{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
930 visninger | Oprettet:

Part eller rideskole? {{forumTopicSubject}}

Hej HG'ere!

På torsdag flytter jeg hjemmefra til en helt ny by, Odense. Jeg har lige udlånt min hest i 3,5år, så det passer med at jeg får hende tilbage når jeg er færdig med min uddannelse, som jeg forhåbenligt kommer ind på.
Jeg savner bare allerede det med at have med heste at gøre helt utroligt meget..
Derfor har jeg overvejet, at når jeg flytter, så få en part eller starte på rideskole, men jeg er i tvivl om hvad der er bedst, så jeg vil høre om hvad I syne kunne være smartest.
Jeg vil lige understrege at inden jeg beslutter mig for om jeg skal finde en part jeg kan ride lidt, eller starte på rideskole, vil jeg lige falde til det nye sted.

Men ja, hvad er bedst rideskole eller part? Jeg kunne super godt tænke mig at få noget undervisning. Samtidig vil jeg gerne have noget ordenligt undervisning på nogle okay heste (og ikke de typiske 'dovne' rideskoleheste). Jeg er ikke helt klar over hvilke muligheder der er i Odense udover dem jeg kan finde på nettet.
En part kunne også være en fin mulighed. Jeg har kigget lidt på forskellige parts annoncer, men jeg synes enten at ejerne stiller høje krav til parten som jeg ikke kan opfylde (niveau mæssigt) eller at de er meget dyre.

Hvad vil I mene er det smarteste for mig? Rideskole eller part? smiley og hvorfor? smiley

-Grøndahl


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Part eller rideskole?
  • #1   25. jul 2015 Hvor i Odense skal du bo? Det er nemmere at guide dig, når man har en idé om hvad rideklubber der ligger i nærheden - nogle er nemlig bedre end andre smiley

  • #2   25. jul 2015 Nu når du skal have gang i uddannelse og man må forvente travle dage med lektier, så ville jeg mene rideskole..
    Langt de fleste rideskoler har bedre og bedre heste, da det skal løbe rundt, og folk bliver væk hvis kvaliteten af hestene er for dårlig.

    Hvis du en dag har svært ved at nå det, så er det lettere at melde afbud på ens timehold, end det er at sige til partens ejer, at man heller ikke kommer i dag..
    Du kan evt. få part på en elevhest, så du får lidt mere ud af at ride den.
    Tag en god snak med underviseren, hvor du lufter dine tanker og ambitioner, INDEN du melder dig ind.


  • #3   25. jul 2015 Part

  • #5   25. jul 2015 JustAdreamer - skal bo næsten lige ved siden af banegården smiley

    Sanne - ja okay, det er ved at være en del år siden jeg gik på rideskole, så jeg har kun de erfaringer fra dengang smiley havde også tænkt jeg at jeg ville være tilskuer til en undervisnings time for at de hvordan underviserens underviste, hvilke heste der var osv smiley


  • #6   25. jul 2015 Jeg er enig med Sanne, dog vil jeg stadig mene man oftest kan lære mere på private heste smiley

  • #7   25. jul 2015 Jeg ville tage ud på Højmegård eller Broløkke rideklub, begge steder har ikke rideskole, men der er en god håndfuld opstaldere, Højmegård med flest, så der ville jeg sætte et opslag op, om at man evt. søger part. Begge steder ligger i flotte områder, Broløkke lige op ad en skov, og man har et indtryk af et god miljø i stalden, når man kommer der til stævner.

    Dalumgård ville jeg ikke nærme mig smiley


  • #8   25. jul 2015 Super tusind tak justAdreamer. Så kender jeg da lidt steder nu smiley kender du også nogle steder hvor der er rideskole og det er okay forhold? smiley

  • #9   25. jul 2015 Jeg er mere til parter
    Har redet på rideskole i 3-4 år og haft parter i 4 år ca. og er meget mere til parter men det er jo en "smagssag" smiley


  • #10   25. jul 2015 Jeg har ikke så mange erfaringer med rideskolerne rundt i Odense, men skulle jeg ud at lede, ville jeg starte ude på Fyens rideklub, da jeg kun har fået et godt indtryk når der har været stævner derude, og et stort plus er bl.a. de to ridehuse. Det ligger centralt i Odense, et lidt pudsigt sted, midt i et bolig kvarter smiley

  • #11   25. jul 2015 Jeg har aldrig haft en part, men jeg kunne forstille mig at det er rigtig fedt, at man kun rider/passer den ene hest og på den måde lærer den meget godt at kende smiley Men som skrevet savner jeg virkelig at få noget undervisning.. Hmm..

    Okay super! Tror jeg vil kigge lidt rundt på de forskellige klubber og se hvad der mest falder i min smag, hvis jeg vælger at jeg gerne vil ride lidt undervisning smiley


  • #12   25. jul 2015 Selvom man har part kan man jo ofte også få undervisning

  • #13   25. jul 2015 Der findes altså også parter hvor man bare rider en tur i skoven.
    Og der findes også parter der ikke stiller uanede krav til dig som rytter - og ikke mindst, så kan den rigtige part knytte venskaber mellem ejer og rytter for livet.
    Godt nok bor jeg i Randers men jeg har selv set hvordan en veninde fandt en part til sin hest og hvor det bare viste sig at være det rigtige match mellem de 2 fra første gang. Det var faktisk så godt et match at da ejeren stod i en situation hvor hun pludselig ikke kunne have hesten mere, så solgte hun den til parten uden at tøve og til en suveræn god pris for den hest.

    Jeg synes afgjort at du skal gå efter en part. Det kan godt være at det tager lidt tid at finde den helt rigtige men jeg har set tilstrækkeligt med rideskoler i mit 20 år lange hestepige-liv til at sige: Det er ikke optimalt.


  • #14   25. jul 2015
    Der er jo mange måde og have part på. Både den toptunede dressur eller springhest hvor der forlanges undervisning minimum en gang om ugen.

    Også er der dem midt imellem hvor hesten kan sin både dressur og spring, ikke noget højt niveau og man bestemmer selv om man ønsker undervisning, starte stævner og sådan - men der også er plads til en tur i skoven osv. andet hygge.

    Hvor der så også er den mere hyggepart hvor det kun er skovturs ridning.

    Men søg på denne her gruppe:
    https://www.facebook.com/groups/hestefolkfynudstyr/

    Smid en annonce op der :o)


  • #15   26. jul 2015 Part. Der er mange steder i Odense at få en part. Jeg har min part i Korup, og der er tons vis at andre steder man kan finde en part. smiley
    Det er super fedt at have part! Man har ligesom sin egen hest de dage hvor man har parten (eller det har jeg, da jeg helt selv bestemmer hvad jeg skal med min), men alligevel har man nogle dage i ugen hvor man ikke skal fokusere på hest. Jeg ville vælge part, fordi at du siger at du gerne vil have undervisning (hvilket man godt kan få på de fleste parter) og så har man også nogle dage hvor man selv bestemmer hvad man vil. + synes også at man lærer mere ved ikke at skifte hest hele tiden.. smiley


  • #16   26. jul 2015 Ville starte med undervisning på rideskole, indtil jeg fandt den rette part hvor jeg også kunne få undervisning, simpelthen for ikke at savne ridningen for meget, samt ikke at miste rideformen smiley
    og så ville jeg søge part, da jeg slet ikke hverken kan nøjes med undervisning på rideskole, og gerne vil kunne få et forhold til hesten jeg rider uden der står en og siger hvad jeg skal smiley


  • #17   26. jul 2015 Tror ikke jeg vil have mulighed for at betale for part og betale for undervisning. Tror simpelthen det bliver for dyrt for mig, selvom det er den oplagte mulighed. Så skulle det være at partens ejer gav mig undervisning en gang i mellem smiley

  • #18   26. jul 2015 Nu ved jeg ikke hvilken type hest du søger..

    men nu har min DV en part, hesten har gået La4 til stævner og Mb der hjemme samt hygge sprunget, han har så fået hanetrit så stævne mæssigt bliver han trukket ned, men ridemæssigt kan han det samme..
    Hun skulle dog selv lige genoptræne ham, men efter 1 måned kunne de ride normalt og efter 2,5-3måneder startede de deres første lille stævne..

    Hun rider gratis hos mig, og når hun skal til undervisning hjælper jeg hende med at få ham i trailer, tager med derud og hjælper osv..
    hun har selv engang i mellem købt lidt her og der, f.eks. en stor skammel har hun giver mig, hun har givet mig et underlag til ham, køber godbidder osv, men det er noget hun har ønsket fordi hun ikke betaler en eneste krone for at rider ham..

    og det er faktisk hende der styre hvor meget hun rider, nogen gange er det 1 dag i ugen andre 4dage, meget forskelligt..
    det eneste hun skal er hvis hun kan nå det så lige tage klatter i stalden, eller lige fodre eller sådan noget..

    hun har så tilbudt at når han skal flyttes til ridehus vil hun gerne begynde at betale lidt så der har vi sagt 500kr, men igen det er noget hun har tilbudt..

    Og og og, hun har tilbudet om at hvis min store hest bliver syg eller andet så hun ikke kan komme til stævne, undervisning eller bar ride ja så må hun ride min anden hest jeg har smiley

    og jeg ved der findes ejere som mig, de er måske få, men de er der


  • #19   26. jul 2015 Maria - ja okay, det lyder da ret lækkert med en gratis part :b de gange jeg har kigget rundt omkring har jeg ikke fundet sådan en:) men det må jo være muligt så smiley jeg forventer ikke der store af en part. Vil gerne ride en der som minium er tilredet, men den behøver ikke at kunne det vilde. Der behøver ikke være ridehus eller lign. På stedet, vil dog gerne have en form for bane/mark der kan rides på også skal den ikke være for dyr. Størrelse og race betyder heller ikke noget for mig smiley så synes ikke jeg stiller ret store krav i hvert fald :b

  • #20   26. jul 2015 vil sige fyns rideklub


  • #21   26. jul 2015 Så burde det bestemt være muligt at finde en gratis part evt. tilbyd at hjælpe i stalden eller andet..

    den gang jeg havde part på heste, jamen der prøvede jeg da at tilbyde min hjælp i stedet for penge, fordi jeg ikke havde råd til det, og der var altså en der ville have 300kr for 2-3gange i ugen og endte med ikke at betale en krone, og når så jeg var i stalden, jamen så mugede jeg hestens boks, og blandede foder det var så det..

    og med de få krav du har, jamen så burde det bestemt være muligt at finde en til enten meget få kroner eller gratis smiley


  • #22   26. jul 2015 Part helt sikkert, og så få en underviser ud, måske? smiley

    Jeg har i hvert fald indset at efter jeg fik part, så blegner rideskoler fuldstændig! og ang. det med pris, så er det altså ikke umuligt at finde en part til meget få penge, eller helt gratis.

    Min part, betaler jeg ikke en eneste øre for, udover det jeg selv vil købe til ham (f.eks underlag, showshine osv. Altså ting jeg selv vil give)
    Jeg får eneundervisning, bagefter min part-ejer da hun rider sin egen hest. Hun giver vidst 100 kr pr undervisningstime. Og hun havde alligevel min part med, om jeg var der eller ej - så hun betaler for min undervisning.
    Det eneste jeg skal betale er indmelding hos den klub hvor underviseren er. Det er noget med 300 kr om året. Resten er gratis. Jeg skal ikke muge, fodre eller noget (selvom jeg gentagende gange har tilbudt det), jeg skal bare komme og nyde hesten, og ta ham med ud på eventyr! Jeg må det hele, dressur, spring, tur, u name it! smiley

    Slå annoncer op i div. facebook sider, og forklar situationen, at du er studerende og ikke har råd til at give så meget, men gerne hjælper i stald el. andet, som betaling. smiley


Kommentér på:
Part eller rideskole?

Annonce