Afmagret hoppe m føl {{forumTopicSubject}}
Hejsa
Jeg ved ikke lige om det hører hjemme her, men håber på lidt gode råd.
Min hoppe har et stort fint hingsteføl i fin foderstand ved siden lige nu som tager meget energi og sul af hende.
Jeg er løbet lidt tør for gode ideer på hvordan jeg hjælper hende bedst.
Lige nu gør jeg følgende:
- fold med godt græs i døgnets lyse timer + adgang til hø, og vitaminer
- boks med hø ad libitum
- fodring 4xdgl med Thjørnhøj Mølle Breeder + majsflager+travo vit + lige startet med hørfrøkager (hun får 4kg Breeder ca 2 kg majsflager og 1 dl hørfrøkager, fordelt over de 4 måltider)
Jeg rider hende hver 2. dag (dressur + tur)
tilmed får føllet lidt foder af det den spiser for sig selv + den er god til at spise både græs og hø
Gør jeg det helt forkert?
jul 2005
Følger: 28 Følgere: 28 Heste: 3 Emner: 102 Svar: 560
Men du kunne evt. prøve at give hende noget olie?
sep 2010
Følger: 137 Følgere: 107 Heste: 15 Emner: 38 Svar: 217
Tag evt at gå en tur med hende hvor hun får lov at græsse vd græs kanten
så hun får lidt andet græs
giv evt fiberblandning kan fås i grovarecenter og andre fodre dog hold øje med de majs flager for der er to forskillige og den ene er grover end det andet. giv hende Byg
sep 2010
Følger: 137 Følgere: 107 Heste: 15 Emner: 38 Svar: 217
men fjordhest havde samme ploblem med at tabe sig da hun havde føl så gav vi hende byg og olie og fiberblandning
jan 2008
Følger: 22 Følgere: 18 Heste: 3 Emner: 15 Svar: 64
aug 2008
Følger: 55 Følgere: 68 Heste: 17 Emner: 21 Svar: 184
Jeg har samme problem med min ene hoppe, hende har jeg fravænnet føllet. Gi hoppen en masse luccerne med olie det er godt at bygge op med, min får Horselux plus,byg,pelletter og al det hø og wrap hun gider uden at få tynd mave.. Føllet går med et andet føl og hoppe, de blir fodret 2 gange om dagen.
jan 2008
jul 2005
Følger: 28 Følgere: 28 Heste: 3 Emner: 102 Svar: 560
Bare det der billige noget som man kan købe i næsten alle butikker
jan 2008
Sys ikke han er moden nok til det? og skal de ikk gå til 6 mdr som min?
apr 2007
Følger: 30 Følgere: 43 Heste: 9 Emner: 398 Svar: 6.638
Jeg ville give wrap og ensilage.. Kraftfoder går lige i mælken til føllet, mens grovfoder er "til hppen" og der er mere kraft i wrap end hø..
jun 2006
Følger: 74 Følgere: 98 Heste: 8 Emner: 61 Svar: 483
apr 2008
Følger: 64 Følgere: 77 Heste: 3 Emner: 170 Svar: 1.056
Endelig rid og byg muskler op.
De bliver tynde og benede af at tabe muskler.
Og jeg er ikke til Byg og havre, hellere en fuldfoder uden.
Held og lykke.
jan 2009
Følger: 78 Følgere: 73 Heste: 6 Svar: 49
som er et fedefoder til kalve. Hesten tager ingen skade af det men i længden kan det skade nyrene hvis hesten ikke optager næringen, i foderet, men i det hesten er tynd vil den optage næringen!
Der er ingen mineraler og vitaminer i.
Kender nogle som bruger det og min søster bruger det også til hendes pony! Dem jeg kender har brugt det i mere end 3 år og nok mange flere, men deres heste fejler ingenting.
Men man kan tage det fra hesten langsomt når den har taget på selvfølgelig.
Det ''virker'' ikke på alle heste, men syntes da det er et ''kig'' værd
Håber da din hest bliver lidt tykkere!
KH Jose
feb 2007
Følger: 147 Følgere: 182 Heste: 17 Emner: 42 Svar: 1.690
Jose - R.I.P Miss Magic</3 !
Hvor i al videste verden har du fået at vide, at kalvevalse kan skade nyrerne på en hest?
Selvom hesten ikke er tynd, vil den da stadig optage næringen i foderet, det er da kun, hvis hesten fejler noget, den ikke optager det, tynd eller ej.
jan 2008
Jeg har bestilt dyrelæge
Jeg stopper aldeles ikke med at ride - hun nyder det
Jeg vil gå over til et andet fuldfoder først og fremmest
apr 2010
Følger: 22 Følgere: 31 Heste: 6 Emner: 7 Svar: 216
Det fås også som fuldfoder
jun 2006
Følger: 248 Følgere: 230 Heste: 8 Emner: 162 Svar: 2.217
At der ikke er vitaminer og mineraler i kavle valse passer vidst ikke. Der er vitaminer og mineraler i alt foder. Ja i alt organisk.
maj 2007
Følger: 15 Følgere: 15 Heste: 2 Svar: 43
Ville give olie i fodret det er ren fedt energi. Kan du evt tage føllet fra om natten, i boks lige ved siden af hoppen, det plejer de begge at være glade for når lige de er faldet til ro. Jeg har oplevet at man næsten kan se hoppen puster ud når føllet er"væk". Alene den energi og uro føllet laver kan godt stresse hoppen lidt, og især hingste vil gerne springe op af hoppen og det kræver sin hoppe døgnet rundt, specielt når de er inde på stald
jan 2009
Følger: 78 Følgere: 73 Heste: 6 Svar: 49
Det var en i den forretning hvor vi køber det en af de damer havde fået det afvide, af nogen andre, og rådedet os til at bruge islænder foder til min søster's pony
- Men det kan da godt være at det ikke passer, min pony fik det i næsten 2 år, og hun tog ikke skade og min søsters pony har også fået det i 2 år den har heller ikke taget skade, så det kan da godt være at det ikke passer...
Men det har vi bare fået afvide af en der også selv havde brugt, det
aug 2004
Følger: 20 Følgere: 34 Heste: 6 Emner: 11 Svar: 221
Mange hoppe tager først på, når junior bliver vænnet fra, uanset hvor meget du propper i hovedet på dem.
sep 2011
Følger: 6 Følgere: 6 Heste: 1 Svar: 51
maj 2007
Jow det er fuldstændig naturligt, så lang tid hoppen er glad og rask er der ingen problemer. Det er jo egentlig os der er lidt forfængelige på vores hestes vegne. Vi vil jo gerne at vi kan ride den så den får flotte muskler de steder vi syntes, og vi vil jo heller ikke ride rundt på skeletter
sep 2011
Følger: 6 Følgere: 6 Heste: 1 Svar: 51
maj 2007
JA
jan 2008
Afmagret hoppe m føl