{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
688 visninger | Oprettet:

Usikker og bidløst, god idé? {{forumTopicSubject}}

Hej.
Jeg har tænkt rigtig meget på at begynde at ride min islænder vallak på 6 med bidløst, hvilket han alrid har prøvet før. Han er ikke nervøs som sådan, men er meget usikker på sig selv. Han kigger rigtig meget på tingene og hvis vi fx. kommer travende og han synes noget foran sig er farlig stopper han meget hurtigt. Han har også en tildens til at gå under lod, og "pakke" sig sammen. Det bruger han lidt mod mig, når han ikke vil stoppe eller bliver bange for noget bag ham smiley
- Er det en god idé at begynde at ride ham med bidløst? Ellers kan det blive farligt, når han har de "fejl"(jeg synes ikke rigtig det er fejl, men bare en del af ham)
- Og noget andet er; Hvordan får jeg ham til at få mere selvtillid? Så han ikke bliver bange for ting, og stoler mere på at han sagtens kan :)?
MVH. Iben D

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Usikker og bidløst, god idé?
  • #1   9. nov 2011 følger lige med her..:)

• #2   9. nov 2011 Måske kan det at han bliver bidløs , ligefrem hjælpe på noget af det (:
    Og jeg har selv en hoppe med selvtillidsproblemer . Det jeg gør , som hjælper , er at gå gode , lange ture med hende ( langsomt bygges op med længde ) , og så simpelthen rose hende en masse og give hende en god oplevelse . Og så aldrig lade hende gå bagved mig !

• #3   9. nov 2011 Jeg ville nok sige at det ville hjælpe, specielt hvis han har tendens til at pakke sig sammen smiley
    Angående selvtilliden, ville jeg forsøge med dig Godnat, min engel... smiley Vi ses ;'/ foreslår smiley

• #4   9. nov 2011 Min gamle hoppe var en rigtig oprørsk hest, hun ville ikke ud på hovslaget, skød skulder, smed med hovedet, var anspændt i nakke hals og ryg og så blev hun meget opmerksom på ting når hun tog hovedet ned igen.
    Jeg valgte så at prøve bidløst og straks slappede hun mere af og blev ikke bange for nu kunne hun koncentrere sig.
    Efter det, blev hun fastlagt bidløst smiley

• #5   9. nov 2011 Det lyder nøjagtig som min pony! Han ter' sig hver gang jeg vil en vej som han ikke vil, og han bliver også bange vildt nemt! Eller, der kan køre 5 store traktorer forbi ham, uden han siger noget, og så hvis der hopper en lille frø i vejkanten bliver han vildt bange! Skøre hest smiley - Rider 100 % bidløst på ham, lige meget hvad smiley

Men, jeg tror det lyder som en god ide at du begynder på det.. En hver hest har bedst af at blive redet uden bid, og det kan også gøre jeres forhold stækere, hvilket fører til at i kommer til at stole mere på hinanden, og det kan også hjælpe på hans angst for divirse ting, når du så er sammen med ham.. Og hvis du er bange for han skal stikke af eller lign. fordi han ikke har bid i munden, så vil jeg bare sige at du ikke behøver være bange.. Et bid er bare falsk trykhed, hvis hesten virkelig vil løbe, er den fuldstændig lige glad med hvad fanden den har i kæften smiley
    Så jeg synes helt klart du skal tage springet smiley

• #6   9. nov 2011 Tror ikke bidløst vi skade, men du skal virkelig få trænet dit stopsignal.. At han "bruger det imod dig" at gå bag lod tror jeg er fejltolkning ( der er intet der hedder under lod, da hesten ikke kan gå under dens eget hoved, men derimod kun bag det lodrette plan smiley ).. En hest der er 100% sikker på hvad stopsignalet betyder og som har det indlært korrekt vil stoppe nærmest pr. refleks når signalet kommer.. En hest der er forvirret vil derimod forsøge at trække næsen ind for at se om det letter presset..
    MEN tilbage til topic, JA skift endelig til bidløs og se om det gør en forskel, bare indlær signalerne korrekt..

• #7   9. nov 2011 Tusind tak fo svarene smiley
    *Natrual Harmony: Det lyder enormt meget som min hest. Majetærsker, lastbiler og alle mulige former for biler er han helt kold overfor, men fx. her i sidste uge blevet han enromt bange for et blad(som fra et træ) der fløj over hovedet på ham, tosset lille hest smiley og så kan han blive bange for noget som et muldvarpe skud... Det har du selvfølgelige ret i smiley

• #8   9. nov 2011 Freja er også meget nervøs anlagt, - ikke nervøs som sådan, men ligesom du selv beskriver din, usikker på sig selv..
    Jeg rider selv bidløst, og har gjort det siden maj i år. Har været tæt ved at springe fra en del gange, men du er altid velkommen til at skrive en PB, hvis jeg skal hjælpe dig igang smiley

• #9   10. nov 2011 Chanel har aldrig kunnet lide at gå med biddet, skød skulder, løb, pressede imod biddet - så blev vi bidløse og hun blev noget så god og 'rolig'. smiley
    Ang. selvtillid kan du præsentere den for forskellige ting, langsomt, og gå nogen gode ture med den så den får set forskellige ting. smiley

• #10   11. nov 2011 Hej. Jeg synes det virker somom emnet er off topic?? Ridning har ikke så meget med ground work at gøre....

Helene

• #11   13. nov 2011 Altid med noget nyt, start på en lukket bane/ridehus. Så kan han ikke løbe så langt hvis han bliver bange. Vent med at ride ud med det, indtil han lystre signalerne. Det er jo noget nyt for ham, og han skal lige vende sig til det, ligesom du skal vende dig til hvordan han reagere.

Man kan evt, i en overgangsperiode ride med både bid og en ridekapsun. Så er der en mulighed for at føre signalerne over, ligesom man har en "sikkerheds" bremse. Især tilrådeligt ved lidt nervøse heste. Vær dog sikker på at de ikke er nervøse fordi de netop har bid i munden. smiley

Men tag det stille og roligt i starten, og husk det kan være som at starte helt forfra, som hvis hesten er nytilredet. Dvs. den aner ikke hvad du beder den om ved start, stop, højre, venstre f.esk. Så husk også en god portion tålmodighed.

God arbejdslyst. smiley

• #12   13. nov 2011 Helene S: Synes det hører fint her ind under, da det lige så meget handler om at få puttet noget selvtillid i min hest, som at ride med bidløst, og så vidt jeg kan forstå er de fleste som går op i ground work og horsemanship, og rider i bidløst smiley

Bine J: Absolut ikke dårlig idé smiley Det vil jeg prøve, er nemlig ikke helt sikker på at jeg kan slappe fuldstændig af(hvilket er nødvendig med en hest som min) unden bid smiley

• #13   14. nov 2011 Tja... jeg synes bare at spørgsmål om ridning hører til i et andet forum og så kunne emnet hedde : "hvordan får jeg mere selvtillid i min hest". Men det er bare min mening :o)

Kommentér på:
Usikker og bidløst, god idé?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce