814 visninger
|
Oprettet:
inseminering... {{forumTopicSubject}}
Hej.
Jeg tænker på at få min hest insemineret til sommer. Men har ingen erferiringer eller viden om det. Hvor skal jeg købe sæden? og hvad skal man kigge efter der?
Jeg regner med at få dyrlægen her hjem og ordner det. Kan man også købe sæden gennem dem, eller er det ikke godt. Vil jo gerne have det fra en god hingst.
Og hvad vil prisen ca. være for hele pakken vil i tro?
Hilsen Maj-Britt
sep 2008
Følger: 50 Følgere: 55 Heste: 3 Emner: 21 Svar: 446
mar 2011
Følger: 29 Følgere: 16 Heste: 5 Emner: 5 Svar: 69
Men spørg endelig frieserforeningen, det er det, de er der for, og det koster ikke noget.
Pris i alt for sæd, inseminering osv. ca 15.000 til 17.000.-,
Husk din hoppe skal være optaget i stambog, hvis føllet skal have papirer. Ellers kan du slet intet få for føllet, hvis ikke det har papirerne i orden, og insemineringen koster jo det samme uanset.
jul 2007
Følger: 17 Følgere: 15 Heste: 4 Emner: 20 Svar: 43
Nu spørger jeg lidt dum, for jeg aner intet om avl. Nå du skriver at hun skal være optaget i stambog er det så i foreningen? Hun har stambog, men er det noget man skal "vedligeholde"?
Jeg købte hende bare som hyggeridningshest og lidt dressur, og kunne godt tænkte mig og prøve og få 1 føl på hende. Men vil jo selvfølgelig også gerne gøre det ordentligt (ikke bare en alm. hingst hvis du forstår)
Håber i vil svare selvom det nok er dumme spørgsmål...
mar 2011
Med optaget i stambog mener jeg, at din hoppe har været, eller kommer til kåring. Her vurderer dommerne, og de synes, det er ok, at avle på hende, så bliver hun optaget i stambog, som det hedder. Selvom hun allerede har papirer. Man kan vel kalde det en slags avlsgodkendelse. Du kan godt inseminere hende til foråret, og så satse på, at hun bliver optaget i stambog til kåring, der holdes i juni på sjælland og ca. september i jylland.
Kåring er ikke så svært, man hyrer en hollandsk løber, som så løber med hesten i ringen. Man kan hyre nogle prof. til at hjælpe sig med klargøring af hoppen, men det er lidt dyrt, ellers kan man bare spørge foreningen, jeg er sikker på, at de gerne vil hjælpe dig med tips og gode råd.
jul 2007
mar 2011
maj 2008
Følger: 34 Følgere: 36 Heste: 13 Emner: 3 Svar: 25
Hvis din hest har papirer - behøver den ikke blive kåret for at der kommer papirer på føllet - det er selvfølgelig bedst at hun bliver avlsgodkendt med en bedømmelse - men ingen krav. Der kommer så til at stå vb (følbog) hos dit føl hos moderen - og der er jo selvfølgelig heller ikke super, hvis du vil sælge føllet. Jeg har en hest, hvis mor er vb pref - altså er i følbog, men selv har avlet mindst 4 ster afkom - men det var det bedre hvis hun var ster pref. Håber du kan bruge det til noget!!
Nina
jul 2007
mar 2011
Men Mai-britt det er smadder sjovt, at komme til kåring, hoppen bliver shinet op og viser sig fra i bedste side (forhåbentlig) man lærer andre frieserfolk at kende, får nogle staldtips osv, så jeg kan da kun anbefale dig at tage hende med til kåring. Føllet behøver heller ikke at komme til følkåring,men mange gør det, og så får de også den oplevelse med, at komme i byen. Uanset de dystre udsigter lige nu mht salg, så er det en kæmpe oplevelse at få sit eget føl.
Held og lykke
Hilsen Kirsten
jul 2007
Altså min hoppe har stambog, men da det står på hollandsk forstår jeg intet af det. Så vil det sige at hun er blevet kåret af en af de 2 tidligere ejere (hollænder)
Du kan se hendes oplysninger herinde på min profil (Trøja/Berit)
mar 2011
jul 2007
maj 2008
Følger: 34 Følgere: 36 Heste: 13 Emner: 3 Svar: 25
Hvis hesten er i stambog - er den kåret. Ellers er den en føl bogs hoppe og der vil stå vbn (føl bog hoppe) under dens navn. Hvis den er i stambog vil der stå stb under dens navn. Hvis den er optaget i stambogen - er den avlsgodkendt. Lige pt kan det ikke betale sig at lave føl.
inseminering...
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside