{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
854 visninger | Oprettet:

2-års - træning? {{forumTopicSubject}}

Ja, jeg har købt mig en lækker lækker to-års hoppe smiley Se evt. Frida fra Toftgård på min profil smiley

Hun blev to her d. 27. marts, og jeg vil godt vide, hvad jer der har haft unghest har trænet med dem smiley Ikke kun 2-års, men unghest smiley

Min plan indtil videre er, at vi skal lave/øve følgende:

En masse gåture.
Hun skal lære, at vand ikke er farligt, og at man sagtens kan blive vasket.
"Det personlige rum".
At være bundet (går nu meget fint).
At gå igennem en passage - fortsættelse af det personlige rum.
Diverse tillidsopgaver.
Trailerlæsning.
At få lagt ting på ryggen - her et underlag, et tæppe og lignende.
Plastik på pisk.
"Dåser" (larm generelt, så hun lærer det ikke er farligt, det samme med pisken, at det ikke er farligt at noget blafrer/larmer).
Gjorden.
Longering. (hvornår starter I longering? Når de er 3, eller ved 2½?)
Lange liner.
Liner med kapsun. (hvornår begynder I?)
Bomøvelser med liner.

Tre år gammel:

Biddet (omkring 3 år gammel, måske et par måneder før).
Lange liner med bid.
Sadlen.
Sadel og plastik (så hun lærer at noget er ved stigbøjlen).
Berøring ved schenkellejet.
Opsidning (omkring sommer/efterår i det år hvor hun fylder tre).
Berøring af hest - oppefra.

OBS: Alt dette er self. ikke noget vi skal gøre sådan lige nu og her. De fleste ting (tingene med henblik på tilridningen) starter først omkring 2½-3 år gammel.

Har lånt en bog på biblioteket, "Fra føl til ridehest", og der er da lidt der kan bruges smiley Det er derfra ovenstående øvelser er fra.

Regner med, at selve tilridningen vil starte næste år, ved sensommer/efterår, hvor hun vil være tre. Måske senere, kommer an på hvordan hun vokser smiley Så skal hun stå stille i vinterperioden mht. ridning, så hun kan få lov til at vokse, og så regner jeg med at gå igang med hende igen med ridningen om foråret smiley

Syntes egentligt selv det lyder meget fornuftigt, det jeg har i tankerne nu, men hun er min første unghest, så er jo nybegynder indenfor det område smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  2-års - træning?
  • #1   19. maj 2013 Måske skulle du prøve at lære hende sådan noget som spanske skridt.
    Også bruge en masse godbidder så det også bliver sjovt for hende. smiley
    Og samtidig når man øver de spanske skridt bliver hesten og van til piske og mere trykke ved dem. smiley


  • #2   19. maj 2013 Har ikke lige planer om at lære hende tricks, da jeg egentligt ikke skal bruge det til noget smiley

  • #3   19. maj 2013 Min blev 2 år den 12 april. Har haft ham siden september.

    Han kan gå ture, stå bundet, være alene, blive longeret, have saddel på, have saddel med stigbøjler der hænger på, han kan spanske skridt (utrolig dumt jeg allerede lærte ham det nu -.-) smile og stå, gå og bakke uden berøring. Og så er han løssprunget i longe.

    Set lidt farlige ting osv.

    Han var rå da jeg fik ham i September og han kan stadig ikke løfte hove pænt, men tilgengæld alt andet smiley


  • #4   19. maj 2013 DD: Okay, bliver ellers slagtet lidt af nogle, der mener jeg da slet ikke må give hende sadel på inden hun er 3½, eller longere inden hun er 3 smiley

    Men ja, tricks bliver der intet af, inden hun er redet helt til, for jeg kan ikke se hvad jeg skal bruge dem til, og så har jeg ikke liige lyst til at have en hoppe der står og laver diverse tricks ved kåringen x3 Self. skal hun jo have et signal for det først, meeen, hvem udfordrer lige skæbnen ;)? Tror da i hvert fald ikke liige det trækker op smiley


  • #5   19. maj 2013 Husk at denne gruppe er til heste fra 3 år og frem, og den træning m.m. der dertil hører.
    2-års heste-spørgsmål hører til i søstergruppen "Vi med føl og plage"
    http://www.hestegalleri.dk/grupper/vimedfoelplage

    På forhånd tak,
    Camilla , gruppeadmin.


  • #6   19. maj 2013 Cecilie

    Tja jeg er ret lgieglad med om folk slagter mig, min hest mine regler, jeg kender ham jo også bedst smiley
    Men indrømmer gerne jeg aldrig overvejede det før en dyrelæge og en berider sagde det var en god ide at begynde nu, specielt fordi han behøvede at have noget at tænke over i hans lille hoved. Og det har bare gevet pote, han er meget mere afbalanceret smiley
    Han arbejdes så også kun 1 gang om ugen med maksimalt. Men han tager det alt sammen så roligt at jeg faktisk ikke gider gøre det så ofte mere smiley


  • #7   20. maj 2013 jeg syntes ikke man kan lave en tidsplan det handler meget om at se på hesten og finde ud af hvordan den tager nye ting
    jeg rider to islændere den ene er 5 og den anden 4 og de er vidt forskellige den på 5 ser spøgelser alle steder og skal tænke længe over nye ting og den lille tager bare alting i stiv arm og jeg kan ride små ture alene nu og det virker bare naturligt selvom han kun har haft rytter på ca 15 gange
    så lyt til din hest og tilpas dig dens tempo så og vær lidt ligeglad med alder


  • #8   20. maj 2013 Jeg planlægger alt ud fra den individuelle hest. Mine unge hingste i Portugal påbegynder piaffe og passage i deres 5. år, mens Ajour - min 5-års her i Danmark - slet ikke skal i den retning, men derimod skal bruge dette år på at gøre klar til 1* military næste år.

    Til yderligere sammenligning kan jeg begynde at arbejde koncentreret dressur med de fleste af de unge i Portugal allerede fra når de er 4 år, mens Ajour først blev tilredet lige inden, han fyldte 4 år - og desuden havde en lang pause indover størstedelen af sidste år, hvor han var 4. I Tyskland bliver de unge tilredet, når de er 3, hvorefter de går på fold hele deres 4. år og først kommer tilbage på stald vinteren over, inden de fylder 5 - for så at begynde træning.

    Jeg synes IKKE, du skal lave en plan over, hvornår du planlægger hvad. Du kan blive skuffet, utålmodig, over-ivrig etc etc. Det er meget bedre blot at forholde sig til, hvordan DIN hest er på dagen, og hvad der skal trænes på det tidspunkt.
    Lad være med at skynde dig, det betaler sig ikke. Ajour blev sat igang sent og var væsentligt langt bagud for hans alder i starten, men nu har han overhalet de fleste 6- og 7-års indenom. Her er det vigtigt, hvis din også kommer i ekstrem udvikling og løser mere eller mindre alle opgaver, den bliver sat, til UG i første forsøg, at du IKKE lader dig rive med og presser den. Det er der, de unge går i stå, hvilket man også ofte ser med de ungheste, der går U-VM.

    Held og lykke :=)


Kommentér på:
2-års - træning?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce