{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.119 visninger | Oprettet:

Tanker om kåring {{forumTopicSubject}}

Det er vist ikke nogen hemmelighed at jeg synes at flest mulige shetlændere skulle stilles til kåring, og at jeg helst ser at alle mine hoppers afkom bliver kåret. Derfor har jeg gået og tænkt lidt i hvad jeg kunne gøre for at de fremtide afkom fra mit stutteri bliver stillet til kåring, da jeg ikke er meget for at sælge på vilkår.

Da jeg gik tur med Fancy idag, kom jeg til at tænke på at jeg kunne sælge føl og ungdyr med lovning om at betale kåringsgebyr til hoppe eller vallak kåring den dag de stiller dem til kåring. Jeg har desuden tænkt på at tilbyde at tage dem ind og gøre dem klar til kåring og/eller vise dem frem uden omkostning fra ejers side. Jeg vil så have en konto hvor der bliver sat penge ind på til formålet når der bliver solgt en pony.

Kort sagt har jeg tænkt at skrive på min hjemmeside at jeg tilbyder at betale kåringsgebyr og hjælpe med klargøring og/eller fremvisning af alle ponyer født her på stutteriet fra 2012 og frem.

Tror I det ville gøre nogen forskel i forhold til hvor mange af de kommende afkom der vil blive kåret?

Synes I idéen lyder fuldstændig hen i vejret, må I endelig sige det.

Er der tale om børneponyer til nogle der ikke ønsker medlemsskab af foreningen, kunne man vel lave et ejerskifte frem og tilbage, så den kåres i mit navn.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tanker om kåring
  • #1   30. mar 2012 Synes jeg lyder som en rigtig fornuftig ide... jeg ville også rigtig gerne se så mange af mine afkom som muligt blive stillet til kåring, men det hænger desværre ikke super godt sammen med mit ønske om også at komme til at eksportere en del.

    Men dem der blir i landet villle jeg helt sikkert også gerne hjælpe til at få kåret.


  • #2   30. mar 2012 Mine første tanker lød lidt på et dyrere føl hvis det ikke blev kåret, så man fik nogle penge tilbage ved kåring, men for at der skulle være en idé i det og jeg ikke kommer til at ende med at sælge dem billigt, så skulle føllene nok ligge så højt i pris at de ikke ville være til at sælge. Tror der vil være mere fidus i det andet her.

    Skulle jeg en dag sælge en hingst der er et hingsteemne, vil prisen være derefter og dermed helt uden vilkår. Men ender sådan en med at blive kastreret, tænker jeg det samme vil gælde der ved en vallak kåring.


  • #3   30. mar 2012 Ja, kunne være fedt at komme til at eksportere også, men det gør jo bare ønsket endnu højere om at flest mulig af de der bliver i landet bliver kåret smiley

  • #5   30. mar 2012 Synes det lyder som en rigtig fin ide... For en som mig på SU er kåring er stor udskrivning, og jeg har da også været ved at droppe kåringen i år, da det bliver svært at få til at hænge sammen økonomisk...
    Men jeg købte jo August i håb om at han skulle være avlshingst, og ville være så surt at skulle vente et helt år... Men ærger mig der kun er kåring i Jylland, der er sgu langt fra mig af...


  • #6   30. mar 2012 Dejligt at høre at andre synes om idéen smiley

    Jeg havde kun tænkt det skulle gælde for vallakker og hopper, ikke hingste.

    Jeg vil stadig gerne høre hvad andre tænker om min tanker, evt. noget jeg ikke har tænkt på...


  • #7   30. mar 2012 Jeg er ikke så meget inde i kåring. Men hvad koster en kåring?

  • #8   30. mar 2012 Jeg mener at hoppekåringen er 700 kr, men vil ikke lige hænges op på det.

  • #9   30. mar 2012 Okay det er jo også en slags penge. Det er ikke samme pris om det er føl, plag, hoppe eller hingst?

  • #10   30. mar 2012 Føl og plage kan ikke kåres, de skues bare. Hopper skal være mindst 3 år før de kan kåres, hingste 4 år (2 og 3 års hingste kan få en 2 årig avlsgodkendelse)

    Prisen er ikke den samme for hopper og hingste nej, det er nok derfor jeg ikke helt kan huske prisen. Vil gætte på at prisen for vallakker kommer til at blive det samme som hopper, da det skal afholdes sammen med hoppekåringen


  • #11   30. mar 2012 Hingstene er ihvertfald 900,- + boksleje hvis man skal bruge det smiley

  • #12   30. mar 2012 Så skal det nok passe at hopper er 700 kr, eller måske kun 600, det er i alt fald over 500 kr.

    Jeg regner bestemt ikke med at det skal gælde for hingstene, da jeg aldrig vil sælge en hingst til nogen som ikke har seriøse intentioner om at stille den til kåring smiley


  • #13   30. mar 2012 Samme her smiley

  • #14   31. mar 2012 Ska de være 4 for at blive kåret?
    Troede det var 3... Så kunne det da godt være jeg sku vente til næste år....


  • #15   31. mar 2012 De kan stilles som 2 og 3 års, men der kan de højest få en 2 årig avlsgodkendelse, endelig kåring som gælder resten af livet kan de tidsligst få som 4 års

  • #16   31. mar 2012 Hmmm ja så kunne det egentlig godt være vi skulle vente til næste år med det...
    Virker jo lidt fjollet at skulle afsted igen næste år så...
    Kunne være man så bare skulle tage på Roskilde og se hvad de siger så man har en ide om, om han vil blive godkendt til kåring.. Lyder det helt tosset?


  • #17   31. mar 2012 Jeg ved ikke om man kan stille 3 års hingste uden avlsgodkendelse?

    Hvis du stiller ham i år kan du vente til næste år igen med at stille ham til endelig kåring, da han jo får to års bedækningstilladelse.
    er er mange der stiller dem som 3 års, og bedækker med dem i 2 år og stiller de så til endelig kåring som 5års, hvor de ofte er bedre udviklet end som 4 års.

    Men hvis du skal have ham med til Roskilde, så tjek lige reglerne for hingste....


  • #18   31. mar 2012 Jeg er ret sikker på at 3 års hingste ikke kan komme med til Roskilde uden at være avlsgodkendt, i så fald vil det være det eneste dyrskue hvor det er tilladt

  • #19   31. mar 2012 Mente jeg heller ikke at de kunne....

  • #20   1. apr 2012 Hej Trine: Bedste måde til at finde ud af hvad der foregår og hvordan tingene forgår i foreningen er ved at møde op til generalforsamlingerne.
    Udover det kommer alle referater fra generalforsamlinger og bestyrelsesmøder på hjemmesiden, så der kan du læse dig til hvad der sker i foreningsregi.
    Nu har hjemmesiden jo desværre været nede i lang tid, men nu hvor den er oppe og køre, skulle alt fungere som det plejer.

    Tror ikke man kan tvinge avlerne til at gennemføre Heidi's plan, ligesom man nok ikke kan sætte nogen min. grænser for hvad de må sælge deres ponyer for, men en ting Heidi kunne gøre var at forfatte en fin lille artikel omkring hendes tanker, og så vil hun helt sikkert kunne få trykt den i bladet. På den måde når hendes tanker ud til alle avlerne, og så kan de jo selv tage stilling til hendes ide.


  • #21   1. apr 2012 Nå jamen det er da mærkeligt, jeg er aldrig blevet mødt af en snobbet holdning, fra dem der laver hjemmesiden, hverken før i tiden eller nu hvor det er Barbara og Sophie der står for den.

    Hvad er det du har skulle have på hjemmesiden hvor de har svaret snobbet?
    For sådan skal det da helt sikkert ikke være!!

    Jeg er også forholdsvis ny avler, og jeg har næsten udelukkende mødt søde, venlige og hjælpsomme mennesker.
    Det er faktisk kun en enkelt person der har virket snobbet overfor mig (en dommer jeg hilste på til et skue hvor jeg var tilskuer).

    Og hvad er det præcis for nogle ting du som nyt medlem godt kunne tænke dig at finde info omkring på hjemmesiden? For det ville være super at få sådan nogle ting på, så det vil jeg helt sikkert foreslå Barbara hvis det er. Jo nemmere det er for nye medlemmer jo bedre synes jeg, så hvis du har nogle gode forslag til hvad du gerne ville have af informationer som nyt medlem, så kom endelig med dem. Måske man kunne æave en slags brochure som kunne hentes på hjemmesiden.

    Jeg ved at PR udvalget er igang med en brochure omkring klargøring og mønstring, hvilket er en af de ting jeg også synes der mangler på siden smiley


  • #22   1. apr 2012 Jeg er helt enig.... det skal være overskueligt... vi havde vist lidt de samme tanker kan jeg se :))

    Mht. til kåringerne så ligger alle reglerne for kåringerne jo på siden, men der mangler noget omkring selve mønstringen, men det er på vej nu heldigvis.

    Jeg har også lige købt hingst for første gang, og der havde jeg en laaang række sprøgsmål... især fordi de begge er hentet i udlandet så jeg skulle jo finde ud af om de var eu godkendt, hvordan jeg skulle gøre med at tilmelde hingsteliste osv. osv. Så jeg overdyngede Ivan med det ene dumme spørgsmål efter det andet, og han svarede sødt og tålmodigt på dem alle smiley

    Og landscentret har jeg selvfølgelig også haft i røret, men det var mere med hensyn til ejerskiftet og oprettelsen i hestedata mm. som jo er det de står for.



  • #23   1. apr 2012 Men igen jeg ville helt sikkert hvis jeg var dig, som stadig er ny nok til at have alle disse ting i frisk erindring som man mangler svar på som ny, få slrevet dem ned, så vi kan få dem på hjemmesiden og dermed hjælpe fremtidige nye avlere.



  • #24   1. apr 2012 Jeg selv sælger ikke en pony uden at der medfølger en livslang hotline til mig, så de altid kan ringe hvis de har nogle spørgsmål :))

  • #25   1. apr 2012 Jeg tror heller ikke vi kommer langt med at sætte regler, som jeg også skrev i den anden tråd. Men den nye regel om Elite dyr er helt klart et hjælp på vejen og en god opfordring til at stille sine afkom til kåring, eller sikre at det bliver det (mine tanker kommer dog ikke der af), og reglen om vallak kåring er også et godt skridt på vejen til at få flere afkom kåret, det er jo begrænset hvor mange hingsteafkom der bør og kan kåres.
    Jeg har også syntes godt om idéen om krav til kåring af hopper for at afkom kan registreres, men efter de mange gode synspunkter på det område der er kommet herinde, er jeg ikke længere af den holdning. En regel om at hingste der stilles til kåring skal være efter kårede forældre, og evt. krav om bestået materialprøve fra morens side, synes jeg til gengæld kunne være en god idé. Jeg synes godt at der må være større krav til hingstemødre ligesom de har i flere andre foreninger, jeg ved ikke om man skulle have en kåringsklasse med også, så 2 b hopper ikke kan stille hingsteafkom til kåring, dette vil dog nok aldrig blive gennemført, men kunne godt tænke mig at det andet gjorde.

    Trine, du har fuldstændig ret i at foreningen er svær at komme ind i som ny, den er dog blevet meget bedre end den var bare for 5-10 år siden, der er kommet mange nye over de sidste år, og de er meget bedre til at tage imod nye, nok fordi de selv kan huske hvordan det er at være nu. Samtidig med at vi har denne side til at dele erfaringer og spørge til råds. Da jeg startede var avlerne ikke engang imødekommende når man kom til skuer osv, du kan måske selv huske det da du var med mig et af de første år. Jeg tror det tog 3-4 år før folk snakkede med mig når jeg var ude at udstille, og først over de sidste år er jeg kommet rigtig ind, hvor der ikke rigtig er flere man ikke kan snakke med, hvis du forstår hvad jeg mener.

    Anna, det med artiklen til bladet skal jeg lige tænke lidt over, skal lige have tænkt det hele 100 % igennem først, så vil meget gerne høre hvis der er ulemper ved det, eller ting jeg ikke har tænkt over. Måske jeg vil lave noget til september udgaven, kan nok alligevel ikke nå det til juni


  • #27   1. apr 2012 At det ikke kommer af sig selv er jo klart... det er der sørgeligvis intet i livet her der gør smiley
    Ligesom du skal læse dine lektier i skolen for at lære det du skal lære, er man nok også nødt til at læse lidt om shetlænderne her, for at lære det man vil lære.
    Så at man selv skal læse det der står på hjemmesiden synes jeg ikke er groft, men jeg synes bestemt at hjemmesiden skal indeholde de ting som nye avlere kunne finde det relevant at vide.

    Det er en rigtig uheldig historie med jeres hingst og kontingent osv. og jeg synes da helt sikkert at havde det været mig, så havde jeg skrevet en mail til Margit og Ivan og sagt at jeg var ked af ikke at blive kontaktet inden man tog min hingst af listen. (Men selvom de fjerner ham fra listen på hjemmesiden betyder det nu ikke at han ikke er på hingstelisten hos landscentretm, så i ville stadig kunne bruge ham).
    Jeg synes helt sikkert også at de skulle have kontaktet dig.
    Hvis Margit har virkert snobbet hænger det nok sammen med at der er VIRKELIG mange der er i restance med at betale deres kontingent, og hun er nok træt af at være "indkræver" og så ryger sådan en som dig, hvor der er tale om en bankfejl, desværre ind i samme net, hvilket jo ikke er fair smiley


  • #28   1. apr 2012 Det kan godt være jeg bare har meget namt ved at snakke med folk... ved det ikke... men jeg har i løbet af ganske få år 1-3 år, formået at kende og snakke med utrolig mange hjælpsomme avlere ude til skuerne osv.
    Det kan selvfølgelig også bare være fordi at tiderne har ændret sig lidt.

    Men ja som sagt har alle mine oplevelser været overvejende positive, både i mødet med andre avlere til skuer osv. og i min "omgang" med bestyrelse osv. når jeg har brug for hjælp.



  • #29   1. apr 2012 Anna, det har virkelig også ændret sig meget over de sidste år, samtidig tror jeg også der er stor forskel på jydernes tilgang til nye og sjællændernes, jeg tænker ikke så meget i shetlænder regi, mere generel personlighed.

    Men slet ingen tvivl om at nye medlemmer bliver modtaget mere imødekommende idag end tidligere, det er i alt fald det jeg ser når jeg er ude


  • #30   1. apr 2012 Trine, der mener jeg faktisk at avler/sælger har et vist ansvar i forhold til at informere køberne grundigt når de køber deres første pony, eller første hingst.

    Der var jeg heldigvis så heldigt at jeg købte min første pony af en ansvarsbevidst avler, der fulgte mig godt fra start. Jeg har dog også prøvet at købe en unghingst som hingsteemne fra det modsatte


  • #33   1. apr 2012 Mht. til det med indberetninger osv. der er det jo landscentret der står for alle de ting, så alt hvad der hidrører sådan noget samt, registrering af heste, chipning, stamtavler, ejerskifter osv osv. der ringer jeg altid til dem. De kan meget bedre vejlede om sådan noget.

    Og så er jeg helt enig i at det er avler/sælgers ansvar at følge købere godt til dørs, og som jeg altid være åben til at svare på spørgsmål.

    Men synes helt sikkert det ville være en god ide med sådan en samlig af "guides for nybegyndere" som kan ligge på hjemmesiden... jeg håber virkelig at du evt. vil sende mig en liste med de ting du gerne vil have med, for så tror jeg at jeg vil begynde at lave en række guides med det samme.
    Men det kræver selvfølgelig input fra folk som dig... nye avlere, eller gamle der kan huske hvad de baksede med som nye avlere.


  • #34   1. apr 2012 Heidi: Jeg synes nu jeg er blevet taget godt imod både på Sjælland, Fyn og i Jylland smiley
    Selvfølgelig kender jeg flest på Sjælland fordi det er der jeg er kommet mest til skuer mm. men når jeg så har været i Jylland eller på Fyn synes jeg da også jeg er blevet taget godt imod.

    Ofte "kender" man jo nogle mennesker fra nettet (facebook, HG mm.) inden man overhovedet møder dem, så det er nok også en ting der er med til at åbne op for at møde nye og gamle avlere på en helt anden måde.


  • #35   1. apr 2012 Jeg tror nok PR udvalget er i fuld gang med at promovere shetlandsponyens brugsegenskaber....

    Men ja lad og prøve at få ned på papir, alt det vi kunne tænke var godt for nye avlere/ shetlandspony ejere.


  • #37   1. apr 2012 Som jeg også skrev før Anna, så er der sket rigtig meget de sidste 5-10 år i forhold til hvordan nye modtages til arrangementerne (jeg ved selvfølgelig ikke hvor længe du har været med), og du har helt ret i at et forum som dette og facebook har sin del af æren, måske man skulle forslå et forum på foreningens hjemmeside, ligesom pinto har, så ved folk i alt fald hvor de kan gå hen med deres spørgsmål. På den måde gives der en rigtig god mulighed for at erfarne avlere kan hjælpe og vejlede de nye, da jeg helt klart mener at vi alle har et ansvar for at nye føler sig velkomne.



  • #38   1. apr 2012 Jeg har fuldt med på debatten og er faldt lidt over hingste hold? Det virker til at det både er ret besværligt og at der er meget at sætte sig ind i? Hvor kan jeg læse om det?


  • #39   1. apr 2012 Kristine H: Det er jo netop en af de ting vi ville lave en guide til, fordi der ikke rigtig står noget om det nogen steder.


  • #40   1. apr 2012 Det vil være super godt.

  • #41   1. apr 2012 Er der så mange ting der skal sættes ind i i forhold til hopper? Er det papirarbejder der er besværligt eller? Ja jeg er lidt ny i hingstefaget smiley

  • #42   2. apr 2012 Tænkte det også var meget godt at komme ind på hvad man gør når der kommer føl... indseldelse af følanmeldelse, og senere registrering, chipning osv.



  • #43   2. apr 2012 Lisbeth jeg er fuldstændig enig med dig, det er så let at ligge ansvaret over på foreningen, men vi skal huske at det er folk der arbejder med det her i deres fritid, og der er nok at se til bare med at holde foreningsarbejdet kørende (Ikke at jeg har forstand på bestyrelsesarbejdet i avlsforeninger, men har siddet i andre bestyrelser)

    Nu tråden alligevel er hoppet helt af sporet og du selv er inde på hvad PR-gruppen gør for at vise shetlænderen som brugsdyr, så kunne jeg godt tænke mig at høre om I har gjort jer nogle tanker om hvad vi kan gøre for at far og mor ikke går ud og køber lille Lotte eller Lukas uden stamtavle til 1000 kr, frem for en registreret pony til det 4-dobbelte eller mere, når de skal ud og købe en ridepony til deres søn/datter. For med alle de uregisrerede og meget billigere shetlandsponyer der er på markedet, er det i mine øjne ikke nok at overbevise folk om at shetlandsponyer er særdeles velegnede børneponyer, vi skal også have dem overbevist om at de skal vælge det dyre alternativ.


  • #44   2. apr 2012 Lisbeth K: Alt det du skriver har jeg jo faktisk allerede nævnt i denne tråd, omend måske i smule mildere tone smiley

    Men selvom PR udvalget gør et kæmpe og flot stykke arbejde, så er der vel ikke noget galt i at andre medlemmer også forsøger at hjælpe til og komme med gode forslag, input og andet.

    Hvis vi alle yder og gør vores bedste for at gøre foreningen god og let tilgængelig for både nye og gamle medlemmer, så kan det da kun blive bedre smiley



  • #45   2. apr 2012 Okay tak for svaret. Jeg har lejet en hingst i år med henblik på køb og det over jeg meget da han er en super dejlig dreng. Men det er første gang jeg har med hingst at gøre så ville lige se om jeg kunne styre det smiley

  • #46   2. apr 2012 Min tråd var til Trine smiley

  • #47   2. apr 2012 Tak smiley

  • #48   2. apr 2012 Det var egentlig blot af ren nysgerrighed, da debatten har været omkring herinde, og jeg selv har gået og tænkt meget over hvad vi kan gøre for at folk til at vælge vores dyrere ponyer frem for de billigere. Men hvis I ikke har været inde omkring det, eller du ikke vil ud med det her, er det helt ok smiley

  • #49   2. apr 2012 Lisbeth: Jeg er bestemt ikke super på nogen måde smiley
    Det jeg mener med mildere tone, er at du skriver det nok på en mere kontant facon end jeg har formuleret det, omend vi har skrevet nogenlunde det samme. Og hvilket nok også er derfor at Trine reagerer som hun gør på dit indlæg.
    Men man skal selvfølgelig også huske at tænke på at ting på krift kan læses i en anden tone end det var bestemt, netop fordi man ikke kan læse hinandens kropssprog og mimik.
    Så Trine har nokm læst dit indlæg ligesom jeg, en smule irriteret og fordømmende, selvom det sikkert ikke overhovedet var sådan du havde ment det.

    Tror vi alle stort set vil og mener det sammen, vi formulerer det bare på forskellige måder.

    Mht. til Heidi's spørgsmål omkring hvordan vi skal få folk til at vælge det dyrere alterativ, synes jeg da det ville være synd at i tog den i lukket forum (beskeder) så vi andre ikke kan få glæde af jeres tanker på området. For jeg tror da det er noget alle vil kunne have glæde af.






  • #50   2. apr 2012 Det var lige netop også det jeg tænkte Anna, jeg har ikke behov for at tage debatten over private beskeder, men synes det kunne være rart at få flest mulige tanker på område ud til åben debat, og ikke mindst for at sætte tanker i gang hos alle.

  • #52   3. apr 2012 Trine: måske har du misforstået tonen, hvis du hver gang har henvendt dig skriftligt? Hvis du nu i stedet havde fattet telefonen og ringet og forklaret dit problem vedr. Kevin, så kunne det være du havde oplevet situationen anderledes. Jeg har skrevet til formanden flere gange med helt basale spørgsmål og har fået hurtigt og præcist svar hver gang. Men synes da det er ærgeligt, at du har en anden opfattelse.
    Jeg synes det er vigtigt at huske, at det er frivilligt arbejde foreningen udfører, og ja, så kan jeg faktisk også godt forstå, hvis tonen efterhånden er lidt anderledes på netop DET område, fordi der er så mange der ikke betaler sit kontingent. Så er det bare ærgeligt at komme i klemme lige på det område, hvis man faktisk var i den tro, at man havde betalt, men at det så er banken eller lignende der er grund til misforståelsen er jo bare surt.

    Lisbeth: Jeg synes det lyder til at være nogle gode tiltag I laver i PR-gruppen. Synes den med import/eksport lyder spændende smiley


Kommentér på:
Tanker om kåring

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce