{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
904 visninger | Oprettet:

Hvordan tænker du? {{forumTopicSubject}}

Hvordan tænker du heste? Hvordan behandler du en hest? Hvad minder du om andre behandler heste som en ting? Hvor vil du hen? Hvordan mener du et forhold skal være mellem hest og rytter?

Jeg sidder sådan og tænker på de fleste af de rider piger jeg kender. De elsker deres ponyer så højt. Det er deres soulmate, men alligevel vælger de at sætte deres pony tilsalg. Men ikke pga. Økonomi eller mistet interesse, men pga. De simpelthen ikke vil tage den tid det skal bruges fordi, de heller vil ride højere klasser.

Jeg er meget følsom omkring dette. Jeg mener det er noget værre pis.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan tænker du?
  • #1   20. jul 2013 Tænker lidt at det må de om, men så er ponyen måske ikke soulmate alligevel

  • #3   20. jul 2013 Tror mange må erkende, at de gerne vil videre smiley

  • #4   20. jul 2013 Man sælger ikke ens bedste ven og soulmate, man sælger ikke hesten hvis man elsker den højest.
    Vil man hellere ridning, så elsker man ridningen højest og sådan er det bare. Men det er åbentbart tabu at sige.


  • #5   20. jul 2013 Heste er et efter min mening et dyr med sjæl. Jeg vidste ikke hvad skulle gøre uden heste. smiley Jeg har haft nogle stykker gennem livet og har elsket dem alle sammen. Men kemien har ikke været der og har også været nødsaget til at sælge for nogle år siden pga økonomien. Men så var jeg ude og overveje hest igen og faldt over min dejlige dreng som jeg har nu. Han er mit et og alt. Han er min soulmate og min allerbedste ven. Jeg gør alt for at han har det godt og kan tydelig mærke på ham at han slapper af og nyder livet.

    Jeg går ikke op i konkurrance men at hesten har det godt og vi begge har det sjovt sammen. han er min lille baby og vidste ikke hvad jeg skulle gøre uden ham. smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #6   20. jul 2013 Derfor elsker jeg ikke minhest, den bliver aldrig min bedste ven, og slet ikke min soulmate.

    Nogle har ridningen som en hobby hvor al konkurrence er lagt på hylden, mens andre har det udelukkende som konkurrence.

    Jeg holder meget af mine dyr, og de betyder utrolig meget for mig, men der er ingen følelser iblandt.. smiley


  • #8   20. jul 2013 Astrid

    Respekt for at du tør stå frem og sige det.


  • #9   20. jul 2013 Jeg har pony, fordi jeg kan lide samvaeret med den. Jeg elsker Natash, hun er min soulmate. Og medmindre der sker noget som goer at jeg ikke kan beholde hende, bliver hun hos mig til sine dages ende hvilket gerne skulle vaere om laaaang tid.

    Jeg blander mig ikke i, hvad andre goer med deres heste og hvordan de behandler dem. Om de vaelger at saelge fordi de vil ride hoejere klasser end det ponyen/hesten kan blander jeg mig ikke i. Og paa et punkt har jeg egentlig heller ikke noget imod det, men samtidig synes jeg at saa skal man ikke sige at hesten er personens bedste ven og blablabla. Er der personlige grunde til salg som oekonomiske problemer, alvorlige problemer i familien og saadan, hvor man intet valg har, kan jeg ikke se det slemme..

    Og det her er sikkert rigtig daarligt fomuleret, hehe.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #10   20. jul 2013 Ja, hvorfor sidde og lyve??

    Nej bruger ikke kun mine heste til at ride på, bruger dem til hvad hesten kan lide og hvad vi dur til.

    En hest er et levende væsen, så det bliver behandlet med respekt og efter alle regler så den på ingen måde lider nogen nød.

    Jeg elsker dem bare ikke, men holder ufatteligt meget af dem smiley jeg har masser af forhold til mine heSte, men kunne aldrig nogensinde sige at de var min bedste ven eller soulmate smiley

    Hvordan kan itro at jeg bare riderdem også smiderdem ind i boksen?


  • #12   20. jul 2013 Enig med dig, Frida smiley



  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #13   20. jul 2013 Så fordi man ikke elsker sine dyr og ikke betragter dem som sin soulmate, men istedet holder meget af den, siger at dyret har en kæmpe betydning for en, så kyder det som om at man udelukkende "unytter" hesten?

    Husk på, folk har forskellig tilgang til ordet elsker, og følelser osv. Men så længe hesten bliver respekteret og behandlet til punkt og prikke så er resten ligegyldigt smiley

    Jeg tror på at respekt er vigtigere i rideverden end følelser..

    Og jo jeg stortuder hvis jeg skal sælge en hest. Men det er fordi det er en stor del af min hverdag jeg mister


  • #14   20. jul 2013
    Sådan helt holdent og ærligt, så holder jeg meget af Fleur og hvis hun døde så græd jeg også og blev ked af det. Men jeg er ikke typen der sørger i flere måneder og år over hverken familie eller dyr, uanset hvor tæt på.

    Da jeg fik af vide Maja var død tudbrølede jeg i en times tid og var trist resten af aftenen, men ellers var jeg okay.

    Jeg ser på hest noget mere kynisk end så mange andre. Hesten er ikke min soulmate, hesten har ikke et bånd til mig og den har ikke tillid til mig.
    Jeg holder af hesten, men jeg elsker den ikke som jeg ville elske et menneske - fordi det er en hest og ikke kan gengælde det på den samme måde som et menneske.


  • #15   20. jul 2013 Har intet imod dig Astrid. Men jeg har noget imod dem, der rider deres heste og putter deres heste ind i boksen bagefter og køre. Og kommer så hjem og skriver en masse om hvor højt de elsker dem.

  • #16   20. jul 2013 jeg stoeppede med at ride en hest jeg var virkelig glad for, rigtig glad for. men ejeren var ikke specielt sød ved mig, skulle jeg så bare have ladet mig behandle dårligt videre fordi jeg var glad for hesten?

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #19   20. jul 2013 Ts: en hest kan mærke, og derfor skal det behandles som en konge smiley tror jeg behandler mine heste lige så godt spm en der mener at dyret er soulmaten.

    Jeg gør alt hvad der står i min magt for at hesten på intet tidspunkt bliver udnyttet, eller tilsidesat smiley - hvis jeg føler hesten mangler noget, eller bare vil have en fold dag, så får den det smiley ridning er kun en lille del af det at have hest. smiley


  • #21   20. jul 2013 Min hest er ikke bare en hest. Det er et familiemedlem. Derfor gør jeg alt der står i min magt for at hjælpe dyret. Jeg rider ikke konkurrencer, lige nu rider jeg faktisk slet ikke da hesten ikke rigtigt kan. Jeg ligger mange følelser ind i min hest, men jeg omgåes også hesten hver dag, mange timer. Jeg bruger mange timer på bare at hygge med dem, forstå dem og observere dem. Jeg træner på anderledes måder end fx de andre i stalden, og har nok et lidt anderledes forhold til min hest end dem. Men det er fordi vi ikke ser på dyret ens. Når jeg ser på min hest, så ser jeg ingen hest. Jeg ser min ven, et familiemedlem, og en afspejling af mig selv. Jeg elsker min hest, og det er jeg ikke bange for at sige. Jeg ved, at jeg gør alt hvad der skal til for at han kan blive rask, men dette er desværre ikke muligt, derfor vælger jeg også den svære beslutning. Men fordi han er et familiemedlem, så smerter det mig. Jeg ved, at jeg elsker den hest og at jeg gør alt for ham. Men der er ingen der siger han har det på samme måde (-; Bare fordi vi elsker hestene, betyder det ikke de har det på samme måde som os. Det er en vigtig ting at huske.
    Jeg har intet problem med, at andre ikke har hest på samme måde som mig. Jeg har intet problem med, at folk køber og sælger hestene, for ridningens skyld. Jeg har ingen problemer med, at folk sælger ponyen efter deres ponyår. Jeg har ingen problemer med, at konkurrenceryttere spenderer mere tid i sadlen end ved siden af hesten, for 1 ting er sikkert: vi ser ikke på hesten på samme måde. Vi elsker ikke hesten på samme måde. Vi er alle individuelle, og tænker/føler derfor heller ikke ens (-;


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #22   20. jul 2013 Frida: mine heste bliver også kysset og krammet smiley måske lidt for meget nogle gange smiley

  • #24   20. jul 2013
    Frida M - Hesten kan ikke have tillid til mig, som jeg kan have til den. Den kan forbinde mig med noget godt og lære de signaler jeg vil ha den skal kende.

    Men den kan ikke stole på mig, som et andet menneske stoler på mig og den kan ikke have tillid som et andet mennesket har tillid til mig. Det kræver mere hjernekapacitet end den har.


