{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.109 visninger | Oprettet:

longering. Galop uden pisk. -hvordan? {{forumTopicSubject}}

Hej( :
jeg kan ikke få min unghest (snart 3 år) i galop, og jeg nægter at bruge pisk s:

Men uanset hvor hurtigt jeg løber ved siden af hende, og uanset hvor meget jeg driver på hende, så vil hun bare ikke galopere/:

Hendes balance er stabil i både skridt og galop, har har trænet bumtræning med hende 3 gange.
Hun er også stabil, når jeg renser hendes hove, så tvivler på, at det er hendes balance, men det kan self. godt være?

håber at i kan hjælpe mig.
-Seb.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  longering. Galop uden pisk. -hvordan?
  • #1   15. mar 2012 hendes balance er stabil i både skridt og trav*

• #2   15. mar 2012 Hmmm hvis du kan så måske lav en større volte eller få en anden til at løbe bagved og drive mens du bliver i midten..

• #3   15. mar 2012 hmm... yea okay, men det har jeg ikke rigtig mulighed for s:

• #4   15. mar 2012 Må man spørge hvad der er i vejen i at bruge pisk?

• #5   15. mar 2012 Du kan måske kaste den anden ende af longelinen efter hende så? Altså, bag hende, ikke PÅ hende. smiley

• #6   15. mar 2012 Camilla Munksgaard - Rosmear Aram 2012 .:
    Der er intet i vejen med pisk. Men blev "oplært" på en rideskole, hvor de misbrugte pisk, og da jeg blev ældre, og forstod hvad de egentlig gjorde ved dem, så jeg flyttede der fra, og siden da, har jeg bare nægtet at bruge en pisk.
    Det eneste tidspunkt jeg har pisk med, det er når jeg er til spring stævner, for der SKAL man enten have pisk eller sporer med, men bruger den naturligvis ikke.( :

¤ Søster McFluff ¤
    det var faktisk en god idé, men tror min longe er for lang til det s: og min "jordtrænings-longe" er kun 3 meter /:

• #7   15. mar 2012 Jeg tror det er mangel på balance/styrke.. Selvom den ikke har problemer med at få løftet hove, er det slet ikke sikkert at den har balance til at gå på en så lille volte i galop. 3 meter er ikke meget, prøv med en større longe.. smiley
    Du kan vel også bare bruge en longepisk til at smælde med? Der er ingen der siger, at du skal slå hesten med den. smiley

• #8   15. mar 2012 Du kan have en longe med, uden overhovedet at bruge den. Tit har det en drivende effekt, at pisken er der og kan sige lyde. Kan ikke se problemet i det.

• #9   15. mar 2012 Og det er da noget vrøvl, at man skal have enten pisk eller sporer til springstævner?

• #10   15. mar 2012 *du kan have en PISK med, self smiley

• #11   15. mar 2012 Der er intet i vejen med at bruge pisk smiley

Jeg har fuld forståelse og respekt for at du ikke vil bruge den PÅ hesten.

men pisken er et rigtig godt middel til at få precisere signaler til hesten.

jeg foreslår at du tager en ok lang pisk med (ca. 1m) og når du løber med din hest og du har fået den i trav (hvis vi siger du er på hestens venstre side) så tager pisken i din venstre hånd og vifter med den, ikke slår på hesten men bare vifter med den samtidig med at du laver den lyd med munden som du plejer at bruge når du skal drive lidt på den smiley

et andet alternativ til pisken kunne være hvis du siger du har en trænings torv på 3m så bruge den del af torvet som ikke sidder fast i hesten og vifter lidt med den.

der er ingen skam i at bruge pisken. hesten er et hårdfør dyr som er vant til fra folden af blive sparket og nappet af andre heste. pisken er ikke så voldsom. bruger du den rigtig er det et rigtig godt redskab til at kunne give hesten de klareste signaler.

håber du kan bruge det smiley

• #12   15. mar 2012 Mette *kødæder og pelsbedårer *:
    Beskeden var til en anden med den 3 m. lange "longe" Jeg har en almindelig longe jeg bruger til hende.

• #13   15. mar 2012 Hesten løber væk fra piskens "smæld" fordi den bliver bange jo..

Man kan vel også tage hesten i en normal longe, og så "kaste" trækketov/longe på 3 m. ude bag hestens bagpart, og så trække den tilbage igen?

• #14   15. mar 2012 Om du kaster med torvet, eller driver med en pisk, er sådan set lige meget.
    Hvis hesten går hurtigere pga. torvet, er det jo også fordi den bliver 'bange', og så har du samme effekt som med pisken - bortset fra at det er mere besværligt at bruge torvet.

• #15   15. mar 2012 Bom træning 3 gange er heller ikke meget.. Hesten er ikke særlig gammel, så det kan sagtens være balancen smiley
    Det tager laaang at bygge muskler og balance op..

Du kan sagtens bruge en longepisk til hende som en hjælp i longen her i starten, du skal jo bare lære hende at den ikke er farlig og så længe du ikke vil bruge den som et magtmiddel, ja men så har du dit på det tørre..

Når hun først forstår, hvad du vil og du har lært hende de forskellige kommandoer for skridt, trav og galop så behøver du jo ikke rigtig pisken mere..

• #16   15. mar 2012 Jeg havde lidt samme problem i starten - men hvis du prøver selv at ''galopere''.. Meget tydeligt, min slog i galop på den måde smiley

• #17   15. mar 2012 3 m. longeline til en unghest er ALT for kort. Du risikere virkelig at lave overbelastningsskader på hende. Der kræver virkelig styrke i bagpart og ryg efter års træning, for at kunne trave ensige galoppere på så lille en volte. 8 meter volter kommer først som øvelse i M klasser i dressur.

Så kan godt forstå hun ikke vil galopere for dig. Så først få fat i en rigtig longeline på ca. 8-10 m.

Ang. pisk, så er det en udemærket forlænget arm/pegepind, som kan være med til at forstærke et signal. Ikke ved at slå hesten, men som en drivende effekt blot ved at pege eller "skubbe" bagpå. Man kan vifte med den og man kan benytte linen til at vifte bagved hesten, ligesom hvis man benytter noget af sin longeline. Touchering er også en mulighed. Dvs. let berøring og/eller markering.

Pisk er et meget misforstået og særdeles misbrugt arbejdsredskab. Som du også selv skriver og ved. smiley

Men benyttet korrekt og med omtanke, kan der være er rigtig godt redskab. Jeg bruger det som min forlængede arm, markør, pegepind og signalredskab. smiley Og min hest bruger den som legetøj eller kløpind. hæhæ. smiley

Så overvej den som en hjælper, men prøv først med en laaaang longeline. smiley God arbejdslyst.

• #18   15. mar 2012 træn med lidt lyde, f.eks. du kan sige gallo når han skal gallopere eller trav pg skridt når det skal trave og skridte. ellers kan du jo træne en lyd der betyder "sæt farten op" smiley

ved ikke om dette hjalp :S

• #19   15. mar 2012 et alternativ kunne være at slippe hende fri på banen, og så drive på hende mens du siger "galop" or something. Der kan hun træne det ligeud og du nemmere drive på, når hun så kan komandoen der kan du påføre den i longen.

Men tror 100% det er balance og styrke. Og jeg ville ikke longerer hesten meget i den alder

• #22   15. mar 2012 tranums: tricket der er at sætte dem i en kort trav og SÅ galop, og IKKE tillade hurtig trav, men samtidig drive

• #24   15. mar 2012 Både pisk og det at kaste med enden af et torv er jo negativ påvirkning (altså hesten bliver bange for begge dele ellers ville det blive svært at få den til at gå frem)

At du har pisken med betyder ikke du skal misbruge den smiley

• #25   15. mar 2012 Bine:
    jeg snakker ikke om 3 m???

• #26   15. mar 2012 Maya Fleur Eghjort - V
    Rigtig god idé, det med at slippe hende fri, og lære hende det det der først. Det vil jeg prøve smiley

• #27   15. mar 2012 Jeg vil ikke 'blande' mig i om dit udstyr er det rigtige til din hest, men sørg for at hesten løber på en ca.20m volte, da det er lettere at holde balancen med.

-Selv bruger jeg longepisk, da Magic ellers er særdeles ligeglad... Hvis ikke denne er inden for rækkevidde bruger jeg et ganske almindeligt trækketov/grimeskaft, hvilket er let at styre når de er så korte, men samtidig har effekt...:D

En anden ting du kunne gøre, var som står ovenfor: slippe hende fri, men brug evt. Kun halvdelen af ridehuset/ridebanen, og afspær resten ved hjælp af 'spring' (Selvfølgelig for høje til hun springer...) og evt. I hjørnerne, så hun ikke søger tilflugt dér... På denne måde virker dette som en roundpen (Eller hvad du foretrækker at kalde det...)

• #28   16. mar 2012 hmm.. ja jeg vil prøve det der med at slippe hende fri( :

• #29   16. mar 2012 men hun bliver longeret på en 20m voldte ca.. men hun søger meget ind til mig, men kan sagtens få hende ud igen( :

• #30   16. mar 2012 Tranumus - Så skal du først have skridt og trav på plads, før du slår over i galop. smiley

• #32   16. mar 2012 jeg bruger en almindelig dressurpisk når jeg longere.
    har pisken til at ligge på jorden indtil jeg skal have ham i gallop og når jeg så tager den op er det nok til at få ham i gallop, jeg skal ikke bruge den, den skal bare være der:)

• #33   16. mar 2012 hehe okay( :

• #34   16. mar 2012 Kan ikke helt se, hvorfor du godt vil bruge et tov til at drive, og ikke en pisk? Og hvorfor du godt vil ride med pisk til stævner?

• #35   16. mar 2012 jeg springer med pisk, fordi det er et krav. jeg bruger den ikke.

• #36   16. mar 2012 Det er ikke et krav at springe med pisk. smiley

• #37   16. mar 2012 det er et krav enten at springe med pisk eller sporer, jo (;

• #38   16. mar 2012 Hvor i al verden står det henne?

• #39   16. mar 2012 Det ved jeg ikke. Det bare noget jeg har fået fortalt da jeg begyndte at springe stævner( :

• #40   16. mar 2012 Det er løgn. smiley

• #41   16. mar 2012 I reglementet står der:

325.5.Sporer og pisk
    Pisk: Tilladt. Max. 75 cm – gælder overalt på stævnepladsen.
    Sporer: Hesteryttere: Tilladt.
    Ponyryttere: Tilladt. Skal være afrundede og bagudvendte, dornen må være
    max. 1,5 cm. lang (målt fra støvlens hælkappe til sporespids må højst være
    2 cm).

Hvis man skulle bruge en af tingene, ville det stå der. smiley

• #42   16. mar 2012 Heh. Jeg longerede min mors vallak i går, og han er også en lidt tung herre. Jeg endte med at "jagte" ham inde fra midten af volten, svinge med den anden ende af longlinen mod pagparten, og smælde den i jorden. Det hjalp også at jeg stampede takten med fødderne og "galloperede" med - altså, stadig fra midten...

Jeg har nok lignet en idiot, men jeg fik ham da rundt i galop. smiley

• #43   16. mar 2012 Ja okay.. tak egentlig smiley

• #44   16. mar 2012 ¤ Søster McFluff ¤:
    haha ja jeg ligner også nogle gange en idiot xD og nogle gange ligner det virkelig, at min hest også synes, at jeg er en idiot xD

• #45   17. mar 2012 En anden indgangsvinkel til træningen kunne være, at få hende til at følge efter dig, i stedet for at få hende væk fra dig smiley

De fleste ting, der er blevet beskrevet, bygger på, at du skal presse hende i galop bagfra - altså på den ene eller anden måde lægge ubehageligt pres på hende til at få hende i galop, og hvor hun jo så galopperer væk fra dig (også selvom hun er i longe).

Jeg vil foreslå, at du træner at hun skal følge med dig. Du roser hende, når hun følger efter dig, så hun finder det sjovt og gerne vil det. Så kan du prøve at sætte farten op, selv lave et anspring eller lege med hende, så hun får lyst til at hoppe rundt og evt. sætte i galop - bare 1 hop er jo super, når hun har dårlig balance og fysisk har svært ved det! Det kan du altid bygge mere på senere hen smiley

• #46   19. mar 2012 Elisabeth&Baloo :
    lige præcis! og vil ikke lægge noget ubehageligt pres på hende s:
    problemet med at hun skal følge mig i galop bliver svært, fordi jeg er kun 155cm. høj, hun er pt. 166cm. og halv galophest, så hun har svært ved, at springe an i mit tempo/ :
    hun følger mig i skridt og trav, men vil prøve at få hende i galop på den måde( :

• #47   19. mar 2012 Hvis du ikke vil bruge pisk, så brug dit kropssprog.

Sørg for at holde dig 1 m ca fra hendes bagpart og bed om roligt trav og løb stille ved siden af. Når du så vil have galop, så hold dig ved bagparten og lav et tydeligt "galopansprig" med din krop, læn dig lidt bagud og tramp godt i jorden mens du gør det. Hvis hun har balancen til det vil hun samle sig i traven og måske endda give dig galop.

MEN vær obs på din hest, det kan godt virke ret kraftigt drivende at hoppe ved dens bagpart, hvis signalet er for kraftigt kan du prøve i god afstand først og komme tættere på hvis det ikke virker. Men hvis den kun er 3 ville jeg ikke bede om galop endnu, hvis den ikke selv tilbyder det, jeg tror ikke den har balancen og musklerne til det endnu.

• #48   20. mar 2012 okay, tak( :

• #49   20. mar 2012 Men pas nu på med den metode, som Helene S.. Nogen heste kan være meget sensitive og kan finde på at sparke ud/bukke, enten fordi de ser det som truende eller leg...

Så pas på dig selv smiley
    Min egen har nemlig én gang bukket/sparket efter mig i et galopanspring, da jeg brugte den metode, med ekstra energi og leg..
    Jeg er ikke en hest og kan altså ikke tåle sådan et par heste hove, så jeg gør det ALDRIG i nærheden af ham mere, kun på god afstand..
    Det er jo netop en leg de ville lege på folden, "jeg kommer efter din bagdel" og der bukker og sparker de jo efter hinanden... Så pas på..

• #50   20. mar 2012 ja det er rigtigt( :

• #51   20. mar 2012 Haha, det kan jeg godt forstå - det kan være svært at følge med!

• #52   21. mar 2012 nemlig d:

• #53   23. mar 2012 .MCL ja du har ret, det er derfor jeg lige nævner at det er en idé at starte et stykke væk. Ponyen har også truet lidt af mig hvis jeg driver for kraftigt for tæt på.

Kommentér på:
longering. Galop uden pisk. -hvordan?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce