{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.965 visninger | Oprettet:

Hvinskhed? {{forumTopicSubject}}

Hej alle i dejlige mennesker.
Her til morgen havde jeg dyrelæge besøg på min hoppe (årligt tjek)

Sætter lige adfærdsmøntret op for jer:
- sidste sommer: Blev ved med at bide en anden hoppe. (dette gik over inden det fik synderlige konsekvenser)
- Denne sommer: Begyndte at sparker de andre hopper voldsomt (De var alle i brunst). Dette fik vi stoppet ved at skille hende ad fra dem og lod hende gå sammen med vallakerne som kan sætte hende på plads.
- Denne sommer: nytilkommen vallak gør hun sig til for med løftet hale, men når han kommer tæt på begynder hun igen og sparker indtil et mennesker endte holder ham eller hende. Han er nu skildt fra hende. (hun har respekt for mennesker)

Dyrelægens forslag:
Over.all: Skal yderligere observere hendes brunst perioder ( ift. hvinskhed / hormoneller forstyrrelser)

1. Dette kunne skyldes hvinskhed, hvilket man ikke skal spøge med. Har selv læst yderligere op på det og gennerelt står der at man ikke er i tvivl hvis hoppen er hvinsk -Jeg er i tvivl fordi hun er ikke voldsomt gennerelt kun de punkter som jeg har beskrevet ovenfor - hvilket såp også betyder en del)
2. Ondt et sted. I den tid jeg har haft hende (1,5år) er hendes bevægelser blevet bedre da hun har sat muskler. Havde sadeltjek på hende for et halvt år siden hvor der ikke var noget. (dette udelukker self. ikke at det kan gøre ondt)

Vil meget gerne høre nogen der kender til det om der er mulighed for at tegnene kan være hvinskhed. skal gøre op med mig selv om jeg vil betale for en opration der vil kunne lægge en dæmper på aggresionerne overfor andre heste, hvis hun altså har hvinskhed.

På forhånd tak for konstruktive svar. (svare også gerne på spørgsmål hvis det kan hjælpe smiley )

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvinskhed?
  • #1   30. jul 2013 Kender ikke lige den "sygdom" , men kunne det hjælpe at sterilisere hende ? smiley
    Tænker bare , at så burde hun jo ikke komme i brunst mere? smiley

• #2   30. jul 2013 Min veninde havde en 3'er pony som var Hvinsk den er nu blevet aflivet fordi den til sidst blev livsfarlig. Man kunne ikke kigge til hende over boksen for så vendte hun bare røven til og sparkede ud! Man skulle virkelig passe på ikke at komme for tæt på hende for hun sparkede til sidst efter alt og alle. Dette opdagede de meget sent da hun var ifol da hun blev købt og det er der ikke nogen der har vidst noget om så indtil hun havde folet var hendes homoner ikke irreteret og dermed var hun en super sød pony

• #3   30. jul 2013 Ja det kunne vel egentlig være en mulighed, kender dog ikke så meget til det med sterilisering af hopper og siden dyrelægen ikke nævnte det som en del af behanlingen tror jeg at det er en af de sidste udveje, men kan jo altid høre om det smiley

Er jeg ked af at høre "Elvis aka. Shades of Desire" aldrig rart at skulle aflivee en hest ligegyldigt hvad. Men som jeg skriver er hun bestemt ikke aggresiv overfor de 3 vallaker hun står med nu og har også respekt for mennesker. Oftest når jeg er derude går hun roligt og nysgerrigt rundt efter mig for at se hvad jeg laver. (btw har en islænder og det er derfor vigtigt at hun kan med andre heste da de står ude hele tiden) Hun har heller ikke været i fol. Men har begge de somre jeg har kendt hende været grov overfor hopper og nytilkommende.

• tina
    tina Tilmeldt:
    apr 2008

Følger: 2 Emner: 1 Svar: 7
    #4   30. jul 2013 En venindes hest var hvinsk. Den blev uridelig og meget overfølsom hen ad siderne. Den blev i nogle år behandlet med hormoner med stor succes, men da denne behandling er forholdsvis dyr (ca 700 kr. om måneden) fik den lagt kugler op i livmoderen og det virker også godt.

• #5   30. jul 2013 Okay, det er også de historier jeg har hørt om heste med hvinsk og det er bare ikke hende for hun er ikk eoverfølsom eller uridelig smiley Hun er bare voldsomme overfor hopper og nytilkommende.

• #6   31. jul 2013 Ville ihvertfald prøve at høre dyrlægen . Ved godt det ikke er det samme , men vores kat var i kronisk løbetid , den kunne ikk være nogen steder for sig selv og gik også til vores hankat som var kastreret og gjorder sig til , men hver gang han prøve gik hun fuldstændig amok , så fik vi hende steraliseret og siden var der intet overhovedet . Så syns du skal prøve at snakke med dyrlægen , det ville jo være forfærdeligt hvis hun skal aflives hvis det kan redes med en sterilisering smiley

• #7   4. aug 2013 Helt sikkert det ville vlre forfærdelig hvis hun bæover værre end sådan som hun er nu :'/ tak for jeres svar smiley

Kommentér på:
Hvinskhed?

Annonce