{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.812 visninger | Oprettet:

Aflivning af hest & afhentning af daka {{forumTopicSubject}}

Hej jeg har valgt at få min elskede traver aflvet da man ikke rigtig må røre hende & komme til hende uden hun bliver mega sur.

Så synes det er det bedste for hende, hun er 17 år. Jeg kunne bare godt nok tænke at vide fr aandre der har prøvet det. Hvordan det foregår når Daka kommer & afhenter & hvordan i har gjort når dyrlægen kommer osv.

Vi har bestilt tid ved dyrlægen, så der er vel ikke rigtig nogen vej tilbage nu.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Aflivning af hest & afhentning af daka
  • #1   8. apr 2011 åh det gør mig ondt ;´(( ´men dr dyr kommer og afliver enten ved sprøjte eller skud og så kommer Daka dagen efter og henter !! de har sådan en kran og løfter den op og smider i en container så sender de efter noget tid en regning !!

• #2   8. apr 2011 ja, som Tanja siger.

• #3   8. apr 2011 Jeg synes bare det er det bedste for hende, selvom jeg sidder med tårer i øjnene nu.. Det er vist først lige gået op for mig at det er ved at slutte.. Jeg ved ikke om jeg bare er egoistisk..

Men jeg skal jo tænke på hende & ikke på mig selv.,

Men hvis man vil nærme sig hende ved boksen trækker hun sig tilbage med ørerne helt tilbage.

Ved strigling/berøring ryster hun på hovedet, viser tænder, bider efter ting & ligger øerene fladt bagud.

• #4   8. apr 2011 Ved du hvad?? Det er absolut ikke nogen egoistisk beslutning!! Det er den helt rigtige!! Det ville også være synd for hende, hvis du bare valgte at sælge hende videre!! Jeg støtter dig 100% i din beslutning!!

• #5   8. apr 2011 Det er godt at høre.. For jeg er meget i tvivl om jeg burde lade hende leve videre, men hun virker jo ikke som nogen glad hest smiley

• #6   8. apr 2011 ja, jeg vil også bakke dig op! men det er hårdt når ens elskede dyr står til aflivning! har prøvet det RIGTIG mange gange og er stadig ikke kommet mig det mindste over den første! mine egne blev også hentet af DAKA men jeg kan personligt ikke lide deres måde! Det kan godt være det er et dødt dyr de henter men hallo! jeg syntes ikke der er en skid respekt i det... stod det til mig ville alle mine heste have været begravet i min have istedet for at blive hentet af DAKA! men jeg støtter dig fuldt ud! og jeg ved hvor svært det er! At man har haft sådan en god ven og så skal det ende på denne måde!! Altså nu sidder jeg i skolen og er ved at græde.. altså jeg tænker bare! ja, det ved folk vel hvad man tænker.. Dert er en rigtig svær beslutning men jeg er sikker på at du har træffet den rigtige! man må jo også tænke på at den jo er gammel.. men jeg forstår dig og støtter dig! Folk der vælger at give deres elskede dyr en vej til de store græsenge har jeg så meget respekt for dog kun hvis den ikke har det godt! eller hvis den ellers ville havne hos en hestehandler! 100% støtte herfra!

• #7   8. apr 2011 Tusind tusind mange tak...

Daka kommer kl 6 om morgen så ved ikke helt om jeg bare skal blive væk eller tage ud & se hun bliver afhentet?

Jeg synes det er svært...

• #8   8. apr 2011 jeg går aldrig ud og ser på det! da jeg syntes det er forfærdeligt! det har jeg ikke nerver til.. men hvis du er meget stærk og mener du kan klare det så gå derud.. du kan altis gå ind igen! men for nogen er det godt at vide at nu er hesten væk!

• #9   8. apr 2011 Charlotte
    Det lyder ondt det jeg skrev men dog ikke ment på den måde ; )) Som du siger er det ikke en skam at give op og ja måske har din hest det ikke godt og så er det bedre at aflive end sælge. Vil sige jeg beundre/ respektere at du tænker på hestens helbred og ikke går op i pengene...

• #10   8. apr 2011 det med daka er vist op til dig hvor sart du er når nu du har msagt farvel til hesten. noget kønt syn er det ikke.
    jeg har været der begge gange med mine men har nok også et anden syn på det end de fleste. me det gør giga ondt at se sin elskede hest blive hentet af daka

• #11   8. apr 2011 Jeg tror ikk jeg kan klare det, men jeg er meget i tvivl. HUn står ikke hjemme ved mig selv, så vi skal køre ud til stalden enten inden de kommer eller efter. Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre om jeg skal følge hende til det sidste eller...

Tanja jeg forstod det kun som en god tanke smiley Der har aldrig været noget ondt fra din side af det ved jeg smiley Men tusind tak.. Det gør bare så ondt at jeg ved det er sidste dag på tirsdag & hun står i stalden intet anede. Bare tanken om at når jeg kommer derud tirsdag morgen så er det sidste gang jeg giver hende foder, lukker hende ud & ind. & efter 16 er der bare en tom boks & en død hest smiley

Men prøver også at fortælle mig selv at uanset hvad kommer der jo en dag hvor jeg skal tage den beslutning, for hun er jo oppe i alderen.

• #12   8. apr 2011 hvis du ikke er sikker på at kunne klare det syntes jeg ikke du skal se det!

• #13   8. apr 2011 det mest ansvarsfulde du kan gøre som hesteejer er netop at sige stop i tide. det er mega svært men du gør det rette for din hest når hun ikke er glad. og hvis du ikke er sikker så skal du nok ikke være der når daka henter den.
    så hellere lade være og mindes din hest for alt det gode i har haft sammen.

• #14   8. apr 2011 Hvor er i søde.. Hvad sker der egentlig med hende efter daka har hentet hende? Kan godt mærke at det hele ligesom er gået op for mig nu, for jeg kan slet ikke holde tårerne tilbage. smiley

• #15   8. apr 2011 altså de bliver jo brugt til sæbe og violiner osv. men ved det ikke helt præcist og jeg vil slet ikke vide det!

• #16   8. apr 2011 Vil i prøve & lure denne video af hende hvor hun bliver striglet i boksen http://hestegalleri.dk/vid_vis.aspx?VideoID=233013

Det er sådan hun er hver gang ved berøring & strigling.

Men der er intet når jeg rider rundt på hende kun i grime med trækketove som tøjler

• #17   8. apr 2011 har dyrlægen tjekket at det ikke er fordi hun er meget sart? gør hun det samme med en meget blød børste eller hvis du stryger hende over med hånden?

• #18   8. apr 2011 Charlotte
    Hmm først vil jeg sige fy, men godt ment : )) jeg ser boksen som hestens fristed der skal man ikke sadle op/ strigle osv kunne godt tænke mig at se hvordan hun er når hun bliver striglet/ nusset på staldgangen !!
    Syntes ikke hun virker ond men mere irriteret ; ))

Du har jo også dage du helst vil være dig selv ikke ??

• #19   8. apr 2011 Da jeg gik i 7 klasse blev min første pony aflivet, hende havde vi haft siden jeg var 1 år gammel! Så jeg ved godt hvor for færdlig det er at midste sin kære. Jeg var med ude med dyrlægen og så hun fik sprøjten. Det var vildt hårdt, men det var godt at se den kom ordenligt væk, og den havde det godt lige til det sidste. Havde hygget med den for inden og givet den noget lækkert foder smiley Da hun var aflivet klippede vi en masse totter af hendes man af, så har vi dem som minde smiley

• #20   8. apr 2011 Hun er på nøjagtig samme måde, selvom man bruger en bløs strigle eller bare ligger hånden på hende for at kæle/nusse.

Det er desværre det samme på staldgangen. Hun bed efter mit hoved forleden dag jeg stod på gangen med hende.
    Men jeg ved ikke om det nu er forkert af mig at aflive?

• #22   8. apr 2011 Okay, ja vi har også snakket om det herhjemme & vi vil helst heller ik være der. Tror ejeren af stedet er hjemme på den tid af dagen.

Er ked af det på dine vegne, det må være rigtig hårdt.. smiley

• #24   8. apr 2011 Jeg har mistet to heste i træk og valgte begge gange at få dem aflivet af dyrlægen og hentet af DAKA, mine er aflivet med sprøjte så sent på dagen som muligt alt efter dyrlægen, så hesten skal ligge så lidt som muligt, derefter dækker vi dem til med plastik så der ikke er nogen der bliver stødt af at se en hest... Der hvor jeg har haft hestene opstaldet har de skulle ligge tæt til åben vej hvor der kører mange forbi så er nok ikke rart at se for nogen... DAKA vil også have at de ligger så tæt på som muligt og hvor der ikke er mulighed for lastbilen at sidde fast.. Ja de bruger kranen til at løfte hesten op med, jeg vil ikke anbefale nogen at overvære det da jeg synes det er meget hårdt at se på, jeg valgte at være der til aflivningen og derefter tage derfra med et godt minde og fik så besked fra DAKA om hvilket tidsrum den blev hentet, så jeg vidste at jeg i hvert fald ikke skulle den vej i det tidsrum...
    Men ja det er hårdt, meget hårdt endda men den bedste belutning for mig og hesten.
    Den får det godt på de evige græsmarker!!

• #25   8. apr 2011 Ja det er den jeg har haft tilsalg.. smiley

VI har os valgt bare at være der til aflivningen, daka kommer heldigvis kl 6 om morgen, så der er vi der ikke...
    MEN......Mig & kæresten har lige drøftet her til aften, at vi lige vil prøve en sidste ting inden hun går over på den anden side. Vi vil prøve at få en kiropraktor til at komme ud & se på hende, for og se om hun har ondt eller om der er andet der er galt..

Så kender i en god/billig kiropraktor må i gerne skrive

• #26   8. apr 2011 Kommer an på hvor du bor, men ellers er der Sabine fra tyskland, hun er suveræn og bruger også humöpati (eller noget i den stil, kan ikke lige huske hvad det hedder) Der er også Martin (mener jeg han hedder) han kører i det meste af midtjylland, han kører også længere så det er bare at gribe knoglen smiley Held og Lykke

• #27   9. apr 2011 Har hun altid været sådan når hun blev striglet? Min var ti gange værre, i de perioder, hvor jeg ikke kunne komme så tit samt i de perioder, hvor jeg havde med andre heste at gøre.

Til gengæld var han en engel, når jeg var hos ham dagligt og trænede små tricks med ham og hvor han kun fik godbidder, når han havde gjort noget for det.

Jeg fæler virklig med dig!! Jeg ved at det er et rigtigt svært valg. Jeg stod i nøjagtig samme situation for 6 år siden, hvor jeg havde prøvet at sælge min traver pga manglende tid og økonomi. Til sidst gik han hen og blev halt og så tog jeg valget at få ham aflivet istedet. Det var en rigtig hård beslutning, og tiden op til var virkelig hård! Jeg var overbevist om at jeg ville græde i flere dage i træk men overraskende nok blev jeg faktisk lettet. Nu havde jeg ikke længere bekymringerne omkring hvad der skulle ske med ham og jeg vidste at han nu har det godt på de evige græsmarker. Jeg tror virkelig, at hvis han var blevet solgt havde jeg gået resten af livet og bekymret mig over om hvordan han mon havde det.

Med hensn til det prsktiske omkring aflivning og afhentning, så sørg for at få en tid hos Daka først, da de måske ikke kører i dit område, lige den dag du har valgt at få dyrlægen ud.

Hvis hun har sko på er det noget dyrere at få hende afhentet. så det kan muligvis godt betale sig at få dem taget af først.

Tag en snak med dyrlægen om, hvad der skal ske trin for trin, så du er forberedt på, hvad der sker. Hun kan både blive aflivet med sprøjte eller med boltpistol - der er fordele og ulemper ved begge metoder.

Min dyrlæge frarådede mig at se ham falde, da det i enkelte tilfælde kan se ubehageligt ud, så jeg holdt hans hoved, mens han fik sprøjten og gik et par skridt væk og stod med ryggen til, da han faldt. - Du skal dog vide at når hesten først falder kan den ikke længere mærke noget!

Hesten skal have grime på, når den bliver aflivet, da den er nemmest at få af bagefter.

Sørg for at have en pressenning at lægge over bagefter.

Som de andre også skriver skulle det ikke være særligt rart at se på, når Daka kommer og henter. Jeg selv valgte at være hos min, indtil pressenningen blev lagt over og så sørgede staldejeren for at være der, når Daka kom.

Og med hensyn til hvad Daka gør ved de dyr de henter, så skulle det være en skrøne at heste bliver lavet til sæbe osv. ifølge Daka's hjemmeside, bliver dyrene lavet til kød og benmel, der derefter bliver brændt.

(",)

• #28   9. apr 2011 Du skal føle hvad du syntes er bedst for din hest og nej hun skal ikke bide dig ; (( føler med dig jeg ved du vil gøre det bedste for din hest

• #29   9. apr 2011 Jeg kan ikke finde ud af det:( Hvofor skal det være så svært smiley Men jeg havde hende til at stå på gangen idag & der bed hun også rundt mens jeg striglede & sadlede op smiley

• #30   9. apr 2011 Der er jo sikkert heller ingen der vil kunne bruge hende, når hun er sådan. Men hun er jo sådan set fin nok at ride hun kan da gå til biddet i skridt.. Men er nok ikke rart med en hest der er så sur i boks & på gangen :s

• #31   9. apr 2011 Charlotte
    Har hun hele tiden haft den adfærd ? (for det er jo ikke normalt) Har du prøvet bare lave HMS øvelser med hende ? altså mener ikke ligge ned, neje, stejle osv men de normale ting som hun skal gå bag dig i en snor (evt på ridebane) og går hun forbi når du stopper skal du bakke hende og træder hun frem når du vender dig så bak hende en 3 - 5 skridt igen

• #32   10. apr 2011 Man behøver slet ikke være hjemme når daka kommer, jeg ville gerne have set på og givet hesten en sidste hiilsen med på vejen, men jeg nåede det ikke fra jeg så bilen i indkørselen til jeg lige for at aflede min storste datter havde tændt fjerneren, så var hesten allerede ombord på ladet, og jeg fik aldrig klippe den lok af manen, som jeg ville have haft gemt.... Det er en stor bil med tungt læs, så hesten skal ligge så tæt på vejen/ fast underlag som muligt. En af vores heste faldt død om på folden sidste sommer, så vi måtte selv trække den efter bilen(erne) nede fra marken og ind på gårdspladsen... og jeg tænkte bare godt det ikke var min tykke basse der var død inde i stalden, for den havde vi nok aldrig fået flyttet udenfor (i et stykke) på grund af staldens udformning... uha føj for en væmmelig tanke...

men sådan er det, når det er sådan nogen store dyr, de er ikke så lette at flytte rundt med, når de dør... og så må man jo tænke og handle praktisk, selvom det en ubehagelig tanke og et træls stykke arbejde, når man er føleslesmæssigt indvolveret........ og så der er for den praktiske/ kyniske? tankes skyld endda også forskel i prisen alt efter om de har sko på eller ej, når de bliver afhentet....nu gik vores så uden sko, men vi havde ikke fået taget grimen af den, for det gik jo så hurtigt, så der røg en rimelig ny grime med på vognen..... -uden ekstra gebyr....men det er måske ok.... det havde måske også været lidt sært, hvis daka-manden havde taget den af, og den så bare havde ligget tilbage på jorden efter daka havde været der... snøft....

• #33   10. apr 2011 Jeg håber ikke at det jeg skrev lyder for kynisk, men det er ting der er meget godt at vide for jeg havde feks lagt hovedtøj på min, inden dyrlægen kom, da jeg mente at det var det bedste. Men dyrlægen sagde at han skulle have grime på, så vi måtte skifte over først - hvilket resulterede i at han blev lidt stresset og ikke reagerede på den første beroligende sprøjte. Han nemlig først en beroligende sprøjte og skulle derefter have de to rigtige sprøjter bagefter. Men kort efter den anden beroligende sprøjte faldt han til ro og så gik det heldigvis stille og roligt bagefter.

(",)

• #34   10. apr 2011 Hun er vant til at være sådan, synes bare det er blevet lidt værre her på det sidste.. Vi er meget i tvivl om hvad vi skal gøre... Vi overvejer stadig at finde ud af om hun virkelig har ondt, men hvem vil være bedst at få ud og kigge på hende??

• #35   10. apr 2011 dyrlægen..

• #36   11. apr 2011 Hej til alle der har været så søde at svare herinde smiley Lidt opdatering, dyrlægen kommer imorgen & tjekker hende igennem istedet for at aflive hende, så må vi se hvad han siger.

Hvis hun har ondt skal hun selvfølgelig herfra, men lige nu er det lige udsat lidt..

Jeg er virkelig glad for alt det i har skrevet herinde, det er rigtig sødt af jer.

• #37   11. apr 2011 Pøj pøj med i morgen. Så må vi se, om han kan finde noget.

(",)

• #38   12. apr 2011 Pøj pøj og giv gerne en update på hvad han siger ; ))

• #39   12. apr 2011 Så har dyrlægen været der & hun mener ikke hun havde ondt nogen steder. Hun mente hun var en sund & rask hest der bare havde den adfærd.. Hun er pt. sat tilsalg men bliver KUN Solgt hvis jeg finder det HELT RETTE hjem, for ellers bliver hun hos mig.. Men jeg ville gerne have en hest jeg kan få lidt mere ud af ridemæssigt & vi har ikke råd til tre heste i opstaldning. Men nu må vi se det haster bestemt ikke smiley

Kommentér på:
Aflivning af hest & afhentning af daka

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce