{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
536 visninger | Oprettet:

Lære hesten at være Groundtied {{forumTopicSubject}}

Hvordan greb I det an?

Til dem der ikke ved hvad det vil sige, så betyder Groundtied at hesten tror den er bundet til jorden, og derfor står stille/stopper i det øjeblik tovet slippes, uanset hvor man selv bevæger sig hen, og hvilket tempo den er i, inden man slipper.

<b>Hvad jeg gjorde med Looksen</b>
Jeg gjorde det at vi gik rundt på ridebanen. Først lærte jeg ham kommandoen stå, hvor vi begge to stoppede helt op. Da det var på plads smed jeg tovet hver gang vi stoppede.
Derefter gjorde jeg det at jeg slap tovet og forsatte med at gå et par skridt frem. Stoppede han, fik han ros, gik han med prøvede vi igen.

Da han kunne stoppe når jeg slap tovet begyndte jeg at øge den tid han skulle stå stille. Til at lære ham det benyttede jeg klikkeren, så han kunne blive belønnet løbende uden at jeg skulle være ved ham.

Jeg ville så udbygge det, og begyndte at lave det samme fra løb. Der knyttede jeg verbalkommando på igen, for at gøre det helt klart hvad han skulle. Det var dog ikke nødvendigt og han blev stående.

Det var noget som tog en del tid at få helt på plads, men da den endelig sad, vidtste jeg at jeg altid kunne slippe ham og vide at han blev stående.

Jeg vil gerne høre hvordan i har håndteret indlæring af dette. mest fordi jeg gerne vil have det samme på plads med Sokken, men jeg har på fornemmelsen at jeg nook skal bruge en anden tilgang *gg*

Han er jo en hel anden type hest, og derfor vil jeg gerne hente lidt inspiration.

Klikkeren vil jeg dog helst undgå at bruge, da han bliver meget ond i sulet, når der indgår mad i træningen på den måde smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Lære hesten at være Groundtied
  • #1   17. maj 2009 Jeg er kun igang med at lære Múninn det. Da jeg startede stoppede jeg ham og bakkede et skridt uden at smide tovet eller tøjlerne, for at være sikker på at han ikke trådte i det. Når han var god til det, gik jeg gradvist længere væk fra, stadig uden at smide tovet, men lade det ligge over ryggen på ham. Når jeg så kunne gå langt fra ham og være væk fra ham (dog under opsyn) begyndte jeg så forfra, nu smidder jeg så bare tovet eller tøjlerne. Nu ved jeg jo at han kan stå stille, så der er ingen fare for at han træder i tov/tøjler. Jeg kan nu gå langt fra ham mens tøjlerne ligger der. Næste trin er at gøre det først på marken med naboens heste lige på den anden side af hegnet, senere hvor der er andre heste rundt om ham både hvor de står stille, hvor de kan bevæge sig frit rundt om ham, og hvor de bliver trukket væk fra ham...

• #2   18. maj 2009 Tinna:

Det er altså ikke det jeg søger efter. Jeg søger efter historier om hvordan man lærte hesten at blive stående uden at man står ved hesten smiley

Kommentér på:
Lære hesten at være Groundtied

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce