{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
742 visninger | Oprettet:

Føler ikke at jeg kan klare det! /': {{forumTopicSubject}}

For to uger siden startede jeg med at låne en pony..
Han er seks år gammel.
ikke reddet i et halv år, til et helt år..

Første gang jeg prøvede ham, lavede han mange små hop osv. men det var jo lang tid siden han var redet, så jeg accepterede/accepterer det jo...
vi slap ham fri i hallen, og han var så sød. han fulgte efter mig som en lille hundehvalp (: han var bare kær.

jeg red ham en gang til, et par dage efter, og jeg skulle nu låne ham...

når jeg er/var alene med ham, kan jeg ikke ride. så jeg må bare groundwork'e. det gik fint i starten ... han fulgte efter mig osv.o sv.

jeg har reddet ham fire gange nu. det er gået okay. men har kun skridtet og en lille smule trav.

igår var jeg ude ved ham. han var mere frisk end sædvanligt, så han galoperede rundt i ridehuset. meget hyggeligt (o:

men så idag, gik det knap så godt. så snart han kunne komme til det, bed han mig i armen, eller i nakken, eller sådan nogle steder...
det gjorde rigtig ondt, og jeg blev rigtig ked af det ...
så satte jeg ham ud på folden igen ...

når jeg har ham inde og strigle, kan han ikke stå stille .. han kan i det hele taget slet ikke stå stille. det er et ret stort problem ...
Så vrinsker han SÅ højt, efter sin hesteflok, der står ude på folden ..
og jeg kan ikke styre det.
- så jeg sætter ham ud.
jeg ved godt, at det ikke er det, jeg skal gøre... men jeg føler ikke at jeg kan styre det...

jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre? s':
han er en rigtig charmerende pony, men føler ikke at jeg kan klare ham ...

- og han er den første pony, min mor har kunnet lide. fordi hun syntes, at han er så sød, vil min mor også lære at ride nu ( og det har hun ALDRIG villet før ), og hun syntes at han er åååh så sød og kær og dejlig og livlig.

og det er han også. men måske for "livlig" for mig? s';

jeg ved bare ikke hvad jeg skal gøre... /;


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Føler ikke at jeg kan klare det! /':
  • #1   16. jun 2009 kigger lige med smiley

  • #2   16. jun 2009 ja tjek ham muligvis af dyrelægen;)
    Men det lyder i mine øre som en god gameldags prøvelse.. Den lave mange heste efter de har været et sted noget tid. Bare vær fast, og giv ikke op.. Efter den prøvelsen hesten giver dig nu bliver det meget bedre.. smiley held oglykke:D husk at blive ved med at træne selv om man mister lysten lidt:D


  • #3   16. jun 2009 Hvis din MOR nu så godt kan lide ham, så skulle hun komme med dig i stalden og hjælpe dig med at opdrage ham.

    Jeg vil nok fra starten have valgt en anden lånepony til dig.
    Det er vigtigt, at pony & rytter passer sammen, så der ikke opstår de store problemer, som du nu oplever.
    Det er jo synd for dig, at du bliver ked af det, og ikke føler, at du kan magte ham. =(

    Du skal jo have glæde ud af, at arbejde med din pony. =)

    Kan du ikke snakke med din mor og ponyens ejer - for det her er bare ikke den rette pony til dig.


  • #4   16. jun 2009 min mor har ikke forstand på det, hun syntes bare at han er sød...

    Tanja N
    Jeg tror på en måde, at du har ret... men det er bare sørgeligt ... /':


  • #5   16. jun 2009 Maja, det er det da... Men den situation i to står i nu, gør hverken dig eller den lille pony nogen gavn.

    Mer trist er, hvis din vidunderlig hobby, bliver til noget, som du bliver ked af, og måske endda bange for, fordi der sker noget...
    Syntes det er mere modig, at sige fra i god tid så. =)


  • #6   16. jun 2009 J J
    Jeg vil ud med, hvordan jeg har det ...


  • #7   16. jun 2009 han prøver dig af, det er normalt når man har haft hesten i noget tid vil den se hvor dine grænser er og om den kan overtage føringen.

    Går ikke ind for dominans osv. men her i starten bliver du nødt til at sætte hesten på plads, ikke bruge vold, det virker ikke, men når hesten gør noget forkert så hæv stemmen og sig bestemt "nej" og bak den et par skridt. når den så gør det rigtige (fx. står stille når du beder den om det) så ros den rigtig meget, nus med den og vis at "mor" er rigtig stolt


  • #8   16. jun 2009 er meget enig med nicole:)
    alle jeg kender som har haft hest, har været igennem denne periode:D


  • #9   16. jun 2009 Tja, vi har 3, hvoraf den ene er en plage på 1 år og 160 cm.
    INGEN af dem har prøvet os af.
    Og det med at prøve af, ved at bide pigen bl.a. i nakken, er ikke norm.


  • #10   16. jun 2009 hver sin mening.. men tror også godt der kunne være noget om dit..

  • #11   16. jun 2009 Tag et tov med, så snart han bider efter dig vender du dig strængt imod ham puster dig op og svinger Vildt med tovet foran ham. Hvis du ikke lige kan nå torvet så smid hænderne op i luften og vift med dem.

    Stå stille, prøv at lær ham komandoen "Stå" så snart han står stille bare et split sekund siger du stå roser og giver godbid. De lære det hurtigt smiley

    Det han prøver at gøre når han bider og napper er simpelthen dominans tegn, og der er det der du trækker linjen og viser ham at det er DIG der er ledderen IKKE HAM.

    Held og lykke og hvis du ikke følger dig tryk ved ham, så inviter evt en vendinde med ud når du skal træne med ham smiley


  • #12   16. jun 2009 jeg har prøvet at lære ham at stå stille, men jeg kan simpelthen ikke ! s:

    han kan komandoen "parer" og så står han stille... men han hører kun efter, hvis det er hans ejer der siger det ... /:


  • #14   16. jun 2009 • MAJA&ROYAL •
    Du simpelthen nød til at opbygge tilliden og respekten.


  • #15   17. jun 2009 Hej
    Jeg kan fortælle hvad jeg selv har været igennem med min parthest, det ligner lidt din situation, og jeg har opnået gode resultater med den måde jeg træner på smiley

    Min parthest er 5 år gammel, og en værre lømmel. Da jeg var ude at prøve ham første gang bestilte han ikke andet end at nappe sin ejer og mig, trække rundt med én og vade rundt når han stod bundet.

    Jeg valgte alligevel at takke ja til udfordringen, på trods af jeg aldrig rigtigt havde haft med en "uopdragen" hest at gøre før.

    Jeg startede ud med følgende den første gang, jjeg havde ham alene: når han nappede og bed, daskede jeg til ham og sagde nej, ligesom jeg havde set hans ejer gjorde. Og det gjorde KUN ONDT VÆRRE! Jo mere respons han fik fra min side, jo mere forsøgte han at løbe om hjørner med mig. Da jeg havde trukket ham på fold efter et par udmattende timer, bed jeg mærke i, hvad han gjorde med de andre heste på folden - han nappede dem 'for sjov', de nappede igen, og så havde de ellers deres leg kørende!
    Og var det ikke det, jeg lige havde lavet med ham? Opmuntret ham til mere 'leg' ved at svare igen på hans napperi med et dask?

    Så skulle der andre boller på suppen. Jeg ville træne ham fra jorden, som jeg havde haft stort udbytte af ved en tidligere parthest. Jeg læste en masse om, hvordan man førte dem korrekt (så jeg var i lederposition) med trækketovet. Det ville jeg så prøve, da det i følge den bog jeg læste var den første grundlæggende øvelse.

    Så hesten kom i et langt tov. Han fulgte pænt efter mig, når jeg begyndte at gå, men når jeg stoppede op, fortsatte han praktisk talt videre ind i mig og mejede mig ned! Jeg prøvede alt muligt for at få ham til at stoppe, men han reagerede ikke på mig. Han var simpelthen ligeglad.

    Næste gang forsøgte jeg igen, og efter et bidemærke og at være blevet trukket af sted med og skubbet til side et utal af gange, besluttede jeg mig for helt at droppe ideen om, at træne ham fra jorden. Behøver jeg sige, at jeg var MEGET tæt på at droppe den hest som part lige på det tidspunkt?!!

    Endelig kom der et vendepunkt, da ejeren købte et hingstebid til ham. Nu skulle det være slut med, at han trak rundt med os allesammen, og det var rart ikke at have det at koncentrere sig om! Nu kunne jeg ligesom lægge det problem på hylden og starte på noget andet - hans napperi.

    Jeg fandt hurtigt ud af, at hele omgangen med min parthest var præget af negativ energi og spændinger. Når han teede sig, blev jeg sur og skældte ham ud - men pludselig gik det op for mig, at det jo var det eneste tidspunkt, han fik min opmærksomhed på; når han lavede narrestreger!
    Så jeg begyndte simpelthen på at tale til ham nærmest konstant. Bare at stå og snakke blidt til ham i et lyst tonefald mens jeg striglede ham og sadlede ham op. Når han så lagde an til at bide - man lærer hen ad vejen, hvad de gør lige inden de napper - stoppede jeg med at strigle, og skældte ud: "ah-ah", til han vendte hovedet væk fra mig.
    Sådan fortsatte jeg, og fortsatte og fortsatte. I dag, et par måneder senere, forsøger han aldrig at nappe mig mere.

    Jeg tror, at nogle heste er meget svære - faktisk næsten farlige - at lave jordarbejde med, fordi de fra naturens side er meget dominerende. Og hvis en hest forsøger at markere sin plads over for dig, er det langt mere alvorligt, end hvad du kan gøre ved den.
    Jeg har i hvert fald ikke tænkt mig at træne min part fra jorden igen, selvom jeg ved hvor gode resultater, det kan give, er jeg bare ikke dygtig nok til at have med en så dominerende hest at gøre uden at det kan blive farligt.

    Men et par gode fif i det hele taget er, at --

    -- når du bliver sur og straffer hesten med det lille dask, et menneske kan frembringe (i hesteforstand), bliver den kun endnu mere opmærksom på, hvor mange kræfter den har i forhold til dig.

    - Dårlig opmærksomhed er bedre end ingen opmærksomhed, men god opmærksomhed er endnu bedre end dårlig opmærksomhed smiley

    Så giv hesten en grund til at den skal kunne lide din tilstedeværelse (jeg har bemærket at min part faktisk bliver ved mig, når jeg trækker den, hvis jeg hele tiden taler lidt til den!!). Og lad hele din omgang med den blive præget af positiv frem for negativ stemning. Hvis du hele tiden bemærker både de gode og dårlige ting, der sker, vil du se, at der faktisk sker langt flere gode smiley Og det er de små succeser, der får dig til at føle det er gået godt, og giver dig mod på at arbejde videre!

    Rigtig meget held og lykke, hvis du kom igennem denne lange smøre smiley Håber det kunne være til lidt hjælp!




  • #16   17. jun 2009 Jeg ville nok finde en anden pony til dig.. Det lyder ik som om at i to bliver de bedste perle venner, når du ikke føler at du magter at opdrage lidt på den.. Men iøvrigt burde din mor lytte til dig og hvis du siger at den ikke er den rette pony (for din skyld) så burde i finde en anden for i BEGGE kan li

Kommentér på:
Føler ikke at jeg kan klare det! /':

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce