{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.405 visninger | Oprettet:

Frustreret, vred og ked {{forumTopicSubject}}


Hej i dejlige Hg'er

jeg bliver simpelthen nødt til at dele en rigtig dårlig oplevelse med jer. jeg er dybt rystet og frustreret og må bare ud med det, så hold på hat og briller, for det blver langt.

Jeg føler mig som den værste heste mor ! smiley min dejlige pige bliver lånt nogle dage i elevskolen der hvor hun står opstaldet. det gør hun at den ene grund at jejg blev fyret og manglede penge for at kunne beholde min pige. optaldningsstedet tilbød at de kunne låne hende i deres elevskole, mod at de slog en del af opstaldings prisen. dette har så gjort at jeg kan beholde min pige. Beauty trives fint i elevskolen og hygger med at tulle rundt med de små piger... jeg har selvfølgelig stadig bestemmelsesret over hende og jeg bliver spurgt inder bliver lavet nye tiltag/aftaler. det kører super fint, Beauty trives så godt med det, og jeg har hende stadig som min egen, de dage hvor hun ikke bruges i elevskolen.

nå men nu til det ikke så gode...
der startede en ny pige på et af de øvede hold, og hun skulle ride Beauty, så langt så godt. tænkte ikke over det da hun virkede flink da hun sadlede op.

Jeg var tilfældigvis på rideskolen da jeg havde hjulpet smeden med at ordne alle elevhestene og Beauty, og tænkte at jeg da lige kunne sætte mg og se hvordan ridetimen gik. Og hvor er jeg glad for jeg gjorde det!

Tøsen kom op, og Beauty blev en smule utolmodig fordi hun var så lang tid om at ordne hendes stigbøjler, og Beauty ved jo godt at nu skal der arbejdes smiley (hun er arbejdsvillig - grænsende til det arbejdliderlige ;P)

Da hun endelig har fået ordnet bøjlerne, strammer hun tøjlerne, meget hårdt og forlanger samling med det samme! her er de endnu ikke nået ud på hovslaget, og har end ikke skridtet en halv runde i hallen. Beauty sætter sig i mod, og jeg beder hende slippe tøjlen, så hun kan strække halsen, og blive varmet op før hun forlanger samling. Det gør hun heldigvis, og de skridter varm, uden nogen andre problemer.

Da de så skal til at trave, samler hun tøjlerne så meget at man kan se Beautys mundvige bliver trukket helt tilbage og hun saver Beauty voldsomt i munden, Beauty værgrer sig mod den hårde hånd og tager hovedet op. Tøsen sparker hende alt hvad hun kan, og Beauty bliver vildt forskrækket, og svinger numsen inden for hovslaget. Igen reagere tøsen med et hårdt hug... Ridelæreren irette sætter hende på det kraftigste at den måde at ride på vil hun IKKE se. og det går fin 5 min. Ind til de skal øve slange gange...

Ridelæreren dirigere den en efter en igennem slange gangen, og det bliver til sidst Beautys tur. Her strammer hun tøjlerne yderligere, og i stedet for at bruge sæde og schenkler og halve parader til at guide Beauty rundt i vendingerne, HIVER hun hende rundt i hovedet. hun slipper simpelthen udvendige tøjle(den bliver helt slap) og hænger i den indvedige så Beauty helt kigger ud på hendes schenkel og er ved at miste balancen. Igen irettesætter ridelæreren på det kraftigste, og beder hende ride ordentligt.

Endelig kom de til galoppen. De andre heste sætter fint i et anspring og galopere der ud af. Tøsen sparker bare vildt til Beauty så hun løber hurtigere og hurtigere uden at slå over i galop. ridelæreren forsøger forgæves at guide hende igennem et galop anspring, men det lykkedes ikke.

Her går det helt galt. hun stopper Beauty i en noget brat parade - i Western havde det tangeret sliding stop! og så HIVER og Rykker hun i tøjlerne. 5-6 gange,hårde, bratte ryk, Beauty tager hovedet op, åbner munden og viser tydeligt smerte, og vender det hvide ud af øjnene. Her sad jeg med tårer i øjnene og var nærmest lammet!!!

Men heldigvis var ridelæreren der med det samme. Hun nærmest flåede tøsen ned af Beauty, og bad den pige der tilfældigvis var i hallen som hjælp om at trække hende ud i stalden og berolige hende og få hende sadlet af, hvor efter jeg styrter bag efter Beauty ud i stalden.

Da jeg kommer der ud, kan jeg se det skummer en smule rødt, og flår nærmest hovedtøjet af Beauty, og får hendes mund undersøgt.
Hun har i bare panik bidt sig i underlæben lige ved fortænderne, og det bløder heldigvis minimalt. der er heldigvis ikke andet at se af skader.

Inde i ridehallen kan jeg høre hvodan ridelæreren skælder ud, hun kommer stormende ud i stalde men tøsen i den ene harm og en meget stille far (til tøsen) listende bagefter. Ridelæreren siger noget med at sådan behandler man ikke nogen heste, hverken elev/privat heste. Og at hun aldrig får lov at sætte sig op på Beauty igen, og at hun på det kraftigste råder tøsen til at finde et andet sted at ride, eller begynde at behandle hestene med respekt for sådan gør man ikke "her"! Hun siger at vi vil få Beauty undesøgt af en dyrlæge, og at de vil modtage regningen, da Tøsen jo tydeligvis har fået beauty til at bløde, og hvem kunne sige om der var sket noget med hendes tænder. Faderen bliver lig bleg, men får fremstammet, at de må de jo acceptere det, når det er hvad ridelæreren forlanger, og at han godt vidste at hans datter er "hård" og "Konsekvent"...
Her hopper min kæde fuldtændig af. Hvis man ved ens datter er på den måde omkring heste, hvorfor prøver man så ikke at præge hende i den rigtige retning, i stedet for at straffe hesten for sin egen frustration...

min ridelærer tjekker også Beauty igennem for skader og kigger hende igennem i munden, blodet er holdt op, men man kan se den lille ridse. Hun undskylder gentagende gange over at det gik som det gik, og hun var meget frustreret. Men hun kunne lige så lidt som jeg have vidst at tøsen ville være sådan, så det er jo ikke nogens skyld. Ud over tøsens som jo valgte at ride sådan. Er bare ked af at det skulle gå ud over Beauty, som jo er godhenden selv, og altid forsøger at behage sin rytter. Jeg håber bare ikke at hun har lidt overlast.

Beauty var tydeligvis chokeret og stod og puttede hovede ind til mig... stakkels lille prinsesse

Jeg aftalte at nu får hun fri i elevskolen i nogle dage så jeg kan arbejde med hende i fred og se om hun er blevet påvirket i en negativ retning..

Så ja, desværre verdens værste ridetime. Er bare glad for at min ridelærer var sa handle kraftig, for jeg sad bare og var helt lammet, og målløs over den måde at ride på, at man overhovedet kan finde på at lade sin frustration i den grad gå ud over hesten, som jo ikke aner hvorfor den skal have tæsk lærer jeg aldrig at forstå.

Jeg er så frygtelig ked af at det skulle gå ud over min pige, ja bliver i det hele taget sur, ked af det og frustreret af at vide at hun før har behandlet heste på den måde....

håber i bærer over med at det blev så langt


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Frustreret, vred og ked
  • #1   17. jan 2011 Ej, hvor ubehageligt.
    Jeg lærer nu heller aldrig at forstå denne slags mennesker :(.


  • #2   17. jan 2011 Sikke en grim oplevelse og sikke da en dum tøs !! Hun skulle have masser af enetimer, så hun kan lære at ride rigtigt eller også skal hun ikke have med heste at gøre..

    Det lyder helt forfærdeligt måden du beskriver det på! Men er rigtig glad for at høre at din ridelærer reagerede på det, kender selv en ridelærer eller to der ville have været ligeglade.

    Men håber ikke der er sket noget med din pige.


  • #3   17. jan 2011 øv en dum oplevelse.. men på en måde godt at du var der, og pisse fedt at ridelæren reagerer sådan som hun gjorde.. men stakkels lille tøs, altså beauty, håber hun hurtigt får den grimme oplevelse ud af systemet... skriv gerne en opdatering , når du har haft hende i hænder her de næste dage...
    tanker herfra


  • #5   17. jan 2011 Stald Bjerregaard : helt enig i at hun burde starte helt fra bunden igen og lærer hvordan man omgåes og behandler heste... kender også en del ridelærer der havde været lige glade, er bare glad for at ejg har fundet en hvor det forgår på hestens præmisser! hun er guld værd

    Karina J: ja jeg er simpelthen også så taknemmelg for at min ridelærer er så hande kraftig, når nu jeg fuldstændig var lammet...

    skal nok holde jer opdateret de næste par dage smiley

    tak for støtten


  • #6   17. jan 2011 Jeg vil næsten rose din reaktion! Havde nogen behandlet min hest i noget der bare minder om noget der kunne være i nærheden af det der, var ejg spunget over barrieren, hevet ungen ned og råbt så hele verden kunne høre det: "Hvad fanden har du gang i? Sådan behandler man ikke en hest, og slet ikke MIN hest!"

    Jeg tror der ville gå en sikring i knolden på mig!
    Så flot handlet, tror jeg havde skræmt livet af tøsen:/


  • #7   17. jan 2011 Annika : kan godt følge dig... sikringen var skam gået, kroppen ville bare ikke reagere...

  • #8   17. jan 2011 Nu har jeg også en hest der har været i gennem ALT for meget allerede, lader helt bevidst ingen andre sidde på ham, medmindre jeg er lige ved siden af ham!

    Men ros til ridelæren for at gribe sådan ind!
    Generelt en okay situation, alt taget i betragtning! Tøsen slap trods alt ikke af sted med det! smiley


  • #9   17. jan 2011 Stakkels din lille hoppe.
    og tommel op for din ridelære reagere sådan, det der satme ikke mange der gør.

    og ikke mindst ros for at du ikke gjorde noget overilet eller dumt.
    jeg vill mindst have sprunget i luften


  • #10   17. jan 2011 nej heldigviss slap hun ikke afsted emd det og hun skal ALDRIG nærme sig min pige igen! og ja min ridelærer er bare guld værd i sådanne situationer. hun har nul- tolerance på det punkt!

  • #11   17. jan 2011 Fantastisk ridelære!
    Dejligt med et sted uden "kunden har altid ret" princippet!:)


  • #12   17. jan 2011 Fantastisk ridelærer du havde der !

    Men også en af grundene til, at jeg ikke tør finde en passer til min hest - er fandeme "ræd" for hvad der kan ske... også selvom jeg selv har været en hestepasser, og rent faktisk købte min pige efter at have passet hende i 1½ år.


  • #13   18. jan 2011 Hold kæft en lorte situation. undskyld mit sprog.
    der er desværre mange små piger som tydligvis ikke har forstand på hestens ve og vel, de fleste tror bare at man sadler op og rider på hesten i en time, det er en hest! og jeg taler af erfaring. det er meget bedre hvis de har en hest derhjemme så lærer de at det ogs handler om andre ting.
    hvis jeg var dig, ville jeg prøve at finde et meget billigt privat sted, jeg ville hvertfald aldrig på noget tænklige tidspunkt lade mine heste gå som elev hest. men du har selvfølgelig ikke pt. noget valg.
    jeg kan godt forstå at du er rigtig ked af det. men det er godt at ridelæren er så opmærksom på at din hest ikke kommer til skade, håber din hest har det godt. det lyder hvertfald som en rigtig grim oplevelse for dig og din hest. smiley


  • #14   18. jan 2011 Puha, sikke en grim oplevelse!! Og stakkels Beauty - kan godt forstå, du er knust. Men super flot, at din ridelærer reagerede så hurtigt og effektivt.

    Jeg synes desværre ofte, jeg ser de der "modbydelige små rideskolepiger", som har nul og niks forståelse for hestene, sparker dem i siderne og hiver dem i munden. Og ofte gør ridelæreren ikke en disse. Så stor respekt for din ridelærer i dette tilfælde!!!

    Jeg synes dog, hun handlede forkert på ét punkt: Hun jagede pigen bort, frem for i stedet at forlange, at HVIS hun skulle ride der, så skulle hun starte forfra og lære at ride rigtigt. På denne måde ender det jo sandsynligvis med bare at gå ud over en anden stakkels hest et andet sted, hvor ridelæreren IKKE går så meget op i hestevelfærd. Og det, synes jeg faktisk, er forkert.

    Det var bedre, at denne her pige fik lært, hvordan man bør omgås heste!!


  • #15   18. jan 2011 Enig med Louise Lindbøg H!

    Og til trådstarter: bare rolig. Du er ikke nogen dårlig hestemor.


  • #16   18. jan 2011 Louise Lindbøg H : Kunne ikke være mere enig, og håber for pigens egen skyld at hun fortsætter og virkelig fra bunden får lært hvordan man opgås og behandler heste... men nu ved hun da at ådan en opførsel ikke tolereres her.

    Marlene N : har tænkt tanken at finde et billigere privat sted til min pige. alt er bare optaget i den rasius hvor jeg har mulighed for at kunne tage offentligt transport/cykel.

    jeg er desuden rigtig glad for at være på mit opstaldningssted, der er godt sammen hold, aller hjælper alle, hestenen har det som blommen i et æg og bliver behandlet med respekt. så jeg syens at det ville være ærgeligt hvis denne episode skulle ødelægge det.

    desuden er jeg tryg ved og stoler 100% på at min ridelærer ikke lader episoden gentage sig, og jeg har aldrig før oplevet andre elev ryttere behandle hesten på den måde. så jeg håber det bare var en rigtig uheldig episode med en meget frustreret pige og en meget forvirret hest.


  • #17   18. jan 2011 Lena L
    ja jeg forstår dig godt, det lyder også som et rigtigt godt sted. dejligt at din ridelærer tænker på dig og din hest.
    men jeg krydser fingre for at du snart finder et arbejde igen, sådan at Beauty kan blive "din" igen, hvis du forstår. smiley


  • #18   18. jan 2011 Malene N : forstår dig bestemt godt ! kan heller ikke vente på at komme igang igen. det er så kedeligt at gå her hjemme. og jeg glæder mig til jeg ikke behøver at dele min prinsesse med andre smiley

  • #19   18. jan 2011 Anne og Lucky : ingen undskyld de forsvandt bare da min ridelærer var færdig med sin tale strøm. hun har lige sms'et at hun vil tage kontakt til forældrene og få snakket situationen igennem, for at pigen kan fortælle hvorfor det gik så galt, hvad pigen følte osv, og få snakket med forældrene omkring episoden og hvordan vi kan hjælpe pigen til at blive mere balanceret i sin ridning...

  • #20   18. jan 2011 uha, stakkels pony.
    Sådan er det desværre også på rideskoler.
    Synes det er fedt ridelæren reagerede sådan.


  • #21   18. jan 2011 Syntes det lyder som en rigtig god ide, at din ridelærer vil snakke med forældrene til pigebarnet. Der er jo tydeligvis et eller andet galt og får hun ikke hjælp fortsætter hun bare sin måde at ride på.

    Forestiller mig en snot forkælet unge der får alt hvad hun peger på og som forældrene ikke tør sige imod. Det er bare det billede jeg har ud fra din besrivelse smiley Så godt hvis din ridelærer kunne lære hende noget.

    Og ja det lyder som et super dejligt sted Beauty står og det gik jo fint med de andre elever, så kan godt forstå du ikke vil flytte hende.

    Pøj pøj med det


  • #22   18. jan 2011 Synes nu ikke du er en dårlig heste mor smiley
    Du lyder som en rigtig god en..
    Synd at nogen hest skulle opleve et overgreb af den kaliber smiley
    Heldigvis er din hest en elsket hest, og har større chancer for at komme sig, hvis man skal se sådan på det...

    Vil også sige en fantastisk ridelærer, der handlede rigtigt ved at sætte en stoppe for det, men også at tilbyde hende at lærer at ride ordentligt isetdetfor bare et sende "lorten" videre så at sige... Det er da sådan man tager ansvar for den næste generation..


  • #23   18. jan 2011 hun skulle selv prøve at blive behandeler som en hest

  • #24   19. jan 2011 Hvor må det bare have været pinefuldt, at sidde og se på :'/ .. At se sin egen hest blive behandlet på den måde, af en man slet ikke kender.. Nej, hvor jeg føler med dig! Håber du og din hest er ok efter sådan en slem omgang! smiley - Og neej, du er slet ikke en dårlig hesteejer, hvem kunne da også vide det ville ske? :-/.. Du viser jo også klar medfølelse og omsorg for din hest, det er helt sikkert!
    - Godt ridelæreren lige kunne gibe ind :-).


  • #25   20. jan 2011 Hvor er det frygteligt!! Hun lyder som et problem barn, det er jo ikke normalt man opføre sig sådan, især ikke når ridelæreren bliver ved med at rette på hende. Sikke en møg unge!
    Du skal være glad for ridelæren var så handle kraftig! Jeg har set mange ridelærer som bare vender ryggen til det, eller bare ikke handler.
    Og du kan trøste dig selv med, det er kun sket denne ene gang, og forhåbentlig sker det aldrig igen!


Kommentér på:
Frustreret, vred og ked

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce