{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.022 visninger | Oprettet:

Debat: Kan hesten fornemme forskel?? {{forumTopicSubject}}

OBS!!
- Denne tråd skal ikke forståes som at jeg gør brug af vold mod mine heste på nogen måde!

Jeg håber at der kan blive en debat ud af dette.. smiley

Tror I at hesten kan fornemme forskel på når den bliver:
Klappet for at blive rost / dræbe insekt
Klappet for at blive irettesat
Slået - som i brug af vold?

Jeg tror godt de kan mærke forskel, en gang for noget tid siden var det meget på mode at man ikke måtte klappe sine heste som ros fordi de opfattede det som tæv, jeg troede på det og omlagde al min ros til nussen..
Det er så gået væk fra igen, rosen trængte ikke rigtig ind med nussen..

Når man slår en hest for at slå den er det fordi man selv er sur, frustreret eller noget helt tredje som afspejles i en personlighed..

Jeg har prøvet et forsøg på min egen..
Først prøvede jeg at klappe ham, helt almindelig.
- ingen reaktion..
Dernæst tænkte jeg på noget som gjorde mig halv sur og klappede igen, med samme kraft som før.
- reaktion, han fik et panisk udtryk i øjnene og trak sig væk..

Hvad er tror I? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Debat: Kan hesten fornemme forskel??
  • #1   17. jul 2011 Ikke personlighed...
    Kropssprog.. smiley


  • #2   17. jul 2011 Jeg bruger aldrig 'klap' som straf, så jeg er ret sikker på at min hest ikke opfatter det at blive klappet, som noget negativt. smiley

  • #3   17. jul 2011 Dit kropssprog fortæller hesten mere end ord og slag kan fortælle den, så helt sikker vil der være forskel.

    Men dog er jeg lidt forvirret over du skriver:
    -Klappet for at blive irettesat
    -Slået - som i brug af vold?

    Hvad er forskellen på de to, og hvornår gøres der brug af den nederste?
    - Jeg undrer mig blot!


  • #4   17. jul 2011 Jeg tror godt en hest kan mærke forskel. Vi har en af dem der går nede i engen med mine der kommer hen til en når man kommer derned hvis der f.eks sidder bremser på en. så kan man få lov til og slå dem og også bare hvis man roser hende. Men har hun bidt eller sparket efter en af de andre og hun så får et klap på halsen eller på bagparten lægger hun ørene ned og slår med hovedet og går væk. Så ja. Jeg tror godt de kan fornemme forskel.

  • #5   17. jul 2011 uanset hvad, så udsender kroppen en slags signal når man gør noget. så ja det tror jeg smiley

  • #6   17. jul 2011 Nadiiih © - ANE 11/12 -
    Det jeg mener er, hvis en hest bider er der nogen som klapper den for at irettesætte den..
    Hvis en hest stejler er der nogen der klapper den for at irettesætte den..

    Men der er også nogen som bare slår hesten, der er forskel på hvor meget aggresivitet man udviser.. smiley


  • #7   17. jul 2011 Nadiiih © - ANE 11/12 -
    Hvis man bliver sur over det hesten gør - stejler / bider osv..
    Vil det automatisk ikke være et klap men at slå.. smiley
    - Hvertfald i de tilfælde jeg har set..


  • #8   17. jul 2011 Jeg tror aldrig hesten vil opfatte klap som ros... Men de kan godt kende forskel på klap af et insekt og irretessættele. Bare forstil dig din mimik, kropssprog og spændingerne i dine muskler, evt også dit åndedræt og puls, den er heeeeelt anderledes smiley

  • #9   17. jul 2011 Jeg tror så afgjort, en hest kan mærke forskel på, om man slår den, eller om man klapper den som ros/kærtegn.

    Når det så er sagt, har jeg aldrig rigtigt forstået det der med at klappe som ros... man ser jo aldrig heste klappe hinanden i naturen. Selvfølgelig kan man lære hesten at blide klap = ros, men det vil i givet fald være tillært adfærd.

    Selv foretrækker jeg at gnubbe eller stryge hesten som ros, ud over jeg selvfølgelig roser med stemme også (hvilket er lige så tillært adfærd som klap, det ved jeg godt).


  • #10   17. jul 2011 Ved jeg fakris ikke
    men når jeg skal klappe et insekt klapper jeg altid hårdt og så lige så stille og roser hende så hun ikke skal forstå det som om jeg skældte hende ud

    ved ikke om det hjælper, men jeg gør det altid


  • #11   17. jul 2011 Om den opfatter klap som ros afhænger af om vi har klassisk betinget klap til at være ros. Det kommer helt an på vores egen timing i den givne situation hvor betingningen finder sted.

    Når vi klapper hesten, eksempelvis for at få et irriterende insekt væk, ja så tror jeg hesten hurtigt lærer, at vi hjælper den, fordi den irriterende stikken bliver væk, umiddelbart efter.

    Begge disse 'klap' kan let forklares med læringsteori omkring betingninger. Men det er kedeligt - nej, det der er spændende er, om hesten rent faktisk kan differentiere vores INTENTION. Og se, det kommer an på vores åbenhed, umiddelbarhed og connection til dyret. Det er meget nuanceret og kan ikke genereliseres om hvorvidt heste kan forstå klap. Det er mange variabler der spiller ind. SItuation, vores egen sindsstemning og vores intention.
    Eksempelvis, arbejder man i læringsteori meget med positiv og negativ forstærkning og straf. At klaske en hest en på sinkadusen efter at den har bidt er en positiv straf, som falder det øjeblik hesten har sluppet efter at den har bidt os. Det er helt forkert timing, da vi så straffer den for den sidste handling den har gjort - nemlig at slipper os efter et bid. Derved er det læringsteoretisk helt forkert at positivt straffe en hest efter en handling. Men men men, jeg mener faktisk, at der osse her, er en nuancering omkring INTENTION. Jeg tror nemlig, at hesten GODT kan forstå, hvad den positive straf falder for, fordi vores intention, i netop det sekund hesten bider er meget kraftig - vi reagerer kraftigt på smerte og vores sind og energi fyldes af et stort rungende 'nej'. Dermed ikke sagt, at jeg syns det er fantastisk at straffe en hest - hverken positivt eller negativt (igen kommer det an på situationen), men jeg syns at aeksemplet illustrerer ret godt, at vores intention altid er den vigtigste.
    Hvis man virkelig, i hele sit hjerte mener, at det at klappe hesten er noget godt, vil hesten kunne mærke intentionen, og dermed også forbinde klap med ros.
    Langt de fleste heste, er vænnet til at klap er enten lige gyldigt eller ros. De bliver ofte fodret samtidigt med klap, hvorfor de så er betinget til at klap er ros.
    Rent menneskeligt, mener jeg, at det at klappe generelt er et levn vi har fra vores tid fra aberne. Aberne klapper i begejstring, det gør vi også - stadig.
    Så, ja, heste kender forskel på vores intention, hvis vi er tydelige og ærlige. Og ja, en strickt læringsteoretiker vil give mig høvl for at bringe intention ind i debatten, men det er nu engang min mening, at intention har betydning - der sker alt for meget magi imellem hest og menneske til, at det hele kan forklares på læringsteoretisk.


  • #12   18. jul 2011 Pauline - Undervisning i: håndtering, ridning mm *
    Det er ulempen ved at starte en tråd når man er træt, alle de guldkorn man ville komme med, de ting man ville skrive, bliver glemt.. smiley
    Men er helt enig med dig, det var noget i den stil jeg ville ha' skrevet, hvis jeg altså var helt vågen.. smiley


  • #13   18. jul 2011 Ja det tror jeg. Ens følelser og kropssprog/holdning, energi har noget at gøre med, hvordan hesten opfatter det. Aram står stadig afslappet og roligt når jeg klapper en flue el. lign.

    Kan han mærke på min energi den er dårlig og jeg klapper ham en, reagerer han, da jeg iretteætter ham og har vist dårlig energi samtidig smiley


  • #15   18. jul 2011 Nadiiih, der er forskel(efter min mening er ét klap ikke vold.).

    Hvis du irettesætter udviser du energien og tankerne at det bare ikke er acceptabelt.

    At slå som i vold, er bare for at slå.

    Hver gang du klapper, enten for ros, flue, irettesætning el. andet, så slår du anderledes. måske med samme kraft, men hver mening har sin egen måde at klappe på. Din hånd lander lidt mere anderledes, måden du klapper på er anderldes smiley


  • #16   18. jul 2011 Jeg sidder her og tænker at vi jo også kan mærke på den hest vi har eller tilbringer meget tid med- hvad dens intention er.. Vi ved jo godt når hesten bider os i kærlighed- at det er nap, og når den er fræk- lidt hårdere- men det kan stadig gøre ondt på os mennesker.. Og vi er slet ikke i tvivl når den bider i arrigskab...! Eller når den puffer med hovedet- at den vil nusses/ have opmærksomhed- ikke at den skubber dig væk.. At den bare vil kløes når den stiller enden til dig, eller om den vil sparke..

    Jeg tror på at heste som hunde som katte og mennesker mm har en evne til at kunne læse hinandens signaler, for ellers ville det være en umulighed at leve sammen;) Det samme gælder selvfølgelig hesten ( eller andre husdyr ) at de jo lærer at se et mønster i vores måde at agere på, sammenholdt med vores ansigtsudtryk, åndedræt, stemmeføring mm... Nogle dyr lærer endda at der med visse mennesker ikke ligger andet end ord bag det rungende NEEJ, og reagerer ikke på det som når et andet menneske ville have gjort det samme og de ved der følger en handling med..

    Jeg tror også at kemien har en hel del at sige- at der kan være tilfælde hvor hesten misfortolker de signaler der gives den og omvendt.. Ligesom det ses hos mennesker imellem;)


  • #17   21. jul 2011 Gnubber som regel på halsen som ros men kan godt lige så forsigtigt klappe ham. Han bliver nu gladest for en pause i træningen som ros smiley

    Bruger mine hænder en del, når han skal dreje, forstået på den måde at jeg trykker/klapper på den side af halsen han skal gå væk fra.
    Derfor klapper jeg ikke som ros da min hest skal flytte sig for den slags pres og ikke bare blive ufølsom (reaktionsmæssigt).


Kommentér på:
Debat: Kan hesten fornemme forskel??

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce