{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.197 visninger | Oprettet:

Lucerne eller fiberpiller til vinter? {{forumTopicSubject}}

Halløjsa smiley
For og imod at bruge enten fiberpiller eller lucerne til vinter?
Jeg har de sidste par år brugt lucerne, da det var med i opstaldningsprisen. Nu står jeg selv med al foderindkøb, og tænkte om lucernen skulle byttes ud med fiberpiller.
Han har wrap ad libitum i boksen (spiser ca 20 kg i døgnet), supplerer med vitaminer samt linamix til at holde huld.
Han er en fjordhest på 375kg, bliver brugt 6-7 dage om ugen (5 dages dressur, 1 dags spring), og er svær at holde i pæn foderstand (bliver for tynd).
Kom frisk med argumenter smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lucerne eller fiberpiller til vinter?
  • #1   19. jul 2014 Hvorfor ønsker du fiberpiller eller lucerne?
    Tænker når du allerede bruger linamix for huld. Er der behov for yderligere FE eller?
    Og kanon med wrap ad libitum smiley


  • #2   19. jul 2014 Der skal bruges et eller andet til at blande vitaminer, tilskud (biotin og elektrolytter) samt linamix i smiley
    Så jeg søger egentlig bare krybbe-fyld

    Tjah, jeg er heldig at have en pony der kan tåle det (ikke bliver for tyk), og vil væsentlig hellere bruge penge på strå- end krybbefoder *S*


  • #3   19. jul 2014 I vinters fik han 300g linamix, 400-500g lucerne, 100g vitaminer samt 20kg wrap i døgnet. Så han er ikke ligefrem nøjsom smiley

  • #5   19. jul 2014 Tak for input Trine smiley

    Ja, huld og protein får han jo gennem linamix, så kan tænkes at fiberpillerne er overflødige.
    Jeg tænker, at han som sådan ikke har brug for lucernen (altså ifht tyggetid og spytproduktion), da han jo har fri wrap.

    Han spiser i vinterhalvåret gerne sin lucerne - her i sommer har jeg måttet finde en müsli-blanding, lucernen er ikke spændende nok når man går på døgngræs smiley


  • #8   19. jul 2014 Der er faktisk flere end man lige tror Maria - tror bare det kræver at de bliver brugt nok *S*

    Jeg tror ikke på at jeg kan holde huld på ham kun med fiberpillerne - så skal han have så mange at de skal opblødes, og det gider han ikke spise smiley

    Müsliblanding er nærmest umuligt at finde uden at det er med korn - og det vil jeg ikke have. Havre kan han slet ikke tåle, det går lige i hovedet på ham, og mener generelt ikke at korn har noget at gøre med hestefoder smiley

    Protein, energi og fedt får han jo fra hhv linamix og wrap smiley


  • #9   19. jul 2014 Brugte 20kg wrap, 300g linamix og 400-500g lucerne i vinters for at holde ham pæn - og der er bare ikke FE nok i fiberpiller kontra linamix smiley

  • #10   19. jul 2014 De eneste musli blanding der er uden korn er den fra pavo - care4life. Og den fra agrobs der hedder alpengrun musli. smiley

    De dufter begge super fantastisk.


  • #11   19. jul 2014 De er godt nok nogle temmelig dyre alternativer til det jeg allerede fodrer med når han skal have så meget af det - og nok stadig skal have linamix ved siden af.

  • #12   19. jul 2014 Det var nu ikk ment som alternativer til det du i forvejen bruger. Mere et par håndfulde til at gemme vitaminerne i. smiley
    I stedet for lucerne og fiberpiller.


Kommentér på:
Lucerne eller fiberpiller til vinter?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce