{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
706 visninger | Oprettet:

2-års - træning? {{forumTopicSubject}}

Ja, jeg har for to måneder siden (præcis i dag ;)) købt en dejlig 2-års, og ja, man kunne vidst godt betegne hende som mere eller mindre rå dengang jeg fik hende, i hvert fald stortset smiley Hun kunne røres overalt, og det var det, hun var ikke lige skarp til at få løftet hove, kunne ikke trækkes eller blive bundet, kunne ikke være alene eller bare væk fra én fra flokken, og ja, det er vidst nemmere bare at sige at hun kunne røres overalt smiley

Her to måneder senere kan hun håndteres i rebgrime (og alm. grime ;)), trækkes med, have hovedtøj på med bid, strigles overalt, få løftet hove, trækkes med - også gåtur - , kort sagt alt det basale hun ikke kunne, og så lidt mere til smiley

Men jeg vil gerne vide lidt om hvilke øvelser I ville mene kunne være gode/sjove for hende smiley Hun er ret cool overfor nye ting, og "går positivt" til nye ting smiley

Hun har også haft en longegjord på to gange nu i ca. 5-10 min. hver gang, hvor hun bare har gået stille og roligt rundt med den, og slet ikke vippet et øre af den, ej heller da den blev spændt (nu var den dog også liiige lidt for stor når den var spændt helt op, men efter min mening helt okay start ;))

Har overvejet ting som plastik træning, og trailer-tilvænning og ting i den dur, men som sagt må det godt være noget hun finder sjovt smiley Tror jeg nu også at hun vil med de andre ting, men hvis I har nogle gode idéer, ville det være rart smiley

- Og er der nogen der kan sige hvordan jeg kan starte ud med trailer-tilvænning? Lige pt. har jeg noget med nogle paller i tankerne, altså at lære hende at gå op på dem og stå, evt. med noget "væg" omkring senere hen (her menes en form for "skelet" med f.eks. presenning over ;))

Men har I andre idéer? Jeg HAR kigget forum igennem, og har gemt nogle brugbare tråde om det med en 2-års, men det forbyder mig jo ikke i at oprette denne smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  2-års - træning?
  • #1   1. aug 2013 Jeg ville måske give hende en pause. Efter alt det intense basis arbejde du har gjort med hende tror jeg det vil være godt med en pause smiley
    Men det er kun noget jeg tror, jeg ved det ikke smiley


  • #2   1. aug 2013 Katja: Jeg spørger ikke om hvordan jeg skal træne hende, det er langt fra hver dag hun bliver trænet i noget - her i uge 28-30 (31) har vi bare brugt det at hente hende ind fra folden uden de andre heste er med, og så strigle hende og rense hove smiley Andre gange bliver hun bare hentet ind, fodret og nusset lidt, og så ellers lukket på fold igen smiley Og så har hun lige haft gjorden på de to gange, i løbet af de tre uger.

    Jeg spørger om andre idéer til hvad jeg kan lave med hende, udover det jeg har overvejet, altså trailertræning og presenning.


  • #3   1. aug 2013 Har læst fra alle de kloge at man skal lære dem det basale og derefter lade dem være fold bums. De må ikke gøres til en "lommehest" (udtrykket de brugte i artiklen). Så ved ikke om du skal blive ved at bare at træne de basale ting, også vente til hun er ældre også træne videre med hende smiley

  • #4   1. aug 2013 Team: Kan du definere 'lommehest'? Har hørt udtrykket før, men ikke helt forstået hvad folk mener med det?

    Og lige det med at lade hende være foldbums, kommer ikke til at ske smiley Så der må de kloges ord altså blive overflødige for mit vedkommende, for hun kommer ikke til bare at gå og 'hygge' sig de næste 1-2 år smiley


  • #5   2. aug 2013 Overhovedet ikke, jeg undre mig selv over det smiley men tror de mener at de ikke skal gøres så tamme at de kan puttes i lommen (ordsprog).

    Hvad med at få vasket ben? smiley Og tror det bliver for meget for hende at skulle gå ind i dit "skelet". Hvad med en rigtig trailer? De er ikke så mørke, også er der bedre plads. smiley Du kan jo altid starte med at flytte midter bommen helt over i siden eller tage den ud så hun har meget plads. :-)?



  • #6   2. aug 2013 Mit problem med en rigtig trailer er, at jeg ikke har en lige nu smiley Så derfor havde jeg udtænkt den anden måde smiley og tænkte nu det kunne gøres med nogle plastposer (de der store gennemsigtige), når nu du pointere det med mørke smiley jeg ved godt at set ikke er det samme som en trailer, men der kunne jo være en start smiley Tænkte bare at den kunne være en fiks idé som tilvænning smiley hun har kun kørt i trailer i alt tre gange smiley

    Og at vaske hendes ben (og med tiden kroppen) er vi gået stille og roligt i gang med smiley regner med at gå videre med det her når det gode vejr kommer igen smiley


  • #7   2. aug 2013 Agillity vil være meget godt da det både er sjovt, giver tillid og gør hesten nave fast

    Tips til agility ting og trailer træning syns jeg du skulle smut forbi BestBredde Mustang på facebook og kik deres billeder der har de lavet en super bane som generelt er lavet af genbrugte ting og der har de os lavet sådan en tunel som er god til trailer træning som både kan være åben og lukket


  • #8   2. aug 2013 Diana: Agility har jeg også overvejet, men tror at det må blive lidt senere i forløbet, selvfølgeligt kan jeg lave nogle lette ting med hende (har selv udøvet meget agility med min shetlænder, så ved hvad man kan finde på ;-)) men mht. agility tror jeg at jeg vil inkludere enkelte øvelser i træningen smiley og ikke en decideret bane, i hvertfald ikke endnu smiley

    Det var nemlig en tunnel som f.eks. den BestBreed Mustang har, jeg havde lidt i tankerne smiley


  • #9   2. aug 2013 Vent med trailer til du har mulighed for at låne-benytte en smiley

    Men derudover er det bare at gøre som du selv er inde på, også gerne det at være parkeret, og meget gerne at være parkeret ved skammel, som du også kan hoppe op og ned på, så hun lærer at stå stille ved fremtidig opsidning smiley

    Mine heste er "lommeheste", men til gengæld er de så latterligt afbalancerede og fortrolige med det hele, at dyrlægen, staldmutter, veninder osv altid joker med det smiley
    Da jeg skulle op første gang på min 3 års, ja, det var det mest naturlige i verden og hvis du har lyst kan du se hvordan samme hest kunne læsses i trailer som 1½ års under mine videoklip...

    Alt foregår stille og roligt, nye ting indtroduceres stille og roligt hen ad vejen, og groft sagt tager det 2½ år at lære dem alt undtagen at blive redet og longeret, dvs fra de er 6 måneder til de er 3.... Først som 3 års er min den store kommet igang med 1-2 gange ugentlig longering i kæmpe roundpen, før det blev han et par gange løslongeret på en alm bane...


  • #10   2. aug 2013 Jeanette H, ved du hvornår man ikke må gøre dem til lommeheste? Det er jo skide rart at have en så god unghest, istedet for de der ungheste ingen kan styre .. mister de noget gnist, eller?

  • #11   2. aug 2013 Og den med skamlen havde jeg ikke tænkt på. Det skal mit føller da også lære smiley

  • #12   2. aug 2013 Man må ikke gøre dem til lommeheste, hvis de ikke kan rumme det, er mit bud... En afbalanceret lommehest er guld værd og man får en fantastisk ridehest ud af det... Mine er ihvertfald så rare, nemme og søde, tillidsfulde og nysgerrige... Så nej, ingen gnist går tabt her, for de får stadig lov til at være ungheste i løsdriften året rundt smiley

Kommentér på:
2-års - træning?

Annonce