{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.386 visninger | Oprettet:

Manglende ledvæske - fremtid for hesten? {{forumTopicSubject}}

Hej.

Jeg har et par spørgsmål vedr. en hest med manglende ledvæske, som jeg håber i kan svare mig på.

Denne hest jeg vil spørge ind til er tolv år gammel, og har manglende ledvæske i alle ben (dog mest i det ene bagben). Indtil nu har den gået konkurrence (LB/LA spring og LA4,5,6 i dressur) og går M til træning i begge dele. Den har fået diagnosen "manglende ledvæske" i sidste uge. Indtil nu har de eneste problemer været, at den har været hævet på det ene bagben, hvis den har stået stille i en længere periode (over 2 uger) og har været lidt stiv ved opstart efter længere pause. Ellers ingen problemer, springer nemt 1.60m og går øvelser til og med M.

Nu er mit spørgsmål så, hvad denne hest vil kunne fremadrettet? Kan den blive ved med at gå dressur med den rette træning, hvis man dropper springningen? Hvor længe vil sådan en hest kunne holde?

Og hvad er jeres erfaringer med dette? Evt. hvad man kan gøre for at mindske problemet.

Jeg håber på svar hurtigst muligst, da det haster en smule.

På forhånd tak
/Helene

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Manglende ledvæske - fremtid for hesten?
  • #1   26. dec 2011 Det er slidegigt og hesten vil grædvis få forværring, hvis den ikke jævnligt får indsprøjtet væske til leddene, men kunkurrance hest vil den ku forblive..

• #3   26. dec 2011 SLUDDER.. mener jo at den IKKE vil ku forblive konkurrance hest..

• #4   26. dec 2011 for lidt ledvæske er altså ikke det samme som ledde gigt...

de kan sagtens have for lidt ledvæske uden at der er røngten forandringer osv...

En hest med for lidt ledvæske vil have meget gavn af en glukosamin og MSM produkt (for eks. cortaflex, som kan købes til halv pris i england i forholds til her hjemme)...

samt det er vigtigt med GOD opvarmning (lidt ala en gigt hest).. Fordi jo varmere hesten er i opvarmningen (skridt), jo mere flydende vil ledvæsken blive og ledvæsken skal være varmet op før den kan smørre leddene ordentligt og forebygge skader...

så umidebart hvis det var min drømme hest, så ville jeg få en uvildig dyrlæge´s vurdering af hesten... siger denne dyrlæge god for hesten og hvad du skal bruge den til, så ville jeg købe den (til rigtige pris vel og mærke)...

og så:

1: give den glukosamin hver dag
    2: give den back on track på alle 4 ben i stald
    3: være meget omhyggelig med opvarmning (skridt mindst 15 minutter inden ridning)

• #6   26. dec 2011 Tak Sandie, har tænkt lidt på det samme selv smiley Vil få en udefrastående dyrlæge ti at kigge på ham smiley

• #7   26. dec 2011 Glucosamin hver dag har jeg også hørt er med til at danne ledvæske smiley prøv med det smiley er det sådan den klikker i ledene når den varmer op?

• #8   27. dec 2011 Havde en hest opstaldet, den led også af manglende ledvæske i begge bagben, og den ville aldrig blive til ridehest igen, kun hygge/skovturs hest... Iflg dyrlægen og kiropraktoren måtte man ikke ride på den hver dag, for der kunne ikke nå at komme nok ledvæske til bagbenene, så den skulle i hvertfald ha' 2 dages pause imellem ridningen og så ingen hård trænning...

• #9   27. dec 2011 Den klikker ikke nej smiley

• #10   27. dec 2011 Min tidligere helpart har li blevet aflivet pga. Manglende ledvæske. Hende der ejet den nu sidst red dressur, hun prøvet bla. Med at sprøjte silikone ind men intet hjalp. Dengang jeg havde hende havde jeg en genoptræning på hende da vi opdaget at hun havde forkert sadel, jeg købte ny sadel og genoptrænet hende hvor hun bagefter var i top form og gik strålende igennem handelsundersøgelse. Jeg red hovedsageligt hurtig og mindst en time seks dage ugentlig hun fejlet ingenting. Nu som otte år er hun aflivet.

Kommentér på:
Manglende ledvæske - fremtid for hesten?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce