Rideskole eller part som voksen ? {{forumTopicSubject}}
Hej allesammen... Jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg skal begynde, men jeg føler bare jeg har brug for noget rådgivning og anbefaling på det her punkt :)...
Jeg tror det er bedst jeg starter ud med at fortælle lidt om mig selv.
Jeg er en ung pige på 20 år, som endelig har råd og overskud til hest.
Jeg har haft egen hest 1 gang før, og låne hest i et år, men det er efterhånden nogen år tillage.
Jeg har redet siden jeg var 11, alt fra 4 årige til ældre heste... Jeg er langt fra en nervøs rytter, men jeg har aldrig startet stævner, eller fået undervisning i længere tid end 6 mdr. af den grund føler jeg mig ikke særlig rutineret, i hvert fald ikke rutineret nok til at købe en helt ung hest(1-2 år), som er det jeg helst vil.
Jeg er godt klar over jeg har brug for mere erfaring og dressur undervisning, inden jeg bare kan kaste mig ud i så ung en hest...
Men jeg ved bare ikke hvor jeg skal begynde..
Jeg overvejer lidt at starte på en rideskole der underviser dressur og" grund ridning ", så jeg på den måde kan få en masse undervisning og erfaring.
Så jeg på et tidspunkt selv kan lære og uddanne min kommende baby hest..
Spørgsmålet er bare.. Findes der sådan en rideskole, og er det lidt fjollet at starte på rideskole som voksen?
Eller skal man til at lede efter part? Og i det tilfælde, er der så nogen dygtige undervisere der kan undervise i dressur fra bunden af ???
Det må rigtig gerne være klassisk dressur..
Håber i kan hjælpe :)..
Isabella
mar 2007
Følger: 10 Følgere: 72 Heste: 8 Emner: 70 Svar: 1.143
Hav dg i mente at hvis du vil have en 1-års kan den jo godt vente til 3-års før tilridning påbegyndes, selvom de fleste jeg kender starter som 2-2½ års. Det er trods alt to år med professionel undervisning, så hvis du magter det kan du jo sagtens gøre det sideløbende.
jul 2015
Følger: 6 Følgere: 5 Emner: 7 Svar: 38
jul 2015
Jah det har jeg også tænkt en del over, men jeg vil rigtig gerne træne nogen dressur øvelser fra jorden med min unghest, det er jo ikke lige nemt når man desværre ikke kender nogen.. Så et halvt års tid med part og undervisning så burde jeg være "klar nok" til en baby hest, og så vil jeg selvfølgelig vedligeholde undervisningen i mens den vokser.. Min ridning skal jo holdes igang mens jeg venter på min egen bliver klar :)... Det tror jeg i hvert fald er planen indtil videre .
dec 2006
Følger: 46 Følgere: 64 Heste: 2 Emner: 499 Svar: 5.519
mar 2008
Følger: 137 Følgere: 120 Heste: 11 Emner: 263 Svar: 7.590
så du kan få nogen råd og lære en masse mens du har part..
mar 2008
jul 2015
Men er det overhoved muligt at finde en dygtig part? Som altså er indforstået med at jeg jeg skal bruge en masse undervisning.. De fleste vil jo gerne have en erfaren part.. Og så at finde en der oven i købet har haft ungheste før, og kan lære fra sig ?
jul 2015
mar 2008
jeg har som sagt selv erfaring med ungheste/plage, har haft 1-2 parter som nærmest kom direkte fra rideskole hvor der blev redet på tøjlen, de skulle ind og have hele deres ridning lavet om og det gjorde jeg gerne
til at starte med var jeg der altid, og så senere blev det mindre og mindre..
og det var gratis for rytteren..
MEN jeg ville klart finde en 1-2års i stedet og hygge med, i hvert fald 6måneder inden du køber din egen, så du kan lære en masse om plage når nu det er det du ønsker at købe..
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
Mvh TT
mar 2011
Mvh TT
jul 2015
Undskyld men jeg er ikke helt med :).
Ringe rundt til undervisere og forhøre mig om hvad? Om de kender en hest der søger part eller forhøre mig om deres undervisning :)?
jul 2015
Maria C
Det kan du selvfølgelig også have ret i !
Men mon det er muligt at få undervisning på en part 1 gange om ugen til at starte med, og part på en unghest nogen andre dage ? Så kan man jo opsige parten på unghesten, når man får sin egen og fortsætte undervisningen på ridehesten måske 1-2 mere om ugen derefter ? Jeg kunne også rigtig godt tænke mig at hive min kommende hest med på tur som håndhest, så den får lidt stabilitet derfra.. Så det ville jo være perfekt med en part på det tidspunkt også !
Hvad er det undervisning ca. Koster om måneden ?
jul 2015
dec 2006
Følger: 46 Følgere: 64 Heste: 2 Emner: 499 Svar: 5.519
Hvis det bliver enten/eller, altså enten unghest eller ridehest, så ville jeg klart vælge at få part på en ridehest. Du kommer jo stadig til at omgås hesten fra jorden af, og jeg synes det er ret vigtigt at du bliver trænet godt op i din ridning, hvis du vil tilride eller generelt have en ung hest selv. Det er så vigtigt når man har en ung hest der skal rides, at man selv er afbalanceret og ikke først skal til at genopfriske
Jeg tror nok at du skal få styr på det fra jorden af, også selvom du måske ikke når at ''øve'' dig på en andens unghest, før du køber din egen.
jul 2015
Altså jeg har lige skrevet på et Par annoncer herinde med heste der søger part :).. Lige nu går jeg efter en ridehest, og så finder jeg en unghest jeg kan hygge lidt om når jeg har fundet en part jeg kan ride :).. Men som du selv siger, så tror jeg også bare at ridningen er rigtig vigtig at få styr på til at starte med.
mar 2011
Hvis jeg var underviser, havde flere heste og travlt med at undervise så ville jeg blive utrolig glad for at blive kontaktet af en der ønskede at lære mere om min disciplin og samtidig betale for part og undervisning
Mvh TT
jul 2015
Jeg vil søge på nettet efter nogen undervisere
jul 2015
http://www.akademiskridekunst.dk/kontakt.html
mar 2011
Mvh TT
mar 2013
Følger: 16 Følgere: 26 Heste: 4 Emner: 42 Svar: 1.068
jul 2015
Jeg starter ud med en ridehest, og så må vi se om jeg har overskud til 2 heste, så kan det godt være jeg køber en unghest nu
Rideskole eller part som voksen ?