{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.445 visninger | Oprettet:

Aflivning af hest med allergi {{forumTopicSubject}}

Jeg står i den situation at min hoppe på 16 år har fået allergi, hun hoster forår og sommer og troede egentlig jeg kunne holde det bede ved at give hende lungeurter, hun har ikke hostet i 14 dage(hvad vi har hørt) men hun er begyndt at hoste igen nu. Hun bliver tjekket for EMS og chusing i uge 33 da hun har været forfangen for 2 1/2 måned siden..
Jeg er virkelig frustreret, aner ikke hvad jeg skal gøre, jeg er studerende så det er ikke fordi pengene er mange og har den holdning at jeg vil hellere aflive den mens den har det nogenlunde godt i stedet for den skal have det dårligt i lang tid..

Nogen der kan hjælpe mig ved at sætte deres tanker på? Mit hoved er et stort virvar smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Aflivning af hest med allergi
  • #1   3. aug 2014 Hvis det var mig ofrede jeg en allergi test på hesten, for at se om det er noget der ville kunne afhjælpes ret nemt smiley

  • #2   3. aug 2014 Det er altid et stort dilemma.. Men jeg ville nu også få taget nogle tests. Min holdning er lidt, at hvis ikke man har råd til dyrlægeregninger, så var det en idé at vente med at få hest, til, at man var sikker på pengene var til det smiley Det er rigtig træls, og vildt mange penge...

    - Dog synes jeg det er en god holdning, at du ikke vil vente med aflivning til, at den går og har det rigtig dårligt. Hesten skal ikke leve for vores skyld smiley


  • #3   3. aug 2014 Da dyrlægen var der i torsdags lod jeg være med at få taget en blodprøve da hun på daværende tidspunkt ikke har hostet i 14 dage så så længe urterne kunne holde det nede så jeg ingen grund til at finde ud af hvad hun ikke kan tåle men da hun hoster igen nu ville det nok være smartest at finde ud af det. Dyrlægen kommer en dag i uge 33 og tager blodprøvers for at tjekke hende for chusing og EMS og hvis hun har chusing har jeg allerede besluttet at aflive hende for det er kun et spørgsmål om tid før hun får det værre men hvis hun har det er det jo lidt "spildte" penge at have undersøgt hende for hvad det er hun ikke kan tåle..

  • #4   3. aug 2014 Jeg siger heller ikke jeg ikke vil ofre penge på hende, jeg skal nok finde de penge hvis det er nødvendigt, men der er også bare grænser for hvad jeg vil bruge af penge.. Hvis jeg kunne have hende hjemme havde jeg nok gjort mere da det er nemmere, det er bare svært at have en "syg" hest stående opstaldet et sted..

  • #5   3. aug 2014 En hest med shusing er ikke ens betydende med, at det kun handler om tid - De kan faktisk leve med det, og også uden det bliver værre.

    - Min hest har spat, og står til at skulle aflives. Vi har prøvet alt, ofret flere tusinde nu, og hun har fået guldstøv i benet. Det bliver bare ikke bedre. Jeg tør slet ikke tænke på hvordan vinteren vil blive for hende. Hun er så også 23 år, så hun har haft et godt og langt liv, og vi har prøvet alt der var at prøve. Vi fortryder aldrig en krone, for ellers ville vi ikke vide om der havde været en løsning for hende:/

    Men det er korrekt. Det er også begrænset hvor mange penge man kan og vil skyde i det. Det er forskelligt fra person til person. Men kan godt følge din situation, og det er skide hårdt.. Jeg har det selv skide svært, fordi jeg ved Lappcellas dage snart er talte smiley


  • #6   3. aug 2014 Som skrevet ville det hele være nemmere hvis jeg kunne have hende hjemme, så kan man gøre alt for hende men det gør bare det hele svære når den skal stå opstaldet..

    Er ked af at høre om din hest..


  • #7   3. aug 2014 Ja det er korrekt. Det er dyrt nok i forvejen at have den opstaldet. Vi er så så heldige, at Lappcella står hos min lillebrors far, så vi får det lidt billigere smiley

  • #8   3. aug 2014 Min astma hest klarer det så fint!
    Hun får lungeurt fra Askhim og medicin fra Højgaard... Hvis det bliver slemt til vinter vil vi prøve Kombucha svamp smiley

    http://www.heste-nettet.dk/forum/5/642684/642684/


  • #9   3. aug 2014 Forresten - medicinen er kun i hårde perioder smiley

  • #10   3. aug 2014 Der er ikke noget at høre på lungerne.. Min får lungeurt blanding fra Askhim, synes de virkede men nu hoster hun igen smiley Jeg er nok lidt der at jeg måske synes det er synd den skal have medicin for at kunne have det godt og for at jeg skal kunne ride på den..

  • #11   3. aug 2014 Læs mit link en gang smiley synes klart det er forsøget værd!!

  • #12   3. aug 2014 Da vi havde dyrlæge ude sidste år, fordi min hest hostede som en gal i perioder så hun ikke kunne bruges. Kunne man heller ikke høre noget på lungerne. Men hun fik lavet en endoskopi, tror jeg det hedder, og man kunne se at hun var hævede, gul på af indersiderne, og havde astma (Kan ikke lige huske de præcise ord..). Hun fik en masse forskellige slags medicin der skulle hjælpe på det, og vi fik taget blodprøve, for at få lavet en allergitest. Det viste sig at hun havde 5 forskellige slags allergier.. Vi har herefter fået lavet en vaccine mod det, som man selv skal give, og hun hoster kun nu en sjælden gang når vi skifter flasker ved vaccinen smiley Men det er virkelig en dyr sag, og vi har selv brugt omkring 8-10 tusind på det, og vaccinen koster ca. 2400 kr, om året fremover.

  • #13   3. aug 2014 Hvis min hest var yngre ville jeg gerne bruge de penge på det, men synes det er mange penge når hun er en lidt ældre dame som tilmed har været forfangen i år så som resten af sit liv skal passes på med ikke får for meget græs og så lidt sukker og stivelse som muligt og helst så meget motion som muligt.. Oveni kommer at den muligvis har enten chusing eller EMS og ved EMS skal den motioneres hver dag..

  • #14   3. aug 2014 hej jeg har selv en pony med astma han har det godt nu her om sommeren. men om vinteren hoster han lidt så jeg vil høre hvor du køber den der astma urte værk så jeg kan hjælpe min pony så meget som muligt<3 jeg føler med dig!! smiley ingen heste fortjener at have astma!


  • #15   3. aug 2014 Line:
    Se min kommentar højere oppe! Det gør jeg til vinter smiley
    - Kombucha (y)

    Lungeurtblandingen findes på www.askhim.dk

    - du kan ringe kvit og frit til hende hvis du har spørgsmål smiley


  • #16   3. aug 2014 ok tak for det smiley


  • #17   3. aug 2014 Min hest begyndte at hoste i december måned og forsatte ellers med hoste i 3 måneder. Vi fik allergi test, med det resultat at han er multiallergiker. Han fik binyrebarkhormon i næsten i måned uden noget specielt godt resultat. Han blev så indlagt på Københavns universitet hospital og der kunne de så heller ikke rigtig hjælpe ham. Eftersom det ikke kunne høres eller ses på hans lunger. Men så begyndte vi på en næsespray som vist nok næsten lige er kommet på markedet. Den hjalp ham rigtig meget. Han hoster ikke længere. Er selvfølgelig en smule generet af en næse der løber lidt. Men ikke noget han ikke kan leve med eller har det skidt med.

    Jeg tror vi giver omkring de 300,- for 2 næsesprays der holder en måneds tid alt efter hvor hyppigt man bruger den. Vi kam få den til at holde længere end en måned. Men få den tjekket se hvad den ikke kan tåle og se hvad du kan gøre for at hjælpe den. Vi har skiftet bund og vasker boksen af rimelig tit, når han står inde, fordi han bla. ikke kan tåle støvmider smiley


  • #18   3. aug 2014 Altså en næsespray holder en måned alt efter hvor meget man bruger den. Altså har man til 2 måneder i en pakke smiley

  • #19   5. aug 2014 jeg kan godt forstå du heller vil aflive hesten nu når den er så gamle, det er så synd for hesten den skal lide for vi bare skal have dem, der er nok i verden der skal have hjælp, så jeg vil kun stå bag dig, hvis du afliver, for det havde jeg også gjort, og jeg har også købt heste op, men flere gange er det blivet til og aflive hesten i stedet for, og sælge den videre, for den ville ikke blive god til og kunne have et godt liv.

  • #20   5. aug 2014 Jeg har lige været på Ansager med hende her til morgen og få taget blodprøver.. Jeg fik at vide at en allergitest ville koste 2000 kr plus vaccine til 2400 kr oveni når vi fandt ud af hvad den var allergisk overfor og der var kun 50% chance for den ville blive symptom fri.. Så i første omgang er hun kun blevet tjekket for EMS og Chusing og så må vi se når de svar kommer om hun også skal have tjekket hvad hun er allergisk overfor, prøverne er tager så skal bare sige de skal undersøge dem så gør de det smiley

  • #21   5. aug 2014 rart med opdatring synes jeg, men synes stadigvæk det er mange penge og bruge på en gamle hest

  • #22   5. aug 2014 Jeg har heller ikke besluttet endnu om jeg vil bruge de penge på hende for som du siger er det mange penge på en ældre hest.. Allergien er noget der er kommet til udtryk de sidste to år, det er værre i år end sidste år men så længe det ikke er værre end det er så tror jeg ikke jeg gøre andet ved det end at give hende lungeurter smiley

  • #23   5. aug 2014 okay bare du ved hvornår det er slut, synes det er så synd for hesten kun skal være her fordi vi vil have dem, og jeg synes der er flere heste der burde aflives, for de vil få det meget bedre oppe på de frie jagt marker

  • #24   5. aug 2014 Jeg har også selv den holdning at hun ikke først skal her fra når hun har det meget dårligt, men lige nu virker hun til at have det godt men jeg ser når jeg får svarene fra de andre prøver smiley

  • #25   5. aug 2014 glæder mig til og hører svaret fra prøvene, knus til jer begge herfra

  • #26   5. aug 2014 Får svar enten torsdag eller fredag i denne uge, hvis jeg er uheldig får jeg først svar på mandag, men skal nok give opdate smiley

  • #27   5. aug 2014 dejligt god dag til jer

  • #28   5. aug 2014 16 år, er altså ikke en gammel hest, hold nu op...

  • #29   6. aug 2014 Nej det er måske ikke en gammel hest men som dyrlægen sagde så er det en hest som er ved at være oppe i alderen.. Dyrlægerne betegner hende som værende en ældre hest.. Det er et spørgsmål om opfattelse smiley

  • #30   6. aug 2014 16 år? Min er 23 og jeg gjorde ALT for hende. Nu er der så bare ikke rigtig noget at gøre, og hun får ikke vinteren over smiley Der er altså også 7 års forskel.

  • #31   6. aug 2014 Det kan godt være, jeg siger heller ikke min er gammel men hun er en ældre dame som skrevet betegner dyrlægerne hende også som en ældre dame.. Jeg har den holdning hun skal her fra så længe hun har det nogenlunde godt og ikke først når hun har det rigtig skidt..

  • #32   6. aug 2014 Der er vi jo forskellige mht. alder. Efter min mening burde du ikke tænke på alderen her, men mere bare om de forskellige ting hun kan have, der er problemet. Jeg håber du fårr positive svar tilbage, når du engang for det smiley Det er aldrig sjovt at stå med en syg hest..

  • #33   8. aug 2014 OPDATERING!! Blodprøverne så fine ud og der er ingen ting, hverken Chusing eller EMS! Det er så dejligt! Jeg er så glad jeg kunne skrige og tude af glæde! smiley

  • #34   8. aug 2014 dejligt jubiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

Kommentér på:
Aflivning af hest med allergi

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce