{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.366 visninger | Oprettet:

"Hesten har en dårlig dag"? {{forumTopicSubject}}

Nu har jeg hørt mange sige, at grunden til at træningen gik dårligt var, at hesten havde en dårlig dag. Jeg talte så med min "træner" (Mia) om min shetlænder, hvor jeg fortalte, at hun havde en dårlig periode. Mia fortæller så, at heste ikke kan have dårlige dage/perioder. I naturen er hesten jo heller ikke total nægtende den ene dag og samarbejdsvillig den anden dag. De er altid den samme, og de vil altid følge deres folk osv. Vi har jo alle haft de dage, hvor det er gået total galt med vores træning, men jeg tror nu, at det er os, der har en dårlig dag og ikke hesten.

Hvad siger I? Tror i heste kan have dårlige dage/perioder?

Det er ikke, fordi jeg vil ud i en stor diskution og høre om alle jer, der bestemt mener, at jeres heste kan have dårlige dage. Jeg synes bare, at det er et spændende emne smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  "Hesten har en dårlig dag"?
  • #1   17. sep 2013 Sikke noget vrøvl hende Mia kommer med, self. kan de have en dårlig dag....

  • #2   17. sep 2013 Selvfølgelig kan de det, hvis du f.eks har lavet noget hårdt dagen inde, kan du også være stiv og træt.. Så ja på den måde kan de godt smiley

  • #3   17. sep 2013 Jeg tror rigtig mange gange, at det er os som mennesker der påvirker hesten til at have en dårlig dag.

    Men jeg tror også sagtens at hesten kan have en dårlig dag, uden at mennesket/træneren/rytteren har det.


  • #4   17. sep 2013 De kan have en dårlig dag ligesom os mennesker smiley

  • #5   17. sep 2013 I de fleste tilfælde tror jeg også, at det er os, som har en dårlig dag.
    Men hesten kan jo også fx have lidt ondt i maven en dag, lige som vi kan smiley Min egen er altid i et mindre godt humør på dage som i dag, hvor det regner helt vildt smiley


  • #6   17. sep 2013
    Det kommer vel an på hvordan man definere en dårlig dag.

    Hvis man siger " hesten har en dårlig dag " skyder man lidt skylden på hesten i min verden, som om det er med vilje.

    Jeg tror på at hestes "humør/motivation" kan svinge lidt, dermed også deres energi niveau. Og det er så der, jeg syntes man ikke skal insistere på at ride dressur eller spring, hvis man kan mærke hesten ikke er "med". Så er det måske istedet en god dag til en tur.

    Det giver ikke mening for mig, at ride videre på en hest der ikke er "med" og hvor man alligevel bare skyder skylden på hesten ved at den bare havde en dårlig dag, så det kan man jo ikke gøre for.


  • #7   17. sep 2013 Jeg kan tydeligt mærke på min hest at hun kan have en dårlig dag hvor hun har vildt svært ved at koncentrere sig, eller er lidt mere hoppesur end normalt.
    Ligeledes kan hun også have en "dårlig dag" under ridning hvor hun måske er lidt stiv i skroget og ikke så smidig som hun plejer , fordi hun er lidt øm i skroget ovenpå gårsdagens træning ligesom jeg selv kan være.

    Og når min hyp har en dårlig dag, så indretter jeg mig efter det..


  • #8   17. sep 2013 Jo en hest kan godt have en dårlig dag ligesom vi mennesker kan, bare ikke på samme måde smiley F.eks kan hesten have lidt spændinger som påvirker dens præstation de(n) efterfølgene dag(e), dette kan man godt betegne som "en dårlig dag" men humørmæssig kan de ikke have dårlige dage. Selvom det godt kan virke sådan, jeg siger også at Marko nogen dage er sur. Men den virkelige årsag er altid noget andet, evt lidt spændinger fra dagen før.
    De dage han er sådan arbejder jeg blot let


  • #9   17. sep 2013 Så har din træner Mia da i hvert fald aldrig mødt en pony som min Fjotte. Hun har sine dårlige dage og man er slet ikke i tvivl, når hun har det :o)

  • #10   17. sep 2013 Efter min mening er der ingen tvivl om at heste (eller dyr for den sags skyld) kan have en dårlig dag. smiley

    Dog misbruger rigtig mange mennesker den sætning, fordi træningen er gået dårligt, hvor det nok de fleste gange er påvirkning fra ejeren/rytteren (deres humør og misvisne signaler, der forvirre hesten) eller hesten virker sur/irriteret/gnaven (kald det hvad i vil), der også i mange tilfælde skyldes fysisk ubehag.

    Så jo, jeg mener bestemt at de kan have dårlige dage. Forstået på den måde, at 99 ud af 100 gange, er det fordi det skyldes negativ påvirkning, enten psykisk eller fysisk, som overses og man "skyder skylden" på hestens dårlige dag, for det er så nemt, for så er det ikke en selv der er problemet.


  • #11   17. sep 2013 Krikken - jeg kan tydeligt mærke på min om hun har en dårlig dag fysisk eller "psykisk". Ikke at jeg tror hun spekulerer og er trist som os mennesker, men nogle dage er hun bare mere hormonforstyrret end andre, og så kan jeg skyde en hvid pil efter dressuren, for jeg gider ikke kæmpe med hende.
    Ligesådan når hun har en dårlig dag fysisk hvis vi har haft en dårlig træning dagen i forvejen - så får hun altså også bare lov at lave let, løsgørende arbejde og intet andet. Igen, jeg gider ikke kæmpe med hende smiley

    Så her tror jeg vitterligt at hesten kan have en dårlig dag i ridningen - og jeg er absolut ikke bleg for at indrømme at det er mig der er akilleshælen i denne ekvipage smiley


  • #12   17. sep 2013 Selvfølgelig kan de have en fysisk dårlig dag, men det er ikke det jeg tænker på i denne her sammenhæng smiley

    Heste er meget simple dyr, og de ikke ligesom mennesker.

    Hvis vi kommer og har en dårlig dag, og vi så er sure på hesten, så er det klart vi påvirker hesten, men jeg tror altså ikke, at hesten beslutter sig for, at den idag vil have en dårlig dag...

    Jeg siger ikke, at det er rigtigt, det jeg skriver, det er bare noget, jeg har tænkt på smiley


  • #13   17. sep 2013 Jo, det tror jeg bestemt heste kan.
    Der er stor forskel nogle gange når jeg tager ud til min part. Nogle gange er han meget samarbejdsvillig, frisk og lydhør overfor signaler. Andre gange har han fx paranoia på og farer sammen ved et vindpust eller en usynlig skikkelse. Andre gange igen er han irriteret og ikke i humør til noget som helst. Jeg kan se hvordan han småjager de andre heste væk når de kommer for tæt på, på folden og han derefter trækker sig surt væk for at græsse afsides..
    Man ved aldrig hvad der er sket før man kom. Ligesom med mennesker påvirker omgivelserne omkring en i den grad.

    Der har været meget snak om at heste ikke måtte menneskeliggøres på det sidste.. Men nu synes jeg så lige vi skal passe på med at gøre dem for meget til maskiner. De er trods alt ikke så meget ikke-mennekser at de ikke kan have en dårlig dag. Det tror jeg simpelthen ikke på smiley


  • #14   17. sep 2013 Tror nu også sagtens hestene kan have en dårlig dag.
    min plejer for det meste at have sine dårlige dage når jeg har, der tror jeg virkelig vi irriterer hinanden.


  • #15   17. sep 2013
    Line M - Som beskrevet, så er jeg ikke uenig men mere uenig i at folk skyder skylden på hesten og alligevel rider videre, ford i dag skal de altså ride dressur.



  • #16   17. sep 2013 Jeg synes det er meget vigtigt, at huske på heste i fangeskab ikke har de samme muligheder som heste i naturen! Så det er en faktor der spiller meget ind.
    men ja, jeg tror også heste kan have dårlige dage. Heste kan godt være deprimeret, så kan de vel også ha' en dårlig dag.
    Til det med at hesten vel ikke lige beslutter sig for, at have en dårlig dag. Det gør vi altså heller ikke!! For hvis vi kunne beslutte det, ville jeg beslutte mig for, altid at ha' en god dag smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #17   17. sep 2013 tror mest af alt, at det bunder ud i rytteren der sidder på ryggen af hesten, og ikke hesten.

    jeg tror ikke heste kan have dårlige dage - ment på den måde, - dage hvor de ikke gider. tror nærmere de har dage hvor f.eks. energien ikke er der, at de fysisk ikke er helt på toppen.

    jeg tror 99% af tilfældende hvor rytteren siger ''min hest har en dårlig dag'', er fordi rytteren har en dårlig dag, og derved ikke får det til at fungere fra starten.


  • #18   17. sep 2013 Hvis vi kommer og har en dårlig dag, og vi så er sure på hesten, så er det klart vi påvirker hesten, men jeg tror altså ikke, at hesten beslutter sig for, at den idag vil have en dårlig dag...

    Det er klart hesten kan mærke menneskets humør og indgangsvinkel i alm. omgang. Og klart det kan påvirke, men jeg har altså mange gange været utrolig oplagt kommet ud og haft i baghovedet at dagens program ville blive sådan og sådan... men hvor det bare har endt med en skridttur og jordtræning fordi hesten var skidesur smiley

    Andre gange har jeg været totalt depri og forventet en smule strigling og en evt. skridttur i grime, men hvor hestens humør og samarbejdsvilje har løftet dagen og træningen til et helt andet niveau.


  • #19   17. sep 2013 Alle heste kan have dårlige dage, ligesom vi kan.

  • #20   17. sep 2013 Hmm..

    Jeg ved ikke om en vildhest har dårlige dage... Det har de i hvert fald ikke "råd" til. Så bliver de hapset af et rovdyr.

    Men tror på at vores heste i fangenskab kan have en dårlig dag, ja. Som det er blevet nævnt før så kan ømme og stive muskler være med til at gøre en dårlig dag.
    Og ellers er vi med til at påvirke deres humør så meget, at de afspejler os. I særlig grad hvis man har en følsom hest.


  • #21   17. sep 2013 Selvfølgelig kan en hest have dage hvor den er øm og ikke lige har koncentrationen på plads. Men må give dig ret i at det tit ender ved rytteren! smiley Tror at heste ligner meget os mennesker, vi kan jo også have en dag hvor vi hellere vil dovne og flade ud, istedet for at lave 30 matematik opgaver smiley

    Men det er bare mit gæt smiley


  • #22   17. sep 2013 Heste, har ikke dårlige dage, det har rytteren. Det er i alt fald såden med min hest, hvis jeg er sur er hun ikke samarbejdsvillig. Hvis den skal gå koncentreret, skal jeg også være fokoseret. Forøvrigt tror jeg ikke på det med trods alderen, dog har heste heste jo også homoner, så et eller andet mener jeg vel de har.. Jeg tror ikke jeg tænker så meget over det smiley

  • #23   17. sep 2013 Jeg er lidt dobbelt i denne her. smiley
    Det kan være en meget nem undskyldning at "min hest har en dårlig dag" hvis det ikke lige gik som planlagt. Men på den anden side kan der også være noget om snakken. Hesten kan jo let ligesom os have en dag hvor der er meget omkring den som er sjovere eller hvor den ikke rigtigt gider. Ligesom de kan have dage hvor de er helt oppe at køre. Men alleroftes tror jeg problemet bunder i rytteren. smiley


Kommentér på:
"Hesten har en dårlig dag"?

Annonce