  • #25   20. jul 2013 Derfor købte jeg en hest for starten! da min hest betyder alt for mig men går også op i min ridning så jeg kunne ikke finde på at købe en pony for at sælge den igen på et tidspunkt! fordi jeg var blevet for stor til den og ikke må starte på den.. det ville jeg ikke kunne.. så jeg tænkte udover boxen! smiley to fluer med et smæk! og nu har jeg en dejlig hest jeg aldrig bliver for stor eller gammel til! og som jeg kan gå hele livet lange vej med :3

  • #26   20. jul 2013 Picasso er min bedre halvdel og en rigtig guttermand! Og jo, måske er han endda min bedsteven. - Men nogengange er det bare på tide at sige farvel.
    - Picasso er tilsalg, og er netop nu på prøve hos en utrolig sød pige som jeg ved allerede nu holder af ham.

    Picasso er ikke min, og det er i sidste ende ikke min beslutning om han skal sælges, men selv hvis det var, så var han nok blevet sat til salg. - Dette er mit sidste ponyår, og jeg nægter simpelthen at sidde tilbage med en pony, der har SÅ meget kapacitet, men som jeg ikke kan udnytte.

    Dette er det bedste for os begge, selvom det gør ondt. - Picasso ender ikke med at gå "hygge" ridning hjemme, med en lidt for langbenet rytter. Han kommer ud til en skøn pige, som synes han er den bedste i verdenen, og som vil starte stævner på ham, tage ham hvor jeg slap, og udnytte den kapacitet han har.

    Jeg ønsker at følge ham og hans nye ejer, se dem på stævnebanerne, og se dem udvikle sig. - Vi ville gå i stå hvis jeg beholdte ham, selvom jeg elsker ham utrolig højt.

    At sælge ens bedsteven, er ikke altid et egoønske, det tror jeg tit nogen glemmer. smiley


  • #27   20. jul 2013 Krikken - hesten bliver vel nød til at stole på, at du ikke vil gøre den ondt? Jeg har da før set ponyer, der ikke "tør" springe, fordi de ikke stoler på rytteren - baseret på dårlig oplevelser ja.

    - Men hvis hesten forbinder dig med noget godt og med at du ikke gør den ondt - stoler den så ikke et eller andet sted også på dig? smiley


  • #28   20. jul 2013 Forstår dig bedre nu Astrid smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #29   20. jul 2013 Black: godt smiley der skulle jo ikk gerne ske misforståelser

  • #30   20. jul 2013 Jeg elsker min lille Tequila, så ufatteligt meget og har knyttet mig så meget til !.. vi ikke nener ikke at sælge ham... Han skal blive hos mig, til sin sidste dag!..<3

  • #31   20. jul 2013 Nu var Nikita ikke min, men en rideskole pony. Hun var min bedste ven igennem 3 år. Hun er og vil altid være min stjerne. Jeg startede på en pony som ikke engang kunne gå et travprogram, til 50 %, til at gå schenkelvigninger i trav, forparts og bagparts vendinger, galop changementeter osv. med mig på ryggen, og gå stabilt til biddet. Og det var det jeg fik ud af en 21 årig tyk rideskolehest. Og så lige stævnerne til over 60 % med en prof dommer. Hun gik som en Lama med alle andre på ryggen.. Jeg kunne ride derud af i fuld galop for lang tøjler og bare slippe hende, og hun stoppede bare ved jeg lænede mig lidt tilbage. Hun løb altid med alle de andre. Med hende følte jeg virkelig jeg havde fået mig en bedste ven, som jeg kunne stole på. Sidste gang jeg red hende, og sagde farvel til hende var med et knyst hjerte og tårer i øjnene. Hvor har jeg tudet meget over hende.. Men hvis jeg var fortsat på hende, ville det kun blive en gang om ugen, i en halv time..
    Og valget var at få 2 ponyer som mine egne, eller ride en halvtime om ugen på min bedste ven. Og der tog jeg jo så det sidste. Men jeg vil aldrig nogen sinde give helt slip på hende. Jeg er heldigvis medlem af rideklubben, og bliver det fortsat, så jeg skal self. besøge hende så tit jeg kan. Og når jeg skal til stævne med min egen, og hvis det bliver der, så vil jeg altid skulle ned og sige hej til hende.

    Mine egne heste bliver behandlet som var det små babyer.. smiley
    Jeg ser ikke dyr som værende dyr. Jeg ser dem som samarbejds partnere, jeg vælger at bruge min tid på, og tage ansvar for, og som jeg vil bruge min kærlighed på.
    Har dog ikke nået imod folk som kun ser dem som dyr. Det er jo deres eget valg hvor store "følelser" de for dyret.. smiley


  • #32   20. jul 2013 Hooold nu helt op en tekst jeg fik skrevet. smiley

  • #34   20. jul 2013 Jeg vil aldrig, ALDRIG sælge min pony, han er gammel og jeg vil aldrig kunne se nogen andre passe ham! Men min stævnehest vidste jeg allerede inden vi købte hende at hun skal videre på et tidspunkt

  • #35   20. jul 2013 Min mor vil heller aldrig tillade mig at sælge Chagall. Hvilken alligevel aldrig sker.

  • #36   20. jul 2013
    Hesten spring aldrig, kun fordi at den stoler på rytteren. Hvis hesten skulle stole på rytteren ville det kræve at hesten kunne tænke over hvorfor den ville det, tænke over fordele og ulemper og vurdere om den også skulle stole på andre.

    Hesten nægter ofte og springe pga. dårlig oplevelse med og springe, ren og skær nervøsitet over at det er noget nyt og springet ser farligt ud eller fordi den er dårligt redet hen til det - fx fordi rytteren er nervøs, det forplanter sig i ridningen.

    At nogle ryttere så er bedre til at få en nervøs hest til at gøre noget, det er der ingen tvivl om. Hvis man tackler min pony når hun er nervøs ved bare og maske på og klaske en i røven fordi nu skal hun fandme frem, så får man intet ud af det.
    Og derfor vil det nok også være meget forskelligt om en rytter ville få hende over et spring, alt efter hvordan de tacklede hendes nervøsitet.

    At min hest forbinder mig med noget godt, gør at den fx kommer til mig på folden eller følger rundt efter mig fordi den ved at der fx falder godbidder af ind imellem eller at den bliver kløet e.l

    Hesten bliver ikke nød til at stole på at man ikke gør den ondt, så kompliceret tænker hesten slet ikke. Den fundere ikke over at rytteren måske gør den ondt, hvis den gjorde det så burde den jo flygte i stor stil fra sin rytter der gentagende gange giver den adskillige piske slag både til springning eller klapper den en i hovedet på staldgangen dagligt, men det gør heste jo ikke.

    Heste handler ikke på om de stoler på os eller ej, fordi de slet ikke har den evne til at have en så kompliceret tanke og følelse som det og stole på et menneske. Desuden ved den udmærket godt at vi ikke er en hest, vi kommer aldrig til og kunne kommunikere med den, som en anden hest kan.


  • #37   21. jul 2013 Jeg tænker, at en hest er en sjæl, som os.

    Og har behov for frihed (ikke boks 24/7), for social kontakt (fold..), for rent vand, ligesom os (derfor renser jeg vandkarret som den eneste).

    Har behov for sund mad, som ikke er muggent (bliver lidt sur, når folk giver deres mugne rugbrød til hestene). Der er toksiner i, heste er ikke en skraldespand, har en lever som os, og bør ikke forgiftes af toksiner. Man kan vist godt høre, jeg havde en biokemiker til kæreste.

    Og så mener jeg, man også altid skal tænke, når man opdrager en hest: Hvordan ville jeg selv have det med den måde, jeg opdrager på??

    Tænkte på det i dag, min hest havde travlt med at snuse til alt muligt i hallen, og jeg ville gerne longere. Og blev lidt sur, da hun ikke stoppede med det samme. Men altså.. Slap nu af, ikke?

    Det er 4 ben, og 470 kg, der skal nå at stoppe, det er vel okay, det tager et par sekunder..

    Vi mennesker er jo afhængige af, at hestene står stille, når vi sidder op, stigler, sadler osv. Men hvor ville jeg selv blive åndssvag i hovedet af at stå stille konstant og længe. Ikke at man skal slække på det, siger bare, at JEG ville blive idiot, hvis jeg blev behandlet, som vi behandler heste.

    Og hvis folk blev sure på mig, hvis jeg tog et enkelt skridt, når jeg havde stået stille i 10 minutter! Så ind imellem beder jeg lige mig selv om at tage en slapper, og huske, det er en hest. smiley


Kommentér på:
Hvordan tænker du?

Annonce