{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
967 visninger | Oprettet:

Monty Roberts i Herning {{forumTopicSubject}}

Jeg poster lige denne artikel, da jeg selv var til stede.
Det var første gang jeg oplevede Monty, og jeg var selv positivt overrasket i forhold til hvad jeg forventede.

Var I der, var det jeres første gang og hvad synes I?

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

<b><i>"Fredagens specialarrangement med Monty Roberts bød på hygge og fin horsemanship, men ikke noget nyt.</b>

Aftenens første hest var en ung hest på fire år, der skulle have rytter på for første gang. Trods dens nervøsitet ved hele situationen, fattede den hurtigt tillid til Monty og gav ham alle tegnene på en succesfuld Join-Up.
Den accepterede uden forbehold rytteren, og virkede i det hele taget meget ukompliceret.

Aftenens anden hest var angst for køer, så der fik vi også en ko i arenaen. Hesten virkede dog mere nysgerrig end bange, og endte ret hurtigt med at følge koen rundt i rotunden.

Den tredje hest var straks mere kompliceret. En islænder der var meget hovedsky gav Monty sved på panden og krævede hjælp fra en anden hest, Stirling.

Den fjerde hest havde problemer med læsningen, men enten overkom den sin skræk på vej til Herning, eller også har Monty virkelig magiske evner, for det varede kun knap fem minutter før den stod oppe i traileren.

Undervejs i demoen fik vi syn for Monty og hans gode humør, men har man set Monty Roberts før, så er man ikke gået glip af noget.
Der er ingen tvivl om at Monty Roberts kan sit kram, og at hestene finder tryghed og ro hos ham. Derudover har Monty Roberts en utrolig rar udstråling, og der er ingen tvivl om, at han fanger publikum og holder dem i sin hule hånd hele vejen igennem.

Men når det så er sagt, så var det en lidt letkøbt demo uden de store udfordringer, og reklamepausen med dertilhørende salg af Monty Roberts produkter kunne med fordel have været udeladt."</i>

<b>KILDE:</b>
http://www.heste-nettet.dk/nyheder/8670/
<i>- Billede og video kan ses i overstående link.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Monty Roberts i Herning
  • #1   19. mar 2012 Jeg ville gerne have været der, da jeg efterhånden har hørt såååå mange fordomme om Monty Roberts, at jeg gerne ville prøve at opleve manden "live" og se, hvad han rent faktisk gør, men desværre lykkedes det ikke for mig at komme af sted og se ham...

  • #2   19. mar 2012 Det var også min første Monty Roberts oplevelse. Syntes at det var en rigtig god oplevelse, og jeg nød showet :o)
    Man kan godt komme til at tro at han har snydt, og arbejdet med hestene i forvejen, men det tror jeg ærlig talt ikke på. Hvorfor skulle han dog det?
    Vi nød aftenen til fulde :o)


  • #3   19. mar 2012 Tog til Herning for at se ham, men så gallashowet istedet og det lyder ikke som om jeg er gået glip af noget smiley

  • #4   21. mar 2012 Gider ikke at støtte den mand, så nej, jeg var der ikke. smiley
    Har ikke ret meget tilovers for hans hårde metoder.


  • #5   21. mar 2012 Jeg var der heller ikke, men har set join up blive udført og metoden er ikke noget jeg syntes om.
    Så har ikke en hang til at se monty og hestene, da jeg ikke bryder mig om metoderne.


  • #6   21. mar 2012 Prins - Hans metoder, fx join up betegnes som psykisk terror mod hesten, fordi han dominerer dem så voldsomt, at de bliver tvunget til at vælge ham.

    Er delvist lammet i den ene hånd pt. så orker ikke at forklare det ordentligt med kun en hånd, så du må få en bedre forklaring en anden dag. men kort sagt tvinger han hesten til at vælge ham, ved at dominere den så voldsomt, at den ikke tør andet..


  • #7   21. mar 2012 Synd at videoen er en gang l*rt, kan den lacker helt vildt smiley

    Jeg ville rigtig gerne have set ham.


  • #8   22. mar 2012 Prins - Det er kun fordi du ikke kender hans metode.

    Join up går ud på at jage hesten rundt i en roundpen, indtil den viser tegn på overgivelse. Det gøres ved at opføre sig som et rovdyr. Hesten er et flugtdyr, og vil normalt flygte fra den slags adfærd, men her bliver den tvunget til at 'vælge' mellem to valg. At løbe rundt alene og dø, eller overgive sig til rovdyret. Det er stærkt stressende for hesten, og er sådan set psykisk terror for den. Den har reelt intet valg, for en hest vil gøre alt for at overleve - åbenbart også vælge at følge et rovdyr. Det kan sammenlignes med hvis en mand kommer hen til dig, holder en pistol for din pande, og beder dig følge ham. Du ville helt sikkert følge med, men er det så et tegn på at du stoler på ham, og gerne vil være sammen med ham? Nej, du er helt sikkert rædselsslagen, ligesom hesten også er, efter sådan et trussel på livet. Så skal hesten komme ind - den er træt efter løbeturen, så den kommer hurtigt ind. Så følger den efter mennesket, men ikke forid den har tillid, men fordi den ikke tør andet.
    Join up kan IKKE sammenlgines med venskab, tillid o.lign. med udelukkende tvang. Join up er noget som hesten ikke kan vinde. Man siger den skal vælge mellem dig eller at være alene. Men egentlig tvinger man den bare til at løbe videre, indtil den vælger dig. Du tvinger den til at tage et valg, du lader den ikke selv gøre det. Det er en yderst voldsom metode, som ingen hest bør udsættes for. og så har det desuden intet med hesteadfærd at gøre.


  • #9   22. mar 2012 (link fjernet)

    Her kan du desuden se, at en underdanig hest sænker hovedet og smasker - ligesom Montys heste skal gøre, for at vise de vil ind til ham.


  • #10   22. mar 2012 Dejlig side, CTS.

    Jeg bruger en lidt lege-udgave af join-up. Jeg løber med hesten, spejler den, den spejler mig, og så vælger den noglegange at følge mig, nogle gange ikke smiley

    Jeg kan godt se din pointe, selvom det er svært at "indse" det - for han er jo en dygtig mand.

    Men hvad mener du om andre af hans metoder?


  • #11   22. mar 2012 Bianca - Jeg synes mange af hans metoder er ret voldsomme - bryder mig heller ikke om hans måde at læsse på, det virker ret stressede. Uden tvivl giver det et resultat, men jeg mener ikke det er en særlig hensigtsmæssig måde at gøre det på.

  • #12   22. mar 2012 Okay - jeg synes netop at hans måde at læsse på er super god - men kan være at vi ikke ser det samme smiley

    Jeg ser at han langsomt lader hesten se rampen, går hent til den, bakker igen, går hen til den, bakker, går lidt op, bakker, går lidt op, går lidt mere op, bakker, går mere op, venter, bakker, går helt op.. Noget lignende - jeg synes det giver hesten en god måde at se det hele på, uden at man presser hesten for meget til hele tiden at skulle et skridt til, et skridt til osv.

    Men hvad ser du med hans læsningsmetoder?


  • #13   22. mar 2012 Du har overbevist mig lige før - prøv igen smiley Vil kun mine heste det bedste smiley

  • #14   22. mar 2012 Jeg har ikke set den her video, men på andre videoer trænger han den hurtigt op, og bakker den voldsomt ned med det samme, og sådan fortsætter han, indtil hesten bare følger med. Jeg kan ikke se grunden til at skulle bakke den så voldsomt tilbage.

    Hvad mener du med hvad jeg ser med hans læsningsmetoder?
    Jeg ser lige videoen, så skal jeg nok forklare hvad jeg ser. smiley


  • #15   22. mar 2012 Jamen du så jo det med join-up, hvordan han dominerer så voldsomt. Og du har jo egentlig ret. Han "gemmer" det bare bag ved at hesten er løs, og følger efter ham "af sig selv" ..

    Men dine meninger er meget interessante synes jeg smiley


  • #16   22. mar 2012 Men jeg har ikke set ham bakke voldsomt mener jeg - men det er længe siden jeg har set en video om det.

  • #17   22. mar 2012 Prins - Så du synes det er helt fint at opføre sig sådan overfor hesten? Hvorfor vil du bruge de metoder? Hvorfor vil du tvinge din hest til at følge dig? Har endnu ikke set et ordentligt argument for at bruge det, så det må du kunne give mig. Har du slet ikke forstået hvad det går ud på? Man undertrykker hesten så voldsomt, at den simpelthen ikke TØR andet end at følge dig, du knækker den fuldstændig, den er rædselsslagen, og tør ikke andet. Tror ikke det er det du vil opnå. smiley Eksperter råder til ikke at gøre det, da det er voldsomt stressende for hesten, og på ingen måde gavnligt.

    Det er bevist at det MR har sagt er løgn, han har selv indrømmet det. metoden blve oprindelig brugt at cowboys til hurtigt at tæmme en vild hest. det må ALDRIG bruges på vores almindelig rideheste, de vil aldrig kunne klare det.


  • #18   22. mar 2012 Bianca - Her er en video med trailer loading:
    http://www.youtube.com/watch?v=uGsOV_eOYXk

    Her ser man en hest, der slet ikke virker afslappet eller tillisfuld overfor hverken menneske eller trailer. Den går med løftet hoved og hale, spændt krop, spændte skridt, virker meget nervøs og angst. Ved den mindste modstand, bliver den ret voldsomt bakket tilbage, hvilket den tilsyneladende ikke finder rart, da den sætter hovedet endnu højere op, og virker meget anspændt. Det er ikke en afslapper hest, og han hjælper den ikke ligefrem til at blive afslappet, med de voldsomme/hårde bevægelser, der tvinger hesten frem og tilbage hele tiden = stressende.

    Det virker uden tvivl, men metoden er i sig selv ikke særlig god. Når man bakker en hest, dominerer man den ret meget, da det for hesten betyder at man bestemmer over den. Jeg ved godt vi hele tiden bestemmer over den, men der er forskel på hvordan man gør det. Havde han stille og roligt ladet hesten kigge på det hele, i stedet for hele tiden at bakke den voldsomt tilbage, tror jeg at jeg ville bryde mig mere om det. men fordi han konstant skal dominere den, tvinge den frem og tilbage, istedet for at lade den gøre det stille og roligt, gør at jeg slet ikke bryder mig om det. Jeg ville aldrig byde min hest den slags meget stressende træning. smiley Så kan det godt være, at han lader være med at presse hesten fremad hele tiden, og den del af det kan jeg til gengæld rigtig godt lide - at han ikke bare hiver og flår i den, for at få den op i traileren med det samme. Jeg kan bare ikke se hvorfor han finder det så nødvendigt at bakke den hele tiden, nu hvor det kun virker stressende på hesten.


  • #19   22. mar 2012 Og ja, som voiceoveren siger i vidoen - hesten bliver træt af at bakke, den bryder sig ikke om det (som forklaret før, er det meget stressende og undertrykkende for den) og derfor vælger den til sidst at gå med. Han tvinger den altså op, ved konstant at overdominere den.

  • #20   22. mar 2012 Jeg vil ikke skændes, men du må kunne forklare hvad du finder så godt ved denne metode?

    Grunden til at du ikke vil svare, er sikkert at du slet intet svar har - for ja, du har nok forhåbentlig indset det helt forkerte i det, den mand lærer folk. smiley


  • #21   22. mar 2012 Og hvis du ikke kan modargumentere det, må det være fordi du giver mig ret.

  • #22   22. mar 2012 Og så fatter jeg sgu ikke at folk kan lukke øjnene for den slags. Ved man ikke mere, end at man ikke kan se det er forkert, selv når man ret tydeligt får det forklaret? I equipages marts-nummer fra 2010, står der endda at eksperter fra bl.a. holland og australien har fundet ud af at det er yderst stressende og skadeligt for hesten at "jage den rundt i en roundpen".

  • #23   22. mar 2012 Prins - På den video der er fra herning herinde, presser han hesten rundt, jo. Det er ikke så tydeligt, men kan jeg nemt se tegn på en stresset og utilpas hest. Klart at den er et nyt sted, mange mennesker, nye dufte osv. men hans kropssprog påvirker den stadig.

    Jeg siger ikke han gør sådan altid, men hans principper bygger på at tvinge hesten. Jeg har forklaret ret godt længere oppe, hvorfor jeg ikke kan lide hans metode. Læs den, og så vil du forhåbentlig forstå det.

    Du synes hans metoder er gode, så synes du vel også om at jage hesten rundt, knække den og gøre den voldsomt underdanig og angst for dig.


  • #24   23. mar 2012 Så du kan lige pludselig ikke kan lide han metoder?

    "jeg har tænkt mig at bruge hans metoder i fremtiden" - okaaay. smiley


  • #25   23. mar 2012 Allerførst vil jeg undre mig over at han ikke giver hesten en belønning for at gå frem til ham, og bakke for ham. For den gør jo præcist som han beder om.

    Jeg kan simpelthen ikke forstå at jeg ikke har set det før. Jeg skammer mig lidt.

    Men jeg tror at jeg "heldigvis" har fejlfortolket ham - for jeg har aldrig bakket mine heste så voldsomt (medmindre de har stejlet op af mig, så sender jeg dem væk).

    Jeg tror at jeg er blevet inspireret af hans ro og hans tro på at han gør det rigtige. Han har en fantastisk ro, og alene med den ville han kunne dominere nok.


  • #26   23. mar 2012 Jeg har aldrig set hans trailerload, men hold da op. Er het paf, tænker bare stakkels hest. Den er da godt nok stresset.
    Man kan ligefrem se hvor dens ben ryster på rampen og den sitrer.

    Godt nok bakkede jeg min hest inden han selv tænkte på det, da han skulle af med sin trailer skræk. Men vi tog nok 30 træningsseancer for at han blev tryg ved det, og ikke bare en kamp der skulle vindes.

    Hvis jeg bød min dreng det der, så ville han gå helt i baglås, han havde sparket ham ned.

    Forstår slet ikke hvordan man kan syntes det er i orden at den bare skal ind i kassen i en seance...
    Hvad blev der af tid og tålmodighed.

    Join up har jeg længe taget afstand til, men nu også trailerload.
    Kunne egentlig godt tænke mig at stille Monty et hav af ? - forstår ikke tanken bag.


  • #27   23. mar 2012 Bianca B

    Tænker du belønning i form af en godbid el. et klap på halsen?
    Godbid og trailertræning hænger nemlig ikke altid sammen.


  • #28   23. mar 2012 Hjortkjær: Jeg tænker en belønning i form af en pause f.eks.
    Når den nu har bakket meget flot, og den reagerer lynhurtigt på hans signaler, bør han give den en pause, et lille klap, og lige lade den sluge tanken om at den står foran en trailer.

    Første gang Vimse så en trailer, havde jeg smidt godbidder ud på rampen og lod ham bare stå at hygge sig. Han stod lige med forbenene på det nederste af rampen. Pludselig tog han et kæmpe skridt og var på vej helt op!! smiley Så det var nok træning for den dag - jeg var meget stolt af min lille hest smiley


  • #29   23. mar 2012 en pause el. et klap på skuldren syntes jeg også er tiltænkt smiley Har bare dårlige erfaringer med folk der gang på gang fodre hesten på rampen, så husker hesten hertil og ikke længere så får jeg mad;-) Men det bare mine erfaringer.

    Dejigt det har virket for din.


  • #30   23. mar 2012 Ja, det har du ret i, men nu smed jeg dem bare på rampen så han selv kunne lede lidt efter dem, og altså gå lidt længere for en godbid, som jeg ikke behøvede at give ham direkte smiley
    Men jeg brugte Monty's "metode" dvs. så ikke alligevel, for jeg bakkede ham lidt, og gik lidt længere. Kan være at jeg kan filme det en dag smiley


  • #31   23. mar 2012 Vi har nok brugt samme metode, bare uden godbidder her smiley

  • #32   23. mar 2012 Hehe - men ideen med ikke at presse hesten op i traileren i en fandens fart er jo genial. Der er mange, som når hesten har taget et skridt op, så skynder sig at presse hesten endnu mere. Jeg belønner hesten ved at stoppe og bakke et skridt eller to og så vente lidt.

Kommentér på:
Monty Roberts i Herning

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce