HJÆLP! ødelagt hånd og panisk hest :( {{forumTopicSubject}}
Hej folkens.
Jeg er så ked af det
Jeg var ude ved min plejehest Freja, og ville gerne ud at gå en tur med hende, gøre noget godt for hende.
Hun er kun 5 så jeg startede med at masere hende inde i stalden osv. for at få hende til at føle sig godt tilpads.
Da jeg kom ud var hun lidt nervøs, men det er hun altid, og det lagde sig hurtigt. vi hyggede os rigtigt og selvom hun var opmærksom, var hun glad og virkede til at nyde det.
Da jeg kom ud til marken hvor vi plejer at ride, begyndte hun at pjatte rundt og jeg valgte at gå hjem igen, fordi hun bare fjollede og det ikk nyttede noget at prøve at fange hendes opmærksomhed.
Da jeg kommer ud på vejen, siger lars, min ven der var med, at der kommer en traktor. Jeg ved hun PANIKKER når der er traktore så jeg trak ud på en mark og gav hende lidt plads, hvis hun nu hoppede.
Men hun hoppede ikk hun
hun panikke FULDSTÆNDIG, og løb mig ned.
jeg ville ikk slippe tovet så nu har jeg bare en total ødelagt hånd. har været på skadestuen for at få det renset og sådan, men øv hvor gør det ondt.
Dog er det ikk det slemmeste. Resten af turen hjem græd jeg af smerter, og havde kun en hånd til at holde en nervøs ung hoppe, som bare ville hjem. Jeg prøvede at lave nogle stop, gå øvelser, for at beholde hendes opmærksomhed, men hun blev bare mere nervøs.
Jeg panikkede, og valgte bare at rykke i hende hver gang hun løb
jeg hader at bruge den form for "magt" over for hesten, og havde det virkelig skridt md det.
Hun var så ked af det, og total skuffet af mig, altså freja. men viste ikk hva jeg skulle gøre. jeg kunne næsten ikk holde hende med en hånd og den anden gjorde såå ondt
Har aldrig været ude for sådan en dum situation før, og er helt forvirret over hva jeg skal gøre nu. altså skal HELT SIKKERT der ud igen i morgen, må prøve at gøre det godt igen. Men hvordan?
Er total fortabt hva det angår og føler mig så skidt med hele den situation.
apr 2008
Følger: 61 Følgere: 54 Heste: 3 Emner: 9 Svar: 314
Tænk lidt mere på dig, det kunne have endt MEGET slemt, fordi hesten ikke havde den nødvendige respekt, da du holdte hende mens der kom en traktor.
GODT der ikker er sket mere med DIG !!! =)
jul 2008
Følger: 43 Følgere: 41 Heste: 3 Emner: 75 Svar: 1.678
Team FE: Håber også at det ikk var for slemt, hun rystede helt af skæk
Tanja: Det handler jo ikk om at jeg sætte hende på plads. Hun er virkelig BANGE for traktorene, jeg kan ikk gøre noget når de kommer, heller ikk når jeg rider hende, så løber hun bare. Så hun hader dem!!! og det nytter jo ikk noget at være sur på en ung hest som virkelig er bange?!
Marie: Det havde jo heller ikk nyttet noget at være blevet stående ved vejen. Hun løber jo ikk for at være fræk, men fordi hun er bange, hun rystede og stoppede hele tiden da den kom. Jeg var ikk nervøs, for jeg troede faktisk jeg ville kunne holde hende i ro, men hun panikkede fuldstændig.
apr 2008
Hendes frygt for en trektor er noget der skal arbejdes på, og jeg mener det ikke er acceptabelt, at hun (uanset frygt) tikker total af, og bliver til fare for dig.
Det er i sidste ende dig, som er vigtigst...mener jeg. =)
Det er jo farligt, hvordan hun reagerer.
Det er måden hun takler hendes angst på, som kan blive livsfarlig for dig.
Du har intet at have dårlig samvittighed over og skal gøre godt igen.
Til gengæld er det nok meget vigtigt at arbejde med hende vedr. hendes reaktion, når hun bliver bange.
jul 2008
jul 2008
Følger: 167 Følgere: 156 Heste: 7 Emner: 154 Svar: 1.147
Delano er desværre blevet meget bange for lastbiler, efter sidste sommer. Så nu trækker jeg ham tit ned til vejen, hvor der kører mange lastbiler og står sammen med ham og møder alle disse farlige ting. Nu er han ved at være ligelgad med dem igen, han spænder stadigvæk lidt op. Men det er altså bare træning træning træning. Prøv at finde en traktor som bare står slukket og øv en hel masse ting ved den. og giv hende foder/godbider ved den.
Forstår godt du bliver trist over du har rykket i hende, men hun skal os respektere dig selvom hun er bange ellers bliver hun farlig. Jeg gør det selv, hvis ingen af mine regere på mine små sinaler om at de er for tæt på. Så svinger jeg torvet en gang også går de pænt igen. Det er groft sagt ligesom hvis du var førerhoppen, hvis de andre ikke anlyder hendes små sinaler så sparker fører ud, for lige at vise sin plads. hvilke grime gik du tur med hende i?
jul 2008
Jeg valgte at gå i en hel almindelig grime, selvom hun har en rebgrime jeg kunne gå med, men den er bare ikk stærk nok til situationer, som fx den med traktoren. Så jeg havde en normal stærk grime på.
Hun er en rimelig stor friser hoppe, omkring 1,70 eller lidt højere.
apr 2008
Du skal huske på, at du SKAL være konskevent, og at det i sidste ende viser, hvem der bestemmer. Dette vil give din hest meget mere tryghed, når hun forstår, at DU bestemmer, for så lærer hun at læse dine signaler og have tillid til dem.
Sådan er det også i hesteflokken!!!
Hvis den der bestemmer ikke flygter, så bliver dem som er bange også, for de har tillid til ledernes instinkt.
Du er nød til at sætte dig mere ind i en anden synsvinkel - heste tænker på en anden måde, og handler efter andre regler og instinkter.
Husk, en hest kan ende ud med at være livsfarlig - selvom vi gerne vil se bort fra denne sandhed...
jan 2006
Følger: 27 Følgere: 26 Heste: 4 Emner: 2 Svar: 78
Ang. rebgrimen. Hvis det er en rigtig rebgrime, er det nok den stærkeste grime du kan få. Det er ikke forsvarligt at have rebgrime på hesten, når den står på folden, da denne ikke kan sprænges hvis hesten sidder fast i noget. Det kan den alm. grime derimod.
jan 2005
Følger: 23 Følgere: 54 Heste: 4 Emner: 45 Svar: 990
aug 2007
Følger: 110 Følgere: 96 Heste: 3 Emner: 352 Svar: 7.709
Mange har skrevet, at du ikke burde have trukket hesten væk fra traktoren, idet du derved har signaleret, at traktoren er farlig, og det er jeg umiddelbart enig i. Men det er jo altid nemt at være bagklog, og jeg forstår fuldt ud, du reagerede, som du gjorde. Tror, jeg ville have valgt det samme i situationen, hvis jeg ikke følte mig sikker på hestens reaktion - var hun sprunget ud foran traktoren, kunne det jo være blevet endnu mere farligt for både hende og dig.
Uanset hvad, er jeg ked af, I skulle have den uheldige oplevelse...
Nu kan jeg forstå, at hesten ikke er din, og det derfor er begrænset, hvor meget du kan arbejde med hende? Men har du muligheden for at arbejde lidt med hende fra jorden, synes jeg, du skal prøve at træne nogle tillidsøvelser med hende; lære hende at hun trygt kan følge dig igennem "farlige" forhindringer... evt. introducere hende for en traktor på en rolig og forsvarlig vis ved først at trække hende hen til en "slukket" traktor, dernæst prøve at starte traktorens motor og til sidst, når hun er helt tryg ved det, begynde at få en eller anden til at køre lige så stille rundt, indtil hun opdager, at den ikke er farlig.
Men i første omgang synes jeg faktisk bare, du skal tage ud til hende, strigle hende og hygge om hende... så I begge får en positiv oplevelse, hvor I føler jer trygge og afslappede sammen.
Held og lykke med det... og god bedring til hånden.
jul 2008
Ja hun stoler nok ikk nok på mig, og det er også noget jeg vil arbejde på, men sådan noget kommer jo heller ikk bare lige sådan, og mit problem er at denne tur bare har gjort det være, så jeg har brug for et råd til hva der hjælper mod en hest der ser dig som noget "negativt".
aug 2007
I dit sted ville jeg starte med nogle helt basale tillidsøvelser, hvor du med langsomme, rolige bevægelser berører hesten over hele kroppen. Her er det vigtigt, at du hele tiden holder din puls nede og dit åndedræt dybt og roligt. Når du så på denne måde kan få hesten til at stå stille og bare slappe helt af og nyde det, kan I stille og roligt begynde at gå ud og lege med "farlige" ting... plastikpressenning, flagrende plastikposer osv.
Først, når I har helt styr på de ting, og du kan mærke, at du kan føre hesten sikkert igennem dem med normal puls og roligt åndedræt, så den slapper af og stoler på dig, kan I tage stille og roligt hul på trafikken igen.
jul 2008
måske tog jeg bare en for stor mundfuld i starten
aug 2007
feb 2006
Følger: 322 Følgere: 367 Heste: 5 Emner: 414 Svar: 2.876
Det handler ikke om tillid at hesten flygter fra en traktor, det handler om hestens flugt instinkt.
Du kan KUN tildække flugt, ved at have indkodet klar og tydeligt basis signaler fra jorden..... eller andvende magt.....
aug 2007
feb 2006
Men for at skabe tillid, kræver det at hesten tør stole på sit menneske - dvs. ingen forvirringer eller pludselige hovsaer.
Det skal forgå i struktur og så hesten forstår signaler og det dens mennesket gør. Forstår den ikke sit menneskes signaler, så vil hesten blive stresset og utryg.....
jul 2008
Tror at jeg vil når jeg kommer der ud idag, tage en gullerod med og så lave tillidsøvelser, og gå sammen med hende ude på folden osv. Nusse om hende og give hende fornemmelsen igen at jeg ikk gør hende noget ondt.
jul 2008
Dog kunne det da være hun som føl blev ramt eller lignende af en traktor?!
Ejeren ved ikk hva der virkelig skete, men det ville forklare hendes frygt, for hun er egentlig MEGET rolig. Også derfor jeg troede jeg kunne tage en gå tur uden at der ville ske noget.
feb 2006
og øv en masse stop - bak - gå frem, så hun har styr på disse signaler .
I skal da nok få løst jeres lille "problem", det kræver bare lidt træning.....
I må prøve at fedte for en bondemand om i må nærstudere en traktor som holder stille og slukket. Måske dette kunne hjælpe....
jul 2008
apr 2008
Jeg mener - i modsætning til andre - at det er fornuftigt at tage en sikkerhedsafstend, så hverken hesten eller DIG kan havne uder de kæmpe dæk en traktor har.
Desuden mener jeg heller ikke, at din hest ser DIG som noget negativt...
Hun ser dig bare ikke som hendes "leder" endnu, og lytter derfor ikke på dine signaler, som siger "ta' det med ro, det er IKKE farligt".
Min mening er, at det bedste du kan gøre er, at vise din egenskaber som en god "leder" over for din hest. Dette opbygges bedst ved arbejde fra jorden, sovel longearbejde, som også arbejde med "farlige"/nye ting du presenterer hesten for.
Hvis hun fx er bange for en lysende blå presenning (staves?), så skal sådan en lige lidt kryllet på en (helst mindre) ridebane, hvor du så leder hende tætter pog tætter hende, indtil hun ikke er bange for den mere. Derefter den næste "farlige" ting osv. Med tiden lærer hun, at du ikke udsætter hende for ting der ER farlige, og at hun kan være tryg når du også er det.
OG så er det vigtigt at være konsekvent, når hun laver noget, som hun IKKE må, vis din lederskab og så skal hun sættes på plads.
Husk hvad en hest gør, som er ledern af en flok, den sætter de andre på plads, hvis de ikke lytter. og det både ved at bide og sparke dem!!!
Så at du fx lige giver et konsekvent ryk i trækketovet, er SLET ikke noget at have en dårlig samvittighed over.
jul 2008
Jeg øvede ting som en hest normalt vil anse for total ufarlig og normalt, i hvertfald en hest på 5. I dag løb hun væk fra longen?!
Så inden den nuværende ejer købte hende må hun have oplevet noget grimt. Hun har som jeg har skrevet før en knogle der stikker ud af bringen altså ikk ud ud, men sådan den buler der, og selvom lægen siger det ikk gør noget, har det nok været en slem oplevelse for hende.
Det kan i hvertfald være en forklaring på hvorfor hun er så red. Så hvis jeg skælder hende ud kommer hun nok ikk til at opføre sig bedre.
apr 2008
Da jeg fik Noir Rêver, var han bange for SÅ meget... Jeg har aldrig set en hest ryste så meget på sine ben og trække numsen sådan ind under sig...
Ved de mindste forhastede bevægelser smækkede han hovedet heeeelt op i vejret og øjnene var kæmpe...fuld af angst...
Rigtig mange gange stod jeg med tåre i øjnene, da han virkelig må have oplevet nogle grime ting...
(han er forresten også 5 år)
Jeg har nu haft ham i godt 4 mdr., og han er nu en HELT anden hest... en drømmehest !!!
De første 4 uger har jeg udelukkende brugt på, at arbejde fra jorden med ham... og hvis jeg bare trak ham rundt på ridebanen.
I stalden nussede jeg meget med ham, lavede en masse underlige ting, som at grine og pjatte med andre i stalden, mens jeg stod vedd ham og nussede ham...
Lyder nok underligt, men han skulle lære at læse min kropssprog, lære at have larm og uro omkring sig og stadig at være tryg og afslappet. Bl.a. har jeg også lavet strækøvelser med ham. I starten var han total anspænt og usikker. Nu ved han allerede vad der sker, og han løvter selv sine ben og drejer sit hovede inden jeg har bedt ham om det. XD
Nå....jeg kunne fylde en bog, med alle de småting jeg sådan gjorde... men det jeg vil sige er, at du ikke skal opføre dig på en anden måde, men hele tiden udvise ro og at du har styr på situationen, for med tiden vil hesten få det nødvendige tillid... man skal bare huske, at tage det i hestens tempo. =)
jul 2008
apr 2008
Jeg står i en stald, hvor kun vi rider og er i stalden ... men pjattede og grinede bare med min datter, hvis hun var med, ellers med min hund. Grin.
handler jo om at skabe en glad, afslappet og alligevel urolig stemning. XD
Tror helt sikker på, at det lykkes for dig, da du har et kæmpe ønske om det og gerne vil arbejde for det. =)
jul 2008
apr 2008
MEN husk at passe godt på dig selv og vent lidt med nogle gåture endnu. Din sikkerhes står altid øverst !!!
=)
jul 2008
Følger: 167 Følgere: 156 Heste: 7 Emner: 154 Svar: 1.147
jul 2008
apr 2008
Sorry, men når man går på en smal landevej, så går man altså lige til siden, uanset hvad - vi snakker altså om, at én af de to kunner være blevet kørt ned.
Når man vil arbejde på angsten, så sikker ikke i sådan en situation!
Der skal man spørge en landmand, om man må komme med hesten, når han IKKE bruger sin traktor, og så skal hesten lige vende sig til den, når motoren er slukket. fungerer det, så skal hesten vende sig til den når motoren er tænt, MEN den står stille. Er det også på plads, så fortsætter man med, at den kører lidt.
Vi snakker om en hest, som flipper total ud, når der kommer en traktor - en hest på 1,70 cm - det kan blive livsfarlig... =/
jul 2008
HJÆLP! ødelagt hånd og panisk hest :(
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside