{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
640 visninger | Oprettet:

2-års - træning? {{forumTopicSubject}}

Ja, jeg har købt mig en lækker lækker to-års hoppe smiley Se evt. Frida fra Toftgård på min profil smiley

Hun blev to her d. 27. marts, og jeg vil godt vide, hvad jer der har haft unghest har trænet med dem smiley Ikke kun to-års, men unghest smiley

Min plan indtil videre er, at vi skal lave/øve følgende:

En masse gåture.
Hun skal lære, at vand ikke er farligt, og at man sagtens kan blive vasket.
"Det personlige rum".
At være bundet (går nu meget fint).
At gå igennem en passage - fortsættelse af det personlige rum.
Diverse tillidsopgaver.
Trailerlæsning.
At få lagt ting på ryggen - her et underlag, et tæppe og lignende.
Plastik på pisk.
"Dåser" (larm generelt, så hun lærer det ikke er farligt, det samme med pisken, at det ikke er farligt at noget blafrer/larmer).
Gjorden.
Longering. (hvornår starter I longering? Når de er tre, eller ved to og et halvt år?)
Lange liner.
Liner med kapsun. (hvornår begynder I?)
Bomøvelser med liner.

Tre år gammel:

Biddet (omkring tre år gammel, måske et par måneder før).
Lange liner med bid.
Sadlen.
Sadel og plastik (så hun lærer at noget er ved stigbøjlen).
Berøring ved schenkellejet.
Opsidning (omkring efteråret hvor hun fylder tre).
Berøring af hest - oppefra.

OBS: Alt dette er self. ikke noget vi skal gøre sådan lige nu og her. De fleste ting (tingene med henblik på tilridningen) starter først omkring to og et halvt-tre år gammel.

Har lånt en bog på biblioteket, "Fra føl til ridehest", og der er da lidt der kan bruges smiley Det er derfra ovenstående øvelser er fra.

Syntes egentligt selv det lyder meget fornuftigt, det jeg har i tankerne nu, men hun er min første unghest, så er jo nybegynder indenfor det område smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  2-års - træning?
  • #1   19. maj 2013 Haha fedt at du lige laver sådan et emne mens jeg selv går og fifler lidt med tingene og mangler inspiration! Så tak for det smiley

    Jeg er pt i et praktikophold i Silkeborg med min voksne hoppe og min to års har derfor ikke været i gang siden januar (men tager det nu pænt og er meget sød i det daglige alligevel) - når jeg kommer hjem til starten af juli skal han til og i gang igen smiley

    Jeg vil gerne have ham lært føgende inden han bliver 3:
    - At gå på forskellige underlag (har "stjålet" en tipmadres fra min mor, plastik, sofapuder osv.) så han kan få bedre føling med sine ben og lære at bruge dem smiley
    - at gå over og igennem bomme (labyrinter, let bomarbede i skridt, bakke over bomme osv.)
    - at komme væk fra de andre og være i stalden alene (er rigtig godt på vej)
    - at gå ture (jeg er lidt bagud på dette område grundet min egen mentale tilstand på området - har fundet en løsning så nu skal vi i gang ;))
    - begynde så småt på lange liner (vi ikke gå bag ham endnu men starter ved siden af ham så han kan blive meget stabil)
    - at søge afstand til mig når han går ved siden af mig (forarbejde til longe generelt - stop + fremad for stemmen samt indlæring af et "klik-ord")
    - generelt grundarbejde - at han skal stoppe lige igennem kroppen, at han skal søge frem og ned og at han skal have brystkassen oppe
    - <b>fortsat<b> tilvænning med diverse ting (paraplyer, ting over ryggen, longegjord osv osv) - ting han i forvejen kan men som skal være mere udprægede og som vi skal vedligeholde smiley

    Når han fylder tre vil jeg have ham tjekket af en kiropraktor og vi kan begynde på mere fysisk arbejde (stadig blandet med de ovenstående ting):
    - longearbejde
    - lange liner (også på tur hvor jeg kan gå helt bag ham)
    - tilvænning af sadel
    - løsspringning (primært bomme og små spring - indlæring af hvad det vil sige at blive løssprunget)
    - indparkering og lære at stå ved en skammel

    Min plan er at tilride ham som 4-års. Han er ikke klar til fysisk arbejde endnu og jeg vil have minimum 6 måneder til at have ham i longe - ifølge denne "plan" får jeg et års tid. Så er der også mulighed for at vi kan nå og få galoppen med, hvilket ville være super godt inden han skal bære rytter (synes jeg i hvert fald :))

    Jeg regner med at tilride ham bidløst og så overvejer jeg fortsat om han senere skal lære at gå med bid. Det må tiden jo vise alt efter hvad vi skal lave - men tilridningen bliver under alle omstændigheder bidløs smiley

    Glæder mig til at få lidt inspiration - måske jeg kan se nogle ting jeg slet ikke har tænkt på smiley


  • #2   19. maj 2013 Hov og tillykke med dit køb!
    Håber i får der godt sammen smiley

    Min to-års er "hjemmeavl" så ham har jeg altid haft :b


  • #3   19. maj 2013 Efter min mening er to år alt for tidligt for en hest at blive longeret, og tre år er alt for tidligt til tilridning. Jeg ville ikke longere den, før man nåede hen i nærheden af tilridningen, det er ekstremt anstrengende for en hest at gå rundt på en lille cirkel, når den ikke er vant til det. Min er fem og har været redet i lidt over et halvt år (havde pause over vinteren), og han går stadig ikke mere end 1 time ad gangen i skoven, plus minus, og kun cirka 4 gange om ugen. På banen er han maks 20 minutter. Du skal tænke på, at det er en lille baby, og de bliver ekstremt hurtigt trætte. I starten vil 5-10mminutter nok være nok til, at den ikke gider mere.

  • #4   19. maj 2013 F&F: Mange tak for dine idéer, kunne nemt være jeg kunne bruge nogle af dem smiley

    Cæcilie: Jeg spørger jo om hvornår folk der selv har arbejdet med ungheste begynder at longere - vil slet ikke begynde på noget longering eller noget når hun kun er to. Måske vil jeg begynde med at putte underlaget og diverse ting på hende, og måske en gjord omkring de to og et halvt, men det skader dælme heller ikke, hvis det er smiley
    Og der er nu engang forskel på at sætte sig op på hesten, og egentligt tilridning - i hvert fald i min verden smiley
    Men planen er, at hun skal begynde langsom tilridning omkring sensommer/efterår næste år. Ikke noget med at samle osv., men måske at kunne rides i alle tre gangarter, nu ser vi til det, når den tid kommer mht. tilridningen.


  • #5   19. maj 2013 Pas på med longering af en to års smiley vent hellere til den er lidt ældre, så du ikke overbelaster den og lavet unødige skader. Ellers synes jeg det lyder meget fornuftigt - jordtræning og lydighedsopgaver er fint for en to års. Synes dog også, at du bør vente med sadel og bid til den i hvert fald er 3-3,5. Det er for dumt at lade det gå for hurtigt - øg i stedet sværhedsgradenaf de øvelser du laver med den som 2-års smiley

  • #6   19. maj 2013 Lea: Jeg spørger jo om, hvor tidligt folk starter på longering. Nogle siger 2½, andre 3.

    Og personligt ser jeg ingen skade i, at introducere hende til biddet, når hun er tre smiley

    Kan godt se, jeg måske lige har sat det lidt forkert op. Det der står under tre år, er bare ting jeg ikke vil begynde med, inden hun er mindst tre.


  • #7   19. maj 2013 Og jeg siger også bare, at du skal være forsigtig og hellere vente til den er 3½, end starte for tidligt smiley

    Og sagde netop også, at jeg synes (altså min mening er), at man bør vente til hesten mindst er tre. Og det er alene af den grund, at hesten ikke skal bruge det til noget før den tid, og man kommer hurtigt til at ville pace hesten med en masse nye forskellig ting, men kommer i stedet til at forvirre den.
    - og nu siger jeg selvfølgelig ikke, at det er det, du gør, jeg taler bare i generelle vendinger og fortæller hvad du bør være opmærksom på smiley Men ellers skrev jeg jo netop også, at jeg synes det så fornuftigt ud, det du havde skrevet.


  • #8   19. maj 2013 Ja, hellere gå for langsomt frem end for hurtigt ... bare altid hav i baghovedet, at den er MEGET ung (hav det endnu mere i baghovedet, hvis den slet ikke er blevet arbejdet med før), og selvom man tænker "ej, en halv time, det er da ingenting", så holder de sjældent mere end de der 5-10 minutter i starten. Alf er 5, og han bliver ukoncentreret efter omkring 20-25 minutter på banen, ørene hænger ud til siden, og han bliver træt og ugidelig, og så får han fri.

  • #9   19. maj 2013 Undersøgelser har vist, at ingen heste kan holde koncentrationen i mere end 15 minutter ad gangen. Man bør derfor ikke ride en hest i koncentreret arbejde i mere end et kvarter, resten skal være opvarmning, løsgørende e.l. - og det er vel at mærke heste i kontinuerlig træning, dvs. ungheste ofte mister koncentrationen efter 5 minutter arbejde, hvor man så er nødt til at give dem en "tænke-pause", inden arbejdet taget op igen.

Kommentér på:
2-års - træning?

Annonce