{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
945 visninger | Oprettet:

Longering - hvordan? {{forumTopicSubject}}


Jeg var til kursus idag og der fortalte hende der underviste at når hun longerede, så gjorde hun det aldrig med en størrelse med mere end en 10-15 meter volte ( sagde hun ikke, men det var størrelsen som folks heste løb i ).

Det gjorde hun fordi man så havde meget mere kontrol over hesten, man kom ikke til at vikle sig ind i tovet, kunne skubbe til hestens skulder med en stick ( fx. til heste der ikke er følsomme for kropssprog i starten ), der var mere mulighed for at påvirke hesten med ens kropssprog og ja, det var bare lettere.

Hun pointerede så at i starten - så var det kun skridt og trav og ikke meget mere end 5min i træk på en hoppe der var med på 20år og var tydeligt stiv i kroppen.

Men i det hele taget gjorde hun det ikke lang tid - dvs. 10min sådan ca. og der gik lang tid før hun satte galop på.
Og det at gå frem til at kræve stilling osv. i volten, det krævede hun ikke før hesten kunne gå rundt, komme ind til en, blive sendt ud igen og stoppe på volten uden problemer.

Jeg har altid ment at longering var noget belastende noget og mener jeg stadig - altså hvis man gør det hver dag i længere tid, eller i det hele taget bare ofte også 10-15min på hver volte.
Men kan egentligt godt se meningen i hvad hun siger og hvis man ikke gør det ofte og i lang tid, så belaster det jo heller ikke så meget som hvis man gjorde det hver anden dag på en stor volte fx.

Hvordan mener du longering skal foregå?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Longering - hvordan?
  • #1   19. nov 2011 har det meget på samme måde som hende du var til kursus til (: mener ikke man burde bruge longering til at få krudt ud af hesten, da det er belastene for hesten, da den kommer til at gå helt forkert.
    og så skal longering aldirg forgå i bid. (:


  • #2   19. nov 2011 jeg er enig med hende du fik et kursus af...
    jeg mener at hvis man ikke kan "styre hesten" i volten, så skal man starte på den lille volte, for så har man kontrol over den og kan styre tempo etc. Dvs jeg sender dem ikke ud på den store volte inden jeg har 100% styr på dem. Ja, det er hårdere for dem på den lille volte, men til gengæld får de så heller ikke mulighed for at "drøne den af" ude på den store volte.
    jeg longerer også kun 5-10 min alt i alt.


  • #3   20. nov 2011 Hesten skal lære stilling, fremadsøgning til hånden og længdebøjning inden den bliver sendt på volte, ellers er longeringen decideret skadelig.

  • #4   20. nov 2011 Synes ikke der er én rigtig måde at gøre det på, jeg kan bruge en hel bane til at longere, fordi jeg går så meget med og fordi jeg netop prøver at få hesten lige en gang imellem. Men lyder meget fornuftigt det du skriver, man skal ikke longere ens hele tiden.

  • #5   20. nov 2011 Jeg longerer præcis ligesom hende tror jeg smiley
    Har lige lavet et album med lidt billeder af longering.. der kan man se den form/holdning jeg kræver af min unge hest som ikke er blevet longeret ret meget.
    Jeg er også rigtig glad for at have hesten ret tæt på mig, så jeg let kan korrigere.


  • #6   20. nov 2011 Jeg longere meget ligesom hende, men jeg longere også meget på stor volte, eller hvor hesten for lov at gå parallelt med mig.. Det kommer meget an på hvad vi skal lave...
    Laver især det der parallel longering, hvis jeg skal have lave overgange/temposkift/øgninger i trav og galop, måske nogle enkelte gange i skridt..

    Men for det meste er det på rund volte.. Har faktisk ikke lavet parallel longering i et stykke tid, nu jeg tænker over det..


  • #7   20. nov 2011 Generelt syns jeg, at folk sætter sig alt alt for lidt ind i longeringen - men OK, jeg er også longe nørd.

    Jeg tænker, at longeringen først skal defineres, før der tages stilling til om den er skadelig eller nyttig. Og det har vel i særdeleshed en betydning, om målet og niveauet er i overensstemmelse.
    Den longeringsform der er relevant for dette forum er motions, styrke og balance-longering, så jeg vil lade være med at udtale mig omkring lydigheds- og show-longering.

    I den relevante longeringsform, mener jeg at de små volter først kommer meget senere i forløbet og jeg vil mene, at der, på et vist niveau allerede er trænet basis lydighed, hvorfor jeg ikke ville bekymre mig så meget om at kunne nå hesten, i det den er trænet til at vige for min longe-stick på den del jeg peger (eksempelvis skulder).

    Jeg er mere fan af store volter. I den første lange periode af longeringen, longerer jeg i lange lige stræk langs med hovslaget, så hesten kan finde balancen og blive taktfast og vinkelret. Derefter arbejder jeg på at få den til at spore lige og få bredde på forparten og få gjort plads.
    Jeg begynder derefter at gøre hjørnerne mere og mere runde og holder øje med balance, bredde og vinkel rundt. Hvis hesten, i det lige arbejde ikke er kommet frem og ned endnu, vil jeg derefter lirke og nørde med dette, på lige spor rundt på så stor en volte som muligt.

    Jeg arbejder derefter med tempo, rygsving, parader mm. og har hele tiden fokus på at få hesten til at finde bedre og bedre balance og mere og mere styrke.

    Jeg må indrømme, at jeg slet ikke har små volter med i mine tanker, med mindre jeg skal lave bagpartsøvelser, fri-longering, show-longering eller lydighedslongering (eller longerer med flere på en gang, for så vil inderste hest få små volter og yderste væsentligt større). Jeg holder af ideen om at få en hest der selv finder balance og for hvem jeg giver muligheden for selv at finde og styrke bevægelsesmønstre jeg opfordrer til.
    På store volter, lige spor, vinkelret med bredde og dybde longerer jeg meget mere end 10 minutter. Mine heste bliver ofte longeret i 25-30 minutter. Forud for motionstræningen er der selvfølgelig lagt en del arbejde i basis-lydighed og forståelse af signaler. Jeg er ikke af den opfattelse, at denne longeringsform er skadelig for hestene, overhovedet. Den er med til at fange og styrke hensigtsmæssige bevægelsesmønstre og er i mit træningssetup et værdifuldt redskab.


  • #8   21. nov 2011 <b>Pauline - under udd. på BBH og hos Ute *</b>
    Hvad er det du mener hesten skal være vinkelret på?


  • #10   21. nov 2011 gode indlæg i kommer med!!!

  • #11   21. nov 2011 Synes det er super interessant, at høre alle jeres måder at abejde på!

    Til indlægsstarter tænker jeg, at den metode du snakker om er skævhedsterapi! Grunden til hesten skal være på en sådan lille volte, er for at hesten kan mærke og derved reagere på din position og at du med sticken kan nå hestens skulder, så den kan lære at løft skulderen, dermed får belastningen væk fra forparten og kommer ud på udvendigebagben og med indevnige bagben kommer til at bære tyngdepunktet! Sådan har jeg overordnet og i kort form fotstået "hovedformålet"


  • #12   21. nov 2011 Istedet for at belaste hesten på en lille volte hvor den alligevel ikke kan følge sporet med bøjningen i kroppen så kan man få fingeren ud af gaskanalen og gå med på en større volte, men i en relativ kort afstand til hesten så man kan korrigere smiley

  • #14   21. nov 2011 Afhængig af ens hests størrelse, er en 15 meter volte altså ok stor hvis man bare arbejder i et kontrolleret tempo smiley
    Self ikke for en kæmpehest, men for store ponyer og små heste er det altså fint smiley


  • #15   22. nov 2011 Synes da heller ikke der står nogen steder at hun ikke går med den rundt?

    Jeg tror næppe hun har stået på midten total inaktiv og så prikket til den engang imellem med en stick... Ved det selvfølgelig ikke men, kan bare ikke forstille mig det smiley


  • #16   22. nov 2011
    Hun havde fokus på at man skulle holde sig inde på et lille felt - en 4 kant imellem nogle kelger, vel ½ meter imellem dem eller mindre.

    Så man ikke skulle vade ligeså meget rundt som hesten.
    Men i det lå også at hun havde fokus på at man ikke skulle flytte sig for hesten, den skulle flytte sig for en.
    Dvs. for at sende den ud på volten, så skulle man ikke gå, man skulle blive på stedet, ikke flytte sig for den hvis den maste ind imod en eller gå hen mod den for at flytte den ud.
    Lige som man skulle kunne skfite volte imens man stod stile.


Kommentér på:
Longering - hvordan?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce