{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.416 visninger | Oprettet:

Bliver I nogensinde trætte af jeres plage? :) {{forumTopicSubject}}

Bliver I det ind imellem? Jeg har ellers holdt ud længe, hun skal tilrides til sommer, MEN trods træning, så jeg hende lige gøre stejletendenser ved fodringen igen i dag. Og skraber helt vildt i boksen, (står med gummimåtter af samme grund).

Har siddet fast i høposen 2 gange, fordi hun skraber, og åbenbart også stejler, da posen hænger højt. (det sker kun de 5 minutter, der bliver fodret til morgen).

Når hun skal på fold, går hun ekstremt langsomt, skal lige vågne, og hun vil slet ikke ud på folden, vil hellere kæles, så jeg skal gå helt ud på folden, og skynde mig hen at lukke leddet, ellers går hun med ud.

I longe siger hun fra, det gør hun i øvrigt generelt tit, fordi hun er meget følsom og har meget vilje/selvtillid, som min anden hest ikke har skyggen af, hun kunne aldrig finde på at "sige mig imod", hvis jeg siger trav, traver hun-

Andre kan ikke se mit problem, de synes hun er så rolig. Ja, næsten for meget jo. Det går over i stædighed, vilje, og jeg beder hende ikke om noget, hvor jeg ved, hun vil sige så voldsomt fra, at det er farligt for andre i nærheden.

Jeg måtte træne hende med mclean siden hun var 1 år, fordi hun var umulig.

Er jeg den eneste, der er træt af min plag? Det har været hårdt arbejde hele hendes liv, og nu, hvor det egentlig gik godt, er hun begyndt at vise lidt dårlige tegn igen., ØV, aldrig mere plage.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bliver I nogensinde trætte af jeres plage? :)
  • #1   19. dec 2011 Ja, men så tænker jeg det hele igennem. De fatter jo ikke en skid, da de ikke har lært det, så bliver mine frustrationer bare til en glæde over at jeg har et "tomt" lærred at lege med.

  • #2   19. dec 2011 Plage er som børn man tæller konstant til ti smiley

  • #3   19. dec 2011 kan jeg godt ind imellem...
    - men så tænker jeg på ALT det gode og det dårlige er glemt ;-))


  • #4   19. dec 2011 kender alt til det.. det er derfor jeg har valgt og se om jeg kan bytte mine væk til en hest.. men der er bare ingen som vil have plage smiley

  • #5   19. dec 2011 Med at hun skraber og stejler i boksen har jeg den nemmeste løsning på!
    - Den får ikke mad eller opmærksomhed før den holder op!
    Det tog min 3 dage at fatte, han var sur, sparkede på væggen og stejlede!
    Han ved at hvis han kommer hen, med ørene fremme! Så får han mad med det samme!
    - I starten, hvis han var sur eller lavede nogen andre bølle-ting, når jeg kom med mad. Så gik jeg bare lige forbi, så lukker du bare alle de andre ud først og går så tilbage til den, venter på den opføre sig pænt også kan den få mad smiley


  • #6   19. dec 2011 Den snupper jeg Maya god måde du gør det bare den ikke kommer til at mangle noget i den anden ende smiley

  • #7   19. dec 2011 Den kommer jo ikke til at mangle noget på den måde nej, for den lære bare at betone sin foderinstinkt smiley

  • #8   19. dec 2011 Kender det godt :b

    Jeg købte et hingsteføl i 2009, som jeg selv havde trænet helt fra han blev født og han var virkelig dejlig og nem. Dog var han lidt stædig og doven nogen gange, men ellers var der stort set igen problemer med ham.
    - Han døde desværre som 2 års i sommers smiley Øv, han var bare så dejlig, og havde virkelig set frem til den dag jeg endelig kunne ride på ham...

    Nu har jeg så fået en ny plag, som kun er 1 år, og ikke har lært noget som helst før jeg fik hende her for nogen måneder siden.. smiley
    Føler at jeg starter helt forfra igen + der er 2 år til hun kan rides.

    Hun er ret besværlig at have med at gøre, da hun samtidig med at hun ikke rigtig har været i hænder, også er meget stor af en 1 års (ca 165+).
    Fx har hun lige for tiden fået en underlig idé om, at hun ikke gider ud fra boksen! smiley Hun bider gårdejeren, når han trækker hende ud på folden. Hun prøver "spise" kæden/trækketovet, når hun står bundet på gangen. Hun skider i krybben næsten hver dag smiley Hun er stædig, og hun kaster med sine ben, når jeg vil rense hove på hende, selvom jeg har trænet en del med hende på det sidste..

    Så ja, kender godt det der med at være træt af sin plag.. Men elsker hende nu alligevel og ville ikke af med hende smiley
    Hun har jo også rigtig mange gode sider, så tror bare hun trænger til at komme lidt mere i hånd.


  • #9   19. dec 2011 Jeg har en plag der er på vej til at blive unghest, glæd jer ikke til den alder, der skal alt prøves af. Men tja de skal bare vide hvem der er lederne i flokken, så går det lettere. Jeg var så uheldig at jeg skulle opberberes og måtte forlade min stald som jeg normalt står for sammen med min bror, så min far skulle overtage min plads, hvilket ikke resulteret i noget som helst godt, min plag/unghest har taget magten både over min bror og min far, da de simplehen ikke har vist hvordan de skulle opdage ham. Så nu er jeg næsten kommen på benene igen og føler at jeg skal til at starte helt fra bunden af, med en unghest, som faktisk var fuldstændig klar til tilridning, men ja det bliver udskudt endnu et par måneder, da vi lige skal igennem hele processen igen, plage har ikke meget mellem ørerne, men selvom de kan være stride, er de ikke ude på at være onde, de har bare deres egne meninger. Jeg tænker altid at jeg skal ikke se på de negative ting, for så mister man så let overblikket, så tænk posivtivt og tænk på at plage skal opdrages ligesom børn.
    - Håber virkelig du bliver glad for din plag og finder ud af en god løsning, uden i bliver trætte af hinanden.


  • #10   19. dec 2011 Jeg er meget glad for min dejlige plag. Han er 2,5 år. Når det er skrevet så er der også dage hvor jeg ville ønske jeg ikke havde fået ham.
    Der er en masse arbejde i at have de små. Det gode er jo at man selv er med til at præge hesten i den retning man gerne vil.
    Når det regner, syntes jeg der er meget møj at kører ud, Når de andre rider en tur, vil jeg også med men må vente.
    Nogle gange er det nemmere at forene sig med tanker om at man skal bruge mange timer, men nu hvor det hele er lidt koldt og surt syntes jeg det er svært at se det positive.
    Jeg er så heldig at jeg har min på en rideskole, der er mange søde piger og damer. Ind i mellem når jeg ikke kan styre mig få jeg en ridetur :-).
    For mig hænger det meget sammen med at det er vinter og surt at være heste ejer. Når jeg så heller ikke kan ride så føltes det bare øv.
    Når alt det er skrevet vil jeg ikke kunne holde tanken ud, hvis jeg skulle af med Rasmus. Han er familiens midtpunkt og giver os mange sjove timer.


  • #11   19. dec 2011 Jeg elsker at arbejde med føl og plage.
    Har haft min Betty siden hun var 9 mdr gammel ( hun er idag 4½ år ).
    Ja, der var et kæmpe problem at trække med hende, men det blev da løst.

    Købte en 1-års mere her i sommer, samt at Betty fik føl i maj måned.

    Kan godt lide at ALT skal læres, at de aom JustADreamer siger, er et tomt lærred, der bare skal fyldes. Og det kan gøres på egen måde.

    Ang. fodringen, så var der for nogle år siden en ret spændende artikel i et af hestemagasinerne om, hvordan man skal løse et sådan problem som du beskriver, lidt a la en stereotyp adfærd.

    Man skal så vidt mulig prøve at forhindre de situationer hvor de opstår, og er det ifm fodring, så giv hesten mad som den 1., inden de overhoved når at opdage at de skal fodres. Det gælder om at bryde uvanen. Med tiden slapper hun så måske mere af ved fodringen, i og med hun bliver ældre og mere tålmodig.

    De unge er ofte meget utålmodige smiley
    De skal have det hele indlært.
    Lav evt nogle mindre nemmere øvelser med hende, så I får en masse små succes-oplevelser, hvor hun lærer dine signaler bedre, så du ikke føler at hun bare "modarbejder" dig hele tiden.

    Frem for alt tålmodighed tålmodighed tålmodighed.
    Pøj pøj med det smiley




  • #12   19. dec 2011 Plage er lige som små børn, nogle gange har man bare lyst til at kyle dem i skraldespanden ;)..
    Vil sige jeg ikke er træt af in pige, hun kan være træls indimellem.. men vi tager den tid tid tager o ved de der stejletendenser ville jeg nok evt begynde noget klikker træning, altså når hun er nede med alle ben *klik* mad... men det er nok bare mig smiley
    Min har nogle madamme tendenser men slet ikke i stil med hvad jeg har prøvet hos min new forest hoppe endnu selvom hun er meget større end hende.. se hende har jeg været træt af MAAAAANGE gange smiley gamle møgdyr smiley


  • #13   20. dec 2011
    uhh nej jeg gør ikke, men kan til gængæld blive ret træt af min 5 årige hoppe:) hun tar det altså alvorligt det der med at HOPPE hehe



  • #14   20. dec 2011 Neej, Gaia er bare den lettest smiley hun lære hurtigt. Jeg har godt nok kun lært hende det basale som at løfte hovene, stå på staldgangen, trækkes med osv. Men der har ikke været problemer med hende smiley Sidste vinter fik hun godt nok benene i hønettet et par gange og fik hun det bare på gulvet tissede hun på det... Men det blev løst ved at hænge nettet meget højt og denne vinter har der slet ikke været noget smiley Så nej kender ikke til det med en træls plag, men kan da være det kommer senere, hvem ved, hun er jo ikke 2år endnu smiley

  • #15   20. dec 2011 Fra Adeilo var 6mdr til 1½ år ja... Men nu - nej... Han er så skøn lige for tiden smiley

  • #16   20. dec 2011 Har en ung herre på 3 efter nytår som jeg har haft fra han var helt lille bitte (7måneder) og han var flaskeføl og har bestemt ikke haft det godt hos tidligere ejer ! Så der var lidt problemer med det sociale på folden osv.. Han har ofte skabt sig åndsvagt de sidste 2 år ! Men Gud hvor jeg "elsker" det ! For han var så sløj og skidt da jeg fik ham, ingen liv i de små øjne. Så når han skaber sig tosset så står jeg med et smil og et bette grin også arbejder jeg på at få løst problemerne smiley og i finder ikke nemmere unghest på denne jord ! Han er min bedste ven ! er aldrig blevet træt af ham trods de mange kampe ! Jo da jeg kørte hjem med ham i traileren, men det var fordi han ikke var den hest jeg blev lovet smiley elsker selv at skulle slibe min diamant til en brillant ! Og skal helt sikkert have en baby igen, pt har jeg jo frello og Tino smiley skønt

  • #17   20. dec 2011 Åh ja min plag er ved at blive unghest... når hun ikke gider gå i longen mere vender hun røven til og sparker efter mig smiley står ikke stille på staldgangen osv osv... Men alligevel ville jeg ikk ku nænne at sælge hende


  • #19   20. dec 2011 Elsker plage...

    det er dem du skal bruge længst tid på at lytte til...

    en plag er uopdraget, og uspoleret, det er dit eget job at forme og gøre den til det den skal blive som voksen. så jeg elsker det... der er KUN 1 hest der irriterer mig... min mors jyde. HAN er en lømmel... foretrækker til hver en tid føllene og plagene, gør de noget de ikke skal, er det min egen opdragelse der ikke er fuldendt...

    mit føl fra i år, kan løfte ben, trækkes med, selv tage grimen på bare man holder den frem, mønstres til ug. har ikke siden han var 5 mdr. så meget som forsøgt at stejle, bide eller sparke. det hedder blot korrekt opdragelse...(-:


  • #20   20. dec 2011 Kender det godt, jeg ahr en plag på 2,5 år hun kan godt nok være for meget nogen dage.
    Til tider vil hun ikke lade mig tage hende ind fra folden der kan gå en halv til en hel time før hun overgiver sig og kommer hen til mig.

    Nogen dage er alt farligt så hopper og danser hun når jeg trækker med hende, eller hun kan finde på at bide ud efter mig,

    Så er der dage hvor jeg ikke må strile hende i hovede så flytter hun sig eller slår med hovede.

    Når det er mad tid går det som regel godt, hun er dog begyndt at lægge ørerne tilbage og laver stejle hop.

    Så jo jeg kan godt blive temmelig træt af hende, men det skal lige siges jeg elsker hende over alt på jorden, har haft hende siden hun var 14 dage gammel.

    Jeg siger bare længe leve tålmodigheden, selv om det er svært.

    Så har jeg en lille hingste basse han kan godt være "jeg sælger ham" men jeg nænder det ikke, han er blevet født hos mig, jeg tog selv imod ham og genoplivede ham for han var død.
    Han opfører sig til tider som en hund jeg kalder på ham og klapper mig selv på låret så kommer han hen og stiller sig ved min side. :-)))))


  • #23   22. dec 2011 Elsker min plag, jo nogle dage blir man nød til lige og trække vejret. Men tålmodighed rækker langt med sådan nogle. Og de er så sjove at arbejde med, også er det jo fantastisk når man endelig kan se fremskridt, selvom det kan tage sin tid noglegange smiley

  • #24   22. dec 2011 La Dolce Vita - Lige mine ord smiley

Kommentér på:
Bliver I nogensinde trætte af jeres plage? :)

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce