodet. Det kommer bare ikke fra græsset.



  • #37   12. jul 2018 Hesten har er vist glucose lager, jeg tvivler ret kraftigt på at dette lager ændre sig og bliver vildsomt større af at hesten går på visent græs.

    Hesten vil da tære på sine fedt depoter, og det er det som gør at hesten bliver forfangen????

    Og at heste ikke kan forbrænde fedt uden den tager skade af det, det lyder altså ret ulogisk, det er jo en mekanisme som hesten har udviklet gennem mange 1000 år, og som har sikrer dens overlevelse.


  • #39   12. jul 2018 Lageret bliver ikke større - læs nu, hvad jeg skriver (?#(&/T(%"#%¤(#) hestefolk.

    Et nøgleord: stofskifte - de har mere sukker i blodet. Ikke noget de æder, ej heller noget de har på en hylde på lageret, et eller andet sted inde i deres krop. Det er forbrændingen af fedt der behøver næringsstoffer i form af kulhydrater, fedt, protein og glucose, for at danne en fuldstændig forbrænding. Mangler ét af elementerne, får man en ufuldstændig forbrænding, og dermed et restprodukt. I dette tilfælde sukker, som kan forårsage forfangenhed.
    Stald Phoenix skriver, at en et andet restprodukt kan være ammoniak, eller urea. Dette er en anden ufuldstændig forbrænding, men belaster kun nyrerne, da det udskilles via urin.

    Et gratis fact: Vægttab og undervægt er heller ikke ønskeligt, idet der er fedtmembraner i hoven, mellem hovben og sål. Denne beskadiges ved forbrænding af fedt, da dette også er et depot. Derfor kan en undervægtig hest også blive forfangen, fordi der nu ingen beskyttelse er mellem hovben og sål.



  • #40   12. jul 2018 Vil du ikke linke til noget dokumentation på at man for at forbrænde fedt, også skal bruge protein og kulhydrater hos en-mavede dyr?

    For i alle mine lærebøger, står der intet som dette behov, og jeg har da aldrig hørt om det, og google var heller ikke behjælpelig med den information.

    Men der imod, skal der galde og enzymer til, også tager leveren sig af at klare resten, således at fedet kan indgå i energistofskiftet.

    Altså når vi snakker en-mavede dyr.

    Det er korrekt at når vi snakker drøvtyggere så spiller sukker og protein en rolle i fedtomsætningen. Men jeg har ikke fundet det samme hos en-mavede dyr, som hesten jo tilhøre.

    Så vil du henvise til noget dokumentation på at protein og sukker er nødvendigt for fedtomsætningen hos en-mavede dyr?


  • #42   12. jul 2018 Der er jo altid lidt vand, efter en meget varm da, falder duggen når luften om aftenen bliver køligere. Det er ikke meget, men det er der.


  • #44   13. jul 2018 Kan du ikke bare tage billeder af de sider hvor der står at en-mavede dyr, har brug for protein og kulhydrater for at omsætte fedt.

    Jeg har ikke lige flere hundrede kroner, til at købe de hæfter du henviser til.


Kommentér på:
Pas på forfangheden lige nu

Annonce