HJÆLP! Mere-"ødelagt hånd panisk hest" {{forumTopicSubject}}
Hej
Altså jeg har for nolge dage haft oprettet et emne som hed >HJÆLP! ødelagt hånd og panisk hest<
Nu har jeg været ude ved Freja hver dag siden det skete, og har opsaveret lidt.
Jeg har arbejdet med en del misredet og let forstyrede heste. Jeg ved sådan noget tager langt tid, og at der ikk er store forandringer så hurtigt, men det underlige er at der SLET ikk er sket noget.
Altså hun er stadig skræmt af alt jeg laver med hende, det som om hun bliver bange når jeg beder hende om noget. Jeg har brugt 3 kvarter med hende i stalden, hver dag, hvor jeg KUN lavede tillids øvelser via berøring, og det tager hun også fint i starten og vender sig hen mod mig nusser mig tilbage og sådan. Men lige pludselig er det som om hun ser på mig og bare lukker ned. Vi kommer så langt at hun får et varmt blik i øjnene, og så lukker hun ned og ser bare gennem mig. Og så kunne jeg jo starte forfra. Det gør jeg også, men det er bare det samme igen og igen.
Så idag prøvede jeg når hun sådan var faldet lidt ned at lave løft af hove og flytte sig til side ved let pres. Helt normale hverdags øvelser, som en 5årig burde kunne, men hun blev helt forvirret over dem og nervøs igen. At løfte hovene klarede hun 1 gang hele vejen rundt, hvor hun bare ved let pres på benet løftede, og roste hende meget (gør jeg altid ved at gnuppe dem på halsen). Men det som om hun lukker ned. Jeg havde hende ikk bundet, kun en longe om halsen, og hun forstår at blive stående og det hele, rettere er det som om hun er frosset fast og ikk vil bevæge sig det mindste.
Hun går på fold med en halvanden årig vallak, som INTET kan, og han stod også i stalden, for hvis Freja ikk er der og den er allene på fold løber den gennem hegnet, så den forstyrede også lidt, da den hele tiden prøvede at komme hende til udsætning.
Men er virkelig forvirret over hendes opførsel. Det som om hun ved hva hun skal og også kort nyder opmærksomheden, og så lukker hun ned igen, og vil ikk. Som om hun ikk engang giver mig en chance for at vise hende at jeg ikk vil gøre hende noget.
Nu ved jeg godt de fleste vil sige at heste ikk tænker sådan osv. Og at det er mig selv der interpretere noget ind i det, MEN jeg har kun skrevet ned hva jeg har opsaveret.
Håber nogen kan hjælpe, har ingen anelse om hvordan jeg skal gå det her an.
apr 2007
Følger: 30 Følgere: 43 Heste: 9 Emner: 398 Svar: 6.656
nov 2006
Følger: 526 Følgere: 561 Heste: 2 Emner: 166 Svar: 1.445
jul 2008
Følger: 43 Følgere: 41 Heste: 3 Emner: 75 Svar: 1.678
Cawani: Det er ikk til at sige hvornår det vender. Det kan ske ved at jeg sætter mit ben på en anden måde, vender min skulder lidt eller bare ser på hende, uden at der er noget negativ i min holdning. så det svært at sige hvornår hun bare lukker ned
jun 2008
Følger: 113 Følgere: 109 Heste: 5 Emner: 28 Svar: 298
jul 2008
apr 2007
Følger: 30 Følgere: 43 Heste: 9 Emner: 398 Svar: 6.656
apr 2008
Følger: 61 Følgere: 54 Heste: 3 Emner: 9 Svar: 314
Så prøv at arbejde i korter tid med det ting - lav det til mere "rutine" for hende...hvordan skal jeg sige... altså et fast forløb hver gang.
Fx:
1. hente fra folden
2. strigle hende kort over alt
3. ranse hendes hov
4. give hende lidt foder (evtl. i en box, så kun kan nyde det for sig selv)
5. luk hende ud igen
Gør det, indtil du kan mærke, at det er rutine for hende, og så læg fx udstrækningsøvelser med halsen på. (få hende med et godebid til at komme helt over til siden af hendes mave med mulen, hvor du holder et godbid som lokkemiddel)
Er det også blevet rutine for hende, så bygger du igen lidt mere på...osv.
Husk at bruge den samme rækkefølge hver gang, da det giver hende tryghed i starten, at hun ved, hvad der kommer næst.
nov 2006
Følger: 526 Følgere: 561 Heste: 2 Emner: 166 Svar: 1.445
jul 2008
apr 2008
Kender det jo fra både Shirlee og nu min dejlige Noir Rêver. =)
Og at afslutte med lidt foder, er altid en god ting, for det ser de fleste heste som noget positivt og se frem til. =)
Husk at udvide tingene i hendes tempo. det kan af og til tage sin tid, MEN du bliver på sigt tusind gange belønnet af hesten. =D
jul 2008
det lidt sjovt for den lille, altså den på halvandet, er bare sådan det modsatte. han løber selv ind i stalden ind i sin boks når du ber ham om det xD
Og når jeg står og laver tillidsøvelserne, altså nusser ende osv. står han der og kigger på og ligner et lille barn med store øjne.
apr 2008
Vi har en 1års, som bare er en stor baby (1,60 m). Han kan strigles over det hele, få renset hov uden problemer, står fint på staldgangen, er gode til strækøvelserne osv. Og det var SÅ nemt at lære ham det, da tilliden til mennesker ikke fejlede noget. =)
Ved Noir måtte jeg først vise og bevise, at han kunne have tillid til mennesker igen. Det tog sin tid, men til gengæld har jeg fået en vidunderlig hest, som altid gør mig glad, når jeg er sammen med ham. =)
jul 2008
apr 2008
Det var så lidt. =D
aug 2007
Følger: 110 Følgere: 96 Heste: 3 Emner: 352 Svar: 7.709
Husk endelig også at rose hende rigtig meget, når hun gør det rigtige.
apr 2008
Derfor tror jeg, at det er en god idé at skabe rutine, hvor man (som nævnt) laver et minimalt standart forløb, uden de stor krav til hesten, indtil dette er så meget rutine for hende, at hun slapper af. når dette indtræffer, skal man lige holde fast i dette forløb nogel dage og går det fortsat godt sætter man én lille ting på...osv.
Det er jo også vigtigt at holde balancen mellem, hvad hesten kan rumme, MEN også at lære hesten, at det ikke er det som bestemmer forløbet. Det skal jo blive til en samarbejde mellem begge parter, og ikke kun mennesket der unnerordern sig hestens humør.
Ikke altid nemt at finde balancen, men glemmer man denne side af sagen, kan man ende med en hest, som tror arbejdet stopper, når den ikke gider mere. =P
jul 2008
men tror det med rutine er meget godt .
apr 2008
feb 2006
Følger: 322 Følgere: 367 Heste: 5 Emner: 414 Svar: 2.876
Og bygge en rutine op, så hesten har overskud og ro, når du omgår den.
Så kan du ud fra denne rutine, bygger mere på.
HJÆLP! Mere-"ødelagt hånd panisk hest"
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside