{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.616 visninger | Oprettet:

Barfodstrim vs. Smed {{forumTopicSubject}}

Jeg vover at tage debatten om barfodstrimmere og registrerede beslagsmede op, da jeg for at sige det mildt er i syv sind over hvad jeg skal tro på og ikke.

Jeg giver jer historien om min kære pony først, og så stiller jeg spørgsmål sidst i teksten smiley

Jeg har en ponyvallak på 10 år, som jeg har haft i 4 år. Han har næsten altid været barfodshest - i hvert fald mens jeg har haft ham. Han har haft sko på 2 gange på 4 år ved mig, og er blevet beskåret af en bekendt.
Han er nu blevet forfangen for 2 gang. Første gang var ikke ved mig, men 2. gang i alt, hvor første gang var så slem at det gik i den ene baghov.
For 2 uger siden blev han så forfangen igen, og denne gang blev det konstateret kronisk. Han fik smertestillende i en uge, stod i boks 1 døgn, men går nu på jordfold med adgang til hø og halm. Dyrlægen rådede mig at få lagt sko, så det har han fået.

Jeg ser selvfølgelig helst at han bliver brugbar som ridehest igen. Og både beslagssmeden og dyrlægen har forsikret mig herom. Jeg vil helst have ham uden sko. Blandt andet fordi at det er mere naturligt for ham, han har kunne klare det før, det er lettere men også fordi han ikke kan lide at få sømmene i. Ved ikke om det er lyden af hammeren, eller om det er fordi det gør ondt. Måske har I et bud? Han stejler somme tider under skoningen.

Hans kost er lavet om. Han får et lækkert sukker, korn og stivelsesfrit foder fra et mærke, der hedder Simple Balance samt roepiller. Og kender en af foderkonsulenterne derfra, som hjælper mig med fodringen af ham på den bedste måde.
Ud over forfangenhed lider han desværre også af EMS.

Jeg har så siddet på nettet og googlet mig lidt til oplysninger om Barfodstrimning og jeg bliver SÅ forvirret, fortvivlet og frustreret. Der er så mange meninger og fordomme mod begge dele.
Har været inde på naturhov.dk og kigge, og det lyder jo bare perfekt!

Men når jeg så læser om alle de skader, der har været i forbindelse med barfodstrimmere ved jeg sq ikke om jeg tør.

Har skrevet til naturhov.dk og spurgt til min problemstilling, men jeg får jo ikke en helt objektiv vurdering fra hverken dem eller en smed, da der jo er penge og kunder indblandet i det for deres vedkommende. Sikkert også en masse fordomme.

Håber at I kan være mit lys her i mørket.!

På forhånd tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Barfodstrim vs. Smed
  • #1   7. jun 2011 Jeg er heller ikke tilfreds med min smed, men der er bare ikke gode smede nok i området.

  • #2   7. jun 2011 Jeg kan godt forstå at du ikke vil have sko på din hest. Jeg har det på samme måde med min den ene som også har været forfangen, dog kun en gang akut som ikke har betydet noget for hans hove eller ben. Han går uden sko og har aldrig haft sko på. Jeg har dog en anden som ikke kan gå uden forsko. De fleste jeg kender som har været forfangne har fået ringsko på, nogle med såler under også, og de fleste kunne fungere som rideheste, dog ikke på samme niveau som før. Når det er tredje gang ville jeg få sko på for at aflaste hoven så meget som muligt, men jeg kan godt forstå dig hvis den er så bange for det.

  • #3   7. jun 2011 jeg bruger og har de sidste år brugt barfodtrimmer, og jeg er ovenud tilfreds med hans arbejde.

    jeg syntes de smede jeg har haft har en tendens til at gøre hoven lang og flad.
    så jeg bliver ved min gamle texas cowboy barfods trimmer


  • #4   7. jun 2011 Jeg bruger en almindelig smed og det har fungeret godt for mine.

  • #5   7. jun 2011 Jeg bruger Arne der har Naturhov, og jeg har kun oplevet en gang med min tidligere heste at hun har været halt pga beskæringen (formoder jeg, da hver gang han havde været der blev hun mere halt), ellers har han altid været super duper smiley den eneste grund til at jeg bruger barfodstrim, er at min hest har stærke og sunde hove der ikke fejler noget, min fjordhest gik med sko i ½år da hun havde meget grimme og forslåede hove der lignede noget der var løgn, efter et ½ år fik hun skoene af, hun var så dog øm i forhovene når vi skulle ride på grus og sådan, men så fik jeg sådan nogle boots til hende som også fungerede super godt for hende, min frieser gik også med sko i en periode, men det var fordi vi skulle rette hendes hove op, så de ville blive lige, da vi havde fået rettet hovene op og dermed også fik rettet hendes dårlige ben, tog vi skoene af og holde meget øje med at de ikke blev skæve igen.

    Jeg syntes begge dele har sin fordel på hver deres måde smiley


  • #6   7. jun 2011 Har lige besvaret din tråd inde på HN smiley

  • #7   7. jun 2011 Josefine: Han har kun været forfangen 2 gange. Ved ikke om jeg fik det skrevet forkert i teksten. Men "kun" 2.

    Han har været forfangen en gang for mange år siden ingen jeg fik ham, hvor det gik i den ene baghov.

    Og så igen her for 14 dage siden, hvor det blev konstateret kronisk.

    Han har fået lagt forsko - dog uden sygebeslag. Det er dem der er tykkere i tåen end resten af skoen. Ved ikke hvad de hedder.

    Dyrlægen sagde at det var ganske lidt, men dig stadig kronisk.


  • #8   7. jun 2011 Jeg har haft 3 smede og en barfodstrimmer. Er KUN tilfreds med barfodstrimmeren.

    Det er en lægere historie.

    Min erfaring viser at der er dårlige smede og gode smede, samt dårlige hovtrimmere og gode hovtrimmere.

    Jeg kan anbefale: Tine sørensen fra www.horsemind.dk og jeg ved at jeg ikke er den eneste. Hun er den eneste der har kunnet præstere at hjælpe min hest korrekt og fortælle mig hvad jeg skal gøre og hvorfor.

    Pga. de 3 dårlige smede før Tine, står min hest med ret meget sygdom i hoven og Tine var til synladende den eneste der kunne fortælle mig dette. Min veninde som også bruger Tine, fik først at vide at hendes hest var forfangen, da hun begyndte at bruge Tine, det fortalte hendes tidligere smede hende ikke (af uvidenhed??) udover det beskar de hendes hest forkert (samt mine) og det gjorde at hendes hest hove ikke har vokset optimalt, da den er indadfoddet.

    osv osv osv. smiley

    Der er meget mere at fortælle - men igen, du finder nok en lige så god smed, som du finder gode hovtrimmere og en lige så dårlig hovtrimmer, som du finder dårlige smede.

    Det gælder bare om at finde den rette.


  • #9   7. jun 2011 okay, men det er også "mange" gange af en så alvorlig sygdom.

  • #10   7. jun 2011 Josefine: Ja det er det. Men så alligevel. Hvis man kigger rundt i forums herinde, så er de fyldt med emner om ponyer der sommer efter sommer bliver forfangne, og ejerene kan simpelthen ikke forstå det. Så de propper dem bare i boks og så på græs igen.

    Hvor imod, jeg ikke havde noget med den første gang og gøre, og har nu haft ham i 4 år hvor det er første gang i år, og han er med det samme røget på jordfold.


  • #11   7. jun 2011 Det med jordfold er også det som oftest bliver anbefalet af dyrlægerne. Problemet er bare at jo oftere den bliver forfangen jo større bliver risikoen for at den bliver det igen inden for kort tid.

  • #12   7. jun 2011 Josefine: Det ved jeg godt. Men det var ikke det mit spørgsmål gik ud på smiley

  • #13   7. jun 2011 Jeg ville sikre mig, at barfodstrimmeren er forsikret i tilfælde af, at der sker en fejl.. Ellers er det dig selv, der hænger på dyrlægeregningen..

    Derudover kan jeg heller ikke se objektivt på det, da min mand er udlært beslagsmed, selvstændig, registreret og forsikret.. I min verden er det jo ikke for "sjov" at en beslagsmed skal stå i lære i 4 år..

    Men jeg er 99% sikker på, at med det rette samarbejde mellem smed og dyrlæge, så kan din hest få et rimeligt normalt ride/brugs-liv igen..


  • #14   7. jun 2011 Det kan godt være både stød og ømhed, der skyldes at hun bliver bange. Specielt hvis hun har "tendens" til forfangenhed. Da dette giver hesten ømme hove.

  • #15   7. jun 2011 Karoline: Hun er en HAN smiley

    Sorte Perler: Hehe. Ja så er du jo også lidt farvet i din mening. Men jeg synes det er SÅ svært og finde den rette beslutning. For for at være ærlig så aner jeg jo hat om det. Hvor skulle jeg vide det fra.? Hehe. Og så kan både en barfodstrimmer og en smed jo sælge mig hvad som helst.


  • #16   7. jun 2011 Griner - sådan kan det gå... Men du forstod vel forhåbentligt hvad jeg skrev, på trods. smiley

  • #17   7. jun 2011 Hehe, fejlen gjorde mig ikke blind for pointen smiley

    Men der er bare rigtig mange der kalder ham for en hende. Så det er blevet en vane og slå det fast at han altså er en lille herre smiley


  • #18   7. jun 2011 Hvis barfodstrimmeren er veluddannet indenfor sit fag, så ville jeg på sin vis også foretrække en sådan frem for smed... imidlertid hænger dygtige trimmere desværre ikke på træerne heroppe i det mørke Nordjylland, så jeg "nøjes" med smed. smiley

    Det skal så dertil føjes, at jeg tilsyneladende (han har indtil videre kun været her et par gange) har været heldig at finde mig en rigtig dygtig smed, som også har et godt tag på hestene, og som også lytter til, hvad jeg som hesteejer har at sige. Ham er jeg indtil videre meget glad for. smiley


  • #19   7. jun 2011 Jeg bruger min dygtige beslagsmed til mine af flere årsager. Har haft ham som smed siden jeg fik hest (snart 6 år siden). Har aldrig haft en hest som har smidt sine sko eller været halt efter beskæring og mine ponyers hove ser altid pæne og velformede ud. smiley

    En gang har jeg brugt en anden beslagsmed da Fakir stod i lunderskov, og der blev han meget øm tået på alle 4 hove, men der var også taget meget af.

    Har stået sammen med en som brugte en barfodstrimmer og dens hove var aldrig særlige pæne plus den skulle have smed hver 2-3 uge ifølge hende trimmer

    En bekendts ven har engang fået beskåret sin hest af en barfodstrimmer og den blev erklæret uridelig pga det arbejde barfodstrimmeren havde lavet.

    Så jeg bruger kun PHs beslagsmedie


  • #20   7. jun 2011 PHs Beslagssmedie... er det ham fra Pandrup, som tidligere arbejdede hos Møller Vestergaard?

  • #21   7. jun 2011 Ham jeg bruger er fra odense smiley

  • #22   7. jun 2011 Jeg har hørt lidt fusk om PH, jeg ringede til Fyens Beslagsmedie. Og de var super dygtige den dag de var ude.

    Men de har kun været der en gang indtil videre.


  • #23   7. jun 2011 Arh... ok... ja, så er det nok ikke samme smed, som jeg har brugt. smiley

    Han hed blot også PH... og var super dygtig og god mod hestene, og jeg var meget glad for ham, men han var desværre også alt for ustabil til at overholde aftaler, og det duede bare ikke, når jeg havde behov for at tage fri fra arbejde for at kunne være hjemme, når han kom.


  • #24   7. jun 2011 Tja, alle kan jo lave fejl smiley

    Kender ihvertfald ikke nogen som bruger eller har brugt PH som har oplevet noget dårligt, hverken med tabte sko og lign


  • #25   7. jun 2011 Det var heller ikke mere med at lave fejl i selve skoningen.

    Det var mere fusk i pengesagerne desværre smiley


  • #26   8. jun 2011 Jeg bruger en uddannet smed, som jeg personligt er meget tilfreds med, og som jeg har brugt i mange år nu. smiley

    Min hest har ikke sko på, og både min smed og jeg er enige om, at sko skal kun på hvis hesten har brug for det.

    Hvis min smed eller dyrlæge siger at det er nødvendigt med sko eventuelt i en periode, for hesten skyld, ville jeg ikke betænke mig på at gøre det.

    Jeg er skeptisk ang. disse barfodstrimmere. Jeps, der er et par superdygtige imellem, men der er også alt for mange meget dårlige. Deres uddannelse er ALT for kort og mangelfuld i mine øjne, og kan ikke erstatte de 4 år det tager at blive uddannet smed. Det er ikke bare at hamre noget hov af og file lidt hist og her. Man skal virkelig sætte sig ind i hele hestens fysisk fra hov til halerod. Desuden er en smed ikke lig med at hesten skal have sko på. De beskærer altså også kun. Har aldrig mødt en smed der insiterede på at lægge 4 sko på min hest bare fordi. Til gengæld har jeg mødt alt for mange ryttere der lægger sko på heste uden grund.

    Håber din dreng får sunde og stærke hove igen, og at du finder en god smed/trimmer. Det har alle heste fortjent. smiley


  • #27   8. jun 2011 Jeg er faktisk lidt på bar grund; hvad er forskellen på smed og barfodstrimmer?

    - Bruger selv en smed, Jess Shulze, som har været brugt til min hest hele hendes liv, og han er den eneste der forstår at beskære hendes deforme hov rigtigt. I det år hun har været med på efterskole har vi brugt Frodo Odberg (som i sig selv er en vældig flink, og DYGTIG mand!), men da det langt de fleste gange har været hans lærling de rhar taget hånd om hende (og jeg bryder mig ikke om ham!), er hun desværre begyndt at stejle i kæderne og kan ikke stå stille - jeg tror det skyldes at hun lige får én hver gang hun trækker benet til sig.
    Nu er hun kommet hjem, og fik smed i mandags, hvilket skulle være gået godt; så jeg er glad for at have den smed jeg har nu! Han gør alt for hesten, og selv da hun skulle have bagsko på i en måned, brugte han en time på at rette skoen til, til den deforme hov. Det var så dejligt.

    Og så har jeg hørt om andre smede, bl.a. Jack Ray, som ikke gør sit arbejde som han skal (vi har en hest ude hos os, der får ham).
    Så der er gode og der er dårlige smede, som de andre siger. Kunsten er bare at finde den helt rigtige! smiley


Kommentér på:
Barfodstrim vs. Smed

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce