{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
888 visninger | Oprettet:

Plag pludselig fræk .. {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg har en dejlig plag på 2 år, som altid har været nem på alle punkter smiley
Han kan stå bundet på gangen mens man går fra ham, få renset hove, skyllet ben, hale (har prøvet hele kroppen få gange, men går fint), trækkes med, gå tur, gå i trailer osv.. Alt i alt meget nem hest, som tager alting pænt og sjællent bliver bange for ting.

Men her i løbet af den sidste uge er det som om, at han er "vågnet" en hel del op og er begyndt at kigge lidt mere, hvis fx et barn kommer løbende osv..
Han er også begyndt at kalde meget på de andre heste, hvis jeg har ham inde at strigle eller noget imens de andre stadig er ude. Det plejer han slet ikke at gøre. Her for for nylig sparng han over hegnet på ridebanen, da jeg havde ham løs (det var som om han ville hen til de andre heste på folden)

I dag var det helt galt med ham, synes jeg. Han stod meget uroligt på staldgangen og kaldte oss lidt nogen gange. Jeg trak ud at græsse med ham, men ej hvor var han svær at styre. Bagefter ville jeg rense hove på ham, fordi jeg ville have ham på banen med en af de andre heste. Han gad bare slet ikke at have renset hove og kastede rundt med hovedet, og hoppede når det lykkedes mig at løfte en hov + han sparkede ud efter mig da jeg ville løfte bagben smiley
Da han var på banen med den anden hest - en ponyhoppe på 20 år, som han har det fint med - var han helt hyper og hoppede rundt og bed og sparkede også lidt efter den stakkels pony..

Hvordan kan det være han pludselig har ændret sin adfærd så meget? Er han bare kommet i en trodsalder, eller hvad sker der?

Har i også oplevet det, og hvad kan jeg gøre ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Plag pludselig fræk ..
  • #2   4. maj 2011 ja jeg har.
    Det kan være at din plag er ved at prøve dig af for at se om han kan styre dig og det må du ikke lave han gøre for så kan det gå meget galt og med det samme han ved det er dig der bestemmer vil han blive sig selv igen. har erfaring med mange 1 års plage der finder ud af de lige pludselig er lidt større og ældre


  • #3   4. maj 2011 en ting du skal sætte ind i hovedet på dig selv, er at en hest ikke kan være fræk, da den ikke kan ræsonnere (tænke over sine handlinger) jeg tror bare det er træning træning og atter træning. Tristan giver mig også grå hår lige i tiden. men det er min egen skyld, da ikke har været særlig tydlig. ta endag og optag dig selv, dit kropssprog om ikke andet, der fandt jeg mine fejl. pøj pøj med det.

  • #4   4. maj 2011 Er den på græs?

    Mine bliver lidt hyper, når de kommer på græs, pga. alt det sukker, der går lige i blodet. Jeg kan dog være heldig at komme, når de sover på marken, så er de så rolige. smiley



  • #5   4. maj 2011 det er nok bare alderen.

  • #7   4. maj 2011 Jeg tror, din unghest er inde i en fase nu, hvor han afprøver grænser...

    Min 2 års Frieser-plag svinger også meget... ind imellem kan han være en rigtig kylling, mens han i andre perioder virkelig er en bandit, som i den grad udfordrer og prøver grænser af. Tror simpelthen, det er en fase, de unge heste skal igennem. smiley

    Tror faktisk, de fleste dyr har sådan en "teenageperiode", hvor de ind imellem kan være rigtig stride. smiley


  • #8   4. maj 2011 Okey, tror også "bare" han er inde i en periode, hvor der skal prøves grænser af. For det er jo ikke kun overfor mig/mennesker han er fræk, men også over for de andre heste.
    Må lige give nogen tydlige signaler, når han prøver mig af. For det kan jo gå hen og blive lidt farligt, hvis han bliver ved på denne måde, for han er efterhånden en stor fyr på 160 cm (forventer 170+).
    Har faktisk haft sådan en periode med ham før. Det var da han kun var nogle få måneder gammel.. ej, hvor var han træls der. Han ville ikke med mor ind fra fold, han ødelage hegnet flere gange, smed sig osv.. Men tog "kampen" op, og det gik over.

    Claire Isabelle B:
    Han er for nyligt blevet flyttet til et nyt opstaldningssted, da han ikke trives helt det andet sted (han fik ofte tæsk af de andre). Her i den nye flok går det super godt og han har fået mere selvtillid.
    Her for en måned siden begyndte de oss at gå lidt på græs. Og han er begyndt at få LinaMix i sit foder, da han er lidt tynd.
    - kan da godt være disse ting har lidt med det at gøre.


  • #10   5. maj 2011 Ja, det har du nok ret i smiley
    Det er jo endelig lykkeds for ham, at bestemme lidt over nogen andre heste, så nu er det mig der skal prøves af, hehe..
    Men ved godt det kan tage tid og jeg skal være tåldmodig. Har arbejdet meget med plage og ungheste før (har hjulpet og arbejdet på et stutteri mange år), og har bestemt oplevet nogen som var værre. Blev bare lidt overrasket over, at han gik så hurtigt fra at være godheden selv, til pludselig at blive rigtig drilsk og frembrusende.

    LinaMix er hørfrø olie og O-mega 3, som er presset sammen til piller. Så det er jo på en måde olie, bare lidt nemmere at fodre med, når man som mig er nødt til at blande til flere dage i spande.


  • #12   22. maj 2011 er der nogen som kender disse faser som hesten skal igennem. føl teenager osv... jeg har nemli også en plag som førhen var sød og rolig men nu er usikker og bange...

Kommentér på:
Plag pludselig fræk ..

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce