Usikker og bidløst, god idé? {{forumTopicSubject}}
Hej.
Jeg har tænkt rigtig meget på at begynde at ride min islænder vallak på 6 med bidløst, hvilket han alrid har prøvet før. Han er ikke nervøs som sådan, men er meget usikker på sig selv. Han kigger rigtig meget på tingene og hvis vi fx. kommer travende og han synes noget foran sig er farlig stopper han meget hurtigt. Han har også en tildens til at gå under lod, og "pakke" sig sammen. Det bruger han lidt mod mig, når han ikke vil stoppe eller bliver bange for noget bag ham
- Er det en god idé at begynde at ride ham med bidløst? Ellers kan det blive farligt, når han har de "fejl"(jeg synes ikke rigtig det er fejl, men bare en del af ham)
- Og noget andet er; Hvordan får jeg ham til at få mere selvtillid? Så han ikke bliver bange for ting, og stoler mere på at han sagtens kan :)?
MVH. Iben D
aug 2010
Følger: 77 Følgere: 76 Heste: 3 Emner: 15 Svar: 116
mar 2008
Følger: 70 Følgere: 65 Heste: 4 Emner: 267 Svar: 2.745
Og jeg har selv en hoppe med selvtillidsproblemer . Det jeg gør , som hjælper , er at gå gode , lange ture med hende ( langsomt bygges op med længde ) , og så simpelthen rose hende en masse og give hende en god oplevelse . Og så aldrig lade hende gå bagved mig !
feb 2008
Følger: 107 Følgere: 99 Heste: 7 Emner: 101 Svar: 2.869
Angående selvtilliden, ville jeg forsøge med dig Godnat, min engel...
jul 2007
Følger: 134 Følgere: 159 Heste: 2 Emner: 280 Svar: 2.374
Jeg valgte så at prøve bidløst og straks slappede hun mere af og blev ikke bange for nu kunne hun koncentrere sig.
Efter det, blev hun fastlagt bidløst
okt 2008
Følger: 146 Følgere: 138 Heste: 12 Emner: 163 Svar: 630
Men, jeg tror det lyder som en god ide at du begynder på det.. En hver hest har bedst af at blive redet uden bid, og det kan også gøre jeres forhold stækere, hvilket fører til at i kommer til at stole mere på hinanden, og det kan også hjælpe på hans angst for divirse ting, når du så er sammen med ham.. Og hvis du er bange for han skal stikke af eller lign. fordi han ikke har bid i munden, så vil jeg bare sige at du ikke behøver være bange.. Et bid er bare falsk trykhed, hvis hesten virkelig vil løbe, er den fuldstændig lige glad med hvad fanden den har i kæften
Så jeg synes helt klart du skal tage springet
apr 2007
Følger: 30 Følgere: 43 Heste: 9 Emner: 398 Svar: 6.656
MEN tilbage til topic, JA skift endelig til bidløs og se om det gør en forskel, bare indlær signalerne korrekt..
jan 2008
Følger: 29 Følgere: 28 Heste: 3 Emner: 42 Svar: 131
*Natrual Harmony: Det lyder enormt meget som min hest. Majetærsker, lastbiler og alle mulige former for biler er han helt kold overfor, men fx. her i sidste uge blevet han enromt bange for et blad(som fra et træ) der fløj over hovedet på ham, tosset lille hest
aug 2008
Følger: 241 Følgere: 291 Heste: 7 Emner: 725 Svar: 2.830
Jeg rider selv bidløst, og har gjort det siden maj i år. Har været tæt ved at springe fra en del gange, men du er altid velkommen til at skrive en PB, hvis jeg skal hjælpe dig igang
Blogger
Følger: 296 Følgere: 341 Heste: 3 Emner: 378 Svar: 1.420
Ang. selvtillid kan du præsentere den for forskellige ting, langsomt, og gå nogen gode ture med den så den får set forskellige ting.
aug 2009
Følger: 5 Følgere: 15 Heste: 3 Emner: 29 Svar: 450
Helene
aug 2004
Følger: 20 Følgere: 34 Heste: 6 Emner: 11 Svar: 221
Man kan evt, i en overgangsperiode ride med både bid og en ridekapsun. Så er der en mulighed for at føre signalerne over, ligesom man har en "sikkerheds" bremse. Især tilrådeligt ved lidt nervøse heste. Vær dog sikker på at de ikke er nervøse fordi de netop har bid i munden.
Men tag det stille og roligt i starten, og husk det kan være som at starte helt forfra, som hvis hesten er nytilredet. Dvs. den aner ikke hvad du beder den om ved start, stop, højre, venstre f.esk. Så husk også en god portion tålmodighed.
God arbejdslyst.
jan 2008
Følger: 29 Følgere: 28 Heste: 3 Emner: 42 Svar: 131
Bine J: Absolut ikke dårlig idé
aug 2009
Følger: 5 Følgere: 15 Heste: 3 Emner: 29 Svar: 450
Usikker og bidløst, god idé?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside