{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
498 visninger | Oprettet:

Motion til skadet hest {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen smiley
Det er sådan, at min dejlige hest desværre har fået konstateret spat i venstre bagben i hasen. Vi havde godt forberedt os på det, men derfor er det stadig ærgerligt.
Sagen er den, at det blev opdaget i midten af november, hvor han kom en uge på noget smertestillende og skulle så ellers bare skridtes en masse og ud på en sygefold. Problemet er bare, at han er en energibombe og ikke får brugt nok energi ude på folden, hvilket gør, at jeg ikke kan styre ham, hverken når jeg rider eller går med ham. Vi har snakket med dyrlægen om noget genoptræning, hvilket hun sagde god for. Her er problemet bare igen, at han er så frisk, at han ikke er rengående i traven, fordi han har så meget fart på, hvor når han ikke har lige så meget fart på, så er han rengående. Han må kun ride langsider og store volter, hvilket også gør, at jeg ikke kan andet end stoppe ham ved at arbejde med ham (få ham til biddet), hvilket jeg heller ikke må.
Jeg er fuldstændig i vildrede. Ved virkelig ikke, hvad jeg skal gøre, for det ville heller ikke være fair at aflive ham, når han er frisk og glad, og i følge dyrlægen, skulle blive ridehest, når varmen kommer igen.
Mine forældre har snakket om at prøve og longere ham i stedet for at ride, så han kan bruge noget energi der eller evt. bare gøre det inden jeg rider ham.

Pt. skriver jeg SRP, så har ikke haft alverdens tid til at ride de sidste to uger, men har planer om at skridte lange turer på ham, når jeg har afleveret den (afleverer på tirsdag), og er han så fortsat halt efter nytår, så ringer vi til dyrlægen og spørger, hvad hun tænker.

Når, men ville egentlig bare hører, om i havde nogle gode råd til, hvad man kunne gøre i min situation? Om der er noget, jeg kan gøre for ham? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Motion til skadet hest
  • #1   15. dec 2016 Må jeg spørge hvorfor sygefolden? smiley Min fik konstateret spat i start oktober (men havde det helt sikker før det). Vi havde mulighederne at lade hende stå som foldboms imens det voksede sammen eller motionere hende på smertestillende for at fremprovokere at det gror sammen. På folden har hun bare gået med de andre som hun plejer, de er dog også kun 3 rolige ponyer smiley

  • #2   15. dec 2016 Hans normale fold er meget ujævn, altså der er ret mange bakker, der samtidig er ret stejle, som han ikke må gå på, da det kun vil gøre spatten værre. Den eneste fold, der ikke er så ujævn er sygefolden. Har dog overvejet at spørger nogle, om deres hest kan gå sammen med ham, da lige nu går alene på den. smiley

  • #3   15. dec 2016 Så er det ikke nemt nej. Hvis han normalt får brugt mere energi med en ven så ville jeg klart gøre det. Det lyder som om du gør hvad du kan smiley

  • #4   15. dec 2016 longere er No go vil jeg mene ! det belaster benene alt for meget at løbe på lille volte.
    Hvad med at ride ture på den frem for bane? gode lange ture hvor den kun går ligeud ?


  • #5   15. dec 2016 Det er deværre værre når jeg rider tur på ham. Der bliver han mere ustyrlig end når jeg rider på bane med ham. smiley

  • #6   15. dec 2016 Ja så kan jeg godt se det ikke er nemt. Men min kendskab til spatheste det er ride lige ud på fast bund , ingen bane og volte.

    Så jeg ved ikke helt hvad man kan råde dig til når den er så tændt uanset hvad du gør ??.
    Har du sat den ned i foder så den ikke får så meget energi nu den ikke bliver brugt ?


  • #7   15. dec 2016 Ja, vi har også sat den ned i foder. smiley
    Men som sagt, så ser jeg tiden an, og er han på samme måde efter nytår, så ringer vi til dyrlægen og spørger hende, hvad vi gør.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #8   15. dec 2016 hvad får den af foder?

    og hvor slem er dens spat? er det groet sammen, i udbrud, er hesten halt eller?


  • #9   15. dec 2016 Han får horsepro unik, der i forvejen skulle gøre, at han ikke ville have lige så meget energi. Vi har først fået det konstateret på røntgen i år, men han kan have haft det længere tid siger dyrlægen. Han er ikke halt når han skridter, men i traven er han halt.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #10   15. dec 2016 en masse "hjernegymnastik", pg kør den træt den vej igennem.

    også ville jeg ikke ride hesten, med i stedet trække en masse ture på lige strækning.


  • #11   15. dec 2016 Det program jeg fik af dyrlægen var lige præcis longering, så selvom det er belastende for benene så mener jeg godt du kan longere med måde smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #12   15. dec 2016 jeg ville fjerne fuldfoder helt, også nøjes med en vit/min blanding og hø/wrap smiley



  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #14   15. dec 2016 Jeg ville skifte til eliten, det er konc. Vit. Og mineraler.

    Da Amalfi fik konstateret spat for 13 år siden var det afsted på en løsdrift og glemme den i 1 år, der er ingen garantier for at det gror sammen, det gjorde hendes heldigvis og rider stadig snart 25 år ung smiley

    De styrer selv hvad de kan og ikke kan ville lade den gå på alm. Fold, det er jo meningen at leddet skal vokse sammen, ellers bliver den aldrig haltfri, du kan ikke genskabe leddets egenskaber det er i nedbrud.

    Hvis ikke foldenes beskaffenhed er god nok så ville jeg lede efter en løsdriftstald og lade den motionere i sit eget tempo det næste 1/2 til hele år, kun tiden kan fortælle om den bliver haltfri og du bliver blot ked af det hvis du går og håber at 1 måned eller 2 gør det bedre, den vil have ondt indtil leddet forhåbentlig bliver stift.

    PS spat er en tilstand ikke en skade


  • #15   15. dec 2016 Horsepro unik er velegnet til sportsheste, avlsheste og ungheste. Altså heste der skal bruge energi til enten ridning, udvikling af kroppen eller "produktion af føl".

    Hvis jeg var dig, ville jeg prøve at sætte den på Horsepro Elite (det er vitaminblanding) og så noget godt grovfoder. Har den svært ved at holde huld kan du supplere med Horsepro Fiber.
    Fiberen doserer du efter behov hvis det skal benyttes. smiley


Kommentér på:
Motion til skadet hest

Annonce