{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.227 visninger | Oprettet:

Lære hesten at blive longeret? {{forumTopicSubject}}

Det er sådan, at jeg har fået part på en dejlig pony, men hun har ikke lært at blive longeret (4år, snart 5år) jeg er igang med at må tilride hende, og så kunne det være rart, hvis hun kunne longeres, og det ville også styrke vores tillid og samarbejde, da jeg kun har haft part på hende i 9 uger (igår)

Mit spørgesmål er: Hvordan lære jeg hende det?

Jeg går tit med hende i en volte, hvor jeg går længere og længere væk fra hende, men så stopper hun bare op, eller går ind til mig, og hun bliver tit forvirret..
Det kan også være mig der ikke er tydelig nok, da jeg er ny inde for horsemanship (:


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lære hesten at blive longeret?
  • #1   28. mar 2014 Jeg har haft stor hjælp af ham hers videoer
    https://www.youtube.com/channel/UCbXNR1JMadniqdP89GELlTg


  • #2   28. mar 2014 Se en video jeg har lavet her.

    https://www.youtube.com/watch?v=NKc2WSNH4ik


  • #3   28. mar 2014 Kigger lige, tak (:

  • #4   28. mar 2014 For det første så skal du vide, at horsemanship er al omgang med heste, så er du ny ang. hestehåndtering - hvilket jeg ikke tror du er, tror ikke det er det du mener - så burde du overveje en anden part. Når det så er sagt og misforståelserne er reddet ud:

    Har du ikke en veninde, som gider tage med dig til parten? Så kan du stå inde på midten, og veninden kan gå rundt med ponyen. Så kan man stille og roligt lære den at "gøre det selv". Dvs. starte med at trække den rundt, når den har forstået det (bemærk! Alle signaler skal komme fra den inde i midten, evt. underbygges af "trækkeren), så skal trækker gå rundt med ponyen, dog uden at holde fast i den, og til sidst kan den forhåbentlig "slippes" helt smiley


  • #5   28. mar 2014 Nej, er ikke ny i omgang med heste, slet ikke, og kendte min part i nogle år enden (:
    Hun er rigtig sød, og jeg kan sagten omgås med hende, det er bare det med at få hende ud på volten, uden hun vender sig ind til mig, at jeg har problemer med (:

    Jo, er derude med en veninde hver gang jeg er der, da hun har sin egen hest derude. Vi træner hestene på samme tid.
    Men kunne da være det skulle prøves (:


  • #6   28. mar 2014 http://www.horseinharmony.dk/fundament-klasse/

    Synes helt klart du skal kigge på Ute Lehmanns arbejde:-)
    Længere nede på det link jeg har sat ind kan man se hende træne longering:-) Den hedder vist "Dion Circle" smiley


  • #8   1. apr 2014 Lær hesten at få flyttet skulderen med pisken, så du kan flytte forparten ud på volten igen når hun fronter dig.

  • #9   1. apr 2014 Altså ... longering er en kunst
    Når jeg longerer er jeg mindst ligeså fokuseret som hvis jeg rider.
    Det er rigtig svært.

    Men du skal starte med at gå med hesten, og så GRADVIST...ikke nødvendigvis hver gang, men i små skridt bevæge dig længere og længere væk.
    Det kan godt tage lang tid at opnå en forståelse ... og nogle gange skal man nogle skridt tilbage for at opbygge.

    Longering handler om små, næsten konstante korrektioner i lige præcis den retning hesten har brug for uden du har en rytter til at mærke, blot din longe.

    Derfor tag den tid det tager .. longering er vigtigt, og derfor betaler indlæringen sig.
    Det skal bruges meget i hestens grunduddannelse og voltearbejdet skal bruges til at opbygge mange forskellige øvelser senere, derfor er det vigtigt.

    Jeg anbefaler, at man får lidt støtte fra en underviser i processen så man bliver guidet rigtigt, hvis maner lidt utryg er det i hvert fald bedre end "blot" at gøre noget, som man så til egen irritation kan "nulstille" senere ... hvilket man være håbløst.
    (Taler af erfaren.. been there, done that)


Kommentér på:
Lære hesten at blive longeret?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce