Manglende ledvæske - fremtid for hesten? {{forumTopicSubject}}
Hej.
Jeg har et par spørgsmål vedr. en hest med manglende ledvæske, som jeg håber i kan svare mig på.
Denne hest jeg vil spørge ind til er tolv år gammel, og har manglende ledvæske i alle ben (dog mest i det ene bagben). Indtil nu har den gået konkurrence (LB/LA spring og LA4,5,6 i dressur) og går M til træning i begge dele. Den har fået diagnosen "manglende ledvæske" i sidste uge. Indtil nu har de eneste problemer været, at den har været hævet på det ene bagben, hvis den har stået stille i en længere periode (over 2 uger) og har været lidt stiv ved opstart efter længere pause. Ellers ingen problemer, springer nemt 1.60m og går øvelser til og med M.
Nu er mit spørgsmål så, hvad denne hest vil kunne fremadrettet? Kan den blive ved med at gå dressur med den rette træning, hvis man dropper springningen? Hvor længe vil sådan en hest kunne holde?
Og hvad er jeres erfaringer med dette? Evt. hvad man kan gøre for at mindske problemet.
Jeg håber på svar hurtigst muligst, da det haster en smule.
På forhånd tak
/Helene
jun 2011
Følger: 60 Følgere: 60 Heste: 9 Emner: 15 Svar: 439
jun 2011
http://www.hestegalleri.dk/for_messageDetail.aspx?MSG_ID=815273
jun 2011
sep 2006
Følger: 25 Følgere: 200 Heste: 7 Emner: 1.490 Svar: 12.053
de kan sagtens have for lidt ledvæske uden at der er røngten forandringer osv...
En hest med for lidt ledvæske vil have meget gavn af en glukosamin og MSM produkt (for eks. cortaflex, som kan købes til halv pris i england i forholds til her hjemme)...
samt det er vigtigt med GOD opvarmning (lidt ala en gigt hest).. Fordi jo varmere hesten er i opvarmningen (skridt), jo mere flydende vil ledvæsken blive og ledvæsken skal være varmet op før den kan smørre leddene ordentligt og forebygge skader...
så umidebart hvis det var min drømme hest, så ville jeg få en uvildig dyrlæge´s vurdering af hesten... siger denne dyrlæge god for hesten og hvad du skal bruge den til, så ville jeg købe den (til rigtige pris vel og mærke)...
og så:
1: give den glukosamin hver dag
2: give den back on track på alle 4 ben i stald
3: være meget omhyggelig med opvarmning (skridt mindst 15 minutter inden ridning)
jan 2009
Følger: 86 Følgere: 85 Heste: 4 Emner: 32 Svar: 154
maj 2006
Følger: 107 Følgere: 99 Heste: 3 Emner: 62 Svar: 950
maj 2009
Følger: 52 Følgere: 60 Heste: 1 Emner: 28 Svar: 957
jan 2009
Følger: 86 Følgere: 85 Heste: 4 Emner: 32 Svar: 154
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
Manglende ledvæske - fremtid for hesten?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside