{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.734 visninger | Oprettet:

Taber sig og har ikke smidt vinterpels {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Min venindes hest ser ikke så godt ud for tiden, så jeg ville høre om I har nogle forslag til hvad der kan være galt..

Hesten har tidligere været mishandlet og da min veninde fik den vejde den 50-60 kg for lidt.
Hun fodrede den godt og gav den mash hver dag og hesten tog nok omkring 40 kg på. Hun stoppede med at give den mash for ca. 1 mdr siden. Og i de sidste 4 ugers tid har hesten tabt sig mere og mere og nu er den stort set tilbage i den tilstand den havde da hun fik den. Den fik checket tænder i januar og spilder ikke mad eller lignede og han får 10 kg hø om dagen. Hans foderplan består af naturmüsli, cool mix, linamix og lucerne.

Jeg anbefalde hende at give hesten linamix, som den nu får og har fået i 2 uger, men den taber sig stadig og den mangler stadig at fælde en del vinterpels.. Så jeg er bekymret må jeg indrømme... Min veninde er på ferie, så jeg har passet hendes hest i en uge, men synes at jeg kan mærke forskel på hestens foderstand i forhold til for en uge siden... Så noget er galt..

Den fik ormekur for 3-4 mdr siden, men den kan jo stadig have orm og det får vi checket i næste uge.

Hvad kan der være galt med den lille hest? Jo flere forslag jo bedre...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Taber sig og har ikke smidt vinterpels
  • #2   20. maj 2010 Det lyder faktisk lidt som Cushing det led min nu afdøde hest Coco af :o(
    Kontakt dyrlægen, for hvis det er det, så skal hesten medicineres hurtigst muligt


  • #3   20. maj 2010 Altså; når tænder osv. er tjekket, vil mit bedste bud være orm... så godt, I får det tjekket i næste uge. smiley

    Men det er altså også enormt svært at få en misrøgtet hest til at "ligne noget" igen... Da jeg købte min lille Kaspian, var han slemt misrøgtet; vejede omkring 30 kg. for lidt (hvilket jo er meget, når man er en lille mini-mand på dengang 72 centimeter), havde frygtelige "snabelsko" og var syg med en luftvejsinfektion. Med godt foder, ekstra vitamintilskud og kærlig pleje + masser og atter masser af tålmodighed tog det cirka et år, før han sådan for alvor begyndte at ligne noget, og det er først i år, hvor han er 3 år gammel, han fælder normalt.


  • #4   20. maj 2010 Jeg ville give den en micro vital kur fra Hippolyt.
    Det giver jeg min hest hvert år.
    Og selvfølgelig har den hest fået tjekket tænder osv, Signe er jo ikke født igår..S


  • #5   20. maj 2010 Andre ting jeg kan nævne som måske er relevante er at
    1) hesten mangler ikke energi og den opfører sig ikke dumt på nogen måde, heller ikke under rytter
    2) ved ikke om det er relevant, men hesten har kræft i det ene øjenlåg. Dette er blevet skåret væk og hesten er ikke på nuværende tidspunkt under behandling, da disse behandlinger ofte er ret grumme.. Men kræft har den stadig, det er bare ikke på et alvorligt stadie endnu..


  • #6   21. maj 2010 prøv at tjekke for orm, det har min lille hest, har vi fundet ud af, og han er også 40-50 kg for let, og han har nok taget 20 kg på, mens han havde orm, (dyrlægen har været længe om at finde ud af det), så håber at i dag kan han få ormekuren, også skulle der gerne komme en hel masse på sidebenene. hans foderplan er således

    om aftnen:
    50g havre (det er fordi så har han lige nok energi)
    500g pavo natur müsli
    2 kg havrefri (der er en der blander det også køber vi det)
    1-2 dl melasse
    1 dl følfoder

    når vi har redet:
    1L lucerne
    500g natur müsli fra pavo
    1dl melasse
    1dl følfoder

    og han har som sagt taget på af det,

    ud over får han 6-8 kg wrab/hø/insilage
    og de har godt halm adlibitum,


  • #7   21. maj 2010 glemte at han også får vitaminer i

  • #8   21. maj 2010 Ja jeg tror det er en rigtig god ide at tjekke den for orm, det lyder meget sansynlig. Og når så dr dyr alligevel er der, så få ham da lige til at kigge i munden, bare for at udelukke tænderne.

  • #9   21. maj 2010 hej
    det har jeg også prøvet med min hest
    og han blev også fodret efter elle kunstens regler.
    og ormekur
    men intet hjalp
    så tog vi en blod prøve og han manglede jern og b vitaminer.
    selv om at foderplanen dækkede alt hans behov skulle min have extra.
    og så tog han på igen.
    og så fik han oveni urter fra askim
    vh


  • #10   21. maj 2010 tjek for orm, men i mine øjne lyder det som et slemt tilfælde af vitamin og mineral mangel.
    Det tager rigtig lang tid at få bygget op, til et ordentligt niveu, har selv været udsat for sådan en, dog ikke så slemt tilfælde, men det tog over 1 år at få til at se normal ud.


  • #11   21. maj 2010 Tjek hesten for orm..

  • #12   21. maj 2010 Som i selv skriver så tjek om den har orm igen ;o)
    Og så vil jeg sige mht til at den ikke taber vinterpels, så lyder det lidt som cushing syndromet, og samtidig lyder det også som om den ikke får de vitaminer og mineraler den har brug for.


  • #13   21. maj 2010 min tabte sig også og havde kostant dårlig mave så fik efter råd fra dyrlægen taget en gødningsprøve lige før jul og hun havde orm + bændelorm så det kan godt lade sig gøre de har orm selv om det er frost og det kan godt tjekkes der.. bare lige til en orientering smiley

  • #14   21. maj 2010 Sara Maria:

    Han blev checket i forbindelse med handel. Derfor det sære tidspunkt. Men jeg tror konklusionen bliver at vi får dyrlægen ud for at tage en blodprøve og checke hesten for vitamin/mineral mangel samt orm. Og så må vi jo tage den derfra.
    Så kan jeg jo også lige få taget en blodprøve på min hest, nu vi er i gang. Sundhedscheck kan man jo ikke få for mange af!


  • #15   21. maj 2010 Er der decideret blevet tjekket for bændelorm? Det tjekkes der ikke for, ved et almindeligt ormetjek. Da det koster ekstra skal man decideret bede om det. Du siger at den har fået tjekket tænder, fik den dem tjekket med mundspærrer på? Min pony fik raspet tænder på gammeldags måde uden mundspærrer flere gange i løbet af et halvt år, men da jeg havde hestetandlæge på, som tjekkede med mundspærrer, havde den kæmpe tandspidser bagerst i munden og orm i nogle hulrum i tandlommer omme bagved. Det tog en time at få tænderne ordnet og jeg var chokeret over at det kunne stå så galt til, når min dyrlæge havde raspet tænder flere gange.

  • #16   21. maj 2010 Nej han har kun fået alm gødningsprøve taget. Mundspærer, bum bum bum, det ved jeg faktisk ikke. Jeg var ikke til stede under handelscheck, det er jo min venindes hest.. Han spiser godt nok ekstremt langsomt, men han hverken spiller eller har hel foder i afføringen..

    Men jeg snakker med min veninde i aften om at få en dyrlæge ud i stedet for at sende gødningsprøve her til foråret. Så kan vi jo også slå halv skade på regningen, da jeg også gerne vil have checket min hest for at være på den sikre side. Min hest ser skide godt ud, hvis jeg selv skal sige det haha, men man kan jo aldrig vide sig sikker..


  • #17   21. maj 2010 *spilder

  • #18   22. maj 2010 mit bedste bud er Cushing... det er en stofskiftesygebom hvor hesten har en tumer i hybofysen såm gør at hesten danner for meget binyrebakhomon... jeg ville gontakte dyrelægen...


  • #19   26. maj 2010 Min tabte sig fordi det var koldt i vejret, og han brugte for meget energi. Det skal hilses og siges, at jeg er på vej ud, for at strigle lidt mere vinterpels af ham, da han heller ikke er færdig med at fælde.
    Han virkede heller ikke træt eller noget i den stil..


Kommentér på:
Taber sig og har ikke smidt vinterpels

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce